صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۴۶۶۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 20 اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): معلم در واقع معمار آینده‌ کشور است. این قضیه‌ تربیت نوجوانان ما، با توجه به هوش نوجوان ایرانی، ضریب پیدا می‌کند و اهمیت مضاعف پیدا می‌کند. اگر ما با یک جامعه‌ جوان و نوجوان متوسط از لحاظ ذهنی مواجه بودیم، یک جور بود؛ حالا که با یک قشر جوان هوشمند مواجهیم که از متوسط هوش جهانی بالاترند، قضیه جور دیگر است. این ثروت عظیمی است. اگر ما این موجود باارزش، یعنی این جوان هوشمند را تربیت نکنیم و به جایگاه شایسته نرسانیم، واقعاً جفا شده؛ این جواهر قیمتی‌ای است، این را باید خوب ساخت.(1402/2/12)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
وزن‌کشی بماند سر صندوق
یکی از خصوصیات سال‌هایی که در آن انتخابات وجود دارد این است که هر کسی دست به فعل یا اظهارنظری می‌زند آن فعل و یا صحبت به منزله انتخاباتی بودن تعبیر می‌شود حال می‌خواهد این قصد وجود داشته باشد یا نه. البته این ذاتی و مزیت یک جامعه متکثر است و باید مورد استقبال قرار گیرد. خصیصه دوم این است که هر کسی که گام در انتخابات می‌گذارد‌ـ بدون اینکه مشخص کند قدرالسهمش از وضع موجود چیست؟‌ـ تلاش دارد خود را راه برون‌رفت و «چاره ملک» بداند.
آنچه گفته شد به مقتضای انتخابات بوده، هست و خواهد بود اما سؤالی که پدید می‌آید این است که تا شب انتخابات چگونه باید با این بیانیه‌ها و اظهارنظرها مواجه شد؟ در پاسخ به این پرسش چند نکته می‌تواند مد نظر قرار گیرد:
نکته اول؛ راهبرد نظام همان ۴ اصلی است که رهبر معظم انقلاب در فروردین‌ماه مشخص فرمودند؛ مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت. همه ساختارها، افراد، احزاب، تشکل‌ها و... باید زمینه‌ساز این راهبرد چهارگانه باشند و دوم اینکه در تحقق این چهار اصل، هر کسی از هر جریانی که مبانی انقلاب و نظام را قبول داشته باشد می‌تواند خود را وارد گود انتخابات کند.
اما نکته‌ای که به نظر می‌رسد تا شب انتخابات باید به آن توجه داشت نحوه سیاست‌ورزی برای رسیدن به مطلوب‌ـ که همان پیروزی در انتخابات است‌ـ می‌باشد. نکته مهم در این حوزه این است که کاندیداها و جریان‌های حاضر در انتخابات غیریت و رقیب خود را چگونه معرفی کنند؟
اینکه هر کاندیدا و جریانی تلاش کند که خود را جذاب و دارای چارچوبی برای حل مشکلات معرفی کند امری پذیرفته شده است؛ اما این غیریت‌سازی و رقیب‌انگاری نباید در مواجهه با نظام باشد. نباید به بهانه رقابت‌های انتخاباتی نظام را در گوشه رینگ گذاشت و بی‌محابا به آن تاخت. اینکه نماینده مجلسی برای جلب آرای مردمی پشت تریبون برود و بدون ارائه سندی جامعه را به تشویش وادارد و سرمایه اجتماعی نظام را بکاهد نه مطلوب است و نه راهگشا. اینکه مسئولی که خود عامل بخش و یا اکثریت وضعیت موجود است هرگاه تریبون به دست گرفت بدون پاسخگویی و مشخص کردن قدرالسهمش، نظام را متهم کند که «می‌خواستم ولی نگذاشتند» نه اخلاقی است و نه مورد پذیرش توسط جامعه.
«چاره ملک» نه در جیب یک نفر بلکه برآمده از همین صندوق آراست. رقابت کنیم، شعار دهیم ولی بر تن نحیف بدنه اجتماعی تیغ نکشیم.  
یعقوب ربیعی
 
▼ گزارش روز
ترور بر روی انبار باروت
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد سه‌شنبه به مناطق مختلف نوار غزه تهاجم تروریستی انجام دادند که به شهادت سه تن از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی و شهادت و زخمی شدن ده‌ها تن از مردم عادی از جمله تعدادی از زنان و کودکان فلسطینی منجر شد.
گزاره‌های خبری: 1ـ اسماعیل هنیه با بیان اینکه «مقاومت به تنهایی نحوه پاسخ دردناک به دشمن خیانتکار را تعیین می‌کند» گفت: «ترور رهبران ما، مقاومت بیشتری را به همراه خواهد داشت؛ دشمن در برآوردهای خود اشتباه کرد و تاوان جنایتش را خواهد داد. پیش از او، «حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر اینکه جنایت بامداد اشغالگران، علیه کل ملت فلسطین بوده، مسئولیت کامل این جنایت فجیع و عواقب خطرناک آن را بر عهده رژیم صهیونیستی گذاشته و درباره بهای سنگین آن هشدار داد.» 2ـ منابع عبری‌زبان اعلام کردند که کابینه امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم از ترس پاسخ احتمالی مقاومت فلسطین در نوار غزه، نشستی را آغاز کرده است. بنیامین نتانیاهو در ابتدای جلسه گفت: ما عملیات سپر و نیزه را آغاز کردیم و 3 تن از رهبران جهاد اسلامی را در نوار غزه که مسئول شلیک موشک از غزه و هدایت هسته‌ها و گروه‌ها از غزه به سمت کرانه باختری بودند هدف قرار دادیم، در بحبوحه عملیات نظامی هستیم و به هر کسی که بخواهد به ما آسیب وارد کند، ضربه سختی خواهیم زد.
گزاره تحلیلی: 1ـ بی‌فایده بودن مذاکره: هفته گذشته، گفت‌وگوهایی میان طرف مصری و نمایندگان رژیم صهیونیستی صورت پذیرفته بود و سازوکارهای اثرگذار جهت ادامه آرامش نوار غزه در میان‌مدت مورد بحث قرار گرفته بود. ادامه سیاست ترور از سوی رژیم صهیونیستی، حتی خشم شدید و سردرگمی مقامات مصری را در پی داشته است. نکته مهم این است که ماهیت و اساس این رژیم بر ترور شکل گرفته است و مذاکره با آنها هیچ فایده‌ای ندارد. 2ـ ترس در سراسر رژیم: در شهر سدیروت، بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از ساکنان این شهر برای تخلیه آماده می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود از ترس تشدید تنش‌ها پس از حمله ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه، به صورت سازماندهی شده شهر را ترک کنند. 3ـ انتقام قطعي: از همان ابتداي تجاوز رژيم صهيونيستي به نوار غزه، گروه‌هاي مختلف از محور مقاومت همگي اعلام كردند كه انتقام اين حمله را خواهند گرفت. سران محور مقاومت در فلسطین از جمله اسماعيل هنيه، خالد مشعل و حتي گروه‌‎هاي مقاومت در يمن، لبنان و عراق ضمن محكوم كردن تجاوز تروريستي رژيم صهيونيستي، وعده حمايت از گروه‌هاي فلسطيني براي انتقام از اشغالگران دادند.
رژیم صهیونیستی دچار گرفتاری هولناکی شده است. در چهار سال، چهار نخست‌وزیر عوض کردند؛ ائتلاف‌های حزبی هنوز کامل شکل نگرفته متلاشی می‌شوند، دوقطبی شدیدی در سرتاسر رژیم جعلی وجود دارد. همین مشکلات باعث شده تا دو میلیون یهودی در فکر خروج از فلسطین بیافتند. امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در دیدار مسئولان نظام فرمودند: «ما گفتیم رژیم صهیونیستی ۲۵ سال دیگر را نمی‌بیند، خودشان عجله کردند و زودتر می‌خواهند بروند»
فرهاد کوچک‌زاده
 
▼ خبر ویژه
از بورس بترسیم یا نه؟
طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «بازار سرمایه متأثر از نرخ ارز است و متناسب با نوسان آن، بالا و پایین می‌شود. باید توقعات سودآوری‌های انفجاری از بازار سرمایه را تعدیل کرد. آینده بازار سرمایه آینده روشنی است. سیاست در مجلس و دولت این است که بازارهای غیرمولد مثل ملک و خودرو و طلا و ارز را با طرح مالیات بر سوداگری محدود کرده و به بازار سرمایه جهت رشد کمک کند. نگاه به بازار سرمایه باید نگاه بلندمدت باشد. نوسان جزئی بازار سرمایه است و طبیعی است ولی باید دوره و دامنه نوسان‌ها را کمتر کرد.»
 
▼ اخبار 
1ـ ایرلندی‌ها علیه صهیونیسم
سازمان همبستگی ایرلند و فلسطین اعلام کرد که کمپین «تعهد هنرمندان ایرلندی برای تحریم رژیم صهیونیستی» به تازگی از مرز 1500 امضاءکننده عبور کرده است که نقطه عطفی بسیار مهم در حمایت از «جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم رژیم صهیونیستی» است. پس از رسیدن به 1000 امضاءکننده در اوایل سال 2021، بیش از 500 فرهنگی جدید تنها در دو سال گذشته نام خود را به آن اضافه کرده‌اند. علاوه بر شناخته‌شده‌ترین چهره‌های بین‌المللی ایرلند، بازیگران، نویسندگان، شاعران، نقاشان، مجسمه‌سازان، فیلم‌سازان، معماران، آهنگسازان، طراحان، موسیقی‌دانان که این تحریم را امضا کردند، اسطوره‌های فرهنگی ایرلندی مانند استفان ریا، سیناد کیوزاک، دونال لونی و... نیز در میان امضاءکنندگان هستند. «تعهد ایرلندی» اولین بایکوت فرهنگی سازماندهی ‌شده ملی علیه رژیم صهیونیستی بود و با ابتکارات موفق مشابهی در سوئیس، آفریقای جنوبی، بریتانیا و جاهای دیگر دنبال شد.
 
2ـ مهندس داعش کشته شد
بر اثر عملیات اداره اطلاعات طالبان در ۱۵ اردیبهشت‌ماه، علیه مخفیگاه‌های داعش در خیابان شمشاد در چهارراه بت خاک واقع در شهرستان بگرامی استان کابل، انجینر (مهندس) عمر کشته شد. مهندس عمر دارای نام‌های مستعار حیدر، فریدون و اسکندر است و از اهالی شرق افغانستان می‌باشد که در سال ۱۳۹۶ ه.ش به عضویت گروه داعش درآمد. او در ابتدای کار خود، سرپرستی گروه داعش در کابل را به عهده داشت و پس از آن مسئولیت حوزه مرکزی داعش را به عهده گرفت و در ماه‌های اخیر به سمت معاونت ثناالله غفاری(شهاب المهاجر) سرکرده شاخه خراسان داعش منصوب شده بود. پس از با این عملیات، اداره اطلاعات طالبان در ۱۸ اردیبهشت‌ماه، علیه یکی دیگر از مخفیگاه‌های داعش در روستای حسین کوت واقع در شهرستان شکر دره عملیات انجام داد که طی آن شش عضو داعش کشته و دو نفر از مسلحین طالبان نیز زخمی شدند.
 
3ـ عجایب تفکیک یا ادغام وزارت‌خانه‌ها
این روزها صحبت از ادغام یا تفکیک وزارت‌خانه‌ها داغ است و هر کسی در این زمینه نظری دارد. سیدحسن موسوی‌فرد، تحلیلگر مسائل اقتصادی در مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی گفت: «با واردات نمی‌توان بازار را تنظیم کرد، سالی ۲۰ میلیارد دلار غذا و دارو وارد می‌کنیم، می‌دانید قبل از متولد شدن ارز ۴۲۰۰ این عدد چقدر بود؟ نهایتا ۹ میلیارد دلار! در دوران روحانی مرغ پیدا نمیشد، قرارگاه مرغ زدند، آیا بازار تنظیم شد؟ بدانید با تشکیل وزارت بازرگانی در این شرایط تحریمی، تقاضای ارز به شدت افزایش خواهد یافت.» اما محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نظر دیگری دارد و معتقد است: «وزیر کار می‌گوید: من ۶۰۰ شرکت زیرمجموعه دارم، اگر بخواهم نگاهی به کل این شرکت‌ها بیندازم، وقتم تمام می‌شود و به کارهای دیگر نمی‌رسم، لذا بهترین کار تفکیک وزارت‌خانه‌های بزرگ است».
 
4ـ چاه‌کن در ته چاه
سردار سلامی فرمانده کل سپاه گفت: « همه آنهایی که بدخواه ملت ایران هستند، از نظام سلطه گرفته تا محور ارتجاع عربی و اپوزیسیون خارجی، امیدوار بودند که اغتشاشات ۱۴۰۱ ایران را دچار فروپاشی کند اما در نهایت آنها خودشان گرفتار فروپاشی و تزلزل شدند. این ماییم که بر آمریکا تحمیل کردیم که منطقه ما را دیگر جزو اولویت‌های خود نداند. این روز‌ها فقط دو پایگاه آمریکایی در عراق باقی ‌مانده و خلیج‌‌فارس هم به‌کلی پاک‌سازی شده است. صهیونیست‌هایی که چند ماه قبل رجزخوانی می‌کردند اکنون خیره مانده‌اند؛ زیرا هر روز بیش از ۳۰ عملیات مسلحانه در سرزمین‌های اشغالی انجام می‌شود. آنها می‌خواستند سوریه را به آشوب بکشند اما بشار ماند و دوباره به اتحادیه عرب بازگشت و اکنون صهیونیست‌ها خودشان دم از فروپاشی می‌زنند. اتفاقات بزرگی در راه است.»
 
▼ اخبار کوتاه
جهان در حال گذار از نظام تک‌قطبی/ آندره کورتونوف؛ دیپلمات برجسته روس و مدیر کل شورای امور بین‌المللی روسیه در مصاحبه‌ای که با مرکز مطالعات آمریکا داشت ضمن تأکید بر تلاش آمریکا برای حفظ نظام تک‌قطبی، معتقد است که «در آینده نزدیک شاهد خیزش رهبران منطقه‌ای به ویژه کشورهای موسوم به جنوب جهانی از جمله هند، ایران، برزیل، ترکیه، اندونزی خواهیم بود. به اعتقاد وی، جنگ اوکراین بسیاری از معادلات جهانی را تغییر داد و موجب تشکیل اتحادها و ائتلاف‌های جدید در بین برخی کشورهای جهان شد و این جنگ موجب شد تا فرضیه تغییر نظم جهانی و شکل‌گیری نظم جدید تقویت شود.»
 
انقلابی‌ها دیوانه نبودند/ هوشنگ امیراحمدی فعال سیاسی ساکن آمریکا و عضو سابق نایاک گفت: «آقایان طوری از پیش از انقلاب دفاع می‌کنند گویا همه مردم که علیه شاه انقلاب کردند دیوانه بودند! من در زمان شاه زندگی کردم ۸۰ درصد کشور آب و برق نداشت!‌‌ ما در زمان شاه ارتشی داشتیم که کامل در اختیار آمریکا بود یک ژنرال آمریکایی به ما دستور می‌داد چه کنیم! الان در جمهوری اسلامی ۱۶ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی داریم.»
 
اگر ما بودیم چی می‌شد؟/ کاربیری در فضای مجازی نوشت: «این سه ممنوعیت جهان در هفته‌های اخیر را ببینید! ممنوعیت حمل قابلمه در فرانسه، ممنوعیت حمل تخم‌مرغ در روز تاج‌گذاری شاهزاده چارلز در انگلیس و ممنوعیت حمل و استفاده از کوله‌پشتی در مدارس آمریکا. تصور کنید یکی از این ممنوعیت‌ها در ایران رخ داده بود! آیا ما امروز تیتر اول رسانه‌های دنیا نبودیم؟!»
صدای سناتور هم درآمد/ معضل تیراندازی‌های متعدد، صدای سناتور آمریکایی را هم درآورد. رافائل وارناک سناتور آمریکایی می‌گوید: «هیچ‌کس در هیچ کجای آمریکا از تیراندازی‌ها در امان نیست و ما برای رسیدگی به این مشکل تلاشی انجام نمی‌دهیم.. در تازه‌ترین حادثه تیراندازی جمعی در آمریکا، روز یک‌شنبه ۹ نفر در تگزاس کشته شدند.
 
حرکت خزنده بهاییت/ عرفان ثابتی کارشناس بهائی شبکه ماهواره‌ای اینترنشنال پس از شکست پروژه اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱، ایجاد نهادها و فعالیت‌های غیر دولتی را راهبرد جدید براندازی عنوان کرد و گفت: « فعالیت بهائیان زاهدان که با پوشش خیریه در محله‌های حاشیه‌نشین شهر صورت می‌گیرد، نمونه موفق این راهبرد است‌.»
 
بانکداری یا دلالی مسکن؟/ اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: «بانک‌ها و سازمان‌های حقوقی بیشترین آمار خانه‌های خالی را دارند که با آن سوداگری می‌کنند. قانون مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند بین 15 تا 25 درصد به کمتر شدن فاصله عرضه و تقاضای مسکن کمک بکند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات