صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۴۴۵۲۲

اما و اگرهای تلاش انگلیس برای پرونده سازی علیه ایران

انگلیس از جمله کشوری است که در طول چهار دهه گذشته بخش مهمی از سیاست های ضد ایرانی را در جهان مدیریت و هدایت کرده است
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

انگلیس از جمله کشوری است که در طول چهار دهه گذشته بخش مهمی از سیاست های ضد ایرانی را در جهان مدیریت و هدایت کرده است. در واقع این کشور هر جا نیاز بوده با سوژه سازی های متعدد دنبال متهم سازی ایران بوده است. در مباحث مختلف امنیتی و سیاسی و اقتصادی و ... همواره اتهاماتی به ایران از طرف روباه پیر زده شده است. بعنوان نمونه دولت انگلیس در ادامه اقدامات ضد ایرانی خود ضمن فضاسازی‌های هدایت شده رسانه‌ای، به‌دنبال متهم‌سازی نهادها و افراد وابسته به جمهوری اسلامی ایران به استفاده از شبکه‌های فعال در زمینه جنایت‌های سازمان یافته به منظور ربایش یا حذف عناصر ضدانقلاب در این کشور است. به گزارش نورنیوز، زمینه‌سازی رسانه‌ای این طرح، مشخصا از سوی روزنامه «تایمز» در حال پیگیری است. این روزنامه که ارتباطات نزدیکی با دستگاه‌های امنیتی و انتظامی انگلیس دارد تاکنون چند گزارش ویژه در این خصوص تهیه و منتشر کرده که آخرین مورد آن روز هفدهم بهمن‌ماه بوده است.

روزنامه تایمز یکی از سردمداران خط‌دهی به مقامات انگلیس و اروپا در موضوع تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز بوده است. در چند ماه اخیر نیز لندن در کنار سایر متحدان آمریکایی و اروپایی بخشی از کارزار تبلیغاتی علیه ایران در فضای بین‌الملل بوده است. در این نمایش انگلیسی‌ها حتی قصد داشتند با هدف تشدید فشارها بر تهران نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  را در «لیست سیاه» خود قرار دهند. حال دولت انگلیس در جدید‌ترین اقدام علیه دولت- ملت ایران، پروژه پرونده‌سازی را در سطح منطقه و محیط بین‌المللی کلید زده است.

برنامه‌ریزی برای متهم کردن تهران به تلاش برای ربایش برخی عناصر ضدانقلاب در انگلیس یا اتهام زنی در زمینه توقیف تسلیحات ایرانی به مقصد یمن، جدیدترین جنگ پروژه سرویس اطلاعاتی- نظامی انگلیس برای به چالش کشیدن جمهوری اسلامی و کسب امتیاز از ایران در پای میز مذاکره است.

«افکام» (مرکز نظارت بر فعالیت‌های رسانه‌ای و امور ارتباطی انگلیس) مسئول جلوگیری از نشر اکاذیب، ترویج خشونت و عقاید و تفکرات تروریستی در این کشور است. نکته جالب توجه آنکه با وجود خط قرمزهای جدی در زمینه فعالیت‌های مشکوک و تشویق ارتکاب افعال تروریستی در انگلیس، شبکه‌هایی همچون اینترنشنال به راحتی می‌توانند با انتشار اخبار یا توصیه‌های خشونت‌آمیز در داخل ایران به حیات خود ادامه دهند.

به عبارت دیگر، جمهوری اسلامی ایران حق دارد در مراجع حقوقی داخل انگلستان و دادگاه‌های بین‌المللی موضوع ترویج خشونت و تروریسم را از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان ساکن لندن دنبال کند. همچنین دستگاه امنیتی موظف است برای حفظ ثبات کشور و امنیت شهروندان هرگونه منبع تهدید علیه امنیت ملی را با انتخاب روش مناسب از میان بردارد.

به نظر می‌آید با تداوم خویشتن‌داری تهران نسبت به نداشتن رفتار مسئولانه از سوی مقام های انگلیس، لندن در اقدامی گستاخانه قصد دارد تهران را به همکاری با شبکه‌های فعال در زمینه جرائم سازمان یافته برای ربایش برخی چهره‌های اپوزیسیون متهم کند. هم‌اکنون روند این «پرونده» در روزنامه تایمز در جریان است؛ روزنامه انگلیسی که ارتباطات وسیعی با سرویس «MI6» دارد و در ماجرای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران نیز نقش پر رنگی داشت.

نکته جالب توجه آنکه پیش تر لندن بدون ارائه مدارک شفاف و محکم اتهامات مشابهی را به تهران وارد کرده بود. شاید یکی از عجیب‌ترین خبرهای تولید شده در دستگاه تبلیغات سیاسی-رسانه ای غرب در چند ماه گذشته کشف و ضبط محموله حاوی اورانیوم ضعیف شده از مبدأ پاکستان برای شخصی ایرانی در فرودگاه لندن بود.

دیگر اقدام ضدایرانی لندن طرح ادعای توقیف کشتی حامل تسلیحات از سوی کشتی «ام.اچ.اس مونتروز» نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در آب‌های منطقه بود. لندن مدعی است بار این کشتی موشک‌های زمین به هوا و موتور موشک‌های کروز بوده که از سوی سپاه پاسداران برای مقاومت یمن ارسال می‌شده است. همچنین لندن مدعی است این اقدام تخلف از قطعنامه‌های ۲۲۳۱ و ۲۱۴۰ شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می‌رود. به نظر می‌آید این دست اقدامات که از سوی فرانسه نیز تکرار شده بود، با هدف خراب کردن روابط دفاعی تهران- مسکو و زیر فشار گذاشتن تهران برای قبول تمام شروط غربی‌ها باشد؛ موضوعی که تاکنون تیم مذاکره کننده کشورمان از قبول آن سر باز زده است.

نوع صف‌آرایی تروئیکای اروپایی در برابر ایران حاصل ماه‌ها لابی و جنگ تبلیغاتی رژیم صهیونیستی در قاره سبز است. تل‌آویو با خطاب قرار دادن متحدان خویش نه تنها جلوی خارج شدن نهاد رسمی دفاعی ایران از لیست FTO آمریکا را گرفت، بلکه با فشار فزاینده سیاسی- رسانه‌ای ایران را متحد نظامی روسیه در جنگ اوکراین نشان داد تا به این وسیله دولت‌های اروپایی انگیزه لازم را برای افزایش سطح تقابل با تهران بیایند. با وجود این، بروکسل به این نکته آگاه است قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه نه تنها سبب ایجاد اشکال حقوقی در تعریف تروریسم می‌شود، بلکه می‌تواند تمام کانال دیپلماتیک با تهران را مسدود کند و منافع اروپایی‌ها در منطقه غرب آسیا تحت الشعاع قرار دهد.

در چنین شرایطی لندن ترجیح می‌دهد به جای حرکت به سمت گزینه‌ پر هزینه و اشتباه تروریستی نامیدن سپاه، به سمت گزینه کم هزینه‌تر افزایش کنترل شده تنش با تهران برود تا به این وسیله از برگ‌های بازی همچون شبکه‌های فارسی زبان یا حمایت از ائتلاف سعودی در جنگ یمن برای سوق دادن مقام های تصمیم گیر در تهران با هدف تجدید نظر در روابط با روسیه و چین بهره ببرد.
 
بهره سخن
با پایان یافتن ناآرامی‌های داخل ایران، غرب سعی دارد با راه‌اندازی نمایش‌های مضحکی همچون نشست دانشگاه جرج‌تاون یا پرونده‌سازی پاریس و لندن علیه سپاه پاسداران همچنان وضعیت ایران را بحرانی و پرتنش به تصویر بکشند. این در حالی است که در آستانه سال نو، بسیاری از  مردم به زندگی عادی بازگشته و خود را برای نوروز و روزه داری در ماه مبارک رمضان آماده می‌کنند.

شاید لازم باشد سران دولت‌های اروپایی به جای مشورت با اندیشکده‌ها و رسانه‌های وابسته به اعراب یا لابی صهیونیستی، راهی تهران شوند و خود  از نزدیک ثبات و آرامش حاکم در ایران را مشاهده کنند. بی‌شک پافشاری بر گزینه تعامل و دیپلماسی مسیر مناسب‌تری برای رسیدن به نقطه توافق با ایران خواهد بود تا دنبال‌روی از سیاست جنگ طلبان در تل‌آویو و ریاض. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات