صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۴۴۱۲۰
جنگ روایت‌ها و جهاد تبیین‌ـ ۳۲

القای غیرمستقیم سکولاریسم

پایگاه بصیرت / امیر قلی‌زاده
امروزه، انسان‌ها در مواجهه با هزاران هزار پیام و محتوایی قرار گرفته‌اند که هر روز از طریق انواع رسانه‌ها به آنها مخابره می‌شود و در میان یورش سیل‌آسای داده‌هایی که فرصت پردازش و تحلیل آنها وجود ندارد، به موجوداتی بی‌دفاع و آسیب‌پذیر مبدل شده‌اند. آنچه در این میان بسیار مهم به نظر می‌رسد، نقش و تأثیر رسانه‌ها بر سبک زندگی و نوع نگرش مخاطبان است. پیوست‌های فرهنگی هریک از پیام‌های مخابره شده در این رسانه‌ها چنان بی‌حد و مرز است که امروزه فرهنگ جوامع، به ویژه جوامع جهان سوم و در حال توسعه، متأثر از این پیام‌های هدفمند شده و دستخوش تحولات اساسی است، چنانکه میزان نقش‌پذیری افراد از مفاهیم این رسانه بیش از سایر ابزارهای تربیتی است. رسانه‌ها ابزاری تأثیرگذار بر مخاطب هستند که با توجه به ماهیت و نقشی که در امر اطلاع‌رسانی و انتقال پیام دارند، در دوره‌های گوناگون توانسته‌اند تحولات بسیاری را در جوامع داشته باشند. یکی از مهم‌ترین تأثیرات رسانه‌ها و القای مفاهیم به روش غیر مستقیم است. تأثیر غیر مستقیم چه بسا در جذب و دفع مخاطب نقش مهم‌تری را ایفا کند. در جهاد تبیین باید از این ظرفیت عظیم نهایت استفاده را برد. 
نکته مهم دیگری که در بررسی کارکرد رسانه‌های در خدمت قدرت‌های مادی امروزی، مانند آمریکا و صهیونیسم جهانی باید به آن توجه داشت، تغییر ماهیت و کارکرد رسانه‌هاست. رسانه‌های امپریالیسم ساخته از نقش واسطه‌ای و اطلاع‌رسانی بی‌‌طرفانه به مردم فاصله گرفته و به مثابه ابزار جنگ ‌شناختی دشمنان، به ویژه نسبت به انقلاب و نظام اسلامی الهام‌بخش ما عمل می‌کنند. از این‌ رو، باید اول این رسانه و تغییر ماهیتش را شناخت و در ادامه با افشاگری اهداف و برنامه‌های آنها را خنثی کرد.  
رهبر معظم انقلاب درباره استفاده از شیوه‌های غیر‌مستقیم در مورخ 1381/11/15 در جمع مدیران صدا و سیما اینگونه فرمودند: «گاهی در فیلم‌ها نقش‌های استطرادی یا حاشیه‌ای تأثیرات خیلی زیادی می‌بخشد و مثلاً در یک مجموعه‌ی تلویزیونی، یک زنِ دارای شخصیّتِ جذّاب و مثبت، حجاب خود را رعایت می‌کند و مراقب حجاب خود است. این یک نقش فرعی و حاشیه‌ای است؛ اما خیلی تأثیر می‌گذارد. یا یک شخصیّت جذّاب در فیلم در جای حسّاسی می‌رود نمازش را بخواند. بنده نمی‌گویم حتماً نماز، رکوع و سجود نشان داده شود. گاهی نقش‌های تصنّعی نشان داده می‌شود که نماز می‌گذارد و «سبحان ربی‌الاعلی» را غلط می‌خواند؛ بلد نیست و درست نمی‌خواند. بنده اینها را نمی‌گویم؛ اما همین‌قدر معلوم می‌شود که می‌رود نماز بخواند و آستینش را بالا می‌زند که برود وضو بگیرد. چنین نقش‌های استطرادی و حاشیه‌ای گاهی در نوجوان و جوان یک عالم تأثیر می‌گذارد... پس به این نقش‌های استطرادی، به خصوص در زمینه‌ دین توجّه داشته باشید. در فیلم‌های ما، کأنّه یک سکولاریسم عملی و نوعی دین‌زدایی وجود دارد! بعضی فیلم‌های تولید شما، باز کمی بهتر است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات