صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۵۰۳۱۴
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

اشتیاقی: حمایت از بازار سرمایه، حمایت از تولید است

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: اگر نقدینگی قابل توجهی وارد بورس شود و بازار سرمایه از دارندگان طرح‌های نو و مستعد رشد در بخش تولید حمایت مالی کند قطع به یقین شاهد رشد تولید خواهیم بود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با احمد اشتیاقی

به گزارش بصیرت، اصولا برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران در نهاد اقتصاد تلاش می‌کنند تا زمینه‌های لازم برای هدایت سرمایه به درست‌ترین بخش‌ها، یعنی بخش‌هایی که به زنده ماندن اقتصاد و جاری شدن سرمایه در رگ‌های اصلی و اساسی اقتصاد کمک می‌کنند را فراهم کنند. در این موضوع شکی وجود ندارد که تولید مهمترین رکن برای توسعه کشور است. زمینه‌سازی برای رشد تولید به معنای فراهم‌سازی بستر‌های متعددی برای ایجاد آرامش اجتماعی، افزایش اشتغال یا به عبارت بهتر اشتغالزایی و برخورداری مردم جامعه از کار با درآمدی است که تامین‌کننده نیاز‌های معیشتی و رفاهی آن‌ها باشد، ضمن اینکه علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی به کالا در صورت ارتقای کیفیت تولید و زمینه‌سازی برای صادرات، ارزآوری کشور در این فرآیند تامین می‌شود. آنچه در این موضوع حائز اهمیت است و باید مورد نظر برنامه‌ریزان قرار بگیرد توجه به مولفه‌های مهمی است که منجر به رشد و توسعه تولید می‌شود مثل ورود نقدینگی به بخش تولید یا تامین نقدینگی مورد نیاز تولید تا زمانی که بنگاه‌های تولیدی قادر باشند بدون کمترین حمایتی در بازار رقابتی فعالیت کنند و به حیات خود ادامه دهند. بصیرت در گفتگو با کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه به این موضع پرداخته که بورس در تامین مالی و رشد تولید و رشد اقتصاد چگونه می‌تواند موثر باشد؟

احمد اشتیاقی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی بصیرت در پاسخ به این سوال که کارکرد بورس و بازار سرمایه چگونه می‌تواند روی اقتصاد کشور تاثیر بگذارد، گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که بازار سرمایه عنصر مهم و تاثیرگذاری در هدایت و جمع‌آوری نقدینگی و منابع مالی است که در بازار‌های مختلف سرگردان هستند، منابع مالی که در صورت مدیریت درست و بسترسازی برای ورود در بورس می‌توانند عامل و عنصر مهمی در راستای ایجاد رونق اقتصادی و تحریک جهش تولید باشند.

وی در این‌باره خاطر نشان کرد: در تمام دنیا بورس و بازار سرمایه نقش بسزایی در تامین مالی بخش مولد ایفا می‌کند، ضمن اینکه بورس اگر در این خصوص تبلیغ و اطلاع‌رسانی درستی شود و پیش از آن به مردم و دارندگان سرمایه آموزش‌های لازم برای آشنایی با کارکرد سرمایه‌گذاری در بورس داده شود بخش مهمی از سرمایه‌های سرگردان به فعالیت‌های مولد سرازیر می‌شوند.

احمد اشتیاقی معتقد است: امروز بسیاری از تولیدکنندگان، کارآفرینان و نخبگان و مخترعانی که در بخش تولید می‌توانند موثر باشند و جان تازه‌ای به تولید کشور و تقاضای موجود در جامعه بدهند نیازمند تامین مالی برای راه‌اندازی خطوط تولید و عرضه محصول خود به بازار هستند، موضوعی که متاسفانه در سایه عدم تامین مالی از دستور کار تولید خارج می‌شود.

احمد اشتیاقی خاطر نشان کرد: عدم دخالت دستوری دولت در بورس و بازار‌های سرمایه‌ای زمینه‌ساز ورود سرمایه‌ها به بورس است، زمینه‌ای که با تولید و عرضه کالا و استقبال جامعه از کالای تولید شده به سودآوری هرچه بیشتر شرکت‌ها کمک کند.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص عواید این چرخه بر روی اقتصاد کشور گفت: افزایش تولید و سودآوری شرکت‌ها به لحاظ کسب مالیات برای دولت نیز سودآور است، ضمن اینکه راه‌اندازی خطوط جدید تولید به اشتغالزایی و عدم مهاجرت متخصصان از کشور بسیار کمک می‌کند.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: اگر نقدینگی قابل توجهی وارد بورس شود و بازار سرمایه از دارندگان طرح‌های نو و مستعد رشد در بخش تولید حمایت مالی کند قطع به یقین شاهد رشد تولید خواهیم بود و این موضوع در جامعه نهادینه می‌شود که بورس با تامین سرمایه بخش تولید در زمینه ایجاد اشتغال و فعالیت‌های مولد نقش مثمرثمری ایفا می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات