صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۲۱۲۵
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

ظهره‌وند: گسترش نفوذ ایران تا اروپای شرقی در پرتو توسعه ارتباطات با صربستان

کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به اینکه صرب‌ها زمستان‌های بسیار سردی دارند این کشور می‌تواند بازار و مقصد بسیار خوبی برای صادرات محصولات و اقلام مختلف کشاورزی ایران باشد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با ابوالفضل ظهره‌وند

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش بصیرت، سفر دو روزه وزیر امور خارجه ایران به صربستان از نظر کارشناسان سیاست خارجی و روابط بین‌الملل از جهات مختلفی حائز اهمیت است چرا که جمهوری اسلامی ایران با رویکرد ارتباطات بیشتر در حوزه بین‌الملل می‌تواند از دستاوردهای همکاری با متحدین و شرکای بین‌المللی خود در بخش‌های مختلف اعم از اقتصادی تا سیاست خارجی بهره‌مند شود. کارشناس سیاست خارجی و روابط بین‌الملل در خصوص اهمیت توسعه روابط ایران با صربستان توضیحاتی به ما داده که در ادامه بحث آمده است.

* ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی و سفیر اسبق ایران در افغانستان در خصوص اهمیت برقراری روابط با کشور صربستان گفت: صربستان مهمترین کشور باقیمانده از بالکان قدیم به شمار می‌رود که با پایان یافتن جنگ‌های صورت گرفته در منطقه بالکان، این کشور به عنوان مهمترین متحد باقیمانده روسیه به جا مانده است، ضمن اینکه صربستان در حوزه اروپای شرقی از جمله کشورهای تاثیر گذار به شمار می‌رود که می‌تواند مقصد خوبی برای توسعه روابط مختلف در بخش‌های تجاری تا سیاسی با ایران باشد.

*وی در این‌باره خاطر نشان کرد: به بیان دیگر می‌توان گفت صربستان به دلیل روابط ویژه وعمیقی که با روسیه دارد در منطقه می‌تواند کشور تاثیرگذاری باشد به ویژه اینکه با بلاروس نیز روابط قابل توجهی دارد. ارتباط جمهوری اسلامی ایران در زمان تحریم‌ها با صربستان ارتباط قابل تاملی است.

*ابوالفضل ظهره‌وند در این‌باره خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشور صربستان به نوعی تحت فشار اروپا قرار دارد و پسر بد اروپا به شمار می‌رود این کشور که روسیه را ترک نکرده و همانند بلغارستان عملا وارد شینگن نشده است و در مسائل مختلف کمترین همراهی با اتحادیه اروپا نداشته‌ مي‌تواند قطب جدیدی برای ارتباطات و گسترش تعاملات اقتصادی با ایران باشد.

* ظهره‌وند خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با صرب‌ها دارای کمیسیون مشترک اقتصادی است و همکاریهای مختلفی در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی دارد که نسبت به پیش باید تقویت شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه صرب‌ها زمستان‌های بسیار سردی دارند این کشور می‌واند بازار و مقصد بسیار خوبی برای صادرات محصولات و اقلام مختلف کشاورزی ایران باشد.

*کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل گفت: در حوزه همکاری ها نظامی جمهوری اسلامی می‌واند راهبردهای دفاعی قابل توجهی با صربستان برای تبادل اطلاعات و دستاوردهای نظامی روز داشته باشد ضمن اینکه صربستان می‌تواند کریدور ترانزیتی خوبی برای دسترسی به اروپا باشد. اینکه صربستان در مجامع بین‌المللی دارای رای است قطعا به نفع جمهوری اسلامی است لذا ایران و صربستان در حوزه بین‌الملل می‌توانند همکاری خوبی داشته باشند به همین دلیل باید از هم حمایت کنیم تا قدرت چانه‌زنی ایران و صربستان در نظام بین‌الملل افزایش بیابد.

* ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل معتقد است: ایران و صربستان در آینده در حوزه همکاری‌های مختلف در بخش انرژی می‌توانند با هم روابط تازه‌ای را کلید بزنند، ضمن اینکه در مقاطعی که پروازهای ایران نیاز به سوخت‌گیری دارد می‌توانیم روی همکاری صرب‌ها حساب باز کنیم، بنابراین زمینه همکاری برای دوکشور ایران و صربستان بسیار زیاد است، ضمن اینکه تقویت روابط ایران با صربستان به نفع مسلمانان بوسنی و منطقه بالکان تمام می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات