صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۶۴۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 13 اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یاد شهید عزیزمان مرحوم آیت‌الله مطهری را گرامی می‌دارم که به معنای واقعی کلمه یک معلم بود. همه‌ آن خصوصیاتی که ما در معلمین مدارس‌مان یا مدرسین دانشگاه‌های‌مان انتظار داریم، در این مرد وجود داشت. علم داشت، تعهد داشت، دقت داشت، پیگیری داشت، نظم و انضباط در کار داشت، بحمداللّه شهادت او هم برکاتی برای کشور داشت. خود ایشان که خب به مقامات عالی رسید و آثار ایشان در اثر این شهادت در دل جامعه جا باز کرد.(1402/2/12)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
حسین(علیه‌السلام) فصل مشترک ماست
از سال ۶۱ هجری تا به امروز اکثریت خیزش‌های اصیل اسلامی از قیام زیدی‌ها تا مبارزه امروز یمنی‌ها و فلسطینی‌ها متأثر از قیام عاشورا بوده است. حتی آل‌عباس در قیام خود علیه اموی شعار الرضا آل محمد(ع) را به عنوان شعار محوری خود قرار دادند. این می‌تواند عبارت صحیحی باشد که حسین(علیه‌السلام) فصل مشترک و عاشورا ایده محوری همه قیام‌های قرون اخیر اسلامی است. همین امر باعث می‌شود که یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌های پیرامون حادثه کربلا یعنی أبوالشهداء الحسين بن علي، را نویسنده‌ای سنی مذهب یعنی عباس محمود عقاد بنویسد.
این اعتقاد است که باعث می‌شود خضر عدنان عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین که دیروز در زندان رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، در یکی از مصاحبه‌های خود بگوید: «اگر در راه شهادت، حسینی نیستی، پس زینبی باش... که این کمترین کاری است که در دفاع از خاک و مقدسات‌مان و در حق آزادی‌مان انجام می‌دهیم.»
این ایده محوری باعث شده است که گفتمان مقاومت را فراتر از یک گفتمان سیاسی مانند آنچه در دنیا اتفاق می‌افتد باید دید. امروز زیدی‌ها در یمن و در تنازع با آل‌سعود با وجود عقاید متفاوت در حوزه فقهی و کلامی همان رویکردی را پیگیری می‌کنند که جریان‌های شیعی در عراق در مخالفت با آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند و ایده اهل تسنن فلسطینی در تقابل با رژیم غاصب صهیونیستی همان ایده علوی‌های سوری و شیعیان حزب‌الله است.
همین فصل مشترک است که باعث شده است امروز یک جبهه به هم پیوسته در سرتاسر غرب آسیا علیه صهیونیست‌ها با آمریکایی‌ها شکل بگیرد. پاسخ کوبنده و هماهنگ مقاومت در درگیری پیشین نشان داد که این ایده محوری باعث شده است که یک جبهه کاملاً اعتقادی علیه صهیونیست‌ها شکل گیرد.
همین امر باعث شده است که صهیونیست‌ها‌ـ که این روزها با بحران‌های متعدد داخلی و خارجی مواجه هستند‌ـ در پاسخ دادن به مقاومت عاجز بمانند و در درگیری قبلی به گفته سیدحسن نصرالله ارتش رژیم اشغالگر مجبور شد برای ساکت کردن تندروهای صهیونیست، صرفاً یک باغ موز در جنوب لبنان را بمباران کند و امروز هم از پاسخ قاطعانه به فلسطینی‌ها مستاصل باشند. البته این اعتقاد مشترک در عصر حاضر یک نخ تسبیح داشت و آن هم ولایت فقیه و اندیشه امامین انقلاب بود که با دم مسیحایی خود، مسلمین و اعراب را که در ۱۹۶۷ و جنگ شش روزه طعم شکست را ذلیلانه چشیده بودند این چنین عزتمند کرده است. 
یعقوب ربیعی
 
▼ گزارش روز
حساسیت‌های انتخاباتی در ترکیه
حساسیت و تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه در حالی این روز‌ها به اوج خود رسیده است که نزدیک ۲۳ استان این کشور درگیر زلزله خانمان‌سوز چند ماه اخیر هستند. دو موضوع متفاوت که باعث شده است خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان تحت تأثیر فضای انتخابات ترکیه قرار گیرد. 
گزاره خبری: سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و بیست‌وهشتمین انتخابات پارلمانی ترکیه قرار است ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در این کشور برگزار شود. چهار نامزد ریاست‌جمهوری در انتخابات حضور دارند، اما دو نامزد اصلی وجود دارد: رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی و کمال قلیچداراوغلو، رهبر اصلی اپوزیسیون. دو نامزد «سینان اوغان» از «ائتلاف آتا» و «محرم اینجه» از «حزب مملکت» دو نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری در ترکیه هستند. روند تبلغات انتخابات تا به امروز به نحوی بوده است که احتمال رأی‌آوری برای همه نامزدها وجود دارد. براساس نظرسنجی‌ها صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات تأثیر اجتماعی مستقر در استانبول، به نظر می‌رسد عدم به نتیجه رسیدن برخی از شرکت‌کنندگان در نوع انتخاب‌شان باعث شده است که این انتخابات از انتخابات قبلی در دهه گذشته متفاوت باشد و پیش‌بینی نتیجه آن سخت باشد.
گزاره‌های تحلیلی: واکاوی دقیق انتخابات پیش‌رو در ترکیه نشان می‌دهد که اهمیت آن به اندازی است که برخی از آن به عنوان «انتخابات قرن جمهوری ترکیه» یاد می‌دهند. دلایلی که در اهمیت این موضوع مطرح می‌شود، نشان می‌دهد که این انتخابات با توجه به حضور حزب عدالت و توسعه به مدت دو دهه در عرصه قدرت به نوعی یک همه‌پرسی درخصوص موافقت یا عدم موافقت مردم ترکیه با سیاست‌های حزب عدالت و توسعه قلمداد می‌شود. بروز برخی عوارض جسمی اردوغان، درست در حساس‌ترین مقطع انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، جایی که در نظرسنجی‌ها محبوبیت رئیس‌جمهور ترکیه و رقیب اصلی او «کمال‌ قلیچداراوغلو» تقریبا با یکدیگر برابر است، باعث شده شرایط برای حزب عدالت و توسعه سخت باشد. به طوری که مطابق نظرسنجی‌ها، حدود 15 درصد از شهروندان ترکیه تصمیم نهایی خود برای حمایت از جریان اردوغان یا مخالف او را نگرفته و در انتظار مناظره نامزدهای انتخاباتی به ویژه در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد هستند. در چنین شرایطی، بیماری اردوغان می‌تواند بخشی از معادله را به ضرر او تغییر دهد. البته ممکن است با اعلام رسمی پایان بیماری رجب طیب‌اردوغان و حضور پرقدرت وی در روزهای آتی، شرایط را به نفع حزب عدالت و توسعه تغییر دهد که مخالفان وی را در تنگنا قرار دهد. 
اینکه تا به امروز حزب عدالت و توسعه نتوانسته است در نظرسنجی‌ها طبق انتخابات‌های قبلی از رقیب خود پیش بگیرد، نشان می‌دهد که اردوغان در سیاست خارجی بخصوص در سیاست منطقه‌ای خود مسیر درستی را انتخاب نکرد. بروز اختلافات بین ترکیه و سوریه و حمایت آنکارا از برخی تروریست‌های مستقر در سوریه امروز پاشنه آشیل وی در انتخابات شده است.
اکبر معصومی
 
▼ خبر ویژه
صیانت آمریکایی‌ها از نوجوانان آمریکایی
گروهی متشکل از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا لایحه جدیدی را با هدف محافظت از افراد کم سن در مقابل جنبه‌هایی از شبکه‌های اجتماعی که باعث بحران سلامت روان در جوانان شده، به کنگره ارائه کردند. لایحه محافظت از کودکان در رسانه‌های اجتماعی حداقل سن کاربران این رسانه‌ها را ۱۳ سال تعریف می‌کند. برای نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۸ سال رضایت والدین مورد نیاز خواهد بود و پلتفرم‌ها از استفاده از الگوریتم‌ها برای توصیه محتوا به این کاربران منع می‌شوند. طبق این طرح، بزرگسالان باید برای نوجوانان خود حساب کاربری ایجاد کنند و یک فرم معتبر شناسایی ارائه دهند تا بتوانند در یک پلتفرم کاربر شوند.
 
▼ اخبار 
1ـ مشارکت اصلاح‌طلبان از دید مشاور لاریجانی
منصور حقیقت‌پور، مشاور علی لاریجانی در مجلس دهم در تحلیل رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دوازدهم گفت: «تا اینجای کار اصلاح‌طلبان نتوانسته‌اند به یک‌ گفتمان درونی منسجم برسند اما برداشت شخصی من این است که آنها با توجه به اینکه افراد پخته‌ و کارآزموده‌ای میان خود دارند، با انتخابات قهر نمی‌کنند زیرا می‌دانند قهر با انتخابات به معنای واگذاری زمین بازی به رقیب تمامیت‌خواه است. به نظر من طیف وسیعی از اصلاح‌طلبان در انتخابات حاضر می‌شوند و مطالبات خود را از طریق انتخابات دنبال می‌کنند و امیدوارم‌ رویکردی شبیه به سال‌های 1398 و ۱۴۰۰‌ را در پیش نگیرند و بتوانند سرمایه اجتماعی خود را هم تجمیع کنند تا یک انتخابات پر شور را شاهد باشیم.» حقیقت‌پور در مواجهه با این سؤال که آیا در انتخابات پیش‌رو بار دیگر شاهد پیوند اصلاح‌طلبان و معتدلان ‌خواهیم بود؟ می‌گوید: «زود است که بگوییم چنین پیوندی شکل‌ می‌گیرد یا نه اما هم‌افزایی‌هایی ممکن است بشود تا جریان اقلیت تندرو بار دیگر قدرت را به دست نگیرند. درخصوص جلسه افطاری قالیباف با لاریجانی، حدادعادل و ناطق‌نوری، آن دیدار صرفا جلسه افطاری بود و آقای قالیباف هم کار خوبی ‌کرد که زمینه دیدار این افراد را فراهم کرد اما آن دیدار فراتر از یک افطاری ساده نبود و نباید تعابیر سیاسی خاصی از آن بیرون کشید.»
 
2ـ آمارهایی از ساعات حضور در مجازی
روزانه بالغ بر ۳۲۵ میلیون ترابایت اطلاعات در وب‌سایت‌های جهان تولید می‌شود. کاربران جهانی به‌طور میانگین، روزانه ۶ ساعت و ۳۷ دقیقه را به کار با نمایشگر دستگاه‌های هوشمند از جمله گوشی موبایل اختصاص می‌دهند. اگر این کاربر، روزانه بین ۱۶ و تا ۱۸ ساعت بیدار باشد، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از وقت خود را درگیر مشاهده یا کار با محتواها در دستگاه‌های الکترونیکی هستند. کاربران کشور آفریقای جنوبی در صدر فهرست جای گرفتند و حدود 58/2 درصد از زمان خود در روز را به استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی گذراندند. پس از آفریقای جنوبی، کشورهای برزیل با 56/6 درصد، فیلیپین با 54/4 درصد، آرژانتین با 8/53 درصد و کلمبیا با 53/2 درصد، پنج کشور با بیشترین میزان استفاده از نمایشگرها بودند. این در حالی است که کشورهایی همچون ژاپن کمترین میزان استفاده از نمایشگرها را که برابر با 21/7 درصد بود، ثبت کردند. در حوزه بازی نیز کاربران عربستانی بالاترین میزان اسکرین تایم را به خود اختصاص دادند.
 
3ـ تولید نفت ایران به ۳ میلیون بشکه رسید
جواد اوجی، وزیر نفت گفت: «تولید نفت کشور از آغاز فعالیت دولت سیزدهم طی ۲۰ ماه به بیش از ۳ میلیون بشکه و تولید گاز خام به بیش از یک میلیارد مترمکعب رسیده است. دغدغه اصلی فعالان حوزه پتروشیمی تأمین خوراک پایدار است و امروز ۷۰ مجتمع پتروشیمی در کشور فعال است و بیش از ۸۰ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری شده و نزدیک به ۱۰۷ طرح دیگر از صنایع پایه تا تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی در حال اجراست که به همین مقدار سرمایه نیاز دارد. چتر حمایتی وزارت نفت برای تأمین پایدار خوراک صنایع باز است و تلاش می‌کنیم با توسعه پتروپالایشگاه‌ها و افزایش تولید گاز و نفت خوراک پایدار برای صنایع عمده تأمین کنیم، ما برای رفع ناترازی گاز و فرآورده نفتی در میدان هستیم.»
 
4ـ آرامش یک هفته‌ای در سودان
پس از آغاز درگیری‌ها در سودان، رسانه‌ها از توافق برای آتش‌بس در این کشور آفریقایی خبر می‌دهند. عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان و «محمد دحلان دقلو» (معروف به حمیدتی) فرمانده نیروهای واکنش سریع به این جمع‌بندی رسیدند که از تاریخ ۴ ماه مه، به مدت یک هفته درگیری‌ها را متوقف کنند. وزارت خارجه سودان جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که البرهان و حمیدتی بر سر ارسال نمایندگان خود برای آغاز مذاکرات به توافق رسیدند.
 
▼ اخبار کوتاه
مبارزه با فساد در شهرداری تهران/ سخنگوی شهرداری تهران گفت: «درخصوص مبارزه با فساد با هیچ شخصی تعارف نداریم. تخلف چند کارمند شهرداری هم با هوشیاری حراست شهرداری کشف و پس از آن به مراجع قضایی و نهادهای امنیتی ارسال شد. مبارزه با فساد محدود به این موارد جزئی نیست و مبارزه با دانه‌درشت‌ها را در دستور کار داریم. مثلا ارزش یکی از پرونده‌های فسادی که در این مدت کشف ‌‌شده، به اندازه نیمی از بودجه یک سال شهرداری تهران است.»
 
جلوی اژدها را بگیرید/ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: بر خلاف جنگ سرد اکنون سه قدرت در جهان وجود دارند؛ آمریکا، روسیه و چین. همه دارای پتانسیل ذاتی قابل توجهی در جمعیت، اقتصاد و البته ارتش خود هستند و هر سه زرادخانه هسته‌ای قابل توجهی دارند. به نفع آمریکا نیست تا شاهد تشکیل اتحاد نظامی راهبردی چین و روسیه باشد و ما باید هر کاری انجام دهیم تا مطمئن شویم این اتفاق نمی‌افتد.
 
سیاست شکست‌خورده آمریکا در غرب آسیا/ نشریه آمریکایی نشنال‌اینترست با اشاره به نزدیکی رابطه تهران‌ـ ریاض نوشت: «سیاست آمریکا در قبال عربستان مبتنی ‌بر دریافت نفت در قبال تأمین امنیت شکست خورد. آمریکا باید از اهرم فشار خود استفاده کند و از عربستان بخواهد به معامله نفت در برابر امنیت پایبند باشد یا اینکه برای تأمین امنیت و دفاع از خود به ‌دنبال یک کشور جایگزین باشد.
 
اذعان آمریکایی‌ها به توانمندی جامعه اطلاعاتی ایران/ نشریه آمریکایی نیویورک‌تایمز در مطلبی پیرامون علیرضا اکبری و زندگی دوگانه او جاسوس بودن او برای انگلیس و رژیم صهیونیستی را تأیید کرد. نکته مهم این گزارش اعتراف مقامات امنیتی غربی در حرفه‌ای بودن جامعه اطلاعاتی ایران در به دام انداختن اکبری است. 
 
سرمایه‌گذاری 10 میلیاردی در دولت سیزدهم/ علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان فروردین ۱۴۰۲ تعداد ۴۰۱ طرح سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب رسیده است. ارزش سرمایه‌گذاری این مصوبات خارجی مبلغ ۱۰ میلیارد و ۷۶۵ میلیون دلار بوده است.
 
تروریست‌ها در تور فراجا/ رئیس پلیس سیستان و ‌بلوچستان اعلام کرد که ۳ نفر از عاملان شهادت شهید شهرکی و همسرش دستگیر شدند یک نفر از این افراد وابسته به گروهک تروریستی جیش‌الظلم است.
 
ایرانی‌ها همچنان متعصب و غیرتمند/ یورونیوز با انتشار آماری جهانی اعتراف کرد که طبق یک تحقیق جهانی، ایرانی‌ها حتی به همسایگی با ازدواج ‌سفیدی‌ها علاقه‌ای ندارند.
 
همسایه امنیت‌ساز/ ‏بر اساس نظرسنجی‌های اخیر در ارمنستان، مردم ‎این کشور ‎ایران را به عنوان مهم‌ترین شریک امنیتی ارمنستان می‌دانند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات