صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۴۴۷۹۲

اعدام بی‌گناهان با مجوز آمریکایی

25 دی‌ماه بود که روزنامه «گاردین» با استناد به اسنادی از دادستانی کل عربستان سعودی فاش کرد، «عوض القرنی» استاد برجسته حقوق طرفدار اصلاحات در عربستان سعودی به اتهام جرایمی، از جمله داشتن حساب توئیتری و استفاده از واتساپ برای اشتراک‌گذاری اخباری که ازنظر پادشاهی سعودی «خصمانه» تلقی می‌شود[...]
25 دی‌ماه بود که روزنامه «گاردین» با استناد به اسنادی از دادستانی کل عربستان سعودی فاش کرد، «عوض القرنی» استاد برجسته حقوق طرفدار اصلاحات در عربستان سعودی به اتهام جرایمی، از جمله داشتن حساب توئیتری و استفاده از واتساپ برای اشتراک‌گذاری اخباری که ازنظر پادشاهی سعودی «خصمانه» تلقی می‌شود، به اعدام محکوم شده است. در واکنش به انتشار این سند، «فیصل الاشمر» فعال رسانه‌ای لبنانی با اشاره به تصمیم عربستان سعودی برای اعدام این مخالف و اعدام جاسوس انگلیس در ایران، نوشت: «در ایران برای فردی به علت تعامل با دشمن خارجی و نقش در کشته شدن تعدادی از ایرانیان حکم اعدام صادر می‌شود و اکثر [کشورهای] جهان این حکم را محکوم می‌کنند. در عربستان سعودی برای فردی به علت توئیت در فضای مجازی حکم اعدام صادر می‌شود و جهان خفه‌خون می‌گیرد.» این گزارش و گزارش‌های مشابه درباره اعدام‌های بی‌سروصدا در عربستان سعودی در حالی فاش می‌شود که کشور‌های اروپایی حتی آن را محکوم هم نمی‌کنند. این در حالی است که اروپا و به‌ویژه انگلیس اعدام افراد مرتبط با سرویس‌های جاسوسی بیگانه در ایران را بلافاصله محکوم می‌کنند.
 
پایانی بر اعدام‌های عربستان نیست!
اسفندماه سال 1400، عربستان سعودی ۸۱ نفر شامل هفت تبعه یمنی و یک سوری را به همراه ۷۳ شهروند خود به اتهام «داشتن افکار نادرست، عقاید انحرافی، همکاری اطلاعاتی با داعش، القاعده و انصارالله یمن و اقدام علیه امنیت عمومی و ایجاد شورش و هرج‌ومرج» اعدام کرد.
ساعاتی پس از اعلام وزارت کشور عربستان مبنی بر اعدام دسته‌جمعی، رسانه‌های مخالف دولت سعودی فاش کردند که نیمی از این افراد شیعه بودند. همچنین، شبکه ماهواره‌ای «نباء» اعلام کرد، در میان اعدام‌شدگان امروز ۴۱ نفر از جوانان شیعه منطقه قطیف در استان  الاحساء وجود داشتند که پیشتر از سوی دولت سعودی به بهانه‌های مختلف دستگیر شده بودند و در زندان به سر می‌بردند.
رفتار آمریکا در واکنش به اعدام گسترده در عربستان قابل ‌توجه بود و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از محکوم کردن اعدام ۸۱ نفر در عربستان خودداری کرد. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه این کشور در تداوم سیاست‌های دوگانه واشنگتن و در حالی‌که دولت دموکرات جو بایدن مدعی در اولویت قرار داشتن مسئله حقوق بشر در دستور کار خود است، حاضر به محکوم کردن هم‌پیمان سعودی خود برای اعدام ۸۱ نفر، آن‌ هم در یک روز نشد.
 
بی‌توجهی آمریکا به حقوق بشر
پیشتر هم دولت قبلی آمریکا نشان داده بود، به حقوق بشر و سازمان‌های مرتبط با آن اهمیتی نمی‌دهد؛ همان‌گونه که «دونالد ترامپ» با متهم کردن شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به ریاکاری و بی‌اعتنایی به حقوق رژیم صهیونیستی از این سازمان خارج شد؛ رژیمی که با بیش از نیم ‌قرن اشغالگری به کشتار مردم این کشور دست می‌زند و همواره مورد حمایت اروپا و آمریکا قرار دارد.
در قضیه اعدام دسته‌ جمعی در عربستان نیز شاهد استاندارد دوگانه از سوی غربی‌ها هستیم. آمریکا در حالی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران را به دلیل اجرای شریعت اسلام نقد کرده و تهران را به رعایت نکردن حقوق بشر متهم می‌کند که حتی در مواضع اعلانی حاضر به متهم کردن عربستان نیست.
از نگاه ناظران، حقوق بشر نه دغدغه، بلکه سیاست آمریکاست تا از این طریق به بهانه تضییع حقوق بشر و حمایت از ملت‌ها در امور داخلی کشورها در سطح منطقه و بین‌المللی مداخله کرده و ضمن برهم زدن نظم موجود، رژیم‌های مشروع و قانونی را به‌منظور به قدرت رساندن حاکمانی همسو با منافع خود تغییر دهد.
 
نتیجه اینکه...
آمریکا سال‌هاست برای فشار آوردن بر کشورهایی که با سیاست‌های کاخ سفید همسو نیستند، از اهرم حقوق بشر استفاده می‌کند. گزارش‌های سالانه‌ای که وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در کشورهایی، همچون روسیه، چین، کره شمالی، کوبا، ایران و ونزوئلا منتشر و در آن از وضعیت حقوق بشر در این کشورها انتقاد می‌کند، به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. در حالی ‌که آمریکا درباره کشورهایی، همچون عربستان سعودی، بحرین و حتی کشورهای اروپایی که حقوق اقلیت‌ها در آن به شدت سرکوب می‌شود و به‌هیچ‌وجه اعتنایی به موضوع حقوق بشر نمی‌شود، هیچ‌گاه صحبت نمی‌کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات