صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۴۷۲۰۲

انتشار متن تقریظ رهبر فرزانه انقلاب

پایگاه بصیرت / حسین مهریزی

بر کتاب «خاتون و قوماندان» که هفته گذشته و همزمان با مراسم چهاردهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در مشهد مقدس رونمایی شد، یک بار دیگر توجه کتاب دوستان و اهالی فکر و فرهنگ را به منظومه فکری و فرهنگی رهبر معظم انقلاب جلب کرد؛ منظومه‌ای که کتاب و کتاب‌خوانی، عامل اصلی و مُقوم آن است و این نکته را به وضوح تذکر می‌دهد که خوب کتاب خواندن و کتابِ خوب خواندن، شرط تکامل فکری انسان در جامعه و نگاه درست و منطقی به وقایع پیرامونی است. «خاتون و قوماندان» روایت زندگی سرکار خانم ام‌البنین حسینی، همسر سردار شهید علیرضا توسلی (ابوحامد) فرمانده مجاهد و پرافتخار لشکر فاطمیون است؛ مجاهد مخلصی که سال 1393 برای دفاع از مقدسات اسلامی در سرزمین شام، به فیض شهادت رسید. این کتاب حاصل گفت‌وگوهای مبسوط خانم مریم قربان‌زاده با همسر این سردار شهید و به نوعی شرح زندگی عاشقانه آن دو و البته گزارشی واقعی و عینی از شرح حال مهاجران افغانستانی است.

رهبر فرزانه انقلاب در تقریظ خود بر کتاب «خاتون و قوماندان»، اینطور نوشته‌اند: 

«بسمه تعالی

ـ سلام خدا بر شهید عزیز، علیرضا توسّلی، مجاهد مخلصِ فداکار و بر همسر پرگذشت و صبور و فرزانه‌ او خانم ام‌البنین.

حوادث مربوط به مهاجران افغان را که در این کتاب آمده است از هیچ منبع دیگری که به این اندازه بتوان به آن اطمینان داشت، دریافت نکرده‌ام. برخی از آنها جداً تأثیرانگیز است، ولی از سوی دیگر، حرکت جهادی فاطمیون افتخاری برای آنها و همه‌ افغان‌هاست.

دی ماه ۱۴۰۱». 

به اعتقاد بسیاری از نویسندگان صاحب‌نظر، کتاب‌خوانان و کتاب‌دوستان و البته بدون مبالغه و اغراق، رهبر معظم انقلاب اگر حرفه‌ای‌ترین فرد در حوزه کتاب‌خوانی در این کشور نباشند، حتما یکی از انگشت‌شمار افراد خبره و متبحر در عرصه کتاب‌خوانی هستند؛ هم در شناخت و گزینش «کتاب خوب»، هم در کمیت کتاب‌خوانی و هم در کیفیت کتاب‌خوانی و نیز در ارزیابی عالمانه جریان کتاب و کتاب‌خوانی در کشور. بنابراین، وقتی هم که نگاه ایشان یا به تعبیر رایج، «تقریظ» ایشان بر یک کتاب منتشر می‌شود، این ارزیابی یا تقریظ می‌تواند برای عموم کتاب‌دوستان الهام‌بخش و راهگشا باشد که هم با یک کتاب خوب دیگر آشنا شوند و هم الگوی به کار رفته در تألیف آن کتاب را برای پرداختن به موضوعات مشابه و پاسخ به نیازهای فکری و فرهنگی جامعه در حوزه کتاب و ادبیات، دنبال کرده و تکمیل کنند. تاکنون رهبر معظم انقلاب بر کتاب‌هایی همچون «نورالدین پسر ایران»، «پایی که جا ماند»، «لشکر خوبان»، «من زنده‌ام»، «آن بیست‌و‌سه نفر»، «وقتی مهتاب گم شد»، «گلستان یازدهم»، «دختر شینا»، «آب هرگز نمی‌میرد»، «فرنگیس»، «در کمین گل سرخ»، «مربع‌های قرمز»، «عصرهای کریسکان»، «تنها گریه ‌کن»، «حوض خون» و «مهاجر سرزمین آفتاب» تفریظ داشتند و حالا هم نوبت به «خاتون و قوماندان» رسیده است تا این حرکت مبارک فرهنگی، با نگاه پرمهر به مهاجران و مجاهدان افغان استمرار یابد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات