صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۴۶۳۵۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 11 اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): خیلی سعی کردند جامعه‌ کارگری را در مقابل نظام قرار بدهند، اما نتوانستند بعد از این هم دارند تلاش می‌کنند. همین الان دارند تلاش می‌کنند، حالا و در آینده هم به حول و قوه‌ الهی نخواهند توانست. البته اعتراض‌هایی در محیط کارگری وجود داشته؛ بعضی از این اعتراضات که حالا بنده تا آنجایی که خبر دارم اعتراض‌های بجایی بوده، اعتراض به تأخیر حقوق، اعتراض به واگذاری غلط؛ گاهی یک محلی را یک مجتمع مهم کاری را به صورت غلط، به صورت فاسد، مفسد واگذار می‌کنند کارگر آنجاست دارد می‌بیند از نزدیک معترض است.(1402/2/9)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
استیضاح جلوه اختلاف نیست
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی که به‌منظور رسیدگی به طرح استیضاح وزیر صمت تشکیل شد، سخنان خود را با فرازی مهم آغاز کرد که بسیار به جا و خنثی‌کننده طرح و نقشه امروز خناسان و اختلاف‌اندازان است. آقای رئیسی تأکید کرد: «احساس کردم در فضایی که بعد از فرمایش مقام معظم رهبری برای همدلی و وحدت قوا وجود دارد، برخی به نادرستی برداشت کنند که استیضاح یا تذکر در مجلس ممکن است جلوه اختلاف تلقی شود و می‌خواستم این پیام را دهم که تلقی من این نیست که سؤال و استیضاح جلوه اختلاف است و حتی از کسانی که احساس مسئولیت کردند و طلب توضیح و استیضاح داشتند تشکر می‌کنم».
این بیان رئیس محترم جمهور بسیار ارزشمند و از تمایزات سلوک و مدیریت اسلامی است که باید در همه مدیران نظام ولایی نهادینه شود. دشمنان بیرونی با امتداد داخلی از برخی افراد و گروه‌های سیاسی، قبل و بعد استیضاح به دنبال دمیدن در تنور اختلافات و صید مطامع شخصی و گروهی از زیست چالشی در این موضوع و البته سایر موضوعات بوده و هستند؛ اما زمانی که مجلس کار خودش را قانونی انجام داد و رئیس‌جمهور محترم هم با چنین نگاه و گستره دیدی بایسته به موضوع ورود کرد، تیرشان به سنگ خورد. انجام وظیفه مجدانه و قاطعانه افراد، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف نه تنها مانع وحدت و همکاری قوا و ارگان‌های مختلف حاکمیتی و دولتی نیست بلکه خود می‌تواند به عامل تحکیم وحدت و تعمیق و تقویت همکاری بدل شود؛ چرا که اساسا، هدف وحدت و همکاری قوا و نهادهای مختلف انجام کارآمدتر امور و جلب رضایت مردم است. نکته دیگر، این که آیا وحدت و همکاری روی هوا و خلا شکل می‌گیرد یا بنیان و محوری می‌خواهد؟ بهترین محور و مبنای کار متحدانه و همکاری‌جویانه، عمل بر اساس قانون و با هدف تحول و کارآمدی است و قانون تکلیف همه را مشخص کرده است. نمایندگان ملت بر اساس وظیفه قانونی از حق نهادی خود استفاده کردند و از دادن رأی اعتماد مجدد به وزیری که با وجود نقاط قوت در سایر بخش‌های وزارتخانه، در بخش خودرو نتوانست رضایت مردم را جلب نماید، خودداری کردند. اما نکته نغز و مغزدار جلسه دیروز همان سخنان رئیس‌جمهور محترم بود که نشان داد استیضاح هم می‌تواند آغازی برای فصل همکاری‌های تازه باشد؛ چرا که دولت و مجلس موظفند به تحول و کارآمدی بیاندیشند و برای رسیدن به آن از اختیارات خود استفاده نمایند.
فتح‌الله پریشان
 
▼ گزارش روز
از سطل ماست تا دشنه بلند
شهادت شهید غیرت و امر به معروف و نهی از منکر شهید الداغی حقیقتا غم‌انگیز و ناراحت‌کننده بود. اینکه یک جوان در مخالفت با هتک حرمت یک دختر اینگونه دست خالی بجنگد قابل تقدیر و ستایش است. اما اینجا بحث بر سر ضریب دادن‌ها در عرصه جنگ شناختی است. چند مدت پیش که یک فرد خاطی به اشتباه و از سر جهالت سطل ماستی را حواله طرف مقابلش کرد شاهد یک موج عظیم در مقابل فریضه امر به معروف و عادی‌سازی کشف حجاب بودیم. مواجهه با این کار اشتباه چنان شور شد که غلامحسین کرباسچی، مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن و دبیرکل پیشین حزب کارگزاران سازندگی برای اینکه از قافله عقب نماند و حرف بدیعی زده باشد در موضعی عجیب و شاذ آن را به موضوع هسته‌ای ربط داده و نوشت: «وقتي در كشور كساني باشند كه از ماست استفاده صلح‌آميز نكنند، چطور مي‌شود دنيا اطمينان حاصل كند كه از امكانات حساس ديگر استفاده صلح‌آميز بشود.» البته فقط داخلی‌ها آتش‌بیار معرکه نبودند. نکته عجیب آنکه در موضوع سطل ماست کانال تلگرامی بی‌بی‌سی فارسی ۹ مطلب و کانال تلگرامی سعودی‌اینترنشنال ۱۳ مطلب منتشر کرد اما به شهادت این جوان هیچ واکنشی نشان ندادند. البته این عدم واکنش‌ها به برخی نیروهای داخلی نیز تسری می‌یابد.
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ شهادت شهید الداغی شهید غیرت و امر به معروف از یک‌سو موجب افتخار است و از یک‌سو محل کنکاش با برخی فعالان مجازی. محل افتخار از این جهت که با وجود جنگ شناختی تمام‌عیار هنوز رگ غیرت در جامعه خشک نشده و زنده است. شهید الداغی نشان داد که هنوز جامعه به حجاب، ناموس، تعرض به دختران جامعه و... حساس است. اما نکته قابل تأمل این است که چه می‌شود که اقدام یک فرد خاطی در کوبیدن یک سطل ماست بر سر یک خانم بی‌حجاب به تیتر یک و دغدغه فعالان مجازی و اینفلوئنسرها و شاخ‌های مجازی تبدیل می‌شود اما به خون غلتیدن یک جوان ضریب و اهمیت کمتری می‌یابد. ۲ـ باید بپذیریم که ما در یک جنگ شناختی قرار گرفته‌ایم. در این جنگ شناختی رسانه‌هاست که برای ما مشخص می‌کنند به چه بیندیشیم و کدام موضوع برای ما ضریب و اهمیت بیشتری یابد. ۳ـ تکلیف ما با بی‌بی‌سی و کسانی که سعی می‌کنند هر پدیده‌ای را برای تاختن به نظام استفاده کنند کاملا مشخص است اما اینجا بحث بر سر تأثیر جنگ شناختی بر برخی نیروهای مذهبی و بعضاً ارزشی جامعه است. در قضیه دبه ماست برخی ضریب دادن‌ها توسط افرادی با گرایشات مذهبی صورت پذیرفت. آیا شهید الداغی می‌تواند تلنگری به این جماعت باشد تا از هول عقب نیفتادن از لایک‌های شبکه‌های اجتماعی وارد بازی جنگ شناختی طرف مقابل نشوند.
در جنگ شناختی جریان ارزشی ۲ وظیفه دارد اول سواد رسانه‌ای را ارتقا دهد تا اسیر بازی طرف مقابلش نشود و دوم اینکه بتواند در این عرصه مه‌آلود تبیین کند.   
یعقوب ربیعی
 
▼ خبر ویژه
آنیشا در تور امنیتی
اعضای یک جلسه تشکیلاتی متشکل از عناصری با سوابق وابستگی به گروهک‌های ضد انقلاب مارکسیستی، منافقان و جاسوسان فرانسوی بازداشت شدند. این گروه با هدف طراحی و هماهنگی برای ایجاد تنش در تجمعات کارگری و معلمین و هدایت آنها به سوی اعتصابات سراسری و نیز برجسته‌سازی مجدد پروژه مسمومیت‌های مصنوعی در مدارس گردهم آمده بودند. مریم اسداللهی (معروف به آنیشا) و ریحانه انصاری نیز از افراد دستگیر شده هستند که سال گذشته به دلیل ارتباط و همکاری با دو جاسوس فرانسوی دستگیر شده بودند.
 
▼ اخبار 
1ـ قاچاق ۴ میلیارد دلاری گازوئیل
اختلاف قیمت بنزین و گازوئیل در داخل و خارج از کشور، انگیزه برای قاچاق سوخت را افزایش می‌دهد. در حال‌ حاضر میانگین قیمت داخلی بنزین و گازوئیل لیتری ۲۰۰۰ و ۳۰۰ تومان است درحالی که این فرآورده‌ها بین ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان در بازار کشورهای همسایه به فروش می‌رسد. مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید: «در حال حاضر روزانه ۸۴ میلیون لیتر گازوئیل در حوزه حمل‌ونقل مصرف می‌شود اما در مجموع مصرف گازوئیل در کشور بر اساس پیش‌بینی‌ها نباید بیشتر از ۷۵ میلیون لیتر در روز باشد یعنی برآورد قاچاق روزانه ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل. اما قاچاق سوخت تنها به گازوئیل ختم نمی‌شود. مقدار قاچاق بنزین کشور هم روزانه ۵ میلیون لیتر برآورد می‌شود.» معاون فرهنگی، اجتماعی مرزبانی هرمزگان نیز بر این موضوع صحه گذاشته و می‌گوید: «روزانه قریب به ۱۰ میلیون لیتر سوخت از استان هرمزگان قاچاق می‌شود. بعضی اینجا حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان از راه قاچاق سوخت درآمد دارند. کل خودروهای مینی‌بوس یکی از استان‌های مرکزی کشور ۲۰۰ دستگاه است اما در یک روستای نوار مرزی هرمزگان بیش از ۷۰۰ مینی‌بوس در چرخه قاچاق سوخت هستند و در برخی از منازل بیش از ۱۰ خودرو برای قاچاق سوخت وجود دارد. طبق برآورد نهادهای تخصصی به نظر می‌رسد مجموع قاچاق بنزین و گازوئیل از کشور حداقل روزانه ۱۵ میلیون لیتر باشد و این یعنی سالانه ۴ میلیارد دلار خسارت.»
 
2ـ صهیونیست‌ها در سرگیجگی
سایت عبری زبان «واللا» به نقل از منابع امنیتی رژیم صهیونیستی فاش کرد که اختلاف اساسی میان امان و موساد بر سر ارزیابی سیاست حزب‌الله در قبال رژیم صهیونیستی و اینکه آیا حزب‌الله در اتفاقات حدود سه هفته قبل و شلیک راکت و موشک از جنوب لبنان به سمت غرب الجلیل در نقش داشته است یا خیر؟ وجود دارد. طبق گفته این منابع، ارزیابی امان حاکی از آن است که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اطلاع قبلی از شلیک موشک از جنوب لبنان نداشته است و این در حالی است که نتایج ارزیابی موساد عکس تحقیقات امان را نشان می‌دهد. واللا در ادامه نوشت: وزیر جنگ این رژیم ارزیابی امان را پذیرفت و ارزیابی موساد را رد کرده است و حماس را مسئول پرتاب این موشک‌ها توسط فعالان وابسته به آن در جنوب لبنان دانست. به گفته منابع امنیتی رژیم صهیونیستی، محور مقاومت که شامل ایران، حزب‌الله، سوریه، حماس و غیره است، به دنبال ایجاد یک «شبکه راداری پیشرفته» در منطقه با هدف هشدار در مقابل حملات هوایی رژیم صهیونیستی در آینده است و همچنین هدف از آن دشوار کردن حملات رژیم به سوریه است.
 
3ـ هزینه هنگفت تاجگذاری چارلز پیر
همزمان با نزدیک شدن به مراسم تاجگذاری چارلز سوم، موسوم به چارلز پیر پادشاه انگلیس، گزارش‌ها حاکی از آن است که مبلغ هنگفتی به ارزش تقریبا ۲۵۰ میلیون پوند برای چنین مراسمی در نظر گرفته شده است. حدود ۱۵۰ میلیون پوند از این مبلغ صرف استقرار افسران پلیس و تدابیر امنیتی مراسم و باقی‌مانده این بودجه نجومی خرج تدارکات صحنه و سه روز مراسم متوالی خواهد شد. مراسم تاجگذاری چارلز سوم از تاریخ ششم ماه مه (۱۷ اردیبهشت) با حضور تعداد زیادی از مقامات بلندپایه از کشورهای مختلف و هنرمندان و خواننده‌های جهانی برگزار خواهد شد. این در حالیست که هزینه تاجگذاری ملکه الیزابت در سال ۱۹۵۳، 1/57 میلیون پوند بود اما تهدیدات امنیتی اخیر، اعتراضات و نارضایتی‌های داخلی در انگلیس موجب افزایش این هزینه‌ها شده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، گویا دولت انگلیس پیشتر هزینه تمهیدات امنیتی را ۱۰۰ میلیون پوند تخمین زده بود اما اکنون مجبور شده این رقم را به ۱۵۰ میلیون پوند افرایش دهد تا از جان چارلز سوم، پادشاه ۷۴ ساله‌ انگلیس مراقبت کند.
▼ اخبار کوتاه
سیاه و سفید نگرش‌ها پیرامون موالید/ سرپرست مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت: «در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ میزان موالید 3/7 درصد کاهش یافت، افزود: البته شیب کاهش از سنوات قبل کمتر بوده است و عمده کاهش آمار هم مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان بوده است. سیاست یک یا دو بچه کافی است در نگاه مردم تغییر کرده است؛ یعنی کاهش موارد فرزند اول و دوم را شاهد بودیم؛ ولی در فرزند سوم به بعد افزایش موارد را شاهد بودیم که نشان‌دهنده تغییر الگوی باروری در جامعه است.»
 
زورمان به سپاه نمی‌رسد/ روز شنبه براندازها تجمعی در لندن برگزار کردند تا به انگلیس فشار بیاورند که سپاه را در لیست تروریست‌ها قرار بدهد اما کارشناس شبکه سعودی اینترنشنال روز گذشته اذعان کرد: انگلیس به تنهایی چنین کاری نمی‌کند «در شرایطی که نه اتحادیه اروپا پیش قدم می‌شود نه آمریکا تشویق می‌کند که سپاه تروریستی اعلام شود، بریتانیا مثل همان موقعیت جغرافیایی‌اش مثل یک جزیره، خودش را در موقعیتی نمی‌بیند که بخواهد به تنهایی چنین اقدامی انجام بدهد.»
 
خانه‌های خالی در انتظار وضع مالیات/ دولت تا ۱۵ شهریورماه به مالکان واحدهای مسکونی خالی فرصت داده تا خانه‌های خود را به فروش برسانند یا اجاره بدهند؛ در غیر این صورت مشمول مالیات خانه‌های خالی می‌شوند. دولت قصد دارد در سال جاری ۲۰۰۰ میلیارد تومان از مالکان خانه‌های خالی، مالیات اخذ کند. البته مسئولان می‌گویند که هدف، بالا بردن درآمدهای دولت نیست بلکه افزایش عرضه به منظور کنترل بازار مسکن و اجاره بها هدف غایی محسوب می‌شود.
 
قدرشناسی از شهید غیرت/ مردم قدرشناس سبزوار عصر یک‌شنبه در محل شهادت شهید امر به معروف «حمیدرضا الداغی» حاضر شده و محل شهادت وی را گلباران کردند. شهید الداغی شامگاه جمعه هشت اردیبهشت برای جلوگیری از مزاحمت چند جوان برای دو دختر سبزواری، به دست مزاحمان با سلاح سرد مضروب شد و به شهادت رسید.
 
عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادعاهای بی‌اساس همیشگی خود را تکرار کرد و گفت: به ایران اجازه نخواهیم داد با تروریسم از اطراف ما را خفه کند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که ما علیه تجاوزات ایران و علیه شاخه‌ها و عوامل آنها در منطقه اقدام خواهیم کرد.
 
احضار الکاظمی توسط دادستانی عراق/ شبکه المیادین اعلام کرد که دادستانی عراق مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر سابق این کشور را برای تحقیق در رابطه با عملیات شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس احضار کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات