صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۵۶۵۷۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۱ اسفندماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): خود ماه شعبان هم عزیزان من! با قطع نظر از این تولدها و ولادت‌های مبارک، عید است؛ عید تقرب و توجه به خداوند و توسل قلبی به ساحت ربوبی؛ فرصت بزرگی است برای نورانی کردن دل و جان انسان و آماده شدن انسان برای ورود در ضیافت ماه مبارک رمضان. با این چشم نگاه کنیم به ماه شعبان؛ ماه فرصت عبودیت خداوند و فرصت خودسازی.(۱۳۸۹/۴/۲۲)
 
 
▼ حرف روز
رهزنان انتخاب عقلانی
«انتخابات» به مرحله حساس رقابت نامزدها رسیده است و هر کس تلاش خواهد کرد تا گزینه مورد نظر خود را از میان کاندیداها انتخاب کند و در نهایت نام او را چند روز دیگر در ۱۱ اسفند در صندوق رأی بیندازد. در این میان، انتظار می‌رود این انتخاب یک انتخاب عقلانی باشد، اما در مسیر انتخاب عقلانی، دام‌ها و راهزنانی پنهان‌ هستند که اجازه رسیدن به هدف را به رأی‌دهندگان نمی‌دهند که نسبت به آنان باید هوشیار بود.
۱ـ اولین آفت در این مسیر میل افراد به «تقلید و پیروی کورکورانه» است؛ چراکه انتخاب عقلانی دردسرهایی دارد، از جمله آن وقت گذاشتن برای تحقیق و بررسی و تلاش برای شناخت نامزدهای انتخاباتی است. این هزینه‌ای است که اغلب افراد از آن اکراه دارند و ترجیح می‌دهند که در این مسئله تقلید کنند.
۲ـ راهزن دیگر هوشمندی در رأی دادن، نشناختن معیارها و شاخص‌های گزینه مطلوب است. بهترین معیار در این زمینه رجوع به رهنمودها و توصیه‌هایی است که بزرگان مورد اعتماد جامعه در اختیار ملت و توده‌ها قرار داده‌اند که در رأس آنان رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار دارد.
۳ـ یکی دیگر از موانع انتخاب مطلوب، تکیه بر یک مؤلفه و بی‌توجهی به شاخصه‌های دیگر نامزد اصلح است. نتیجه این رویکرد، انتخاب گزینه‌ای است که شاید ویژگی برجسته‌ای داشته باشد، اما فاقد حد مطلوب شرایط دیگر خواهد بود. به واقع، باید تلاش کرد تا به همه شرایط توجه شود و از نگاه تک‌بعدی به نامزدها پرهیز کرد.
۴ـ غلبه احساسات و عواطف، راهزن دیگری است که مسیر عقلانیت انتخابات را ناکام خواهد گذاشت. متأسفانه، شور و هیجانات رقابت‌های انتخاباتی آنقدر بالا می‌گیرد که گام‌های تعقل در نیمه راه رها می‌شود و احساسات و حب و بغض‌ها بصیرت و انتخاب آگاهانه را از آدمی سلب می‌کند.
۵ـ دوقطبی شدن فضای انتخابات، بستری آلوده است که زمینه را برای حذف عقلانیت از صحنه انتخابات فراهم خواهد کرد. با دوگانه شدن فضای انتخابات و سیاه و سفید شدن نامزدها، دیگر معیارها و ملاک‌های واقعی سنجش کنار می‌رود و شاخص‌ها و مؤلفه‌های ساختگی و غیر واقعی، معیار گزینش افراد خواهد شد. این در حالی است که معمولاً تفاوت گزینه‌ها آنقدر زیاد نیست که یکی را کاملاً صالح و دیگری را فاسد دید، یکی را منجی و دیگری را ویرانگر!
توجه به این موانع و عبور از آنها، نویدبخش انتخاباتی معقول و هوشمندانه خواهد بود که رأی‌دهنده در آن بر حجت شرعی خود عمل خواهد کرد و نتیجه آن نیز انتخاب فردی کارآمد و شایسته خواهد بود.    
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
اتحاد؛ ناکامی حکومت‌های سابق و ارمغان جمهوری اسلامی
در دیدار مردم آذربایجان شرقی با رهبر فرزانه انقلاب، معظم‌له فرمودند: «ما با ید واحده بودن مبارزه کردیم، با ید واحده بودن پیروز شدیم، با ید واحده بودن تا حالا ادامه دادیم، باید بعد از این هم با ید واحده بودن حرکت کنیم اختلافات سلیقه‌ای و سیاسی و این حرف‌ها نباید در وحدت ملی ملت ایران در مقابل دشمنان تأثیری بگذارد.» ایجاد «ید واحده» مسئله‌ای است که حکومت‌های گوناگون در آن ناکام ماندند. در دوران قاجار، حتی خدمات اجتماعی نیز باعث همدلی و اتحاد مردم و حکومت نمی‌شد؛ چنانکه «یِرواند آبراهامیان» تاریخ‌نگار ایرانی‌ـ آمریکایی، در کتاب «ایران بین دو انقلاب» می‌آورد: «احداث جاده برای روستاییان خوشایند نبود و جایی که جاده احداث می‌شد، روستاییان فرسخ‌ها دورتر از آنجا ساکن می‌شدند؛ چرا که جاده، مسیر را برای حضور مأموران مالیات هموار می‌کرد.»
در زمان پهلوی اول، کلاه پهلوی و در پهلوی دوم ایجاد حزب رستاخیز همگی تلاشی برای ایجاد اتحاد و همدلی میان ملت و حکومت بود، اما هیچ یک نتیجه مثبتی نداشت. در مقابل، شخصیت انقلابی امام خمینی(ره) چنان اتحادی را میان اقشار گوناگون مردم ایجاد کرد که برای پهلوی و هم‌پیمانانش باور کردنی نبود. در جریان حمله مأموران سفاک پهلوی به مدرسه فیضیه و تخریب آن در فروردین ۱۳۴۲، در بانک صادرات تهران شعبه لاله‌زار نو حسابی به شماره حساب ۱۰ بانک صادرات به نام امام افتتاح شد و از این طریق بازاریان در کنار روحانیون مشارکت کم نظیری را از خود برای کمک به مدرسه فیضیه به نمایش گذاشتند. در ادامه ظلم‌های پهلوی شاهد وقایعی، همچون قیام ۱۵ خرداد بودیم که همگی بیان‌کننده اتحاد مردمی به گرد علما و روحانیون بود. در واقع این همان برگ برنده‌ای بود که سلاطین نتوانسته بودند به آن دست یابند.
نمودهای این اتحاد و همدلی، دیدارهای امامین انقلاب با اقشار گوناگون مردمی، راهپیمایی‌ها و نیز انتخابات‌های متعدد در این ۴۵ سال بوده است. از این‌رو اکنون که نزدیک به ایام انتخابات است، بیش از پیش شاهد هجمه‌های دشمنان برای کاهش مشارکت هستیم، از ابتدای امسال شبکه‌های معاند کلیدواژه مشارکت ۳۰ درصدی را مطرح کردند و برنامه‌های اختصاصی را صرفاً برای ایجاد پویش‌های عدم مشارکت در انتخابات اجرا کردند و در ادامه این فضاسازی‌ها شاهد انفجار تعمدی لوله گاز بروجن، هک سامانه مجلس و انتشار فیش‌های دستکاری شده نمایندگان مجلس بودیم که همگی تکمیل‌کننده یک جورچین بودند. دشمن به خوبی فهمیده است که در برهه‌های مختلف، از قبیل انقلاب، جنگ تحمیلی، عبور از فتنه‌ها، کرونا و... فرهنگ مواسات، همدلی و اتحاد عامل عبور از این گردنه‌ها بوده است، از این رو توپخانه خود را به سمت مشارکت مردمی گرفته است. بنابراین، مشارکت حداکثری باطل‌السحر نقشه‌های دشمن خواهد بود.      
محمد حکیمی
 
 
▼ خبر ویژه
تصاویر هوایی یا اظهارات رسمی! کدام راست می‌گویند؟
عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهند، عملیات ساخت‌وساز گسترده‌ای در نزدیکی مرز مصر با غزه درجریان است که بر اساس گزارش‌ها به منظور آمادگی برای آوارگان فلسطینی است. از قول منابعی در مصر که نخواستند نام‌شان فاش شود، گزارش شده است این عملیات ساخت‌وساز در استان سینای شمالی مصر برای ایجاد یک منطقه حائل منفک است که با دیوارهای بلند محصور شده است و این اقدام با در نظر گرفتن احتمال حمله برنامه‌ریزی شده رژیم صهیونیستی به رفح در غزه و هجوم آوارگان فلسطینی انجام شده است. مصر این اقدامات را تکذیب کرده است. «یوآف گالانت» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی هم گفته است، این کشور «تصمیمی ‌برای انتقال فلسطینی‌ها به مصر ندارد.» از ابتدای جنگ غزه با رژیم صهیونیستی که در پی حملات هفتم اکتبر حماس به آن کشور بود، مصر بارها گفته است مرز را به روی آوارگان باز نخواهد کرد. گفتنی است، با وجود هشدارهای بین‌المللی به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو، آماده حمله به رفح است.
 
 
▼ اخبار 
اصلاح‌طلبان فانتزی!
«محمدعلی وکیلی» از چهره‌های اصلاح‌طلب با انتقاد از تحریم‌کنندگان انتخابات گفت: «گفتمان اصلاح‌طلبی جامعه‌محور هیچ نمونه موفقی برای راستی‌آزمایی ایده خود ندارد، بلکه ما (اصلاح‌طلبی صندوق‌محور) نمونه‌های بسیاری داریم بر نقض این ایده و اینکه این رویکرد (اصلاح‌طلبی جامعه‌محور) اساساً فاقد دستاورد بوده است. در ۲ خرداد سال ۱۳۷۶ که رفورمیست‌ها، ساختار دولت و ریاست‌جمهوری را به دست گرفتند، اثر اصلاح‌طلبی در خُلق ایرانیان و در سبک حکمرانی قابل قیاس با دوره ۸۴ تا ۹۲ (دوره خروج اصلاح‌طلبی از ساحت قدرت) نبود. ما دوره‌ای را داریم که اصلاح‌طلبی حکومت‌محور شده بود (سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴)، اثری که این دوره بر سبک حکمرانی و بر خلق و خوی ایرانیان گذاشت، تاریخی و ماندگار است. حتی فرصت‌هایی که برای جمهوری اسلامی خلق کرد منحصر به فرد است.» وکیلی در ادامه گفته است: «اصلاح‌طلبی جامعه‌محور، ترجمان یک اصلاح‌طلبی فانتزی آسایش‌محور است.»
 
پاسخ کوبنده حتی به کوچک‌ترین تهدیدها
رئیس ستادکل نیروهای مسلح در مراسم الحاق دو شناور رزمی به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه تأکید کرد: «خدا را شاکریم که بازدارندگی دفاعی جمهوری اسلامی سپر پایداری برای امنیت ملی و دفاع ملی کشور ما ایجاد کرده است؛ اما نیروهای مسلح مکلفند که کوچک‌ترین تهدید را کاملاً جدی تلقی و احتمال آن را بالا فرض و خود را برای این شرایط آماده کنند.» «سردار سرلشکر محمد باقری» اظهار داشت: «این مسیری است که در تمام سطوح نیروهای مسلح در حال طی شدن است و مسیر ارتقای توان و آمادگی در حال انجام است و وزارت دفاع هم وظیفه پشتیبانی از این توان را بر عهده دارد.» وی با اشاره به عملیات طوفان‌الاقصی خاطرنشان کرد: «هیچ قدرتی نمی‌تواند سرنوشت جنگ غزه را تغییر بدهد. صهیونیست‌ها شکستی خوردند که قابل جبران نیست؛ اما با کشتار مردم بی‌دفاع می‌خواهند این شکست را جبران کنند که قطعاً امکان‌پذیر نیست.»
 
هیاهوی دشمن از روی استیصال است
«سردار سرلشکر حسین سلامی» اظهار کرد: «امروز اگر شما به دنیای ذهن طراحان، سیاستمداران و فرماندهان عالی دشمن بروید و بتوانید ذهن آنها را بازخوانی کنید و به صورت داده‌هایی روی کاغذ بنگارید، می‌بینید که می‌گویند همه تمرکز باید روی ایران باشد و این جماعت باید از ایستادگی دست بکشند.» فرمانده کل سپاه افزود: «پروژه ناامیدسازی برای این است که ما را از ایستادگی و استقامت مأیوس کنند.» وی بیان کرد: «در ایستادگی و ثبات سیاسی نباید از دشمن و جنجال او بترسید، هیاهو، جنجال، غوغاگری خاصیت صهیونیست‌ها و آمریکایی‌هاست و آنها اهل هیاهو و جنجال هستند.» سردار سلامی عنوان کرد: «آمریکا و صهیونیست‌ها هر چقدر که بیشتر آسیب می‌بینند و ضعیف‌تر می‌شوند، بیشتر هیاهو می‌کنند و غوغاسالاری حرفه و مهارت آنهاست، از این نترسید و قلب‌های خود را به خداوند بسپارید و همواره با قلوب مطمئنه عمل کنید.»
 
خاموشی سراسری در سرزمین‌های اشغالی
«نقص فنی در یکی از نیروگاه‌های برق باعث شد تا روز یک‌شنبه برق حدود ۱۰ هزار خانه در سرتاسر اسرائیل قطع شود.» این گزارش شبکه خبری آناتولی درباره قطع گسترده برق در شهرهای سرزمین‌های اشغالی بوده است. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد، شهرهایی که با قطع گسترده برق مواجه شدند، عبارت بودند از: حیفا، اشکلون، بنی براک و پتاه تیکوا. در ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، نیروهای مقاومت به صراحت به صهیونیست‌ها هشدار داده‌اند که اهداف مشخصی در داخل سرزمین‌های اشغالی برای حمله وجود دارد که شبکه انتقال انرژی از جمله‌ آنها می‌تواند باشد؛ در حالی که شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی تأکید کرده، دلیل قطعی برق روز گذشته حملات سایبری نبوده است؛ اما اطلاعات موثق حاکی از آن بوده که هک شدن شبکه برق رژیم صهیونیستی دلیل قطعی گسترده برق است.
 
 
▼ اخبار کوتاه
«هادی طحان نظیف» عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: «پس از سه ماه بررسی‌ صلاحیت داوطلبان از سوی هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان بررسی صلاحیت‌های داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان ‌رسید.» وی گفت: «در مجموع صلاحیت بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس تأیید شد و بر این اساس حدود ۷۵ درصد از داوطلبان به‌ تأیید صلاحیت رسیدند که نصاب قابل توجه در برگزاری انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران است و تاکنون سابقه نداشته است.»
 
«امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیامی به مناسبت روز پاسدار نوشت: «دشمنان استقلال و اقتدار نظام، بارها با شگردها و دروغ‌پراکنی‌ها، سعی در مخدوش کردن چهره سپاه داشته‌اند، اما بدانند این شجره طیبه و مولود انقلاب با توکل به خدای متعال و همدلی و اتحاد ارتش و سپاه، به عنوان ید واحده، روز به روز قوی‌تر و منسجم‌تر شده و با این ترکیب مقدس هیچ قدرتی تاب و توان رویارویی با این کشور و مردم را نخواهد داشت.»
 
مدیر کل آژانس هسته‌ای به خبرگزاری «رویترز» گفته است، ماه آینده برای اولین بار در طول یک سال گذشته به تهران سفر کند تا به فاصله گرفتن دو طرف پایان دهد. «رافائل گروسی» پس از جلسه با وزیران خارجه اتحادیه اروپا مدعی شد درحالی که سرعت غنی‌سازی اورانیوم به مقدار کمی از پایان سال گذشته کاهش یافته، ایران همچنان به میزان ۷ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد به صورت ماهانه غنی‌سازی می‌کند.
 
وزیر امور خارجه عربستان سعودی، که برای شرکت در نشست امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دولتی «فرانس ۲۴» گفت، کشورش نگران بروز یک جنگ منطقه‌ای است. «فیصل‌بن فرحان» در عین حال گفت: «من معتقد نیستم که ایرانی‌ها خواهان جنگی گسترده‌تر هستند.»
 
مقامات آمریکایی بامداد سه‌شنبه سرنگونی یک فروند پهپاد تهاجمی این کشور به دست ارتش یمن در آسمان این کشور را تأیید کردند. شبکه «فاکس‌نیوز» به نقل از یک مقام واشنگتن، گزارش داد: «می‌توانیم تأیید کنیم که یک فروند هواپیمای اِم‌کیو‌ـ۹ نیروی هوایی آمریکا در سواحل الحدیده سقوط کرده است.»
 
«اسدالله بادامچیان» دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: «ما مدتی است که فهرست استان‌ها را در یک تفاهم با همه یاران خوب نظام و انقلاب در استان‌ها از بین نامزدها تعیین کرده و تقریباً هفته گذشته به فهرست نهایی و قطعی در سراسر کشور رسیدیم که منتظر آغاز رقابت انتخاباتی هستیم.»
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات