صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۴۶۷۶۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 23 اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): هم‌افزایی مسلمین بر محور قدس شریف، کابوس دشمن صهیونیست و حامیان آمریکایی و اروپایی آن است. طرح ناکام «معامله‌ قرن» و سپس تلاش برای عادی‌سازی روابط چند دولت ضعیف عربی با رژیم غاصب، تلاش‌های مذبوحانه برای فرار از آن کابوس است. من قاطعانه می‌گویم: این تلاش‌ها به جایی نخواهد رسید؛ حرکت نزولی و رو به زوال رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده و وقفه نخواهد داشت.(1400/2/17)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
یک یادآوری!
حرف روزِ نشریه اخبار و تحلیل‌ها به یکی از موضوعات مختلف داخلی و خارجی می‌پردازد. در میان همه وقایع و تحولات یک رویداد فرهنگی بزرگ در کشور در جریان است و آن برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب است که نمی‌شود از کنار آن بی‌تفاوت عبور کرد. رویدادی که شاید بتوان از آن با تعبیر بهشت اهالی علم و فرهنگ در اردیبهشت هر سال یاد کرد. 10 روزی که میعاد دوست‌داران و علاقمندان کتاب و کتابخوانی است و با همه آمار و اطلاعات و مقایسه‌ها و محاسبه‌هایی که درباره میزان مطالعه مردم ایران ارائه و آمار مطالعه را در مقایسه با دیگر ملت‌ها و کشورها کم یا کاهشی نشان می‌دهد، نشان‌دهنده توجه و علاقه مردم به کتاب به عنوان منبع و مرجع غنی در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، ادبی، هنری و... است. نگاهی به استقبال گسترده مردم از نمایشگاه امسال در همین روزهای ابتدایی و برخی اعداد و ارقام فروش کتاب مؤید همین موضوع است.
جامعه کتابخوان، جامعه‌ای فکور و اهل تدبیر و تشخیص است. مطالعه کتاب نه تنها بر افکار و اندیشه‌های افراد تأثیر می‌گذارد، بلکه رفتار و کنش و واکنش‌های اجتماعی را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. جامعه ایرانی و فرهنگ، تمدن، اندیشمندان و شاعران ایرانی با آثار ماندگارشان از قرن‌های گذشته منشاء علم و دانش و فرهنگ و ادب ایران اسلامی هستند.
در اهمیت و منزلت کتاب و کتابخوانی، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب به عنوان یک الگوی تمام‌عیار زیست اسلامی و انقلابی پیش روی ما هستند. همه می‌دانند که ایشان برای کتابخوانی اهمیت زیادی قائل هستند و در کنار مسئولیت بزرگی که دارند یکی از کتابخوان‌های حرفه‌ای هستند. ایشان همیشه مطالعه کتاب را در سبد روزانه خود دارند. اینها علاوه بر مطالعه موضوعات و گزارش‌ها و اطلاعاتی است که به عنوان رهبر جامعه باید آن را مطالعه و بررسی کنند. حال ما در مقایسه با ایشان چه قدر برای مطالعه ارزش و اهمیت قائلیم و چه میزان از اوقات شبانه‌روز خود را صرف مطالعه می‌کنیم؟ رهبر اندیشمند انقلاب درباره کتاب و کتابخوانی توصیه‌ها و رهنمودهای فراوانی دارند که ارزشمند و کاربردی است. ایشان در جایگاه رهبری و مشغله‌های زیادی که دارند، هر سال فرصت و زمان مناسبی برای حضور در نمایشگاه کتاب اختصاص می‌دهند. از نظر رهبر عزیز انقلاب: «نمایشگاه کتاب، یک یادآوری است برای نسل اهل کتاب و کتابخوان که هر چه بیشتر، به کتاب اقبال کنند و رو بیاورند و با کتاب اُنس بگیرند.»    
علی حیدری
 
▼ گزارش روز
ادغامی که هیچ‌گاه صورت نگرفت!
در هفته‌ای که گذشت، مجلس رأی به دو فوریت تشکیل وزارت بازرگانی داد. دولت سیزدهم از بدو شروع کار، همچون دولت سابق به دنبال احیای «وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» بود. وزارتخانه‌ای که برای چندمین بار تفکیک یا ادغام می‌شود. پیش از این آقای جهرمی سخنگوی دولت در توئیتی که قبلا منتشر نموده بود، هدف از تشکیل این وزارتخانه را (تقویت و تجمیع ابزارهای نظارتی دولت بر بازار، کنترل مؤثرتر قیمت‌ها، تسهیل تجارت و رونق تجارت خارجی، سیاست‌گذاری واحد و چابکی در امور بازرگانی و حمایت جدی‌تر از مصرف‌کننده از جمله دلایل دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی) عنوان نموده بود.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ نکته مهمی که در مورد جایگاه تجارت و توزیع وجود دارد این است که هر دوی آنها باید در مسیر تقویت تولید باشند. بنابراین کار و تولید و فعالیت مولد در اولویت است. لذا هر سیاستی که در جهت تضعیف بخش تولید باشد باید محدود، هدایت و کنترل شود. تجربه نشان داده که بخش تجارت و تجار غالبا نسبت به اقتضائات تولید بی‌توجه هستند و به دنبال کسب منافع شخصی می‌باشند. لذا مدیریت این بخش باید در زیرمجموعه تولید قرار گیرد. 2ـ ایجاد تعادل و نظارت بر بازار و کنترل واردات، به گونه‌ای که تولید کشور متضرر نشود، چالشی برای دولت‌ها بوده است. در واقع بحث بر سر نسبت توزیع و تجارت با تولید کشور و رفاه مردم است. برخی معتقدند وزارتخانه صمت بسیار گسترده و با اهداف متناقض است و مدیریت آن از عهده یک وزیر خارج می‌باشد، لذا ادغام آن با هدف کوچک‌سازی دولت اشتباه بوده است. به هر حال دولتی‌ها زمانی به فکر تفکیک این وزارتخانه می‌افتند که گمان می‌کنند نظارت بر بازار از دست آنها خارج شده است. و البته زمانی که تصور می‌کنند واردات در جهت خلاف تقویت تولید ملی حرکت می‌کند، به دنبال ادغام آن دو می‌روند. 3ـ تصور اشتباه این است که گمان می‌شود مشکلات تورمی و تجارت کشور، صرفا ناشی از سیاست‌ها و ساختار وزارتخانه صمت است و لذا باید معاونت‌های آن از هم جدا شوند. این در حالی است که تفکیک یا ادغام این دو وزارتخانه پاک کردن صورت مسئله است. در واقع باید آسیب‌شناسی شود و مشکلات موجود مرتفع شود. و این ممکن نیست مگر با ادغام واقعی و نه تجمیع وزارتخانه‌ها. چه اینکه ادغام دو وزارتخانه صنایع و بازرگانی ادغام نبود بلکه به نوعی تجمیع بود زیرا معاونت‌ها و سازمان‌ها به همان شکل در جای خود باقی ماند. هدف از ادغام، چابک‌سازی، ارتقای اهرم‌های نظارتی و افزایش هماهنگی است. چابک‌سازی یعنی بهینه‌سازی و افزایش کارآمدی نهادها. ادغام یعنی حذف تودرتوی نهادی و موازی‌کاری سازمان‌ها که یکی از عوامل اصلی نابسامانی‌های حوزه تجارت و نظام توزیع است و در قالب حکمرانی اقتصادی طرح می‌شود.
به نظر می‌رسد راه حل رفع نگرانی‌های دولت در باب نظارت و کنترل بر بازار و مدیرت تجارت از مسیر تجربه شکست‌خورده گذشته، نمی‌گذرد. بلکه باید مشکلات فعلی آسیب‌شناسی و برای آنها راهکار اندیشیده شود. مشخصا، هرگونه عملیات و قانون‌گذاری در خصوص تفکیک یا ادغام دو وزارتخانه، باید مبتنی بر حذف تودرتوی نهادی و افزایش کارآمدی و چابکی باشد. تشکیل دوباره این وزارتخانه، بدون ارتقای سازوکارهای نظارتی و هماهنگی، همچون گذشته به بن‌بست خواهد رسید و اهداف سیاست‌گذار محقق نمی‌شود. ولیکن دولت باید مواظبت کند تا در شرایطی که وضعیت تنظیم بازار نامطلوب بود، به آسان‌ترین کار، یعنی واردات نپردازد. بلکه با لحاظ اقتضائات تولید، تصمیم‌گیری کند.    
علی محمدی
 
▼ اخبار 
1ـ ایران‌هراسی برای دریافت بودجه بیشتر!
وزیر جنگ و رئیس ستاد مشترک آمریکا در جلسه استماع کنگره برای دریافت بودجه بیشتر از مسیر ایران‌هراسی، ادعاهای مختلفی را علیه کشورمان بیان کردند. وزیر جنگ آمریکا با بیان اینکه، وزارت دفاع آمریکا در قبال دیگر تهدیدات، از جمله کره شمالی و ایران هوشیار است، مدعی شد: «ما تمامی اقدامات لازم را برای دفاع از منافع‌مان در خارج از مرزها انجام خواهیم داد.» میلی نیز با نادیده گرفتن تأثیر مخرب مداخلات نظامی کشورش بر ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه، ادعاهای آمریکا علیه نقش ایران در منطقه را تکرار کرده و گفت: «ایران با حمایت از تروریست‌ها و نیروهای نیابتی به برهم زدن صلح در خاورمیانه و فراتر از آن ادامه می‌دهد.» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران گفت: ایران به افزایش توانمندی‌هایش برای تولید یک سلاح اتمی ادامه می‌دهد. او با ادعای اینکه ایران می‌تواند به سرعت مواد کافی برای تولید یک سلاح اتمی را تولید کند. سیاست آمریکا همچنان تعهد نسبت به این است که ایران هیچ‌گاه به یک سلاح اتمی دست پیدا نکند.» این صحبت‌ها در حالی است که آمریکا در سال 2022 معادل 877 میلیارد دلار بودجه نظامی داشته است و میزان بودجه نیروهای نظامی ایران حدود 6 میلیارد دلار برآورد شده است.
 
2ـ ارتباط برد برد با عربستان
وزیر اقتصاد در حاشیه اجلاس سالیانه بانک توسعه اسلامی در جده عربستان به خبرگزاری اقتصادی الشرق عربستان (وابسته به خبرگزاری بین‌المللی بلومبرگ) گفت: «توافقی که میان دو کشور ایران و عربستان شکل گرفته فرصت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور را افزایش خواهد داد. سیاست رئیس‌جمهور جدید ایران، بر تقویت روابط با کشورهای همسایه استوار است. دستاوردهای بسیار خوبی طی یک ‌سال و نیم گذشته داشته‌ایم. توافقی که با وساطت کشورهای دوست میان دو کشور ایران و عربستان صورت گرفته فرصت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور را افزایش خواهد داد. توسعه روابط اقتصادی و تعاملات ایران و عربستان، یک ارتباط برد برد است که منافع آن علاوه بر دو کشور به همه کشورهای منطقه هم خواهد رسید.»
 
3ـ سوخوهای 35 در راه ایران
وب‌سایت انگلیسی زبان خبرگزاری دولتی ایرنا در مطلبی اختصاصی مدعی شده است که نیروی هوایی ارتش در هفته‌های پیش‌رو اولین دسته از جنگنده‌های سوخو۳۵ را دریافت خواهد کرد. در این خبر آمده است: «نیروی هوایی ایران قرار است در هفته‌های آینده اولین دسته از جنگنده‌های پیشرفته سوخو «Suـ35» را تحویل بگیرد. آخرین باری که این نیرو جنگنده‌های پیشرفته از کلاس مشابه را دریافت کرد در اواسط دهه ۱۹۷۰ بود که هواپیمای جنگنده گرومن اف‌ـ۱۴ تامکت وارد ایران شد. بر خلاف مدل Fـ۱۴A که دارای قابلیت‌های بسیار محدود هوا به زمین و هوا به دریا و یک جفت موتور دردسرساز بود، Suـ۳۵ جنگنده‌ای است که در انواع مأموریت‌ها برتر است.»
 
4ـ سقوط ۸۰ درصدی سهام بانک آمریکایی
سهام بانک آمریکایی «پک‌وست بانکورپ» پس از آنکه از خروج سپرده‌ها در هفته اول ماه مه خبر داد، ۸۰ درصد سقوط کرد. گزارش بانک پک‌وست که روز پنج‌شنبه در اسناد بورس آمریکا منتشر شد، نشان می‌دهد که سپرده‌های این بانک در هفته منتهی به ۵ می ‌تقریباً ۱۰ درصد کاهش داشته است. در طول سه ماهه اول سال جاری میلادی، کل سپرده‌های این بانک 16/9 درصد کاهش یافت. پک‌وست آخرین بانک آمریکایی است که در بدترین بحران این بخش از سال ۲۰۰۸ گرفتار شده است، بحرانی که تاکنون در سال جاری منجر به سقوط چندین وام‌دهنده منطقه‌ای شده است.
 
▼ اخبار کوتاه
مسکن متری در بورس/ مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: «با فروش متری مسکن در بورس، منابع خرد در امتداد اقتصاد کشور یعنی تولید، حرکت می‌کند و مردم به خانه‌دار شدن امیدوار می‌شوند. تلاش کردیم پروژه‌هایی که در بورس عرضه می‌کنیم، پروژه‌ایی باشد که، پروانه و سند داشته باشند و فوندانسیون آن هم ریخته شود، تا مردم رشد این پروژه‌ها را ببینند.»
 
زمستانی که سخت بود/ نشریه اکونومیست نوشت: «مدلسازی ما تخمین می‌زند که قیمت‌های بالای انرژی جان ۶۸ هزار نفر را گرفته است. اگرچه اکنون هزینه‌های عمده‌فروشی در سراسر قاره اروپا کاهش یافته است اما قیمت برق و گاز خانگی در زمستان گذشته در مقایسه با دو سال قبل، ۶۹ درصد و ۱۴۵ درصد افزایش یافته است.»
 
ترس صهیونیست‌ها از تحولات منطقه/ شبکه کان رژیم صهیونیستی در گزارش مدعی شد: «بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نتیجه نزدیک شدن کشورهای عربی به ایران است. امروز اسد سر جایش است و همه می‌دانند که نمی‌شود این مشکل را با ابزارهای نظامی حل کرد. شرکت اسد در اجلاس آینده اتحادیه عرب موفقیت بزرگی برای او خواهد بود.»
 
مقابله ارتش با شناورهای مزاحم آمریکایی/ فرمانده نیروی دریایی ارتش به حضور شناورهای بدون سرنشین آمریکا واکنش نشان داده و گفت: «این شناورها فاقد ایمنی لازم هستند و با این شناورها محکم برخورد می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم شناورهای غیرمتعارف در آب‌های بین‌المللی حضور یافته و ایمنی دریانوردی را به خطر بیندازند.»
 
طرح کنگره برای مقابله با بشار/ پس از نزدیک شدن کشورها به سوریه، یک گروه دو حزبی از قانون‌گذاران آمریکایی طرحی را ارائه کرده‌اند که هدف آن منع دولت آمریکا از به رسمیت شناختن بشار اسد به عنوان رئیس‌جمهور سوریه و تحریم علیه دوستان سوریه است.»
 
عصبانیت آمریکا از یک مسئولیت ایران/ معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به انتخاب سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو به‌ عنوان رئیس دوره‌ای اجلاس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ آن را «عمیقا نگران‌کننده» خواند.
 
رشد سریع اسلام به روایت آمریکایی‌ها/ سایت ویژوال کاپیتالیست نوشت: «اسلام سریع‌ترین دین در حال رشد در جهان است و پیش‌بینی می‌شود تعداد مسلمانان ۷۰ درصد از 1/8 میلیارد در سال ۲۰۱۵ به حدود ۳ میلیارد در سال ۲۰۶۰ افزایش یابد.»
 
افزایش ۴۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت/ اداره اطلاعات انرژی آمریکا با اشاره به افزایش ۴۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ اعلام کرد ایران رتبه دوم رشد تولید نفت در میان اعضای اوپک را داشته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات