صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۴۵۰۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه ۱۶ اسفندماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مسئله ولادت حضرت مهدى(علیه‌الصّلاةوالسّلام‌وعجّل‌اللَّه‌تعالى‌فرجه‌الشّریف)، از این جهت هم حائز اهمیت است که مسئله انتظار و دوران موعود را که در مذهب ما، بلکه در دین مقدس اسلام ترسیم شده است- دوران موعود آخرالزمان؛ دوران مهدویت- ما به یاد بیاوریم، روى آن تکیه کنیم و بر روى آن مطالعه و دقت و بحث‌های مفیدى انجام گیرد. شما باید زمینه را آماده کنى، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه‌ آماده، اقدام فرماید. از صفر که نمى‌شود شروع کرد!  *میلاد منجی عالم بشریت مبارکباد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز

اتحاد براى امنيت

در مسمومیت‌های اخیر مدارس طبق آنچه در گزارش‌ها آمده، حوادث نقل شده از تنوع و تکثر فراوانى برخودار است و از ايجاد مسموميتی خفيف تا احساس ترس و حتی صحنه‌هاى ساختگى برآمده از هيجانات و شيطنت‌هاى کودکانه را در بر می‌گیرد. رسانه‌هاى ضدانقلاب نيز که فرصت را مغتنم شمرده و با پمپاژ هزاران دروغ، آتش بر آرامش جامعه می‌ریزند و در نهايت اين افکار عمومی و خانواده‌ها هستند که امنيت روانى خود را متزلزل می‌بينند و در نگرانى به سر می‌برند!

بدون شک براى مقابله با اين ماجرا مأموريت اول و اساس کار با دستگاه‌هاى حراستی و امنيتى است که اصل سناريوی دشمن را رمزگشایی کرده و اهداف و اغراض جنایت‌کاران (اعم از آمران و عاملان) را مشخص نموده و به ملت گزارش دهند.

اما آنچه نکته حائز آن است که توجه داشته باشيم که تأمین امنيت در اين سطح از گستردگى و ايجاد امنيت براى هزاران مدرسه در سراسر کشور تنها با يک اراده همگانی و همکارى و هماهنگى و هوشیارى کل جامعه ممکن خواهد بود. در اين ميدان همه بايد دست به دست هم دهيم تا آن جريانی که آرامش و تعادل روانی جامعه را هدف قرار داده، نتواند سناريویی خود را عملی کند. امری دست يافتنی که تنها با فهم اين امر ممکن خواهد بود که متوجه باشيم «امنيت مقوله‌ای عمومی و «مردم پايه» است که تحقق فراگير و مؤثر آن با نقش‌آفرينی همه مردم يک سرزمين ممکن خواهد بود.» کافى است در اين ماجرا مديران و معلمان مدرسه، دانش‌آموزان و اولياءشان هوشمند عمل کنند و در کنار نيروهاى امنيتى قرار گيرند!

در اين ميان تعبير عطاءالله مهاجرانی، وزير فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات که اين مدت‌هاست لندن‌نشينی را برگزيده، خواندنی است. وی در رشته توئیتی درباره مسموميت دانش‌آموزان نوشته است: «امنيت يک موضوع و مسئله‌ ملی است. هم وظيفه دستگاه‌هاى نظامى و انتظامى و امنيتى است و هم مسئوليت همه ملت. اين نکته را در طنجه(شهرى در مراکش) از کارگر شهردارى آموختم، پرسيدم چرا خيابان کثيف است؟ گفت «تنظيف» وظيفه ماست و «نظافت» وظيفه شهروندان. همه خانواده‌ها شايسته است نسبت به امنيت هوشيار باشند. در لندن وقتي در مترو نشسته‌ايد، بارها اين پيام را می‌شنوند: «اگر بسته مشکوکی ديديد، بلا فاصله با اين شماره تماس بگيريد.» اين پيام که هر روز و شب بارها تکرار می‌شود، تأکیدی است بر اين نکته مهم که امنيت يک مسئله‌ و امر ملى است. دانش‌آموزان‌ و اولياء مدارس و همسايگان مدارس دريابند.»

مهدى سعیدی

  

▼ گزارش روز

ایرانی‌ترین فاز پارس‌ جنوبی

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌ جنوبی اواخر هفته گذشته با حضور سیدابراهیم رئیسی(رئیس‌جمهوری)، جواد اوجی(وزیر نفت) و جمعی از مقام‌های کشوری و استان بوشهر، به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

گزاره خبری: سیدابراهیم رئیسی تکمیل و بهره‌برداری از پالایشگاه بزرگ فاز ۱۴ پارس جنوبی به همت متخصصان ایرانی را نماد و نمود عینی تحقق شعار تولید، اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و گفت: دشمن به‌ دلیل برخی ضعف‌ها در کشور به‌ دنبال ایجاد اختلال و توقف در روند توسعه کشور بود، اما متخصصان و کارگران ایرانی با طراحی، اجرا و تکمیل این پروژه نشان دادند که نه‌ تنها متوقف نخواهند شد، بلکه این‌چنین قدرت و توان خود را به رخ دشمنان می‌کشند.

2- سید‌پرویز فتاح(رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی) با بیان اینکه این پروژه به دست متخصصان توانمند کشورمان به بهره‌برداری رسیده است اظهار داشت: کارشناسان خارجی به خیال آنکه در نبود آنها، کار در این پروژه روی زمین می‌ماند، کار را رها کردند ولی آنچه در واقعیت اتفاق افتاد آن بود که کار روی زمین نماند و این پروژه عظیم تکمیل شد و امروز به بهره‌برداری رسید.

گزاره تحلیلی: این پالایشگاه سیزدهمین پالایشگاه میدان مشترک پارس جنوبی است و با تکمیل آن دیگر پالایشگاهی برای این میدان مشترک ساخته نخواهد شد. اعتبار اجرای مگاپروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی برای حفاری، ساخت و نصب سکوهای دریایی، تأمین و اجرای خطوط لوله دریایی و تأسیسات دریایی برابر با 5/2 میلیارد دلار بود.

این فاز که ایرانی‌ترین فاز پارس‌ جنوبی نیز لقب گرفته، با استفاده 70 درصدی از تجهیزات ایرانی، رکورد استفاده از تجهیزات ایرانی در پروژه‌های مشابه خود را شکست. با بهره‌برداری از این فاز روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شهری (متان) و 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد، همچنین سالانه یک میلیون تن گاز مایع (ال‌پی‌جی) و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود.

فاز چهاردهم یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت انقلابی و نماد اعتماد به توان و تخصص داخلی است. زیرا در گذشته کوتاهی دولت حسن روحانی در تکمیل این پروژه باعث اعتراضات برخی نمایندگان از جمله ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی علیه وزیر نفت دولت روحانی و متعاقب آن کارت زرد مجلس به زنگنه هم شده بود.

نکته پایانی؛ بهره‌برداری از پروژه فاز 14 پارس جنوبی اقدام بسیار بزرگ و با اهمیتی بود که در دولت انقلابی به سرانجام رسیده است، ولی جریان رسانه‌ای انقلاب به درستی به این پروژه نپرداخته است. در شرایطی که دشمن در صدد تبلیغ ناامیدی، ضعف، سستی و... در فضای رسانه‌ای است. جریان انقلابی باید با هوشیاری بیشتر این نوع دستاوردهای را به اطلاع مردم برساند.

فرهاد کوچک‌زاده

 ▼ خبر ویژه

مجازی‌ها زیر تیغ اروپا

شرکت‌های گوگل، متا و توئیتر با توجه به تعداد کاربران ماهانه اعلام شده توسط خودشان، با قوانین سخت‌گیرانه‌تر اتحادیه اروپا در زمینه محتوای آنلاین روبه‌رو خواهند شد. قوانین جدید اتحادیه اروپا که با نام قانون خدمات دیجیتال (DSA) شناخته می‌شود، شرکت‌هایی با بیش از 45 میلیون کاربر را به عنوان پلتفرم‌های آنلاین بسیار بزرگ معرفی می‌کند که موظف به انجام تعهداتی مانند مدیریت ریسک و حسابرسی خارجی و مستقل هستند. آنها همچنین ملزم به اشتراک‌گذاری داده‌های خود با مقامات و محققان و همچنین اتخاذ یک منشور اخلاقی هستند. کاربری با انتشار این قوانین نوشت: «اگر همین اتفاق در ایران بیفتد، غربگراها پیرهن می‌درند و سر به صحراها می‌گذارند که طرح صیانت می‌خواهیم چه کار!»

 

▼ اخبار

1ـ آمارها از رقابت جمهوری‌خواهان

در حالی که تاکنون سه جمهوری‌خواه نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرده‌اند برخی جمهوری‌خواهان بر این باورند که تعداد بالای نامزدها به نفع دونالد ترامپ تمام خواهد شد. علاوه بر ترامپ، نیکی هیلی سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل و یک تاجر به نام ویوک رمس‌وامی به طور رسمی نامزدی خود را اعلام کرده‌اند. تاکنون مایک پنس معاون سابق رئیس‌جمهور و ران دوسانتیس فرماندار فلوریدا نامزد انتخابات نشده‌اند اما انتظار می‌رود در ماه‌های آینده آنها نیز وارد رقابت‌ شوند. طبق نظرسنجی فاکس‌نیوز، ترامپ در یک رقابت فرضی ۴۳ درصد آرای جمهوری‌خواهان را به دست خواهد آورد و دوسانتیس نیز ۲۸ آرا کسب خواهد کرد. پس از آنها نیکی هیلی و مایک پنس هر دو با ۷ درصد قرار دارند. طبق نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک، ترامپ ۴۲ درصد آرا، دوسانتیس ۳۶ درصد، هیلی ۵ درصد و پنس ۴ درصد آرا را به دست می‌آورند. یک استراتژیست جمهوری‌خواه معتقد است ترامپ بالاترین کف آرا و دوسانتیس بالاترین سقف آرا را در اختیار دارد. در یک رقابت با تعداد زیاد نامزدها، بالاترین کف مهم‌تر است در حالی که در یک رقابت دو نفره مسئله متفاوت می‌شود. بنابراین دوسانتیس تنها در یک رقابت رو در رو با ترامپ است که شانس پیروزی خواهد داشت.

2ـ نتانیاهو در حال خلق فاجعه

مایکل بلومبرگ شهردار پیشین نیویورک و تاجر یهودی گفت: کابینه نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی، ضررهای زیادی به ائتلاف‌های این رژیم وارد کرده است. کابینه نتانیاهو «امنیت، اقتصاد و نظام سیاسی اسرائیل را با خطر مواجه کرده و اسرائیل به سمت فاجعه در حرکت است». این سیاستمدار آمریکایی تأکید کرد که کابینه در تلاش است نقش و عملکرد دستگاه قضا را در اسرائیل خنثی کند. بر اساس قانونی جدید پیشنهادی، یک اکثریت اندک در کنست قادر خواهند بود احکام دادگاه عالی را نقض کنند و علیه حقوق فردی، اعمال زور کنند. احساس ضرر اقتصادی عملا در اسرائیل آغاز شده است. ریزش شکِل (پول رژیم صهیونیستی) هم هویداست. بسیاری از سرمایه‌گذاران هم علنا علیه پیشنهاد کابینه سخن گفتند. او امنیت اسرائيل را مبتنی بر رابطه با آمریکا دانست و گفت اگر این رابطه حفظ نشود، «خسارت ویرانگری برای امنیت اسرائیل است، به راهکار مسالمت‌آمیز جنگ با مردم فلسطین، آسیب خواهد زد و امنیت اسرائیل را به خطر خواهد انداخت.

3ـ اس ۴۰۰ نمی‌خواهیم

آشتیانی وزیر دفاع گفت: «در حوزه رزم موشکی اثربخشی سر جنگی و تاکتیکی شدن و مقاومت در جنگ سایبری و پنهان‌کاری مد نظر است و طراحی و ساخت موشک‌های بالستیک نقطه‌زن با برد ۲ هزار کیلومتر را داریم. به کارگیری فناوری هوش مصنوعی برای پرواز جمعی و تکی جنگنده‌های با سرنشین را در دستور کار داریم. درباره خرید جنگنده سوخو ۳۵ از روسیه، این موضوع هنوز در مراحل دنبال کردن است و تجهیزاتی تاکنون دریافت نشده است. درباره خرید سامانه پدافندی اس ۴۰۰؛ روسیه از کشورهایی است که روابط سطح بالایی با آن داریم. با این حال، ما در بحث سلاح پدافندی به خودکفایی رسیده‌ایم اما اگر لازم باشد سلاحی تهیه کنیم انجام می‌دهیم ولی فعلا نیازی به سلاح دیگری نداریم و خیلی از کشورها دنبال باور ۳۷۳ ما هستند. در حوزه پهپادی دستاوردهای جدیدی داریم که در آینده اعلام خواهد شد.»

4ـ مردم دوست دارند چند فرزند داشته باشند؟

طبق نظرسنجی مؤسسه همشهری ۴۹ درصد مردم در پاسخ به این سؤال که دوست دارید چند فرزند داشته باشید ۳ فرزند و بیشتر از ۳ فرزند را انتخاب کرده‌اند. ۵۳ درصد گفته‌اند مشوق‌های «هیچ» تأثیری ندارد و ۶۸ درصد از این مشوق‌ها بی‌اطلاع‌اند. پیش از این در سال 1400، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با انجام پژوهشی به این نتیجه رسیده بود که ذائقه خانواده‌های ایرانی به سمت تعداد فرزند بیشتر، به سمت سه فرزندی تغییر پیدا کرده است.

▼ اخبار کوتاه

فراری‌ها در تور مالیات/ رئیس سازمان امور مالیاتی: گفت «اخیرا در استان ‌آذربایجان شرقی بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی کشف شد. در پرونده مشابهی در استان همدان ۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شد که سرشاخه در همدان و زنجیره در کل کشور پخش بود. یک ‌فرار مالیاتی بزرگ داشتیم که بالغ بر ۱۴ سال مالیات نداده بود و ۲۴ شرکت را در مالکیت داشت.‌ یک فرار مالیاتی در حوزه خودرو داشتیم که خودروها را توقیف کردیم و به مزایده و فروش گذاشتیم که ۹۰۰ میلیارد تومان به خزانه واریز شد.»

بیمه رایگان برای دهک‌های پایین جامعه/ سازمان بیمه سلامت ایران مکلف شد از فروردین‌ماه هر سال با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را شناسایی و تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. همچنین این سازمان مکلف است سایر افراد متقاضی را در صورت تأیید براساس آزمون وسع با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد.

علت شوک ریزشی دلار چه بود؟/ کارشناسان بخشنامه بانک مرکزی در خصوص عرضه ارز پتروشیمی‌ها و صادراتی‌ها به صرافی‌های تضامنی، تجدیدنظر بانک مرکزی در برخی از سیاست‌های ارزی، سفر روزهای گذشته گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران را عامل کاهش اخیر نرخ ارز می‌دانند. برخی از فعالان بازار معتقدند که کاهش نرخ ارز می‌تواند ادامه‌دار باشد.

خیانت به مام میهن/ هادی چوپان قهرمان مسترالمپیا گفت: خاک ایران مقدس است می‌شود در این خاک بزرگ شد طوری که تاریخ‌ کشورهای دیگر هم از تو یاد کنند. خیلی‌ها در این خاک بزرگ شدند و به درجه‌های بالا رسیدند خیلی‌ها به هویت رسیدند اما برخی‌ها جنبه بزرگ شدن را نداشتند تا بزرگ شدند به خاک پاک ایران پشت پا زدند.

وام ۲۰۰ میلیونی مسکن برای خانواده‌های ۳ فرزندی/ نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۲، تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن را برای خانواده‌های فاقد مسکن که از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند ۲۰۰ میلیون تومان تعیین کردند.

۳۴ میلیون گیمر در ایران/ براساس آمارها تعداد بازیکنان بازی‌های دیجیتال در ایران به ۳۴ میلیون نفر رسیده است. مردان ۵۹ درصد و زنان ۴۱ درصد این جمعیت را تشکیل می‌دهند. میانگین مدت زمان بازی روزانه به‌طور متوسط ۹۵ دقیقه بوده است. میانگین سنی بازیکنان ایرانی در این پیمایش ۲۳ سال بوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات