صبح صادق >>  پاسدار >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۴۴۱۹۱
سرلشکر رشید در یادواره بزرگداشت سردار شهید باقری و شهدای اطلاعات عملیات سپاه عنوان کرد

فرمانده نابغه

نهم بهمن ماه سال 1361 سرنوشت نابغه جنگ عاقبت بخیری با شهادت شد. او و چهار نفر دیگر از همراهانش هنگام بررسی مناطق عملیات فکه برای اجرای عملیات والفجر در یک سنگر دیده‌بانی به شهادت رسیدند و تعداد دیگری از همراهانش نیز مجروح شدند[...]
پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

نهم بهمن ماه سال 1361 سرنوشت نابغه جنگ عاقبت بخیری با شهادت شد. او و چهار نفر دیگر از همراهانش هنگام بررسی مناطق عملیات فکه برای اجرای عملیات والفجر در یک سنگر دیده‌بانی به شهادت رسیدند و تعداد دیگری از همراهانش نیز مجروح شدند.

پس از چهل سال
حالا چهل سال گذشته است، یکشنبه نهم بهمن ماه سال 1401، چهلمین سالگرد شهید باقری و شهدای اطلاعات عملیات در سپاه در مسجد امام حسن مجتبی(ع) دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) در حال برگزاری است.
دانشگاه‌های نیروهای مسلح و هم رده‌های سپاه در جای‌جای کشور به صورت مستقیم و از طریق سامانه‌های برخط داخلی در این مراسم حاضر هستند، انبوه جمعیت هزار نفری حاضران نیز در مسجد امام حسن(ع) جمع هستند و استقبال بی‌نظیری از مراسم شده است. حسن باقری اسطوره بسیاری از جوانان انقلابی است. بسیاری از فرماندهان مؤثر دفاع مقدس حضور دارند. آنهایی هم که نیستند، احتمالاً به دلیل مشغله کاری حساس آنهاست. مراسم با شور و طراحی خاصی اجرا می‌شود. برادر گرامی راوش، مجری مراسم و طراح صحنه‌ها و اجراهای مراسم است و به خوبی همچون همیشه و همچون طراحی‌های رژه‌های نوین توانسته از عهده این کار بر بیاید.
استفاده خوب از دانشجویان دانشگاه برای اجرای ریز برنامه‌ها، همچون قرآن، سرود، نمایش و... خیلی عالی است.
بخش اصلی مراسم اما یکی از افراد همیشه همراه با شهید غلامحسین افشردی، یعنی غلامعلی رشید است. سرلشکر رشید اما در سخنرانی‌هایش حرف بسیار دارد و بخشی از مطالبی که قصد داشت بیان کند، نیمه ماند.
تعبیر بلند او از حسن باقری این بود: «هم در دفاع مقدس و هم در صفت باقر بود.»
او معتقد است، حسن باقری متفاوت از همه فرماندهان بود. همه فرماندهان نظریه دفاعی و امنیتی دارند، اما شاید توانایی دسته‌بندی و شکل‌دهی به این نظریات را ندارند. او با بیان این مهم پیشنهاد داد تا ستاد کل نیروهای مسلح کارگروهی تخصصی برای احصای نظریات این حوزه فرماندهان به ویژه برادر شهید، سرلشکر محمد باقری تشکیل دهند.
اما در همین جا استثنا بودن شهید باقری را هم اشاره کرد و گفت، حسن در بین همه فرماندهان خاص و استثنا بود. او همه چیز را ثبت می‌کرد، هیچ کس دیگر مثل او وجود نداشت و اگر امروز بود، جزء تراز اول‌ترین فرماندهان و مسئولان کشور به شمار می‌آمد.
او در این جمع چند خاطره به یادماندنی از شهید باقری را هم تعریف کرد که یکی بیان دقیق‌تر خاطره مواجهه شهید باقری با جاویدالاثر احمد متوسلیان در کشاکش نبرد الی بیت‌المقدس بود. خاطره‌ای بسیار مهم از مواجهه دو شیر مرد میدان.
اما سخنرانی به درازا کشید و ناقص ماند. البته در حین سخنرانی مراسم کلنگ‌زنی مدرسه شش کلاسه در روستای افشرد آذربایجان شرقی هم از سوی سپاه استان انجام شد و در انتهای مراسم از خانواده شهید باقری و شهدای همراه ایشان قدردانی شد و تابلوی عکس شهید باقری که در خود مراسم نقاش محترم کشیده بود، با امضای مسئولان حاضر در مراسم به مادر بزرگوار شهید باقری تقدیم شد. مادر شهید باقری به همراه احمد حسین، برادر کوچک‌تر برای دریافت لوح یادبود آمدند، محمدحسین برادر دیگر، اما در جمع فرماندهان بود برای قدردانی. آری، فرمانده شایسته و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر محمد باقری دیگر پسر این شیر زن هم اینجاست و باید به این شیر زن انقلابی تبریک گفت؛ برای تربیت این دو فرمانده مؤثر برای انقلاب اسلامی.
در پایان مراسم فرصت را مغتنم شمردم و به سراغ مادر شهید باقری رفتم، ضمن عرض ادب و احترام، التماس دعا گفتم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات