ابوالفضل باقریفرد در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت در ستاد وزارت بهداشت اظهار کرد: برای نخستین بار بعد از همهگیری کرونا، همایش آموزش علوم پزشکی به صورت حضوری از 13 تا 15 اردیبهشت ماه در سالن همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار میشود و همزمان با سالروز شهادت استاد مطهری نیز در شانزدهمین جشنواره شهید مطهری در حیطههای دانشجویی و حیطههایی که استادان شرکت میکنند، طرحها و ایدههای برتر معرفی خواهند شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: امسال حضور چهرههای برجسته آموزش علوم پزشکی در سطح جهان در این همایش چشمگیر خواهد بود و 20 سخنران کلیدی از کشورهای مختلف جهان در این همایش به ارائه نقطه نظرات خود خواهند پرداخت.
وی با اعلام این که کیفیت آموزش پزشکی در ایران مورد تایید سازمانهای بینالمللی و علمی جهان است، بیان کرد: حدود 250 هزار دانشجوی علوم پزشکی داریم که در 400 رشته، مقطع تحصیل میکنند. حدود 21 هزار نفر عضو هیئت علامی در رشتههای بالینی در کشور داریم. 150 رشته تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ داریم و تقریبا هیچ رشته علوم پزشکی بهویژه در رشتههای بالینی نیست در دنیا که ایران فاقد آن باشد، البته توسعه کمی هم مانند کیفیت آموزشی باید مدنظر قرار گیرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به این که آموزش پزشکی باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، گفت: خوشبختانه کیفیت آموزش علوم پزشکی در ایران، بهویژه آموزش پزشکی عمومی مورد تأیید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی در جهان است. مطابق تأییدیهای که این فدراسیون به ایران داده است، هر ساله دانشگاهها اعتباربخشی میشوند که این مزیت را کمتر کشوری در منطقه داراست.
سفر اعضای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی به ایران
باقریفرد بیان کرد: هفت نفر از اعضای این فدراسیون از جمله رئیس آن بعد از حدود 20 سال هفته آینده به ایران سفر و از دانشگاههای علوم پزشکی کشور بازدید خواهند کرد. امیدواریم از این فدراسیون بتوانیم اعتباربخشی در رشتههای تخصصی را نیز اخذ کنیم.
وی همچنین با اشاره به برگزاری اولین سمینار بینالمللی کاربرد هوش مصنوعی در علوم پزشکی اظهار کرد: ایران در حوزه هوش مصنوعی در عرصه مقالات و کارهای تحقیقی رتبه هشتم دنیا را دارد ولی متاسفانه در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در حوزههای پزشکی و غیرپزشکی از رتبههای خوبی در منطقه و جهان برخوردار نیستیم.
وی افزود: با اقداماتی نظیر برگزاری این سمینار درصدد کاربردی کردن مقالات و کارهای تحقیقاتی در زمینه هوش مصنوعی هستیم تا با اقدامات ترویجی هوش مصنوعی در جامعه کاربردی شود. ایران باید بتواند همگام با کشورهای پیشرفته دنیا هوش مصنوعی را در علوم پزشکی بهکارگیری کند. باید بتوانیم از تکنولوژیهای جدید و نوین آموزشی نیز بهرهگیری کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: وارد کردن یافتهها و دانستههای جدید دنیا در حوزه علوم پزشکی در کوریکولومهای آموزشی به تنهایی کافی نیست، بلکه باید کاری کرد که این دانستهها بتواند به صورت عملیاتی در اختیار آموزش، درمان و سلامت کشور قرار گیرد.
باقریفرد خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر بیش از 70 درصد تکنولوژیهای آموزشی و نوین که از زمان همهگیری کرونا به صورت جدی در کشور به آن پرداخته شده، در کشور بومیسازی شده و هماکنون در دانشگاههای کشور تولید میشود.
وی اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که در آموزش علوم پزشکی همیشه آموزش چهره به چهره و حضوری حرف اول را میزند. سایر انواع آموزش مبتنی بر تکنولوژیهای جدید، کمککننده هستند اما دانشجو حتما باید در خدمت استاد باشد و درمان بیماری را در کنار استاد آموزشدیده، تشخیص و درمان ارائه کند.