صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۴۵۱۷۱

ادامه چهاردهم اسفند

پایگاه بصیرت / سیدمهدی حسینی

تقویم تاریخی انقلاب اسلامی،‌ پس از واقعه چهاردهم اسفند واکنش‌های متعددی را نشان می‌دهد. بسیاری از مسئولان،‌ علما، مراجع و نمایندگان مردم به رفتار رئیس‌جمهور عکس‌العمل نشان دادند و ابراز تأسف کردند؛ تا آنجا که مرحوم حضرت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی برای حضرت امام(ره) تلگراف ارسال و از اختلافات و درگیری‌ها ابراز نگرانی کرد که حضرت امام خمینی(ره) در پاسخ مرقوم فرمودند: «پس از اهدای سلام، تلگراف جناب‌عالی که از نگرانی آن حضرت در قضایای شوم دانشگاه در روز پنج‌شنبه، 1359/12/14 حکایت می‌کرد واصل، تلفن‌های بسیاری در دنباله جنایت منحرفین از اطراف نیز واصل گردید، به جناب‌عالی و عموم ملت شریف اطمینان می‌دهم که با خواست خداوند تعالی با اینگونه مخالفت‌های با اسلام، ‌برخورد شدید خواهد شد و به دستگاه قضایی گفته‌ام که قضیه را تعقیب و مجرمین و محرکین را شناسایی و محاکمه کنند و نتیجه را به اینجانب اطلاع دهند تا تکلیف آنان به حسب موازین اسلامی معین شود. باید گروه‌ها و دسته‌های منحرف سیاسی و غیر سیاسی بدانند که من با احساس تکلیف با آنان برخورد اسلامی و حدود اسلامی می‌کنم و به شرارت‌های ضد اسلامی خاتمه می‌دهم.»
مرحوم آیت‌الله موسوی‌اردبیلی هم در مقام مسئول قضایی وارد ماجرا شد که در قسمتی از مصاحبه ایشان آمده است: «من در آن تاریخ به امر حضرت امام سمت دادستانی کل کشور را داشتم. پیش از ظهر روز پانزدهم همراه پلیس به دیدن دستگیر شدگان رفتم. دیدم گروهی را با وضع ناهنجار و سر و صورت کتک خورده و مجروح در آنجا بازداشت کرده‌اند و این دستگیری آنچنان ناشیانه یا مغرضانه بود که بدون انجام تشریفات قانونی عده‌ای را با اتومبیل آورده و در محلی که بازداشتگاه رسمی نبوده، انداخته و رفته‌اند. حتی گزارش پلیس هم در دستگیری نبوده است.»
رسیدگی قضایی از تاریخ 1359/12/16 شروع شد و شش نفر از قضات تحقیق به این کار گمارده شدند. از ساعات پایانی چهاردهم اسفند، ائمه جماعات در خطبه‌های نماز حرکت دانشگاه را نکوهش و ملامت شدید کردند و همه دولتمردان و سیاسیون این حرکت را مورد بحث و نقد قرار دادند؛ ‌اما این اقدامات برای آرام کردن جو عمومی و فضای امنیتی کافی نبود. مرحوم آیت‌الله موسوی‌اردبیلی مرتب از طریق تلویزیون نحوه رسیدگی را گزارش می‌داد و به پرسش‌های مطرح شده، به ویژه نامه‌های متعددی که بنی‌صدر به دادستان کل کشور، یعنی آیت‌الله اردبیلی ارسال می‌کرد، پاسخ می‌داد.
قوه قضائیه به شدت درگیر حل و فصل مسائل بود و بسیاری از هواداران بنی‌صدر در نقاط گوناگون، به ویژه در قوه قضائیه شیطنت می‌کردند، اما تدابیر آیت‌الله موسوی‌اردبیلی، دادستان کل کشور برای آرام کردن جو اندیشیده بود بسیار کارساز بود. ولی با همه این احوال، بازار شایعات هم بسیار داغ بود و افراد و گروه‌ها با مسئله برخورد تشکیلاتی می‌کردند و در جوسازی، تهمت و افترا تلاش می‌کردند آرامش کشور را به هم بزنند.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات