صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۴۶۳۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): آمریکایی‌ها دوست عراق نیستند. آمریکایی‌ها با هیچکس دوستی ندارند و حتی به دوستان اروپایی خود هم وفادار نیستند. حتی حضور یک آمریکایی هم در عراق زیاد است.(1402/2/9)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

تولید، نخ تسبیح چرخه مطلوب اقتصادی

کارشناسان اقتصادی با همه تفاوت‌ دیدگاه‌ها در مباحث اقتصادی؛ اما در یک موضوع فصل مشترک دارند که تولید یکی از بهترین روش‌های مهار تورم و به نوعی نخ تسبیح چرخه مطلوب و سالم اقتصادی است. به گونه‌ای که اگر تولید به معنای درست، رقابتی و مردم پایه وقتی در کشور به جریان افتد و فضای کسب‌وکار در کشور رونق گیرد از یک‌سو قدرت خرید طبقه ضعیف جامعه با کسب درآمد حقیقی کار و تلاش خویش رقم می‌خورد و از سوی دیگر افزایش عرضه با رونق تولید تورم روبه صعود در کشور را مهار می‌کند.
تأکید رهبر معظم انقلاب در مقوله تولید و حمایت از کسب‌وکار و کالای ایرانی با تکیه بر خصوصی‌سازی و رفع موانع تولید و در یک کلام اقتصاد مقاومتی، در سالیان گذشته، همه و همه حکایت از راه نرفته دولت‌ها در اقتصاد با تکیه بر ظرفیت‌های درونی از نیروی انسانی با هوش و استعداد تا منابع و معادن سرشار و موقعیت بی‌بدیل جغرافیایی و... دارد.
یکی از موانع جدی در مسیر رشد تولید و بهبود فضای کسب‌وکار، وجود اقتصاد غیر مولد و غیر رقابتی در کنار شرکت‌های شبه‌دولتی است که آنچه در آن مطرح نیست؛ اهمیت فرهنگ کار و تلاش و کم بهاء بودن مقوله کار در ارزش‌گذاری عوامل تولید است و لذا مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با کارگران به تبیین رابطه مستقیم درآمد و کار و ضرورت فرهنگ‌سازی در این زمینه پرداختند و فرمودند: «از نگاه اسلام، درآمد باید ناشی از سعی و کار و تلاش باشد؛ بنابراین پول‌ها و ثروت‌های بادآورده، واسطه‌گری، سوداگری، دلال‌بازی، رشوه، ویژه‌خواری به علت ارتباط با فلان شخص و رباخواری، مخالف منطق قرآنی و دستور پروردگار است.»
آنچه امروز ضروری به نظر می‌رسد این است که مسئولان در یک وحدت اصولی و به دور از ملاحظات می‌بایست با ویرایش قوانین، فرایندها و ساختارهای اقتصادی در بخش‌های مختلف از بانک‌ها تا گمرک و مالیات و تسهیل فضای کسب‌وکار، معاملات غیرمولد و دلال محور را پر هزینه نموده و ملاک و مبنای کسب سود و فایده را در میدان تولید و کار و تلاش واقعی تعریف کنند تا ثروت انباشته عمومی به جای جولان بی‌هدف و کاذب (کم‌هزینه و پر سود!) در بازار‌های طلا، ارز، خودرو و مسکن به سمت بخش‌های تولیدی و اشتغالزا سوق یابد.

جواد خسروی

▼ گزارش روز

از یک سوراخ چند بار گزیده شویم؟

این روزها جریان غربگرای داخلی تمام تلاشش را برای جوش خوردن مذاکرات بین بایدن و ایران گذاشته است و تلاش دارد به هر صورتی شده است لزوم انعقاد با دولت بایدن با هر شرایطی را متذکر شود.
گزاره‌های خبری: 1ـ علی بیگدلی در یادداشتی اخیرا در روزنامه اعتماد نوشته است: «اگر ایران بخواهد با کشورهای منطقه روابط همه‌جانبه جدیدی را برقرار کند، لازمه‌اش این است که ابتدا برجام را احیا کنیم تا این اقتصاد منجمد ذوب شود. شرایط کنونی نمی‌تواند برای همیشه ادامه پیدا کند. حتی قرارداد موقت پیشنهادی آمریکایی‌ها هم اگرچه مشکلات ما را حل نمی‌کند، اما می‌تواند یک روزنه امیدی باشد که برخی مسائل ما حل شود و مقدمه‌ای برای مذاکرات بعدی باشد که بر اثر آن مسائل باقیمانده با غرب حل شود. بسیاری از مشکلات و گره‌هایی که در اقتصاد و مناسبات تجاری و دیپلماتیک خارجی ما ایجاد شده است، تنها با برجام باز می‌شوند.» 2ـ احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توئیتی نوشت: ران دسنتیس فرماندار فلوریدا قرار است رقیب دونالد ترامپ در انتخابات درون‌حزبی حزب جمهوری‌خواه آمریکا برای نامزدی رسمی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده شود. اگر جمهوری اسلامی قصد خروج از این وضعیت را دارد، بهتر است تا دیر نشده با همین دولت بایدن به قرار و توافقی دست پیدا کند، وگرنه در صورت به قدرت رسیدن ران دسنتیس کار به مراتب از دوره ریاست‌جمهوری ترامپ دشوارتر خواهد شد. امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به زیدآبادی نوشت: جمله پرتکرار این روزها: «تا فرصت است با بایدن توافق کنید، ممکن است ترامپ یا بدتر از ترامپ بیاید.»
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ نکته اول این است که امروز مذاکرات فنی بین دولت‌ها بر سر احیای برجام به پایان رسیده است و صرفا به اراده سیاسی آمریکا نیاز دارد؛ اما آنچه ما شاهد آن هستیم این است که آمریکایی‌ها این اراده ر برای احیای برجام ندارند چرا که بیشتر از نگاه فنی به دنبال رویکرد سیاسی هستند. از سویی دولت بایدن نشان داده است که توان تصمیم‌گیری‌های کلان را نداشته و ندارد. 2ـ نکته‌ای که اینجا محل سؤال و اشکال است چرا جریان غربگرای داخلی همیشه تمایل دارد طرف داخلی را مقصر بداند و انگشت اتهام را از طرف خارجی بردارد؟ همین رویکرد اشتباه باعث شده است که در بیشتر تحلیل‌های این جریان ما شاهد تحلیل در خلاء و مقصرنمایی از نیروهای داخلی هستیم. مرور روزنامه‌های این جریان در عصر ترامپ نیز شاهد همین خط تحلیلی است که می‌گفتند ترامپ تاجر است و می‌توان کار را با او تمام کرد. 3ـ طی دو دهه‌ گذشته، آن چیزی که در دوره‌های مختلف ریاست‌جمهوری آمریکا در قالب سیاست تحریم و فشار مشاهده گردیده، این بود که در دوره‌های مختلف فازهای متفاوتی از سیاست فشار بر جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌شد. از یک طرف با تغییر دولت‌ها از دموکرات به جمهوری‌خواه سیاست‌های فشار متوقف نگردیده، بلکه فقط مراحل آن ارتقاء پیدا می‌کرد و از طرفی تجربه نشان داده است که دولت مستقر در آمریکا می‌تواند توافق دولت‌های قبلی را به راحتی چرخش یک قلم روی کاغذ بر باد دهد(خروج دولت ترامپ از برجام). لذا به نظر می‌رسد بازخوانی تاریخ مذاکرات برای نشان دادن فراز و فرود رفتارهای آمریکایی‌ها و شیطنت آنها برای جریان غربگرای داخلی مهم و مفید باشد.
نکته پایانی؛ در دولت سیزدهم، سبد سیاست خارجی ایران به صورت صد درصدی به برجام تعلق نگرفته، بلکه این امر به ‌عنوان یکی از موضوعات در عرصه روابط خارجی مورد توجه قرار می‌گیرد. تداوم این رویکرد متوازن نشان‌دهنده یک سیاست واقع‌بینانه و تعامل‌گرایانه است که سعی کرده است همزمان با ارتباط با همسایگان و شرق، پیگیر مذاکرات با طرف غربی نیز باشد.

حسين عباسيان

▼ اخبار

1ـ پایان عصر دلار، شاید از بریکس؟!

جوزف سالیوان از اعضای شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید، در مقاله‌ای در مجله فارن پالیسی، احتمال پایین کشیدن شدن دلار از تخت سلطنت در دنیا را بررسی کرده است. به گفته سالیوان، کنار گذاشتن دلار توسط دولت‌های خارجی چیزی جدیدی نیست چرا که تمایل به سقوط دلار از دهه 1960 مطرح شده است ولی در حال حاضر، دلار 84/3 درصد از تجارت‌های جهانی را شکل می‌دهد‌ـ در مقایسه با سهم تنها 4/5 درصدی یوان چین. اما سالیوان ماجرا را برای ارز صادر شده توسط گروه بریکس متفاوت می‌داند و معتقد است این ارز همانند اتحادیه جدیدی از نارضایتی‌های رو به افزایش است که در مقیاس تولید ناخالص داخلی، اکنون در مجموع نه تنها در برابر ایالات متحده، بلکه در برابر تمامی اعضای گروه 7 سنگینی می‌کند. این اقتصاددان آمریکایی، افق موفقیت ارز بریکس را متفاوت و جدید ارزیابی می‌کند و باور دارد چنین ارزی واقعاً می‌تواند دلار آمریکا را به عنوان ارز ذخیره اعضای بریکس از بین ببرد و اگر اعضای بریکس فقط از بریکس برای تجارت بین‌المللی استفاده می‌کرد، دیگر مانعی برای فرار از هژمونی دلار وجود نداشت.

2ـ پاسخ متقابل بر روی دریا

عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف عرب در روزنامه رأی‌الیوم نوشت: «قایق‌های ایرانی دو روز گذشته در پاسخ به ربایش یک نفتکش ایرانی توسط آمریکا، یک نفتکش این کشور را در خلیج عمان توقیف و وادار به حرکت به سمت یکی از بنادر ایرانی کردند. ایران هیچ‌گونه تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی را برای تهدید کشتی‌ها و نفتکش‌هایش در هیچ کجا علی‌الخصوص در نزدیکی مرزهایش برنمی‌تابد. مثال‌های زیادی وجود دارد که این حقیقت را تأیید می‌کند که مهم‌ترین آنها در سال ۲۰۱۹ میلادی رخ داد؛ جایی که ایران در واکنش به رهگیری نفتکش خود در مسیر سوریه توسط یک نفتکش انگلیسی در تنگه جبل‌الطارق، دو نفتکش انگلیسی را در تنگه هرمز توقیف کرد و تنها پس از آزادی توفتکش بازداشت شده خود، آنها را رها کرد. آمریکا این دزدی دریایی را علیه نفتکش‌ها و کشتی‌های ایرانی تحت بهانه اجرای تحریم‌های تحمیلی خود علیه ایران اعمال می‌کند در حالی که دولتش فراموش می‌کند که این آنها بودند که از توافق هسته‌ای با ایران خارج شدند.»

3ـ عراق یادتان نرود

نوام چامسکی فیلسوف معروف آمریکایی در تحلیلی معتقد است: «آمریکا و انگلیس در اوکراین به ‌خاطر منافع ملی خود، از پذیرش مذاکرات صلح امتناع کردند. روسیه در جنگ اوکراین، بسیار انسانی‌تر از آمریکا رفتار کرده و آن نابودی گسترده زیرساخت عراق توسط آمریکا و متحدانش در عراق در سال ۲۰۰۳، توسط روسیه در اوکراین اتفاق نیفتاده است. آمریکا شبیه به وضعیت اوکراین و تحریک مسکو با گسترش ناتو به سمت شرق، در موضوع تایوان هم در حال تحریک علنی چین است. چین چه تهدیدی دارد؟ تهدید از سوی ایالات متحده و البته بریتانیاست. بریتانیا فقط یک پادو است و دیگر یک کشور مستقل نیست.»

4ـ شبح حاج اسماعیل بر سر صهیونیست‌ها

کارشناس مسائل امنیتی رژیم صهیونیستی در تحلیلی نسبت به مسائل منطقه‌ای معتقد است: «به وضوح فرایند واحدی در تمامی جبهه‌ها علیه رژیم صهیونیستی احساس می‌شود. دشمنان رژیم صهیونیستی بر این باورند که زمان نبرد با رژیم صهیونیستی و یا محک زدن این رژیم فرارسیده است. بیشتر این گروه‌ها متحد ایران هستند. سفرهای منطقه‌ای فرمانده نیروی قدس به منطقه نگران‌کننده است. جانشین سردار سلیمانی درگیر امور سوریه، لبنان، عراق، خلیج‌فارس و دریای سرخ است. قدرت او در حال افزایش است و با تقویت بنیه مالی‌اش، در حال برقراری ارتباط میان جبهه‌های مختلف است.»

 

▼ اخبار کوتاه

ادای حقوق بشر را در نیاورید/ غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه نسبت به اظهارات بورل درباره حکم اعدام جمشید شارمهد در توئیتر نوشت: «یک تبعه ایرانی تروریست را در اروپا و آمریکا جای داده و حمایت کردند؛ حال که به چنگال عدالت افتاده، به جای محکوم کردن اقدامات تروریستی او و فاصله گرفتن از تروریسم، باز هم از تروریست دفاع می‌کنند و حقوق قربانیان نزد آنان هیچ جایگاهی ندارد! این است چهره اروپای به ظاهر مدافع حقوق بشر!»

باران بارید ولی کم/ تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب نشان می‌دهد میزان بارندگی‌ها در کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۱) تا روز نهم اردیبهشت ماه به 184/3 میلیمتر رسید که نسبت به سال آبی گذشته ۹ درصد رشد را نشان می‌دهد، اما همچنان نسبت به دوره بلندمدت کاهش ۱۵ درصدی دارد.

تقلب بایدن در کنفرانس خبری/ خبرساز شدن برگه تقلب بایدن که تأیید می‌کند وی سؤالات تأیید شده روزنامه‌نگاران را از پیش می‌داند از نکات جالب رسانه‌های آمریکایی در روز گذشته بود. میز کنفرانس خبری بایدن نشان‌دهنده سؤالات از پیش توافق شده روزنامه‌نگاران نشریات به اصطلاح مستقل آمریکایی، به ویژه لس‌آنجلس تایمز از بایدن بود.»

پُز عالی با سسِ خالی!/ وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با انتشار عکسی در حال خوردن فلافل نوشت: این ساندویچ غذای سنتی و لذیذ رژیم صهیونیستی است. کاربران عرب در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به ظرف خالی سس نوشته‌اند که اگر قرار است چیزی اسرائیلی باشد همان ظرف خالی است؛ وگرنه فلافل غذای سنتی شام و مصر است.

فاسدتر از قبلی‌ها/ نیوت گینگریچ رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با فاکس‌نیوز، ‎جو بایدن را فاسدترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا خواند و گفت: «آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا سابقا از کمک‌های مالی ‎چین برخوردار بوده است.»

عقب‌نشینی آمریکا در مقابل ونزوئلا/ گزارش‌ها حاکی از این است که پس از سفر یک هیئت بلندپایه از آمریکا به کلمبیا، واشنگتن در راستای رفع تحریم‌ها علیه ونزوئلا در حوزه نفت ممکن است تمایل به امتیاز دادن به این کشور داشته باشد.

سلاح‌های بی‌مصرف برای اوکراینی‌ها/ یک منبع در وزارت دفاع اوکراین به فایننشال‌تایمز گفته که ۲۰ توپ هاوترز که ایتالیا اخیرا به اوکراین ارسال کرده برای عملیات جنگی کاربرد ندارد.

صف‌کشی مجدد صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو/ بیش از ۱۶۰ هزار صهیونیست در هفدهمین شنبه متوالی در تل‌آویو علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات