صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۴۷۱۹
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

صدرایی: موفقیت واردات خودروی کارکرده وابسته به آماده‌سازی الزامات لازم است

کارشناس بازار و صنعت خودروسازی گفت: سنجش سیستم سلامت خودرو و ارزیابی‌های آتی از جمله مسائل مهمی است که شرکت مادر باید ارائه کند بنابراین به دلیل زمان بر بودن این موارد درباره واردات خودرو بخصوص خودرو‌های دست دوم نمی‌توان به سرعت سخن گفت.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با بابک صدرایی

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifبابک صدرایی کارشناس و تحلیلگر صنعت و بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی بصیرت در خصوص حواشی که در واردات خودروی دست دوم باید مورد نظر دولت و مسئولین امر قرار بگیرد گفت: برخی از مسئولین طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته خواهان واردات خودرو‌های دست دوم شدند و بر این موضوع تاکید کردند که برای رفع بخشی از نیاز انباشته خرید خودرو می‌توان عرضه را با واردات خودروی دست دوم افزایش داد و به تبع آن شاهد کاهش نرخ در بازار خودرو بود، اما به این بخش موضوع توجه نکردند که زیرساخت‌ها و الزامات لازم واردات خودروی دست دوم فراهم شده است؟

* وی در این‌باره افزود: خودروی دست دوم زمانی می‌تواند وارد شود که از مدت‌ها قبل روی این موضوع کار کارشناسی صورت گرفته باشد. آنچه در این بین مهم است اینکه با واردات خودرو اعم از نو یا دست دوم قرار است کدام خلاء پر شود و به کدام مطالبه پاسخ درست داده شود؟

* بابک صدرایی در این‌باره توضیح داد: موضوع مهم این است که پر کردن خلاء مطالبه اقشار متوسط به پایین جامعه برای تقاضا و خرید خودرو باید هدف از واردات خودرو باشد تا مطالبه قشری که تحت فشار مالی است با خرید خودروی با قیمت‌های ارزان‌تر با نرخ‌های ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان پاسخ داده شود درغیر این صورت اگر بنا بر واردات خودرو‌هایی دو سه میلیاردی باشد اقشاری که توانایی پرداخت چنین رقم‌هایی را دارند می‌توانند ماشین‌های مونتاژی موجود در بازار را به سهولت خریداری کنند پس واردات خودرو باید متناسب با اهداف و شعار‌هایی باشد که حول این موضوع داده می‌شود.

* بابک صدرایی کارشناس بازار و صنعت خودرو خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد خودرو‌های وارداتی دو سه برابر قیمت به فروش برسند به این معناست که واردات خودرو متفاوت از شعاری است که برای واردات خودرو یعنی کاهش قیمت یا عرضه خودرو با قیمت مناسب و کیفیت و استانداردهای جهانی داده شده و قشر هدف یعنی طبقه متوسط به پایین جامعه از واردات خودرو بهره‌مند نشده‌اند.

* کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو توضیح داد: از سوی دیگر محدودیت‌های تحریمی در واردات خودرو باید در نظر گرفته شود و واقع‌نگر باشیم. با توجه به اینکه امکان خرید مستقیم از تولیدکننده وجود ندارد و بخشی از خودرو‌های وارداتی از کشور‌های همسایه وارد می‌شود پس دسترسی به خودرو و واردات خودرو دچار محدودیت می‌شود.

* بابک صداریی گفت: محدود کردن واردات خودرو به نرخ‌های زیر ۲۰ هزار دلار هم دست واردکننده را بسته است لذا این محدودیت مانع واردات خودرو به شکلی که هدف‌گذاری شده می‌شود. از سوی دیگر باید به این موضوع اشاره شود که عرضه خودرو در ماه‌های اخیر در تمام دنیا دچار محدودیت شده یعنی فقط مختص ایران نیست.

* بابک صدرایی در این‌باره توضیح داد: به بیان دیگر، عرضه خودرو به مشتری در کشور‌های اطراف ما حداقل سه چهار ماه زمان می‌برد، این موضوع سبب شده عملا آنگونه که گمان می‌کردیم نتوانیم خودرو به میزان مورد نظر وارد کنیم مگر اینکه از شرکت‌های چینی خودرو‌های درجه یک و درجه دو و سه وارد کنیم، این کار شدنی است، اما واردات خودروی ژاپنی، کره‌ای و اروپایی باید از طریق واسطه‌ها تامین شود، اما این موضوع هم به دلیل مشکلات تامین قطعه و عرضه خودرو که جهانی شده است و تعیین نرخ خرید خودروی زیر ۲۰ هزار دلار واردات خودرو‌های خارجی را اعم از نو یا دست دوم سخت کرده است.

* بابک صدرایی معتقد است: برای واردات خودروی دست دوم فقط داشتن طرح و برنامه خاص واردات کافی نیست، بلکه سازمان‌ها و ارگان‌های مختلفی مثل سازمان محیط زیست؛ گمرک و سایر بخش‌ها آماده باشند تا به سمت شتاب زدگی و رفتاری پوپولیستی نرویم.

* بابک صدرایی گفت: چالش‌های ایجاد شده و محدود بودن واردات خودرو مانع تاثیرگذاری واردات بر کاهش نرخ خودرو شده است در حالی که در گذشته اخبار واردات خودرو منجر به کاهش قیمت بازار می‌گردید، اما واردات خودرو هم نتوانسته مانع کاهش نرخ خودرو در بازار ایران شود یعنی جامعه به این نتیجه رسیده که واردات تاثیرگذار نبوده است.

* کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو در خصوص الزامات واردات خودروی دست دوم گفت: مسائلی که در واردات خودروی دست دوم باید در نظر گرفته شود این است که مسئولیت واردات خودروی خارجی بر عهده چه گروه‌ها و شرکت‌هایی گذاشته می‌شود؟ از کدام کشور خودروی دست دوم وارد می‌شود و دستورالعمل واردات خودروی دست دوم چیست؟ در صورتی واردات خودروی دست دوم موفق می‌شود که در یک بازه زمانی مشخص برای این موضوع دستورالعمل، قوانین و ضوابطی تعریف شود. ضوابطی مثل واردات قطعات برای خودرو‌های دست دوم. به عنوان مثال اگر دو میلیارد دلار خودروی خارجی وارد شود ۴۰۰ میلیون دلار قطعه یدکی باید وارد شود.

* بابک صدرایی کارشناس بازار و صنعت خودرو خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید مشخص شود خودروی دست دوم را کدام نمایندگی وارد کند چرا که بدون ارائه خدمات و سرویس و تامین قطعات نمی‌توان خودرو وارد کرد. سنجش سیستم سلامت خودرو و ارزیابی‌های آتی از جمله مسائل مهمی است که شرکت مادر باید ارائه کند بنابراین به دلیل زمان‌بر بودن این موارد درباره واردات خودرو بخصوص خودرو‌های دست دوم نمی‌توان به سرعت سخن گفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات