صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۴۵۰۱۱

نشستی بدون صدور بیانیه!

جنگ اوکراین بر سر نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ هم مانند اجلاس وزیران دارایی سایه انداخت. در پایان این نشست، وزیران شرکت‌کننده به دلیل مخالفت چین و روسیه بر سر یک بیانیه مشترک به توافق نرسیدند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif نشست اخیر گروه بیست، به محل منازعه بازیگران غربی با نمایندگان روسیه و چین بر سر جنگ اوکراین تبدیل شد. مقامات غربی تلاش کردند در این نشست به مانند همیشه، آدرس ناقص و نادرستی را در خصوص ماهیت جنگ اوکراین مخابره کرده و کمترین اشاره‌ای به توطئه‌های مستمر خود در خصوص اصرار بر گسترش ناتو به شرق (که منجر به آغاز جنگ شد) ننمایند! این روایتگری مغرضانه، با واکنش سخت مقامات روسی و چینی مواجه شده است. جنگ اوکراین بر سر نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ هم مانند اجلاس وزیران دارایی سایه انداخت. در پایان این نشست، وزیران شرکت‌کننده به دلیل مخالفت چین و روسیه بر سر یک بیانیه مشترک به توافق نرسیدند.

* وزیران خارجه ۲۰ کشور برتر صنعتی و قدرت‌های نوظهور جهان (گروه ۲۰) در پایان نشستی که روز پنج‌شنبه، دوم مارس (۱۱ اسفند) در شهر دهلی‌نو هند برگزار شد بیانیه مشترکی صادر نکردند.

* به دلیل مخالفت وزیران خارجه چین و روسیه با گنجاندن عبارتی درباره "عقب‌نشینی کامل و بی‌قید و شرط نظامیان روسی از تمام سرزمین‌های اوکراین"، بیانیه پایانی مشترکی صادر نشد و میزبان نشست فقط به ارائه جمع‌بندی گفتگو‌ها بسنده کرد. سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند، میزبان این نشست اذعان کرد که این کشور موفق نشده اختلاف‌نظر‌ها را از میان بردارد. در این نشست، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه غرب را به اعمال تحریم‌های "کاملا خودسرانه" علیه کشورش متهم کرد و افزود کشور‌های غربی فقط تهدید می‌کنند و اتحادیه اروپا و ناتو از کشور‌های دیگر باج‌خواهی می‌کنند. لاوروف ادعا کرد روسیه تاکنون یک بار هم به طور علنی نگفته که پیشنهاد‌های جدی که به دلیل تمایل صادقانه برای یافتن راه‌حل سیاسی ارائه شوند را رد می‌کند. او می‌گوید در حالی که مسکو به گفتگو فراخوانده می‌شود یک بار هم به یاد ندارد که کشور‌های غربی کی‌یف را برای نشستن بر سر میز مذاکره ترغیب کرده باشند.

* در هر حال، طی ماه‌های آتی، تنش‌ها بر سر جنگ اوکراین در نشست‌های بین‌المللی و جمعی جدی‌تر خواهد شد. در این میان بازیگران غربی به عنوان مولدان بحران‌های پایدار در نظام بین‌الملل، به مانند همیشه بر روی شانتاژ‌های تبلیغاتی و سیاسی متمرکز خواهند شد بدون آنکه اقدامی واقعی در راستای جبران سوء رفتار خود در قبال جنگ اوکراین و دیگر بحران‌های خودساخته در جهان سیاست صورت دهد!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات