صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۴۳۵۹۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، 1 بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): انتظار لازمه‌اش آماده‌سازی خود هست. بدانیم که یک حادثه‌ بزرگ واقع خواهد شد و همیشه منتظر باشید. هیچ وقت نمی‌شود گفت که حالا سال‌ها یا مدت‌ها مانده است که این اتفاق بیفتد، هیچ‌وقت هم نمی‌شود گفت که این حادثه نزدیک است و در همین نزدیکی اتفاق خواهد افتاد. همیشه باید مترصد بود، همیشه باید منتظر بود. انتظار ایجاب می‌کند که انسان خود را به آن شکلی، به آن صورتی، به آن هیئت و خُلقی نزدیک کند که در دوران مورد انتظار، آن خلق و آن شکل و آن هیئت متوقع است. این لازمه‌ انتظار است. (1390/4/18)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
سه مؤلفه برای پاسخ به اروپایی‌ها
نمک‌نشناسی، این شاید بهترین واژ‌ه‌ای است که می‌توان پیرامون حرکت اخیر اروپایی‌ها به کار برد. علت را هم باید در کمک‌هایی دانست که در این مدت ایران به تأمین امنیت اروپایی‌ها کرده است؛ اقداماتی مانند مبارزه با مواد مخدر و تقدیم بیش از 4 هزار شهید مبارزه با مواد مخدر، پذیرایی از میلیون اتباع بیگانه و جلوگیری از سرازیر شدن آنها به کشور‌‌های اروپایی، مبارزه با نیرو‌‌های تروریستی تکفیری در منطقه و... . اما اروپایی‌ها برخلاف رویه ایران، همیشه رویکردی غیر سازنده داشته‌اند.
در علت‌یابی این موضع باید برخی پرونده‌‌‌های فی‌مابین را ورق زد و علت را جست. یکی از علت حرکت اخیر اروپایی‌ها شکست پروژه التهاب و آشوب در ایران است. اروپایی‌ها اغتشاشات اخیر را کالبدی نیمه جان می‌دانند که هر مدتی تمایل به دمیدن در آن دارند تا شاید مجددا زنده شود. از سویی پایان یافتن اغتشاشات و بازگشت احتمالی به مذاکرات نیازمند دست پر است و اروپایی‌ها به موضوعات این چنینی به چشم ابزار چانه‌زنی نگاه می‌کنند. اما بعید است اپوزیسیونی که در تریبون ملکه برای رهبری خودشان دست به یقه می‌شوند بتوانند عمری مجدد پیدا کنند.
یکی از علت‌هایی که نام سپاه به عنوان نهادی تروریستی معرفی می‌شود شکست‌هایی است که در سیاست‌های خود از سپاه متحمل شده‌اند. شکست فشار حداکثری آمریکایی‌ها، یکی از مؤلفه‌هایی است که موجب حرکت اخیر شده است. سپاه به عنوان بازوی نظام در مقابله با سیاست‌های فشار حداکثری، مورد غضب طرف مقابل بوده و هست. از سویی بخشی از مبارزه داعش در منطقه با تسلیحات اروپایی بود و شکست داعش توسط سپاه و گفتمان مقاومت بر این آتش کینه افزوده است.
حال سؤال این است که در مقابله با این رویکرد خصمانه چه باید کرد؟ بی‌شک آنچه در صحنه در حال رخ دادن است علاوه بر ویژگی‌‌‌های دیگر یک جنگ ادراکی است. در جنگ ادراکی کسی می‌تواند موفق باشد که بتواند محاسبات طرف مقابل را بخواند، مرعوب محاسبات او نشود و بتواند درست و صحیح محاسبه‌گری و اقدام نماید. لذا پاسخ به اقدام اخیر اروپایی‌ها باید دارای سه ویژگی اساسی یعنی متناظر، قاطعانه و بازدارنده باشد. البته جمهوری اسلا می ‌نشان داده است که در شطرنج سیاست توانایی حرکت مهره‌‌‌های خود را برای موفقیت دارد نمونه آن پاسخ به موذی‌گری آمریکایی‌ها در شهادت سردار سلیمانی بود که 3 ویژگی گفته شده را در خود جای داده بود.   
یعقوب ربیعی
 
▼ گزارش روز
ما هم وکالت نمی‌دهیم
وکالت می‌دهم! عنوان یک بازی جدید است و باید همه کسانی که از آمریکا پول می‌گیرند توئیت بزنند که وکالت می‌دهند رضا پهلوی وکیل آنهاست که امور ایران را به دست بگیرد. ۴۴ سال پیش همین بازی را داشتند که امام خمینی(ره) در پاسخ آنها فرمودند: «یک دست‌‌های تو پاریس نشسته‌اند و منتشر می‌کنند که ما از پاریس داریم راه می‌افتیم و می‌آییم برای ایران! خوب تشریف بیاورید راه باز است! اگر شما می‌توانستید کاری بکنید، چرا رفتید؟ کسی که فرار کرده، حالا می‌گوید: ما دیگر با هم منسجم شدیم!»
گزاره‌‌‌های خبری: 1ـ محمدرضا پهلوی در ۲۶ دی‌ماه ۱۳۵۷ هنگامی‌که می‌خواست خود را به هواپیمای شخصی‌اش برساند و از ایران فرار کند، گفت: مدتی است احساس خستگی می‌کنم و احتیاج به استراحت دارم» از همان روز بازگشت به ایران سودایی بود که پهلوی دوم در ذهن داشت ولی جامه عمل نپوشید و در سرزمین غربت و در ناسپاسی غربی‌هایی که روزی دست به سینه‌شان بود اجل زودتر از آنچه فکر می‌کرد فرا رسید. ۲ـ از زمانی که محمدرضا پهلوی فوت کرده فرزند او که انگار هنوز تحت تکفل مادرش بوده و شغل و محل درآمد او گاه‌ و بیگاه در فضای مجازی محل طعنه و کنایه می‌شود می‌خواهد کفالت ایران را به عهده بگیرد و به ایران بیاید و حکومت موروثی پدر و پدر بزرگش را ادامه بدهد. هم خود او می‌داند و هم اطرافیان او که نه او این وزانت و تجربه سیاسی را دارد که بتواند آنچه در خیال مشوش خود دارد را برآورده کند و نه نظام آن قدر ضعیف که از پس چنین رقیب مفلوکی برنیاید. ۳ـ 44 سال است که جریان‌‌‌های ضد انقلاب می‌گوید انقلاب اسلامی ‌به زودی سقوط می‌کند، انقلاب حامی ‌ندارد، نیرو‌‌های نظامی ‌به معترضین پیوسته‌اند، نیرو‌‌های نظامی ‌خسته شده‌اند، نظام به خاطر مشکلات مالی و تحریم‌های فلج‌کننده قادر به ادامه حکومت نیست. با توجه به این همه دستگاه‌‌‌های نظرسنجی و نظرسازی، بنگاه‌های تبلیغاتی و پیش‌بینی‌هایی که داشتند نظام باید سال‌ها قبل سقوط می‌کرد و آنها باید در خیابان‌‌‌های تهران رژه می‌رفتند! اما نمی‌دانم چه شد و شاید به قول نیکی کدی نویسنده آمریکایی «ایران انقلاب به نام خدا است» و خدا همیشه با اوست.
نکته نهایی؛ اولاً وکالت توئیتری عین استبداد است چرا که در زمان‌های که دموکراسی و صندوق رأی محل تجلی اراده ملت است چگونه می‌توان به توئیتر و ربات‌ها و ترول‌‌‌های آن دل بست. ثانیا حضرت امام خمینی(ره) در ۱۲ بهمن 1357 در شرایطی در فرودگاه مهرآباد به زمین نشستند که تمام کشور‌‌های دنیا علیه ایران بودند ولی ایشان فارغ از تمام مناسبت‌‌‌های سیاسی داخلی و بین‌المللی صرفا با اتکا به قدرت الهی و پشتوانه ملت ایران به ایران آمدند و انقلاب خودشان را مدیریت و پیروز کردند. اکنون شاهزاده براندازی که ادعا می‌کند تمام کشور‌‌های دنیا و مردم ایران با او هستند اگر صداقت دارد برای یکبار هم که شده خودش را در معرض این شرایط بگذارد و ببیند که چه سرنوشتی برای او رقم خواهد خورد. ثالثا نتیجه از پیش مشخص است؛ چرا که پدربزرگ کسی که به او وکالت می‌دهند کسی است تمام مخالفان خود را با آمپول‌‌‌های دکتر احمدی سر به نیست می‌کرد و پدرش در اوج فروش نفت و وابستگی به غرب حتی حاضر به دفاع از بحرین نشد و خودش هم در 44 سال گذشته محل درآمدش ثروتی است که از ملت به یغما برده است. چگونه و با چه عقل سلیمی‌ می‌توان به او وکالت داد در صورتی که کفالت خودش در دست مادرش هست.
 
▼ اخبار 
1ـ معضلی به نام صدور پروانه ساختمانی
بروکراسی پیچیده و چندلایه صدور پروانه‌‌‌های ساختمانی که خود منشأ فساد نیز شده، منجر به افزایش زمان انتظار برای دریافت پروانه‌‌‌های ساختمانی نیز شده است. طبق آمار‌‌های داخلی، زمان صدور پروانه در کشورمان به ‌طور میانگین حدود 7 ماه (210 روز) طول می‌کشد. این در حالی است که در کشور کره ‌جنوبی زمان صدور پروانه ساختمانی تنها 28 روز (4 هفته) است. این مدت زمان در سنگاپور 36 روز، در امارات 48 روز، در مالزی 53 روز، در مراکش 58 روز، در فرانسه 62 روز، در گرجستان و آمریکا 63 روز، در دانمارک 64، در فنلاند 65 و در اردن 66 روز است. همچنین مقایسه مدت زمان صدور پروانه ساختمانی در ایران با 164 کشور جهان نشان می‌دهد با 210 روز (7 ماه) انتظاری که در کشورمان برای صدور پروانه ساختمانی وجود دارد، این پروسه طولانی ایران را در رتبه 137 جهان در بین 164 کشور جای داده است. به عبارتی، فرآیند صدور پروانه ساختمانی در ایران بدتر و طولانی از 136 کشور جهان است.
 
2ـ با دست پس می‌زنند و با پا پیش
دیاکو حسینی، مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌‌‌های استرتژیک ریاست‌جمهوری در دولت روحانی در توئیتی نوشت: پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات برجام رأی منفی می‌دهد و به قرار دادن سپاه در لیست تروریستی، رأی مثبت! رأی اول به معنای اشتیاق غرب به رعایت محدودیت‌‌‌های هست‌‌های برای ایران است و رأی دومی، جلوگیری از انتفاع اقتصادی و سیاسی ایران. این دو رأی در یک سبد نمی‌گنجند. سیدنظام‌الدین موسوی،‌ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌ در پاسخ با دیاکو حسینی نوشت: وقتی می‌گوییم اقدامات اخیر اروپایی‌ها درباره ایران، تبلیغاتی و نمایشی و برای باج خواهی برجا می‌است یعنی: پارلمان اروپا همزمان با رأی مثبت به تروریستی خواندن سپاه، به پیشنهاد تعلیق مذاکرات برجام رأی منفی داد. حکایت با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن!
 
3ـ روایت جهانی از بهداشت مادران ایرانی
بر اساس برآورد‌‌های بین سازمانی سازمان ملل، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷، نسبت مرگ و میر مادران در جهان ۳۸ درصد کاهش یافته است. همچنین بر اساس داده‌‌‌های سال‌‌‌های ۲۰۱۵‌ـ۲۰۲۱ سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که تقریباً ۸۴ درصد از کل تولدها در سطح جهان با حضور پرسنل بهداشتی ماهر اتفاق می‌افتد که از ۶۴ درصد در دوره ۲۰۰۱‌ـ۲۰۰۷ افزایش یافته است. جالب است بدانید که طبق آمار یونیسف، ایران نسبت به کشورهایی چون آمریکا، چین و برزیل میزان مرگ و میر مادران کمتری دارد و 99 درصد زایمان‌هایی که در کشورمان توسط پرسنل بهداشتی و درمانی ماهر انجام می‌گیرد که هم‌تراز کشور‌هایی چون روسیه، آمریکا و چین است و از کشورهایی چون استرالیا، عربستان و کانادا بالاتر است.
 
4ـ چین و عراق بزرگ‌ترین مشتریان کالای ایرانی
از ابتدای فروردین تا ۱۰ دی ماه سال، ۱۴۰۱ بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشور‌‌های «چین»، با رقمی‌ بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار و سهم 27/51 درصدی از کل ارزش صادرات، عراق با هشت میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار و سهم 20/03 درصدی، ترکیه با شش میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار و سهم 14/9 درصدی، امارات متحده عربی با چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و سهم 10/68 درصدی و کشور هند با یک میلیارد و ۴۷۴ میلیون دلار و سهم 3/42 درصد از کل ارزش صورت گرفته است. امارات متحده عربی با اختصاص رقمی ‌بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار و سهمی ‌در حدود 30/79 درصد از کل ارزش واردات در جایگاه نخست کشور‌‌های طرف معامله قرار گرفته است.
 
▼ اخبار کوتاه
رقابت‌‌‌های منفی در کنکور سراسری/ براساس آمارها امسال فقط 12/3 درصد از داوطلبان کنکور در رشته ریاضی به رقابت پرداختند. این در حالی است که در کنکور سال ۱۳۸۲ حدوداً 29/6 درصد از داوطلبان کنکور در رشته ریاضی رقابت کرده بودند. یعنی سهم داوطلبان مهندسی از کل کنکوری‌ها در دو دهه ۶۰ درصد کم شده است. این موضوع را باید از نگاه‌‌‌های اشتباه خانواده‌ها به رشته‌هایی مانند پزشکی دانست که خانواده‌ها را به چشم و هم‌چشمی ‌و رقابت‌‌‌های منفی واداشته است.
 
چه کسی مسئول است؟/ ‌آیت‌الله مکارم‌شیرازی ‌در دیدار وزیر کشور گفت: مردم دچار مشکلات و گرفتاری اقتصادی هستند و انتظار دارند تا گامی ‌جهت حل مشکلات آنان برداشته شود. افزایش نرخ دلار از عوامل نگرانی و ناراحتی مردم است، معلوم نیست بازیگر و گرداننده بازار ارز کیست؟ آیا دولت سبب افزایش آن می‌شود یا عرضه و تقاضا و یا عوامل خارجی و خارج‌نشینان؟ باید عامل اصلی بازار ارز مشخص شود و جلوی این مسائل گرفته شود.
 
دولت مشغول کار است/ سبحانیان، معاون سیاست‌گذاری وزارت اقتصاد در توئیتی نوشت: میانگین 15 ساله رشد نقدینگی 27 درصد، رشد نقدینگی سالانه منتهی به مهر 1400(ابتدای استقرار دولت سیزدهم) 42/8 درصد، رشد نقدینگی سالانه منتهی به آبان 1401(14 ماه پس از استقرار دولت سیزدهم) 34/5 درصد، 8/5 درصد کاهش سرعت رشد نقدینگی در حدود یک سال دولت یعنی اینکه مشغول جمع کردن مشکلات به جا مانده از گذشته است.
 
مکرون روی گسل اعتراضات/ با شروع اعتصاب سراسری در فرانسه از دیروز برای افزایش سن بازنشستگی، عمده‌فروشی بنزین و گازوئیل از سه پالایشگاه تحت مدیریت شرکت توتال مختل شد. پالایشگاه‌‌‌های دانگس، نورماندی و فیزین که شرکت توتال اپراتور آنهاست عمده‌فروشی بنزین و گازوئیل را دیروز متوقف کردند و پالایشگاه فیزین هم مجبور است میزان فراوری نفت خود را تا حداقل پایین بیاورد.
 
الگویی برای صرفه‌جویی/ انتشار تصویری از رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان در فضای مجازی مورد استقبال قرار گرفت. در این تصویر ایشان چندین لایه لباس گرم پوشیده و با جمع کردن عبا برای گرم شدن، نشان دادند در مهم‌ترین بخش نظام به مصرف صحیح انرژی چگونه اهمیت داده می‌شود.
 
مقابله می‌کنیم/ قالیباف رئیس مجلس، در پاسخ به رفتار اروپایی‌ها اعلام کرد: «هشدار می‌دهم در صورت نهایی شدن این تصمیم مجلس ایران قطعا مقابله به مثل خواهد کرد و این کاملا منطقی است که ما دولت‌‌‌های اروپایی را حا می‌تروریست و ارتش‌‌‌های آنها را در گروه تروریستی در نظر بگیریم.»
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات