صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۴۶۴۱۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
جهادگر میدان تبیین
در میان نام‌هایی که در تاریخ انقلاب به بزرگی و جاودانگی ثبت شده‌اند، نام استاد شهید مرتضی مطهری جایگاه ممتازی دارد. استاد مطهری را می‌توان پرچمدار جهاد تبیین در میدان مواجهه با اندیشه‌های انحرافی دانست که اندیشه اسلام ناب محمدی(ص) را مورد هجمه همه‌جانبه قرار داده بودند. 
اندیشه مطهری ما را با عمق تفکر اسلامی در مکتب اهل بیت(ع) آشنا می‌سازد. قرائت مطهری از اسلام قرائتی است متناسب با نیازها و مقتضیات زمانه که با توجه به سؤالات و ابهامات آن روز نسل جوان طرح‌ریزی شده بود. به واقع مطهری تلاش می‌کرد تا برای شبهات و پرسش‌های مطروحه عصر خود پاسخی در خور ارائه دهد، پاسخی که اقناع‌کننده عقل‌ها و آرام‌بخش قلب‌ها باشد. مطهری به مکاتب و اندیشه‌های رقیب غربی آشنا و مسلط بود و همین آشنایی موجب آن بود که از یک‌سو از نکات صحیح آن بهره گیرد و از دیگرسو مقهور و دلباخته اندیشه غرب نگردد. 
به تعبیر حکیم انقلاب اسلامی: «ایشان با قوت فكری و اندیشه صائب خود در دهه‌‏های 1350ـ1340 وارد میدان‏هایی شد كه تا آن زمان هیچ‏كس در زمینه مسائل اسلامی وارد آن نشده بود و با تفكرات وارداتی غربی و شرقی به چالش علمی عمیق، وسیع و تمام‌نشدنی پرداخت و در جبهه مقابله با ماركسیسم و تفكرات غربی و لیبرالیسم دست به یك جهاد هوشمندانه زد و با توان علمی و ایمان راسخ و اعتماد به نفس، موفقیت‏های بزرگی به دست آورد و با قدرت اجتهاد و انصاف و ادب علمی، روشی متقن و بدور از تحجر و التقاط برای معرفی اسلام و مقابله با كج‏اندیشی و انحراف ایجاد كرد و پایه‌های افكار مورد نیاز جامعه اسلامی و انقلابی را تأسیس نمود.»
مطهری جهادگری در میدان جهاد تببین بود که به دل شبهه‌ها می‌رفت و نمی‌گذاشت همچون موریانه بر ذهن‌ جوانان جامعه رسوخ کند. او به خوبی میدان معارضه جبهه حق و باطل را تشخیص داده بود و همه توان خود را گذاشت تا خط تحریف نتواند حقایق زلال تفکر اسلامی را برای افکار عمومی جامعه وارونه جلوه نماید و به تعبیر رهبری جای جلاد و شهید را جابه‌جا نماید! 
راز اثرگذاری مطهری علاوه بر زمان‌شناسی، دشمن‌شناسی و شبهه‌شناسی، شناخت صحیح مخاطب و دنیای ذهنی او و به کارگیری زبان استدلال و اتقان و محبت در مواجهه با سؤالات و ابهامات بود که از او معلمی جاودانه ساخت که آثارش همچنین راهگشای ذهن جوانان است. و الگویی برای همه معلمانی که با همه وجودشان برای اعتلای ایران اسلامی تلاش می‌کنند.
مهدی سعیدی
 
▼ گزارش روز
صیانت از منافع اکثریت
نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه (11 اردیبهشت 1402) موادی از طرح مالیات بر عایدی سرمایه (مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی) را تصویب کردند. بر اساس این طرح، مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص غیرتجاری تعیین شد.
گزاره خبری: 1ـ مسلم صالحی (عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی) با اشاره به فضاسازی رسانه‌ای علیه طرح مالیات بر سوادگری و بیان این موضوع که با تصویب این طرح مردم دیگر قادر به خرید طلا، ارز و مسکن نخواهند بود، بیان کرد: این طرح مالیات ستانی، به بیش از ۹۵ درصد مردم اصابت نخواهد کرد و جو روانی صورت گرفته بیشتر از سوی سوداگران و سفته‌بازان در بازار نشئت می‌گیرد. وی در ادامه افزود: «این طرح اهداف بازدارندگی از دلالی کاذب در اقتصاد کشور را دنبال می‌کند چراکه نباید منابع نقدینگی ما به سمت بازارهای غیرمولد سوق پیدا کند.» 2ـ مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس در پیشنهاد اصلاح کل اظهار کرد: «ما در این طرح بنا نیست از مردمی که زندگی روزمره انجام می‌دهند مالیات بگیریم. صرفاً قرار است از کسانی که رفتار سوداگرانه می‌کنند مالیات گرفته شود.»
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ این طرح نه به اموال و دارایی‌های مردم کاری دارد و نه به خرید و فروش و کسب‌وکار مردم بلکه قرار است جماعت دلال و سفته‌باز که باعث گرانی کالا و خدمات کشور هستند را زیر ذره‌بین ببرد. 2ـ این طرح می‌تواند از سوداگری در بازار ارز، مسکن و خودرو جلوگیری کند، لذا اگر به طور صحیح به تصویب رسیده و از سوی دولت اجرا شود، حتماً می‌تواند اثرگذاری بسیار زیادی در اقتصاد و معیشت مردم داشته باشد. طبق این طرح هر خانواده‌ای به تعداد اعضای خانواده خود می‌تواند خودرو داشته باشد. 3ـ بر اساس این طرح خرید خودرو بیش از تعداد اعضای خانوار(تا سقف 4 خودرو)، خرید املاک بیش از تعداد اعضای خانوار(تا سقف 4 واحد)، خرید طلا 18 عیار بیش از 200 گرم در 5 سال(برای هر نفر)، خرید و فروش انواع ارز فعالیت سوداگری حساب و مشمول این قانون می‌شود.
نکته پایانی؛ بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌ها هم اکنون 142 کشور در جهان دارای قانون مصوب برای مبارزه با سوداگری در بخش غیرمولد می‌باشند زیرا سرمایه‌گذاری در این بخش علاوه بر آسیب‌هایی که بر بخش تولید و اشتغال جامعه وارد می‌کند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به حوزه املاک، وسایل نقلیه، طلا، سکه و ارز که کالای مصرفی مردم محسوب می‌شوند وارد می‌کند. این طرح می‌تواند کمک بزرگی به کنترل قیمت‌ها و در نهایت افزایش رفاه عمومی جامعه کند. زیرا مبارزه با سوداگری، هدایت سرمایه به سمت تولید، عدالت مالیاتی، تعدیل قیمت‌ها در کالاهای مصرفی خانوار، مبارزه با قاچاق، هوشمندسازی سیستم اخذ مالیات از جمله اهداف پیدا و پنهان این طرح است.     
فرهاد کوچک‌زاده
 
▼ خبر ویژه
کاخ سفید نتانیاهو را راه نداد
کوین مک‌کارتی رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه دوشنبه ضمن اشاره به اینکه ۵ ماه است از زمان روی کار آمدن نتانیاهو، او به کاخ سفید دعوت نشده، گفت: «دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا باید نتانیاهو را دعوت کند.» مک‌کارتی روز یک‌شنبه نیز در مصاحبه با روزنامه «اسرائیل هیوم» گفته بود: اگر بایدن، نتانیاهو را به کاخ سفید دعوت نکند، شخصاً به ‌عنوان رئیس مجلس نمایندگان، او را برای سفر به واشنگتن دعوت خواهد کرد. به نوشته رویترز، جان کربی هماهنگ‌کننده امور راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید اما در واکنش به این اظهارات گفت که دولت بایدن برنامه‌ای برای دعوت از نتانیاهو ندارد.
 
▼ اخبار 
1ـ چرا ساکتی خانم
در خبرها آمده است: «۳۲ نفر از اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به کوهن، وزیر خارجه این رژیم، خواستار حمایت از تشکیل کشور مستقل آذربایجان جنوبی و تجزیه ایران شدند.» کانال تلگرامی piano hits با طعنه به مصی علینژاد نوشت: «خانوم مسیح علینژاد، با توجه به مشارکت شما در برنامه‌ریزی برای آینده ایران، چرا در مقابل درخواست کنیسه رژیم صهیونیستی برای تجزیه ایران کبیر تصمیم به اختیار سکوت مرگبار گرفته‌اید؟ شما حتی به بایدن و تمام رهبران اروپایی که تجزیه ایران را نمی‌خواهند، دست کم به ظاهر، بارها به شدت تاخته‌ و چهره ابر قهرمان و ناجی ایران از خود ساخته‌ و «آن» را شبانه‌روز در شبکه‌ها می‌فروشید؛ اما اکنون در این برهه بی‌سابقه در مقابل درخواست پارلمان رژیم صهیونیستی برای تجزیه ایران حتی مخالفت کوچکی، محکومیت که ابدا، اختیار نفرموده‌اید؟ آیا دربست مهره آنهایید و به جمع ایرانیان رخنه کرده‌اید؟ آیا تصور اینکه پول کلان آنها را می‌خورید جنون‌آمیز است؟ و یا با برنامه‌ریزی شما برای آینده ایران کبیر، این درخواست بی‌سابقه تجزیه کشورمان که متعلق به نه حکومت‌ها، بلکه از آن نیاکان‌مان و نسل‌های ماست، تجزیه ایران تطابق دارد. چرا ساکتید خانوم؟»
 
2ـ سیاست گام به گام ایران در منطقه
جاناتان رگو کارشناس صهیونیست در گفت‌وگو با شبکه صهیونیستی i24 گفت: «ما نمی‌بینیم که ایران گام‌های زیادی برای نزدیک شدن به عربستان بردارد بلکه این سعودی‌ها هستند که گام‌های بیشتری برای نزدیک شدن به ایران بر می‌دارند. شاید سعودی‌ها پی برده باشند که اوضاع در خاورمیانه در حال دگرگونی است و شاید برای سعودی‌ها بهتر باشد که رابطه بهتری با ایران داشته باشند.» سعد الفقیه کارشناس سعودی این موضوع را در گفت‌وگویی دیگر این موضوع را تأیید کرده و می‌گوید: «ایرانی‌ها زبان نرمی دارند و به آرامی اهداف خود را محقق می‌کنند. یکی از مذاکره‌کنندگان سعودی این مطلب را فاش کرد که عربستان به این دلیل با ایران توافق کرد تا دیگر مورد حمله قرار نگیرد. گروه‌های متحد ایران فراتر از متحد برای این کشور هستند چون از نظر عقیدتی به ایران وفادارند. ایرانیان برخوردار از یک میراث بزرگ حکومت‌داری هستند. باید گفت که ایران یک مانع سرسخت در معادلات منطقه‌ای است.»
 
3ـ تهران روی ریل سازندگی
زاکانی شهردار تهران گفت: «شهرداری تهران را با بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتم، در دوره قبل، دوستان ما علاقه‌مند بودند که تهران را گران اداره کنند! زمانی که شهر را تحویل گرفتیم همه پروژه‌های عمرانی تهران متوقف شده بود. ما ۳۳ کیلومتر مترو با ۱۱ ایستگاه را تا به امروز افتتاح کرده‌ایم و ان‌شاءالله تا پایان سال ۱۲ ایستگاه به مترو پایتخت اضافه خواهد شد. عملیات اجرایی خط ۱۰ و ۹ مترو امسال شروع می‌شود. امروز پروژه‌های بزرگی از جمله پروژه شهید متوسلیان که تونل ۹ کیلومتری دو طبقه‌ای است از ماه آینده مناقصات آن آغاز می‌شود، در دستور کار قرار دارد. هدف‌گذاری‌ ما ۴۰۰ هزار موتور برقی است و ۱۰ هزار اتوبوس برقی برای تهران است.
 
4ـ امکان افزایش نمایندگان مجلس
سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس گفت: «با حضور مسئولان ذی‌ربط و نماینده وزارت کشور، موضوع افزایش ۴۰ کرسی به تعداد کرسی‌های مجلس در کمیسیون به تصویب رسید و وزارت کشور بحثی در خصوص بار مالی این موضوع در نشست کمیسیون مطرح نکرد. با توجه به اینکه انتخابات دوره دوازدهم مجلس در اسفندماه انجام می‌شود بعید به نظر می‌رسد که افزایش تعداد نمایندگان به این دوره از مجلس برسد چرا که باید در نوبت رسیدگی در صحن علنی قرار گیرد و طرح‌ها و لوایح بسیاری در نوبت بررسی قرار دارد مگر اینکه نمایندگان درخواست رسیدگی دو فوریتی طرح افزایش تعداد نمایندگان و اصلاح جدول حوزه انتخابیه را بدهند.
 
▼ اخبار کوتاه
دست دراز بانک‌ها در جیب بانک مرکزی/ بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تا پایان بهمن ماه در حالی به 344 هزار میلیارد تومان رسیده که همچنان شاهد افزایش این میزان در ماه‌های انتهای سال گذشته هستیم. بر این اساس این رقم در بهمن ماه نسبت به فروردین 1401، 134 درصد رشد کرده و بیش از 2 برابر شده است. اضافه برداشت بانک‌هایی که به واسطه حذف ارز 4200 با انبوهی از درخواست تسهیلات، به منظور تأمین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی روبه‌رو شدند، یکی از دلایل اصلی این رشد است.
 
جایگاه اولی که از دست رفت/ سامانه نمای پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در آخرین گزارش تحلیلی خود به بررسی جایگاه ایران در نمایه‌نامه‌های استنادی در سال ۲۰۲۲ پرداخته است. آخرین داده‌های وب آو ساینس در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که ایران پس از ترکیه رتبه دوم را در میان کشورهای منطقه دارد. از سال ۲۰۱۷ ایران از نظر تعداد انتشارات در نمایه‌نامه WOS رتبه اول منطقه را داشت، ولی در سال ۲۰۲۲ میلادی پس از ۵ سال، جایگاه اول منطقه را از دست داده است.
 
نیوزیلندی‌ها به فکر استقلال کامل/ کریس هیپکینز نخست‌وزیر نیوزیلند هیپکینز پیش از سفر به انگلیس برای شرکت در مراسم تاجگذاری «چارلز سوم» پادشاه انگلیس گفت: «در زمان ایده‌آل، نیوزیلند به یک کشور کاملا مستقل تبدیل خواهد شد و روی پای خود در جهان خواهد ایستاد، همانطور که ما در حال حاضر انجام می‌دهیم.»
 
اگر صحنه برعکس می‌شد/ عبدالله گنجی مدیر مسئول مؤسسه همشهری در توئیتی نوشت: «‏اگر در همین صحنه سبزوار به جای ‎شهید الداغی یکی از اون دو نفر کشته شده بود، امروز تجمعات دانشجویی داشتیم، بزرگان حوزوی یک جریان بیانیه می‌دادند، اتحادیه اروپا بیانیه حقوق بشری می‌داد.»
 
خاورمیانه در مسیر تنش آبی/ رئیس سازمان هواشناسی گفت: در بررسی‌های جهانی، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دارای بیشترین تنش‌های آبی هستند و پیش‌بینی می‌شود ۴۴ کشور در مناطق مذکور تا سال ۲۰۴۰ با تنش آبی تا سطح بسیار بالا یا بالا مواجه شود.
 
سفر رئیسی به سرزمین شام/ سفیر ایران در سوریه گفت: آیت‌الله رئیسی روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری سوریه در رأس هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر خواهد کرد.
 
عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) شد/ با حکم فرمانده کل سپاه سردار عبدالرضا عابد به عنوان فرمانده جدید قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) معرفی شد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات