صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۴۶۵۹۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): بعضی‌ها هستند که می‌گویند حالا یک‌جوری، مثلا یک‌ذره، با آمریکا کنار بیاییم، شاید دشمنی‌شان کم بشود؛ نه، حتی به آنهایی هم که به آمریکا اعتماد کردند، به آمریکا امید بستند، به سراغ آمریکا رفتند برای کمک گرفتن، رحم نکردند؛ [مثل] چه‌کسی؟ دکتر مصدق.(1396/8/11)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
عبرت‌های برجام
امروز مصادف است با سالروز خروج آمریکا از برجام در روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ که رسماً دونالد ترامپ کشورش را از طرح جامع اقدام مشترک بین ایران و گروه ۵+۱ موسوم به برجام خارج کرد. ترامپ ضمن تشدید تحریم‌ها، خواستار انجام مجدد مذاکرات شد. مروری بر روندها، تحولات، پیامدها و دستاوردهای این اقدام آمریکا از آن مقطع تاکنون عبرت‌آموز است. در یک کلام می‌توان ادعا کرد که خروج آمریکا از برجام، اگرچه مشکلاتی را برای ما به وجود آورد و در مسیر سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خارجی و روند مبادلات اخلال‌های جدی و هزینه‌ها درست کرد اما سبب‌ساز پیشرفت‌ها و ظرفیت‌سازی‌های جدید هم برای ما شد که به رسمیت شناختن قدرت هسته‌ای و بازگشت‌ناپذیری و روند توسعه علمی هسته‌ای از جمله آنهاست. در پاسخ به خروج آمریکا، در ابتدا سران سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک، با بیان تأسف از این اقدام ترامپ، در ابتدا گفتند ما طبق مفاد برجام با متخلف برحورد می‌کنیم و راه دیگری را برای تداوم برجام با ایران خواهیم یافت. اگرچه این سیاست بعدا با سرنوشتی که اینستکس اروپایی پیدا کرد، طشت رسوایی و بی‌عملی اروپایی‌ها را به زمین انداخت و این خود درس دیگری برای ما بود، اما اروپایی‌ها را برای اولین بار از آمریکا ناامید کرد و در اروپا مباحثی همانند روی پا خود ایستادن را مطرح کرد که امروز هم ادامه دارد. با سپری شدن بیش از یک سال و نیم از اینستکس اروپایی آبی برای ایران گرم نشد. خروج آمریکا از برجام در در داخل این کشور دو دستگی ایجاد کرد؛ عده‌ای از محافظه‌کاران آمریکایی که این توافقنامه را همانند ترامپ به ضرر آمریکا تحلیل می‌کردند، خروج را ستایش کردند و عده‌ای دیگر که در رأس‌شان تیم فعلی کاخ سفید و بایدن بودند، این تصمیم را مورد انتقاد قرار دادند و از آن نمدی برای مبارزات انتخاباتی ساختند اما دریغ از گامی و اقدامی در انتهای دوسالگی دولت بایدن بر اساس وعده انتخاباتی‌اش مبنی بر برگشت به برجام. و امروز بر سر بازگشت و احیای برجام چه فراز و فرودهایی سیاست آمریکایی پیدا کرده و واقعیت قدرت آمریکا را به نمایش گذاشته است. اما ایران در پاسخ به این خروج عهدشکنانه مجموعه‌ای ‌از اقدامات حقوقی و دیپلماتیک و رسانه‌ای و هسته‌ای را انجام داد که امروز بهتر می‌توان ثمره آن را در همراهی و حق جلوه کردن رفتار ما و همچنین توانمندی‌ها هسته‌ای ما تا رسیدن چندین برابر غنی‌سازی آمده در برجام دید با این تفاوت که دنیا حق را به ایران داد و تصویری عهدشکنانه و ظالم را از آمریکا ترسیم کرد.      
فتح‌الله پریشان
 
▼ گزارش روز
پیام‌های بازگشت سوریه به اتحادیه عرب
۱۲ سال از اخراج سوریه از اتحادیه عرب می‌گذرد و اکنون این‌ اتحادیه بعد از ۱۲ سال دوباره درخواست عضویت سوریه را داد که این امر طی چند روز اخیر اتفاق افتاد.
گزاره‌های خبری: مصطفی بکری، روزنامه‌نگار و نماینده پارلمان مصر در گفت‌وگو با پایگاه خبری «روسیا الیوم» تصریح کرد که برای تصمیم‌گیری درباره بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب بسیار دیر شده بود و صدور آن امروز یک پیروزی بزرگ برای دولت سوریه است که با تروریسم و مداخله خارجی مبارزه کرد.
گزاره‌های تحلیل: 1ـ در طول یک سال گذشته، یک نوع رقابت بین کشورهای غربی در جهت ایجاد ارتباط با سوریه برقرار شده بود که مقامات سیاسی بسیاری از کشورهای عربی همچون وزیرخارجه عربستان نیز راهی دمشق شدند. همه این تحولات نشان می‌دهد که آنچه در تثبیت قدرت دولت سوریه نقش اصلی را داشته و موجب گرایش کشورهای عربی به سمت آن شده است، رویکرد مبتنی بر مقاومت بوده است.
2ـ دولت سوریه طی چند سال اخیر با افزایش مشروعیت داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه بوده است و همین عامل مهمی در تغییر گرایش کشورها به سمت آن بوده است.
3ـ بخشی از قدرت چانه‌زنی امروز سوریه حاصل پایمردی و ایستادگی شخص بشار اسد بود. چند روز پیش نشریه فایننشال‌تایمز در مطلبی با اشاره به تمایل اعراب به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نوشته و گفته است: «آمریکا زمانی می‌گفت که جرئتش را دارید با بشار اسد روابط را عادی‌سازی کنید اما حالا موضعش این است که اگر شما با بشار اسد عادی‌سازی می‌کنید حواس‌تان باشد که امتیازی را از آن بگیرید. در این میان بشار اسد احساس اطمینان خاطر دارد. برخی مقام‌ها در جریان یک نشست اخیر وزرای امور خارجه با موضوع بحث درباره پذیرش مجدد سوریه به اتحادیه عرب گفتند، بشار اسد هیچ علاقه‌ای به دادن هیچ امتیازی نشان نداده است.»
4ـ تثبیت دولت سوریه و افزایش نقش آن در معادلات منطقه‌ای که یکی از نشانه‌های آن پذیرش در سازمان‌ها و اتحادیه‌های عربی دو دستاورد مثبت عینی دارد: الف‌ـ منجر به تقویت محور مقاومت و کمربند امنیتی‌ـ اقتصادی تهران‌ـ بغداد‌ـ دمشق‌ـ بیروت خواهد شد که منجر به بازیگری بیشتر این‌محور در معادلات آتی منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.
ب‌ـ منجر به تضعیف محور عبری و شکست پروژه تجزیه آن در منطقه خواهد شد که سوریه را به عنوان نقطه ابتدایی در طرح خاورمیانه بزرگ مطرح کرده بودند.
5ـ باتوجه به همگرایی ایران و سوریه در معادلات منطقه‌ای، افزایش نقش بازیگری سوریه در میان کشورهای غربی منجر به افزایش همکاری‌های ایران با دیگر کشورهای عربی منطقه خواهد شد و همین عاملی در جهت کاهش تنش‌های منطقه‌ای و افزایش تعاملات درون‌منطقه‌ای خواهد شد که متضرر اصلی آن نیز آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند.   
محمدرضا فرهادی
 
▼ خبر ویژه
گزارش اکونومیست از روابط رو به گسترش روسیه و ایران
اکونومیست درگزارشی نسبت به روابط ایران و روسیه نوشت: «حجم مبادلات تجاری سالانه دو کشور همین حالا هم با رشد ۲۰‌ درصدی، به نزدیکی ۵‌ میلیارد دلار رسیده ‌است. کارشناسان روس پیش‌بینی می‌کنند که تجارت با ایران از تجارت روسیه و ترکیه با حجم ۳۰‌ میلیارد دلار حجم بیشتری پیدا کند. مسکو به‌تازگی ۱۲‌ میلیون ‌تن گندم از ایران به هندوستان صادر کرده ‌است. از دیگر پروژه‌های مشترک شامل به روز‌کردن کانال‌های روسیه میان رودخانه‌‌‌‌‌‌‌های دون و ولگا است که دریای‌ سیاه را به دریای خزر متصل می‌کنند. سال‌گذشته روسیه بزرگ‌ترین سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذار خارجی ایران بود. برای خنثی‌کردن تحریم‌های غربی، این دو کشور یک کانال پیام‌رسان مالی را پرده‌‌‌‌‌‌‌برداری کردند تا جایگزینی برای سوئیفت باشد و هر دو کشور صدای خود را علیه نظم به قول خود شرورانه عالم بلند کرده‌اند.»
 
▼ اخبار 
1ـ سیاه‌نمایی با چه قیمتی؟
روزنامه جهان صنعت هفته گذشته در خبری غیرحرفه‌ای از افزایش فروشندگان اعضای بدن به دلیل فقر خبر داده و در گزارشی مدعی شده بود که جوانان ایرانی برای دریافت پول بیشتر اعضای بدن خود را در عراق به دلار می‌فروشند! موضوعی تکراری که هر چند وقت یک بار بدون هیچ سندی تکرار می‌شود. این خبر با واکنش و ذوق‌زدگی رسانه‌های ضد انقلاب همچون بی‌بی‌سی فارسی و اینترنشنال رو‌به‌رو شد و به صورت گسترده آن را پوشش دادند... فاطمه کریمخانی خبرنگار اصلاح‌طلب در واکنش به این خبر نوشت: «چندین بار موضوع «فروش اعضای بدن» را به اشکال مختلف پیگیری کردم، از فروش اعضای بدن توسط افغانستانی‌ها تا قاچاق اعضا به پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج و...، آنچه من دیدم بیش از ۹۰ درصد روایت‌سازی است و اگر اتفاق می‌افتد هم منفرد است.»
 
2ـ بازی موش و گربه در جنگ اوکراین
شبکه «سی‌ان‌ان» بامداد یک‌شنبه گزارش داد که ارتش روسیه با استفاده از روش‌های جنگ الکترونیک و پارازیت، توانسته موشک‌های سامانه‌های هیمارس را از مسیر خارج کند. این شبکه به نقل از پنج منبع مطلع آمریکایی، انگلیسی و اوکراینی گفت: اقدامات روسیه در جنگ الکترونیک باعث شده که مهمات هدایت‌شونده با جی‌پی‌اس، به‌طور فزاینده‌ای ناکارآمد شوند. بر این اساس، یک اپراتور پهپادهای اوکراینی ضمن مهم توصیف کردن اقدام روسیه در ایجاد اختلال در کار سامانه‌های هیمارس، گفت: چنین چیزی را تا قبل از ماه نوامبر سال گذشته ندیده بود. یکی از مقامات پنتاگون نیز به سی‌ان‌ان گفت که تلاش جهت یافتن راه‌های جدید برای مقابله با اقدامات روسیه در از مسیر خارج کردن موشک‌ها، مانند «یک بازی دائمی موش و گربه» است.
 
3ـ کمیته‌ای برای حقیقت‌یابی
رئیس‌جمهور به دنبال گزارش وزیر کشور از عملکرد کارگروه پیگیری ناآرامی‌های سال گذشته، با صدور حکمی هیئتی را مسئول بررسی ابعاد این حوادث و ناآرامی‌ها و بررسی‌های فنی و کارشناسی توسط سایر دستگاه‌ها و جهات ذیربط و تکمیل تحقیقات به عمل آمده، کرد. حسین مظفر به‌عنوان رئیس و کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر، خانم سکینه‌سادات پاد مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی، خانم زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی و حسن صفادوست رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به‌عنوان اعضای کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ منصوب شده‌اند. رئیسی همچنین این کمیته ویژه را موظف کرده است تا گزارشات خود را به طور منظم برای شخص وی ارسال کند.
 
4ـ صهیونیست‌ها همچنان درگیر
رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به اقدامات حامیان جناح راست این رژیم در جریان تظاهرات هفته گذشته خود علیه قضات تاخت. روزنامه یدیعوت آحارونوت اظهارات یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی را در جریان تظاهرات منتشر کرد که گفت: با توجه به اقدامات بد جناح راست علیه قضات، اپوزیسیون نمی‌تواند با دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صحبت کند. لاپید گفت: دولت نمی‌تواند در خانه اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی مذاکره کند و همزمان قضات دیوان عالی را بدنام کند و اراذل و اوباش را به خیابان‌ها بفرستد.
 
5ـ مجلس در کش‌وقوس دعوا بر سر خودرو
علیرضا بیگی که پیش از این به صراحت ادعا کرده بود برخی نمایندگان در ازای پس گرفتن امضای خود از استیضاح وزیر صمت، خودرو دریافت کرده‌اند اما بعد منکر این جمله شد و گفت: چنین حرفی نزده اکنون در مقابل سؤال خبرنگار صداوسیما که از وی می‌خواهد اسامی نمایندگانی که ادعا می‌کند خودرو گرفته‌اند را اعلام کند، می‌گوید: «نمی‌توانم!» صبح دیروز که علی نیکزاد نایب رئیس مجلس و رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفته بود: علیرضا بیگی در جلسه این هیئت هیچ لیستی از نمایندگانی که مدعی است خودرو گرفته‌اند، ارائه نکرد.
 
▼ اخبار کوتاه
تخته گاز مصرف بنزین و گازوئیل/ علی‌اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: «متوسط مصرف بنزین در ۴۵ روز ابتدایی سال ۱۴۰۲ روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بود که 12/7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است. در ۴۵ روز ابتدای سال ۱۴۰۲ میانگین مصرف گازوئیل ۱۰۲ میلیون لیتر در روز بوده است و نسبت به مدت مشابه ۱۴۰۱ حدود 2/7 درصد بیشتر شده است. امکان افزایش مصرف سی‌ان‌جی به ۳۵ میلیون متر مکعب وجود دارد که می‌تواند به میزان روزانه ۱۱ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی کند.»
 
راکت‌های فجر۵ سپاه «ترموباریک» شد/ آزمایش راکت‌ فجر۵ مجهز به سرجنگی ترموباریک با موفقیت در نیروی زمینی سپاه انجام شد. این سرجنگی جدید که توسط متخصصان سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه تولید شده است، قدرت انفجاری 5/1 برابر TNT داشته و در نتیجه شعاع تخریب و اثرات حرارتی بیشتری نیز دارد. برخی رسانه‌های داخلی و خارجی این موضوع را تهدیدی جدی برای صهیونیست‌ها معرفی کردند.
 
ابر بحران سالخوردگی جمعیت در کشور/ جباری، سرپرست مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت: «ایران در لبه پرتگاه ابر بحران سالخوردگی جمعیت است. اگر بحران سالخوردگی را جدی نگیریم این مشکل قابل جبران نیست. بارداری در هیچ سنی هیچ خطری ندارد. طبق تحقیقات آمریکایی‌‌ها نوزاد مادر زیر ۱۸ سال و بالاتر از ۴۲ سال، نوزاد طلایی است. زایمان طبیعی، زایمان برتر برای مادر و نوزاد است.»
 
ایرانی‌ها جسورتر شده‌اند/ کارشناس شبکه 13 رژیم صهیونیستی در تحلیلی نسبت به شرایط منطقه گفت: «دیدار از سوریه پیش از همه اقتصادی است تا ایران از سوریه منافعی ببرد، این عصر جدیدی برای ایرانی‌ها در خاورمیانه است چون پشت‌شان به عرب‌هایی گرم است که برای‌شان هیچ مشکلی درست نمی‌کنند، ایرانی‌ها همه اینها را به حساب آورده‌ و جسورتر شده‌اند.»
 
سفارت‌خانه یا جاسوس‌خانه/ تصاویر منتشر شده از ساختمان در حال احداث سفارت آمریکا در لبنان بار دیگر توجه رسانه‌های جهانی را به خود جلب کرده است. مساحت سفارت جدید حدود ۹۰ هزار متر مربع بناهای مسقف و ۱۲۰ هزار متر مربع مساحت‌های روباز است که توسط دفتر عملیات ساخت‌وساز ماوراء بحار وزارت خارجه آمریکا در حال احداث است.
 
تورم چند درصد؟/ مرکز آمار در گزارشی اعلام کرد نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کل کشور بر اساس سال پایه ۱۴۰۰ در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به عدد 45/8 درصد رسید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات