صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۴۵۴۶۴

پایان تاریخ مصرف ترامپ؟ / وضعیت اضطراری در نیویورک

یک منبع پلیس به سی‌بی‌اس، شریک خبری بی‌بی‌سی در آمریکا گفته است که تمامی اعضای پلیس نیویورک از جمله کارآگاهان لباس شخصی دستور دارند که در حال آماده‌باش باشند و یونیفورم خود را به تن داشته باشند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ محمد بلوريان

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif این روز‌ها موضوع بازداشت احتمالی رئیس‌جمهور سابق آمریکا داغ‌تر از هر زمان دیگری مطرح می‌شود! پلیس در چند شهر بزرگ آمریکا برای ناآرامی احتمالی در صورت بازداشت دونالد ترامپ آماده می‌شود. مقام‌های محلی در نیوریورک واشنگتن دی‌سی و لس‌آنجلس تدابیر امنیتی خود را افزایش می‌دهند. دادستان دادگاهی در نیویورک ممکن است ترامپ را در پرونده مربوط به پرداخت حق‌السکوت به یک هنرپیشه فیلم‌های مستهجن رسما متهم کند. در صورت عملی شدن این موضوع، این اولین پرونده کیفری علیه یک رئیس‌جمهوری سابق آمریکا خواهد بود. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، بیرون از دادگاه کیفری منهتن، جایی که ممکن است از ترامپ بعد از انگشت نگاری و تصویربرداری، رسما متهم شود، پلیس موانع فلزی بر پا کرده است. دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی خود نوشت که «اطلاعات درز کرده» نشان می‌دهد که او به زودی دستگیرخواهد شد. در بیرون از برج ترامپ در نیویورک نیز حضور پلیس پررنگ‌تر شده است.
یک منبع پلیس به سی‌بی‌اس، شریک خبری بی‌بی‌سی در آمریکا گفته است که تمامی اعضای پلیس نیویورک از جمله کارآگاهان لباس شخصی دستور دارند که در حال آماده‌باش باشند و یونیفورم خود را به تن داشته باشند.

* احتمال اعلام وضعیت اضطراری
* احتمال دارد در چنین وضعیتی، مقامات ارشد امنیتی آمریکا در روز دستگیری ترامپ، وضعیت اضطراری اعلام کنند. پلیس نیویورک و نیروی ویژه ضدتروریسم پلیس فدرال آمریکا با پلیس مخفی آمریکا که کار حمایت از روسای جمهوری این کشور را برعهده دارد در تماسند تا برای دستگیری احتمالی دونالد ترامپ آماده شوند. یک منبع در کنگره آمریکا به سی‌بی‌اس گفته است پلیس کاپیتول که حامی قانون‌گذاران در کنگره این کشور است قصد دارد وضعیت اضطراری اعلام کند. این اقدام برای افزایش هماهنگی میان نیرو‌های حافظ امنیت کشور است. بر این اساس شمار افسرانی که برای برقراری نظم عمومی فعالند افزایش خواهد داشت، اگرچه بنا بر ادعای این منبع تهدید مشخصی علیه قانون‌گذاران وجود ندارد و اقدامات پلیس جنبه پیش‌گیرانه دارد.

* حامیان ترامپ دست به کار می‌شوند
* در ایالت کالیفرنیا، شهر لس‌آنجلس، پلیس و مقام‌های فدرال برای برگزاری یک تجمع حامیان ترامپ در برابر یک ساختمان دولت فدرال خود را آماده می‌کنند. از روز شنبه که دونالد ترامپ اعلام کرد انتظار دارد به زودی دستگیر شود، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در رصد‌های خود به افزایش گفتگو در فضای مجازی درباره تهدید علیه مقام‌های قضایی و دولتی پی برده‌اند. اغلب این تهدید‌ها علیه آلوین برگ، دادستان منهتن است، مردی که انتظار می‌رود ترامپ را رسما متهم کند. به عبارت بهتر، احتمال ترور آلوین برگ توسط حامیان ترامپ وجود دارد برگ در ایمیلی به کارکنان خود گفت تلاش برای ارعاب را نه در محل کار خود و نه علیه نظم و قانون در نیویورک تحمل نخواهد کرد! با این حال به نظر می‌رسد تهدیدات علیه وی و سایر کسانی که قصد دارند دستگیری ترامپ را عملیاتی سازند، هر لحظه جدی‌تر می‌شود!

* اصل پرونده چیست؟
* پرونده اعطای حق‌السکوت به هنرپیشه فیلم‌های مستهجن از سوی ترامپ، بر حول این موضوع استوار است که چگونه در آستانه انتخابات سال ۲۰۱۶ ترامپ بعد از آنکه وکیلش مایکل کوهن به این هنرپیشه حق‌السکوت داده، این پول را به وکیل خود بازگردانده است. این حق‌السکوت برای ساکت نگاه داشتن استورمی دنیلز درباره رابطه نامشروع خود با رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بوده است. دادستان‌ها می‌تواننند استدلال کنند که ترامپ در این پرونده به دنبال جعل مدارک مالی بوده است. چنین کاری در نیویورک یک تخلف جزء محسوب می‌شود اگرچه ممکن است به یک جرم نیز بالغ شود. حامیان ترامپ در اعتراض به این پرونده در برابر خانه‌های او در فلوریدا و نیویورک تجمع کرده‌اند. شبکه ان‌بی‌سی می‌گوید ماموران پلیس مخفی آمریکا که برای حفاظت از او تعیین شده‌اند در طول بازداشت او با ترامپ خواهند ماند. مایکل کوهن وکیل سابق رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید ترامپ از پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز باخبر بوده است. همین مسئله کار را برای ترامپ دشوار‌تر ساخته است!

* تاثیر پرونده جدید ترامپ بر انتخابات ۲۰۲۴
* ترامپ به حامیان خود قول داده که مبارزه خود را برای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داد. اما براساس یک نظرسنجی موسسه رویترز /ایپسوس که روز دوشنبه منتشر شد ۴۴ درصد از جمهوری‌خواهان معتقدند که اگر ترامپ رسما متهم شود باید از این رقابت‌ها کناره بگیرد. با همه این اوصاف، قانون انتخاباتی آمریکا می‌گوید حتی اگر وی در این پرونده محکوم شود، مانعی برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آتی نخواهد داشت! به عبارت بهتر، حتی اگر این اتهام بزرگ ترامپ به اثبات برسد، وی می‌تواند در انتخابات شرکت کند. علاوه بر این پرونده، ترامپ اکنون درگیر سه پرونده دیگر نیز می‌باشد که به ترتیب، "فرار مالیاتی"، "ماجرای شورش در ششم ژانویه ۲۰۲۱" و "نگهداری اسناد فوق محرمانه دولتی در اقامتگاه شخصی" بوده است. در این میان، صرفا اثبات اتهام ترامپ در پرونده حمله به کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ میلادی می‌تواند منجر به صدور حکم جلوگیری از شرکت وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خواهد شد. در این صورت، قضات دیوان عالی آمریکا می‌توانند به اتهام تلاش ترامپ برای کودتا و عدم پایبندی وی به قوانین حداقلی در انتخابات، مانع از حضور دوباره وی در عرصه انتخابات شوند. اما قطعا کثرت پرونده‌هایی که علیه ترامپ وجود دارد، در نهایت می‌تواند با واکنش سران حزب جمهوریخواه مواجه شود.

در این میان، امکان دارد سران حزب جمهوریخواه اعلام کنند که به واسطه تکثر جرایم ترامپ و اثبات برخی موارد اتهامی، حاضر نیستند از وی به عنوان نامزد نهایی حزب متبوعشان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ میلادی حمایت کنند. این اتفاق می‌تواند در مجمع انتخاباتی جمهوریخواهان (پس از مشخص شدن نتایج انتخابات درون حزبی) یا حتی قبل از حضور ترامپ در رقابت‌های انتخابات درون حزبی رخ دهد. در هر حال، به نظر می‌رسد در صورت دستگیری ترامپ شاهد رقم خوردن منازعات جدی و قابل توجهی در حزب جمهوریخواه بر سر حمایت از وی باشیم. در مقابل، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به سران حزب جمهوریخواه هشدار داده است که اگر به هر دلیلی وی را از رقابت‌های انتخاباتی کنار بگذارند، به عنوان نامزد مستقل در رقابت‌ها حضور پیدا خواهد کرد. حضور ترامپ به عنوان نامزد مستقل نیز قطعا آرای نامزد نهایی حزب جمهوریخواه را در برابر جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در انتخابات سال ۲۰۲۴ را تضعیف خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات