صبح صادق >>  فرهنگ >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۴۵۱۹۵
نگاهی به برنامه‌ شگفت‌انگیزان تولید شبکه پویا

نسل شگفتی‌ساز

یکی از بهترین روش‌ها برای پیشرفت نسل جدید که قرار است آینده کشور را در دست بگیرند، استعدادیابی آنهاست. اگر برعکس رویه نسل‌های گذشته‌ـ قرار نگرفتن هر کسی در جایگاه خودش‌ـ در آینده کشور هر کسی در جای خودش قرار بگیرد، قطعاً نتایج بهتری نیز در زمینه‌های مختلف کسب خواهیم کرد و این هدف هم محقق نخواهد شد[...]
پایگاه بصیرت / ندا کرمانشاهی

یکی از بهترین روش‌ها برای پیشرفت نسل جدید که قرار است آینده کشور را در دست بگیرند، استعدادیابی آنهاست. اگر برعکس رویه نسل‌های گذشته‌ـ قرار نگرفتن هر کسی در جایگاه خودش‌ـ در آینده کشور هر کسی در جای خودش قرار بگیرد، قطعاً نتایج بهتری نیز در زمینه‌های مختلف کسب خواهیم کرد و این هدف هم محقق نخواهد شد مگر اینکه تمام مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه‌های مربوط به کودک و نوجوان عزم خود را در حوزه کشف و هدایت استعدادها جزم کنند. آموزش و پرورش قطعاً مهم‌ترین سهم را در این حوزه خواهد داشت، اما بسیاری از مراکز دیگر نیز می‌توانند در این زمینه به خانواده‌ها و آموزش و پرورش کمک کنند؛ مانند صدا و سیما که می‌تواند نقش مهمی در این عرصه ایفا کند. این اتفاق تا حدی در برنامه «عصر جدید» روی داد و کودکان و نوجوانانی شناخته شدند که استعداد ویژه‌ای داشتند و این مسابقه تلویزیونی فرصتی شد تا استعدادشان بروز و ظهور یابد و حتی از حمایت‌های مناسبی هم برخوردار شوند. اما «عصر جدید» برای کودکان و ویژه آنها نبود، بنابراین برنامه‌ای لازم است که از جنس همین سن و سال باشد، به زبان خود کودکان و نوجوانان و مختص آنان سخن بگوید، برنامه‌هایی تولید شود که بیش و پیش از دغدغه مسابقه و رقابت، استعدادهای نهفته کودکان و نوجوانان را کشف کنند.

«شگفت‌انگیزان» چیست؟
هرچند در تمام سال‌های گذشته خلأ چنین برنامه‌هایی در کنداکتور شبکه‌های سیما، به ویژه شبکه‌های مختص کودک و نوجوان حس می‌شد؛ اما خوشبختانه از سال 1399 به بعد برنامه‌ای از شبکه پویا با همین رویکرد ساخته شده است؛ برنامه‌ای با عنوان «شگفت‌انگیزان» که در ابتدا با اجرای «سعید شیخ‌زاده» روی آنتن می‌رفت و حالا مدتی است که اجرای آن را «علی فروتن» یکی از عمو فیتیله‌ای‌ها برعهده دارد.
در توضیح این برنامه تلویزیونی آمده است: «برنامه شگفت‌انگیزان یکی از برنامه‌هایی است که سعی دارد استعدادهای گروه سنی 4 تا 15 سال را بدون فضای رقابتی، به نمایش بگذارد.»
این یکی از برترین ویژگی‌های این برنامه تلویزیونی است. رقابت در این برنامه وجود ندارد، هر کسی هر استعدادی دارد به نمایش می‌گذارد، دیگران بدون اینکه مهمان خردسال برنامه را با دیگری مقایسه کنند، از دیدن استعدادهای او لذت برده و او را تنها در مقایسه با توان و استعداد خودش تشویق می‌کنند. اما موضوع دیگری که درباره «شگفت‌انگیزان» جالب است، تنوع در معرفی هنرهایی است که مهمانان خردسال این برنامه دارند؛ یکی نویسنده است و با اینکه سن کمی دارد، کتاب نوشته و چاپ کرده، دیگری تعزیه‌خوانی می‌کند، یکی دیگر صدای خوبی دارد و در برنامه‌های مختلف در نقش مجری حضور دارد. یکی دو هفته گذشته بود که دختری با سن و سال کم در این برنامه حضور یافت و استعداد ویژه‌اش در تیراندازی با تفنگ بادی بزرگی را که نسبت به سنش سنگین هم هست، به نمایش گذاشت و آنقدر در این فن مهارت نشان داد که مجری برنامه را به وجد آورد.

نمادی از خانواده موفق
نکته مهم دیگر این است که نقش خانواده‌ها و معلمان در برنامه «شگفت‌انگیزان» نادیده گرفته نشده است. خانواده‌ها با فرزند خود و دوشادوش او قدم برمی‌دارند و به استودیو وارد می‌شوند و این نمادی است از اینکه یک خانواده خوب و همدل، چقدر در سرنوشت فرزند خویش و در نتیجه سرنوشت جامعه و کشور خود می‌تواند مؤثر باشد. ویژگی بسیار شاخص این برنامه، امیدآفرینی و ایجاد انگیزه برای کودکان و نوجوانان است. آن هم در فضایی که بسیاری از خانواده‌ها از شرایط زمانه شکایت می‌کنند، اما در دل همین شرایط، نوجوانی به دنبال استعدادی می‌رود که هم باعث سربلندی خود و خانواده است و هم موجب افتخار برای کشورش.
هر چند حضور مهمانان با استعدادهای گوناگون، تنوع بسیاری به برنامه بخشیده است؛ اما گاهی نیز در این میان و با توجه به مهمانان دعوت شده، اتفاقات ویژه دیگری هم رخ می‌دهد که شگفتی و حیرت بیننده را برمی‌انگیزد؛ برای نمونه، در یکی از همین برنامه‌ها چند نوجوان تعزیه‌خوان از شهرهای گوناگون مهمان برنامه بودند. آنها همدیگر را نمی‌شناختند و در استودیو با هم آشنا شده بودند. مجری برنامه از آنان خواست تا با هم تعزیه‌ای را اجرا کنند. این دو گروه که به تازگی با هم آشنا شده بودند، با همدیگر تعزیه مشترک و هماهنگی را خیلی خوب اجرا کردند و این همان خلاقیتی است که گفته می‌شود اگر آن را به دانش‌آموزان یاد بدهیم، در آینده نیز نتایج بهتری کسب خواهیم کرد.
«شگفت‌انگیزان» در نوع خودش برنامه‌ای بسیار قوی و متناسب با رده سنی مخاطبانش است و انتظار می‌رود برنامه‌های متنوع دیگری هم با همین قوت برای کودکان و نوجوانان ساخته شود؛ این گروه سنی، تشنه تولیدات رسانه‌ای خوب است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات