بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۴۵۴۰۰

سعودی و قطر جزء ۵ واردکننده بزرگ سلاح جهان در بازه ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲

بیش از یک چهارم از ۴۰ واردکننده برتر تسلیحات در سطح جهانی در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ کشور‌هایی از خاورمیانه بوده‌اند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif المانیتور: بر اساس گزارش جدید منتشر شده توسط موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، بیش از یک چهارم از ۴۰ واردکننده برتر تسلیحات در سطح جهانی در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ کشور‌هایی از خاورمیانه بوده‌اند. سعودی، قطر به طور خاص در بین ۵ واردکننده برتر تسلیحات جهانی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ طبقه‌بندی شده‌اند.

* واردات تسلیحات توسط کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا در این پنج سال در مجموع ۸.۸ درصد کمتر از دوره پنج ساله قبلی از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ بوده است و ۵۴ درصد از کل صادرات تسلیحاتی به این کشور‌ها به ایالات متحده اختصاص داشته است. بعد از آمریکا، فرانسه، روسیه و ایتالیا به ترتیب با ۱۲، ۸.۶ و ۸.۴ درصد سهم، بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان تسلیحات در منطقه بودند.

* سعودی دومین واردکننده بزرگ تسلیحات در جهان در ۵ ساله مورده بررسی بوده و ۹.۶ درصد از کل واردات تسلیحات به این کشور اختصاص داشته و پس از آن، هند با ۱۱ درصد، در رتبه دوم قرار گرفته است. پادشاهی سعودی اکثریت قریب به اتفاق، ۷۸ درصد، از واردات خود را از ایالات متحده دریافت کرده که تحویل ۹۱ هواپیمای جنگی، صد‌ها موشک تهاجمی زمینی و بیش از ۲۰ هزار بمب هدایت‌شونده را شامل می‌شده است. فرانسه و اسپانیا با تامین به ترتیب با ۶.۴ و ۴.۹ درصد از تسلیحات وارداتی سعودی، دومین و سومین تامین‌کننده این کشور بودند.

* قطر با در اختیار داشتن سهم ۶.۴ درصدی از واردات تسلیحات جهانی، سومین واردکننده بزرگ سلاح در جهان قلمداد می‌شود. بزرگ‌ترین تامین‌کننده این کشور نیز ایالات متحده بوده که تامین کمتر از نیمی از واردات، ۴۲ درصد، را برعهده داشته است. پس از آمریکا هم فرانسه با سهمی ۲۹ درصدی، و ایتالیا با سهمی ۱۴ درصدی، بزرگ‌ترین صادرکنندگان تسلیحات به این کشور واقع در حاشیه خلیج‌فارس بودند. قطر در پنج سال گذشته، ۳۶ فروند هواپیمای جنگی از فرانسه، ۳۶ فروند از بریتانیا و سه فروند ناوچه جنگی از ایتالیا وارد کرده است.

* امارات متحده عربی و کویت بلافاصله پس از ایالات متحده که با وجود بزرگترین صادرکننده سلاح، دهمین واردکننده بزرگ سلاح نیز به شمار می‌رود، به ترتیب در جایگاه‌های یازدهم و دوازدهم قرار گرفتند. در هر دو مورد، آمریکا تامین‌کننده اصلی تسلیحات دو کشور بود و سهمی ۶۶ درصد در واردات امارات و ۷۸ درصد در واردات کویت داشت.

* بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، کشور‌های خاورمیانه بیش از یک چهارم از ۴۰ واردکننده برتر تسلیحات جهانی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ را تشکیل داده‌اند.

* در همین حال، ایران از سال ۱۹۹۳ تاکنون در قیاس با دیگر همسایگان خود در حاشیه خلیج‌فارس مقدار بسیار کمی تسلیحات وارد کرده و واردات آن در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نزدیک به صفر بوده است. ایران سال گذشته ۲۴ فروند هواپیمای جنگی از روسیه سفارش داد که اولین خرید قابل توجه هواپیما‌های جنگی آن از اوایل دهه ۱۹۹۰ تاکنون بود. هر دو کشور تحت تحریم‌های واردات و صادرات تسلیحات ایالات متحده و اروپا هستند.

* طبق گزارش موسسه، سه صادرکننده عمده تسلیحات جهان ایالات متحده و روسیه و فرانسه بودند که به ترتیب، سهمی ۴۰، ۱۶ و ۱۱ درصدی از بازار را در اختیار داشتند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات