صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۴۶۴۴۹

حساسیت‌های انتخاباتی در ترکیه

واکاوی دقیق انتخابات پیش‌رو در ترکیه نشان می‌دهد که اهمیت آن به اندازی است که برخی از آن به عنوان «انتخابات قرن جمهوری ترکیه» یاد می‌دهند
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

حساسیت و تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه در حالی این روز‌ها به اوج خود رسیده است که نزدیک ۲۳ استان این کشور درگیر زلزله خانمان‌سوز چند ماه اخیر هستند. دو موضوع متفاوت که باعث شده است خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان تحت تأثیر فضای انتخابات ترکیه قرار گیرد. 

گزاره خبری: سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و بیست‌وهشتمین انتخابات پارلمانی ترکیه قرار است ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در این کشور برگزار شود. چهار نامزد ریاست‌جمهوری در انتخابات حضور دارند، اما دو نامزد اصلی وجود دارد: رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی و کمال قلیچداراوغلو، رهبر اصلی اپوزیسیون. دو نامزد «سینان اوغان» از «ائتلاف آتا» و «محرم اینجه» از «حزب مملکت» دو نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری در ترکیه هستند. روند تبلغات انتخابات تا به امروز به نحوی بوده است که احتمال رأی‌آوری برای همه نامزدها وجود دارد. براساس نظرسنجی‌ها صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات تأثیر اجتماعی مستقر در استانبول، به نظر می‌رسد عدم به نتیجه رسیدن برخی از شرکت‌کنندگان در نوع انتخاب‌شان باعث شده است که این انتخابات از انتخابات قبلی در دهه گذشته متفاوت باشد و پیش‌بینی نتیجه آن سخت باشد.

گزاره‌های تحلیلی: واکاوی دقیق انتخابات پیش‌رو در ترکیه نشان می‌دهد که اهمیت آن به اندازی است که برخی از آن به عنوان «انتخابات قرن جمهوری ترکیه» یاد می‌دهند. دلایلی که در اهمیت این موضوع مطرح می‌شود، نشان می‌دهد که این انتخابات با توجه به حضور حزب عدالت و توسعه به مدت دو دهه در عرصه قدرت به نوعی یک همه‌پرسی درخصوص موافقت یا عدم موافقت مردم ترکیه با سیاست‌های حزب عدالت و توسعه قلمداد می‌شود. بروز برخی عوارض جسمی اردوغان، درست در حساس‌ترین مقطع انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، جایی که در نظرسنجی‌ها محبوبیت رئیس‌جمهور ترکیه و رقیب اصلی او «کمال‌ قلیچداراوغلو» تقریبا با یکدیگر برابر است، باعث شده شرایط برای حزب عدالت و توسعه سخت باشد. به طوری که مطابق نظرسنجی‌ها، حدود 15 درصد از شهروندان ترکیه تصمیم نهایی خود برای حمایت از جریان اردوغان یا مخالف او را نگرفته و در انتظار مناظره نامزدهای انتخاباتی به ویژه در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد هستند. در چنین شرایطی، بیماری اردوغان می‌تواند بخشی از معادله را به ضرر او تغییر دهد. البته ممکن است با اعلام رسمی پایان بیماری رجب طیب‌اردوغان و حضور پرقدرت وی در روزهای آتی، شرایط را به نفع حزب عدالت و توسعه تغییر دهد که مخالفان وی را در تنگنا قرار دهد. 
اینکه تا به امروز حزب عدالت و توسعه نتوانسته است در نظرسنجی‌ها طبق انتخابات‌های قبلی از رقیب خود پیش بگیرد، نشان می‌دهد که اردوغان در سیاست خارجی بخصوص در سیاست منطقه‌ای خود مسیر درستی را انتخاب نکرد. بروز اختلافات بین ترکیه و سوریه و حمایت آنکارا از برخی تروریست‌های مستقر در سوریه امروز پاشنه آشیل وی در انتخابات شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات