بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۴۵۴۰۹

نگاه کیسینجر به توافق ایران و عربستان

هنری کیسینجر، وزیر امورخارجه آمریکا در سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷ در گفتگو با روزنامه واشنگتن‌پست توافق ایران و عربستان برای برقراری روابط را که با میانجی‌گری چین انجام شد، یک تغییر اساسی در تحولات منطقه خاورمیانه توصیف کرد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت توافق ایران و عربستان یکی مهترین اتفاقات مهم در حوزه بین المللی و منطقه ای محسوب می شود.  اهمیت این موضوع به اندازه ای است که بازیگران بین المللی به آن واکنش نشان دادند. از این رو می توان به این نتیجه رسید که این توافق  محدود به رابطه بین دو کشور نخواهد بود بلکه تاثیری گذاری بیشتری را در حوزه های مختلف خواهد داشت.

واکاوی دقیق از توافق ایران و عربستان نشان می دهد که باید نتایج آن را در بخش های انرژی، امنیت منطقه ای و بین المللی ، بلوک بندی های سیاسی منطقه ای و بین المللی، میزان نفوذ بازیگران برتر بین المللی در منطقه و آینده رژیم صهیونیست باید جستجو کرد. هنری کسینجر از جمله افرادی بود که در این زمینه به اظهار نظر های مختلفی پرداخته است. 

وزیر امورخارجه «باستانی» آمریکا در واکنش به توافق ایران و عربستان، آن را تغییری اساسی در وضعیت استراتژیک خاورمیانه توصیف کرد. هنری کیسینجر، وزیر امورخارجه آمریکا در سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷ در گفتگو با روزنامه واشنگتن‌پست توافق ایران و عربستان برای برقراری روابط را که با میانجی‌گری چین انجام شد، یک تغییر اساسی در تحولات منطقه خاورمیانه توصیف کرد.

* وی در این‌باره گفت: من آن را تغییری اساسی در وضعیت استراتژیک خاورمیانه می‌بینم. سعودی‌ها اکنون با بازی با آمریکا در برابر چین امنیت در حال متعادل کردن امنیت خود هستند. تنش‌زدایی در منطقه خاورمیانه در کوتاه‌مدت برای همه خوب است و اگر شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین قصد دارد نقشی در مهار ایران و اطمینان‌بخشی به عربستان داشته باشد برایش آرزوی موفقیت می‌کند.

* این مقام سابق آمریکایی در ادامه خاطر نشان کرد: اما در دراز مدت ظهور چین به عنوان یک میانجی صلح مرجعیت دیپلماسی در نظام بین‌الملل را تغییر خواهد داد. ایالات متحده دیگر قدرت ضروری در منطقه و تنها کشوری که به اندازه کافی قوی یا منعطف برای میانجی‌گری صلح بین کشور‌ها باشد، نیست. اکنون چین مدعی سهم خود در این زمینه است. چین در سال‌های اخیر نشان داده است که باید در ایجاد نظم جهانی مشارکت داشته باشد و توافق ایران و عربستان یک حرکت قابل توجه از سوی پکن برای ایفای چنین نقشی است.

* وی با اشاره به تهدیدات مقامات صهیونیستی علیه ایران گفت که نقش رو به گسترش چین، تصمیمات اسرائیل علیه ایران را نیز پیچیده می‌کند، چراکه اکنون برای فشار بر ایران باید منافع چین هم در نظر گرفته شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات