صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۴۵۱۱۳

اجلاس اخیر CPAC درباره فضای انتخاباتی آمریکا چه می‌گوید؟

«من امروز اینجا ایستاده‌ام و تنها نامزدی هستم که می‌توانم این قول را به شما بدهم: من جلوی جنگ سوم جهانی را می‌گیرم. این جنگ بسیار راحت اتفاق می‌افتد». این جملات بخشی از سخنرانی جنجالی ترامپ در اجلاس گروه‌های محافظه‌کار است که هفته جاری برگزار شد؛ اجلاسی که در آن طبق رویه ۵ دوره گذشته، دوباره دونالد ترامپ بالاترین میزان آرا برای رهبری حزب و نامزدی ریاست‌جمهوری را به دست آورد. 
ترامپ اما در سخنرانی ۲ ساعته خود در اجلاس سالانه محافظه‌کاران در آمریکا، بار دیگر هشدار داد آمریکا کشوری در حال افول است؛ کشوری سرشار از جرم و جنایت که اسیر کابوس کثیف کمونیستی شده است. محور صحبت‌های او در این کنفرانس، انتقاد شدید دموکرات‌ها را در پی داشت که معتقد بودند او در حال دروغگویی و ترساندن مردم برای بازگشت به قدرت است. رسانه‌های لیبرال بر این عقیده‌اند ترامپ سعی دارد چهره یک قهرمان ناامید و غم‌انگیز را به خود بگیرد که هنوز هم ایمان دارد می‌تواند کار نیمه‌تمام خود را به پایان رسانده و به ماموریت خود برای نجات آمریکا بپردازد. او خود را قربانی مردم می‌داند و بر همین اساس است که با اشاره به پرونده‌های قضایی‌ای که علیه او ایجاد شده، می‌گوید: «آنها سراغ من نمی‌آیند، سراغ شما می‌آیند اما این من هستم که سر راه آنها برای رسیدن به شما قرار دارم».
این چهارمین سخنرانی ترامپ بعد از اعلام نامزدی‌اش برای انتخابات سال ۲۰۲۴ در پاییز سال جاری است. با این حال هنوز معلوم نیست برنامه او برای اداره آمریکا بعد از انتخاب احتمالی به عنوان رئیس‌جمهور این کشور چیست. در سخنرانی‌های او بیشتر از اینکه برنامه و روشی برای اداره آمریکا دیده شود، یکسری انتقادات و گلایه‌ها از فضای سیاسی آمریکا دیده می‌شود و ترساندن مردم از اینکه اگر چپ‌ها دوباره بر سر کار بیایند، آمریکا با سرعت بیشتری به سمت فروپاشی می‌رود. «فروپاشی آمریکا»، «افول آمریکا» و «آغاز جنگ سوم جهانی» مهم‌ترین محورهای سخنرانی‌های چند وقت اخیر ترامپ است. او اعتقاد دارد دولت ایالات متحده با حمایت بیش از حد و بی‌منطق از دولت اوکراین در حال دامن زدن به آتشی است که دامنه آن تمام جهان را خواهد گرفت و دنیا را به سمت جنگ سوم جهانی هدایت خواهد کرد. او معتقد است وضعیت فرهنگی و اجتماعی در جامعه آمریکا، این کشور را به سمت افولی بزرگ هدایت می‌کند و باعث و بانی تمام این وقایع نیز دموکرات‌ها و دولت بایدن هستند. با این حال او اشاره‌ای هم به برنامه‌های قبلی‌اش دارد که هم‌اکنون نیز توسط دولت بایدن در حال پیگیری و اجرایی شدن است و اعتبار تمام موفقیت این برنامه‌ها را برای خود می‌داند. یکی از آن برنامه‌ها، برنامه ممنوعیت سفر برخی اتباع خارجی به آمریکا است که همچنان بدون هیچ سروصدایی از جانب منتقدان قبلی آن، در حال اجرایی شدن است و بعد از آن برنامه جلوگیری از ورود مهاجران به آمریکا که هم‌اینک نیز با ابعاد گسترده‌تری توسط دولت بایدن در حال اجراست. 
ترامپ تکلیف خود را با منتقدانش مشخص کرده است. او قبل از سخنرانی در اجلاس CPAC به خبرنگار شبکه «نیوزمکس» گفت حتی اگر مورد محاکمه قرار گرفته و محکوم شود نیز به ادامه راه انتخاباتی خود می‌پردازد و از نامزدی از طرف حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری دست نمی‌کشد. قوانین آمریکا تاکنون درباره نامزدی کسانی که محکومیت قضایی داشته‌اند سکوت کرده است و به نظر نمی‌رسد در صورتی که حزبی نامزدی شخص محکوم را اعلام کند، دیگر کسی بتواند جلوی روند انتخاباتی را بگیرد. 
ترامپ ورودی آتشین به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری داشته است و باید دید آیا هشدارهای او درباره فروپاشی آمریکا و افول این کشور می‌تواند مردم‌ و ر‌ای‌دهندگان را یک‌بار دیگر به سمت صندوق‌های رای بکشاند یا نه. 
* اجلاس سالانه CPAC
کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران CPAC، کنفرانسی سالانه است که فعالان سیاسی حزب جمهوری‌خواه و مقامات این حزب در سراسر ایالات متحده دور هم جمع شده و درباره موضوعات اصلی و محوری در ایالات‌متحده و راهکارهای محافظه‌کاران برای مدیریت کشور بحث می‌کنند. در این اجلاس‌ها معمولا برای انتخاب رهبری حزب و نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی نیز نظرسنجی‌هایی انجام می‌شود که نقش زیادی در انتخاب فرد به عنوان نامزد نهایی حزب دارد. نخستین بار سال ۱۹۷۴ این اجلاس با حمایت رونالد ریگان برگزار شد اما او سال ۱۹۷۶ با وجود اینکه رای بالایی از این اجلاس گرفته بود، نتوانست نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه شود و جرالد فورد در نهایت به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان وارد انتخابات شد. رونالد ریگان در مجموع تا سال ۱۹۸۴میلادی 3 بار در نظرسنجی‌های این اجلاس بالاترین رای را در بین نامزدهای ریاست‌جمهوری محافظه‌کاران به دست آورد و ۲ بار هم به عنوان نامزد نهایی حزب انتخاب شد. میت رامنی و رند پاول نیز توانستند هر کدام ۴ و ۳ بار بالاترین آرا را از آن خود کنند اما در نهایت رکورد تاریخی ۶ بار انتخاب شدن به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری در اجلاس CPAC به دونالد ترامپ تعلق گرفت. او از سال ۲۰۱۹ به این سو، همیشه بالاترین آرای اعضای این اجلاس را به خود اختصاص داده است و از سال ۲۰۲۱ نیز با وجود رقابت ران دسانتیس با او، با اختلافی بالا، به عنوان نامزد رهبری حزب انتخاب شده است. علت اهمیت این اجلاس نه‌تنها در نظرسنجی سالانه آن، بلکه در کمک‌های مالی‌ای است که به سمت کمپین‌های انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی سرازیر می‌شود. اجلاس CPAC و نظرسنجی نهایی آن معمولا مشخص می‌کند کمک‌های مالی انتخاباتی باید به کدام نامزد تعلق گیرد و همین مساله کار را برای سایر نامزدهای جمهوری‌خواه سخت می‌کند. تاکنون غیر از دونالد ترامپ، نیکی هیلی نیز اعلام کرده است قصد نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ را دارد و در عین حال نامزدی ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا و مایک پمپئو، وزیر سابق خارجه آمریکا نیز بسیار جدی است. در همین حال برخی اعضای حزب جمهوری‌خواه نیز به دنبال نامزد کردن مایک پنس در انتخابات هستند و اعتقاد دارند او می‌تواند رقیب خوبی برای ترامپ باشد. با این حال نظرسنجی‌های برگزار شده نشان می‌دهد تمام نامزدهای دیگر حزب فاصله زیادی تا رسیدن به آرای ترامپ دارند. 
از زمان روی کار آمدن ترامپ، طرفداران او در اجلاس CPAC بشدت فعال شده‌اند و عقاید وی بشدت در این اجلاس خودنمایی می‌کند. در اجلاس سال ۲۰۲۲ بعد از تحقیقات کنگره درباره حمله به ساختمان کنگره توسط حامیان ترامپ که از آنها با عنوان «تروریست‌های داخلی» یاد شده بود، بنری در محل برگزاری اجلاس در اورلاندوی فلوریدا نصب شده بود که روی آن نوشته شده بود: «همه ما تروریست داخلی هستیم». 
با وجود اینکه رسانه‌های دموکرات سعی می‌کنند اهمیت اجلاس CPAC را زیر سوال برده و اعلام کنند حزب جمهوری‌خواه در نهایت ممکن است برای حفظ وجهه خود نامزد دیگری غیر از ترامپ را انتخاب کند اما برخی تحلیلگران سیاسی در ایالات متحده اعلام کرده‌اند نظرسنجی‌های جدید کشوری و حزبی نشان می‌دهد شکست ترامپ در انتخابات درون‌حزبی نسبت به ۷ سال پیش بسیار سخت‌تر شده است و نامزدهای انتخاباتی مانند ران دسانتیس یا نیکی هیلی و دیگر رقبای ترامپ، کار سختی برای پیروزی در مقابل او دارند. 
ترامپ سال ۲۰۱۵، در حالی به عنوان نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ انتخاب شد که در نظرسنجی‌ها تنها ۴۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود و تد کروز و جان کسیچ درصد آرای بالاتری نسبت به او داشتند. با این حال او توانست با گروه محدود اما وفاداری که در داخل حزب جمهوری‌خواه داشت، خود را به عنوان نامزد نهایی حزب برای انتخابات ۲۰۱۶ تثبیت کند. آن گروه محدود اما تاثیرگذار حالا تبدیل به جنبش ترامپیسم شده است؛ جنبشی که اکثریت جمهوری‌خواهان را به دست آورده و باعث ایجاد هراس و نگرانی در میان دموکرات‌ها نیز شده است. به نظر می‌رسد با توجه به نتایج نظرسنجی‌های اخیر، نه‌تنها برای نامزدهای حزب جمهوری‌خواه، بلکه برای نامزد نهایی دموکرات‌ها که احتمالا بایدن باشد نیز کار سختی باشد که بتوانند در انتخابات ۲۰۲۴ در مقابل ترامپ پیروز شوند اما باز هم باید منتظر ماند و دید آیا حوادث سیاسی آمریکا به سمت حمایت اکثریت رای‌دهندگان الکترال از ترامپ می‌رود یا باز هم شگفتی‌های جدیدی در این باره در راه است.
منبع: روزنامه وطن امروز/ ثمانه اکوان
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات