صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۴۶۶۶۷

آیا بایدن تک دوره‌ای می‌شود؟

این روزها مؤسسات نظرسنجی، فعالیت‌های گسترده‌ای را در ایالات ‌متحده آمریکا با هدف بررسی آخرین وضعیت محبوبیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آغاز کرده‌اند. در این میان، اکثر نظرسنجی‌ها ظاهرا به سود بایدن نیست اما رئیس‌جمهور کنونی آمریکا اصرار خاصی مبنی بر نادیده انگاشتن آن‌ها دارد! برخی تحلیلگران معتقدند که بایدن ، دارای نقاط قوت و ضعفی است که باید در تحلیل رویکرد انتخاباتی جدید وی ( در سال 2024 میلادی) هردوی آن‌ها را در کنار یکدیگر مورد ارزیابی و تحلیل قرار داد. طبق گزارش «وکس» میزان محبوبیت بایدن در حال حاضر بد ارزیابی نمی‌شود چراکه رونالد ریگان، بیل کلینتون، باراک اوباما و دونالد ترامپ همگی در دوره‌ای از دوره نخست ریاست جمهوری خود دارای محبوبیت مشابهی بودند و همه آن‌ها به‌جز ترامپ در انتخابات مجدد پیروز شدند. از سوی دیگر رأی‌دهندگان هم‌اکنون بر انتخاب دوتایی بایدن در مقابل یک نامزد جمهوری‌خواه متمرکز نیستند؛ بنابراین میزان محبوبیت بایدن ممکن است یک معیار گمراه‌کننده باشد. طبق این گزارش تصورات ضعیف از اقتصاد می‌تواند در حال حاضر آرای بایدن را کاهش دهد اما نمی‌دانیم شرایط اقتصادی در سال ۲۰۲۴ چگونه خواهد بود.
از سوی دیگر طبق این گزارش، باید به سابقه انتخاباتی جو بایدن نیز نگاهی انداخت. به‌عنوان‌مثال براساس گزارش شبکه یورونیوز،  در انتخابات مقدماتی ۲۰۲۰ بسیاری از کارشناسان و نخبگان دموکرات شانس او را نادیده گرفتند چراکه او با کاریزمای شخصیتی، مهارت‌های سخنوری یا جسارت در سیاست شهرت نداشت.بااین‌حال بایدن ثابت کرد که همان چیزی است که رأی‌دهندگان واقعی دموکرات‌ها در طول انتخابات مقدماتی به دنبال آن بودند و او به‌اندازه کافی قدرتمند بود که توانست ترامپ را به‌عنوان رئیس‌جمهور مستقر شکست دهد. در انتخابات میان‌دوره‌ای نیز حزب بایدن بار دیگر پیش‌بینی‌ها را پشت سر گذاشت و اکثریت سنا را در اختیار گرفت و به حاکمیت در مجلس نمایندگان نزدیک شد؛ گرچه درنهایت صحنه را به جمهوری‌خواهان در این مجلس واگذار کرد.
بنابراین طبق گزارش «وکس» بایدن شاید ازنظر سیاسی بسیار قدرتمندتر از آن چیزی باشد که به‌نظر می‌رسد؛ به‌خصوص وقتی در نظر داشته باشید که هر نامزد جایگزینی نقاط ضعف خود را دارد. آیا الیزابت وارن، پیت بودجج یا کامالا هریس آرای کافی را در ایالت‌های کلیدی نوسانی دارند؟ آیا برنی سندرز از سوی رأی‌دهندگان مردد و نوسانی، خیلی چپ‌گرا محسوب نمی‌شود؟تحلیلگران مسائل انتخاباتی و سیاسی آمریکا می‌گویند یک اشتباه رایج در علم سیاست این است که تصور کنیم آنچه در انتخابات گذشته رخ داد، بار دیگر تکرار می‌شود. ضعف‌های بایدن به‌عنوان یک نامزد مانع از پیروزی او در سال ۲۰۲۰ نشد اما سال ۲۰۲۴ رقابت متفاوتی خواهد بود.
این گزارش اضافه می‌کند که می‌خواهد بدیهیات را توضیح دهد. بایدن در حال حاضر مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست و جوان‌تر نمی‌شود. طبق این گزارش، عدم قطعیت اقتصادی با شرایطی که هنوز تحت تأثیر جنگ روسیه و اوکراین قرار دارد، وجود دارد؛ جنگی که پایانی برای آن متصور نیست.
 نبردهایی با مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه در پیش است؛ ازجمله بر سر سقف بدهی‌ها که می‌توانند به نفع بایدن باشند اما آشکارا غیرقابل‌پیش‌بینی است.از سوی دیگر چند رسوایی نیز وجود دارد. اخیرا خبرهای زیادی درباره انتشار اسناد طبقه‌بندی شده بایدن منتشر نشده است؛ این در حالی است که اگر این موضوع را با رسوایی ایمیل‌های هیلاری کلینتون مقایسه کنیم ماجرا متفاوت و باز به نفع بایدن می‌باشد. درهرحال، رئیس‌جمهور کنونی ایالات‌متحده آمریکا در فاصله‌ای بین این بیم‌ها و امیدها به سر می‌برد! آنچه مسلم است اینکه عوامل متعددی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده میلادی دخیل خواهد بود که می‌تواند منجر به فربه‌شدن نقاط ضعف یا نقاط قوت وی شود! 
منبع: روزنامه رسالت / محمد مهرعلی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات