صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۵۰۱۲۶
به بهانه تقریظ رهبری بر کتاب «سرباز روز نهم»

نمونه کامل انسان انقلاب/ شهید صدرزاده معجونی از همه ویژگی‌های قهرمانان انقلاب است

مسئول تیم تحقیق، پژوهش و تدوین کتاب «سرباز روز نهم» گفت: شهید مصطفی صدرزاده مسئولیت‌شناس است و هیچ‌گاه مسئولیت خود را وانمی‌نهد که من چه کاری با مسائل اجتماعی یا فرهنگی یا سایر مسائل و مشکلات پیرامون خود دارم. احساس مسئولیت می‌کند و این یک ویژگی مهم انسان انقلاب است.
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد

کتاب «سرباز روز نهم» زندگینامه جامع و کامل شهید مصطفی صدرزاده از فرماندهان تیپ فاطمیون و از شهدای شاخص مدافع حرم است که انتشارات «راه یار» آن را منتشر کرده است.

نمونه کامل انسان انقلاب/ شهید صدرزاده معجونی از همه ویژگی‌های قهرمانان انقلاب است
استفاده از صوت‌های متعدد شهید در موقعیت‌های گوناگون، سخنرانی او قبل از عملیات‌ها و خاطره‌گویی برای یارانش، همچنین مصاحبه با برخی فرماندهان ایرانی جبهه مقاومت که شاید برای اولین و آخرین بار فرصت گفت‌وگو با ایشان فراهم شده، از ویژگی‌های کتاب «سرباز روز نهم» است.
در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «کتاب پیش‌رو حاصل زندگی مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر شخصی است که می‌تواند در دوره حاضر، بی‌شک الگویی دست‌یافتنی باشد. او که از سال ۱۳۹۲ با ده‌ها ترفند پایش را به سوریه باز می‌کند، ظرف دو سال از چهره‌های محبوب و مؤثر مدافعان حرم می‌شود تا جایی که سردار شهید سلیمانی را به تمجید وامی‌دارد.»
کتاب «سرباز روز نهم» نوشته نعیمه منتظری، شامل روایتی از زندگی و زمانه بسیجی مدافع حرم شهید مصطفی صدرزاده است.
مصاحبه‌های این ‌کتاب بر عهده محمدمهدی رحیمی، پریسا وزیرلو، فرزانه مردی و تدوین آن بر عهده نوید نوروزی و پریسا وزیرلو بوده است.
در کتاب «سرباز روز نهم» سعی شده شهید و زندگی‌اش آن طور که می‌تواند در میدان زندگی اجتماعی مردم الگو شود، نشان داده شود؛ نه صرفاً روایتی ماورایی، معنوی و احساسی از شهید ترسیم شود.
به بهانه تقریظ رهبری بر این کتاب با «مسعود ملکی» فعال فرهنگی و مدیر پروژه و مسئول تیم تحقیق، پژوهش و تدوین کتاب «سرباز روز نهم» گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

جناب ملکی! دلیل توجه رهبری به این شهید بزرگوار و تقریظ کتاب زندگی ایشان (سرباز روز نهم) چه بوده است؟ 
شهید صدرزاده یک ویژگی مهم داشتند و آن هم کار کردن با آحاد مردم به ویژه کودک و نوجوان و نگاه تربیتی و تشکیلات‌سازی است که شهید صدرزاده دارد. در دهه ۶۰ مشابه چنین پدیده‌هایی داشته‌ایم؛ ولی در دهه ۸۰ و ۹۰ از این پدیده‌ها کمتر دیدیم. یعنی مَشرب شهید در کار تربیتی و تشکیلاتی از کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی، همچنین حضور در همه میادین سیاسی ملتهب نظامی و اجتماعی، شخصیت این شهید بزرگوار را ممتازتر می‌کند؛ یعنی شهید صدرزاده شخصیت ممتازی است که مقام معظم رهبری را هم به ایشان علاقه‌مند کرده است.

اصلیترین محیط تربیتی مصطفی مسجد امیرالمؤمنین(ع) محله کهنز شهریار است. ویژگی این محیط چه بود و چگونه توانست شهید صدرزاده  را تربیت کند؟
هم خودشان و هم اطرافیانشان هم گفته‌اند که شهید صدرزاده از مسجد جذب شده‌اند و پیش از آن خیلی آدم‌های خاصی نبودند. مسجد در آن منطقه پایگاهی می‌شود که همه نوجوانان و جوانان به دور آن حلقه می‌زنند. شهید مصطفی از ساخت مسجد امیرالمومنین کهنز شهریار تا پایگاه شدن آن در آنجا درگیر و مشغول بوده و قطعاً پایگاه اصلی تربیتی و جریان‌سازی این شخصیت، مسجد امیرالمؤمنین کهنز شهریار است.

شهید صدرزاده چه ویژگی داشت که به عنوان الگوی جوانان قابلیت معرفی دارند؟

ایشان مسئولیت‌شناس است و هیچ‌گاه مسئولیت خود را وانمی‌نهد که من چه کاری با مسائل اجتماعی یا فرهنگی یا سایر مسائل و مشکلات پیرامون خود دارم. احساس مسئولیت می‌کند و این یک ویژگی مهم انسان انقلاب است. انسان انقلاب بالاخره خود را تک بعدی نمی‌بیند و هر بعدی که از اجتماعی تا اقتصادی، سیاسی و فرهنگی  که در جامعه احساس نیاز کرده، فعال بوده و کنش‌گری و جریان‌سازی کرده  است و همین امر، شخصیت این شهید را ممتاز می‌کند.

فعالیت شهید صدرزاده برای انقلاب را توصیف کنید. آیا شهید صدرزاده در این زمینه ویژگی یا الگوی خاصی داشت؟
ایشان متولد ۶۵ هستند و تقریباً نسل سوم انقلاب هستند؛ اما در هر صورت الگوی خود را از همه شهدای انقلاب و دفاع مقدس به ویژه شهید همت و شهید ابراهیم هادی و معجونی از همه قهرمان‌ها و پهلوانان و شهدای انقلاب گرفته‌اند. یکی از ویژگی‌های ایشان، کتاب‌خوانی و ارجاع به سوژه‌های ملی و دفاع مقدس است و ایشان برآمده از آن تبار است و از این  جهت انقلابی هستند و با جریان‌سازی و تشکیلات‌سازی در راستای آرمان‌های انقلاب در این راستا فعالیت داشتند.

فرمودید شهید مصطفی صدرزاده خیلی تشکیلاتی بودند و به ویژه در حوزه کودک و نوجوان جریان‌ساز بودند، اما شاید آنطور که باید برای نشان دادن این شخصیت به نسل جوان و نوجوان به عنوان الگویی بی‌بدیل در کارهای فرهنگی انجام نشده باشد؛ ارزیابی شما چیست؟ 
شهید  صدرزاده جزء آن شخصیت‌های ویژه‌ای هستند که ۱۴ تا ۱۵ محصول برایشان تولید شده است؛ از کتاب و مستند تا فیلم سینمایی اقتباسی و سریالی که در حال تولید است. حتما در خصوص این شهید کار شده است. هر چند برای شهدا هر چقدر هم کار شود کم است؛ ولی در مدیوم‌های مختلف از کتاب شعر و قصه گرفته تا انیمیشن و فیلم سینمایی و همه محصولات فرهنگی و عمومی عرصه ظهور و بروز این شخصیت و شخصیت‌های دیگر است که کمتر شاهد بودیم؛ ولی در سال‌های اخیر تولیدات آثار بیشتر شده است. برای شهید صدرزاده هم همانطور که خودشان هم گفته بودند که من بعد از شهادت کار فرهنگی بیشتر انجام می‌دهم، بعد از شهادت‌شان تولیدات آثار و محصولات فرهنگی برای ایشان چند برابر شهدای دیگر است و تا کنون ۱۴ تا ۱۵ اثر برایشان تولید شده است.

تولید آثار فرهنگی کفایت می کند یا نیازی به کار تئوریک و کار میدانی با توجه به شخصیت ویژه‌ای که دارند و رهبری از شخصیت این شهید بزرگوار برای الگوسازی جوانان استفاده میک نند، لازم نیست؟ 
اتفاقا در خصوص شهید صدرزاده هم کار تئوریک و هم کار میدانی انجام شده است. چنانکه همین الان کتابی درباره ایشان با عنوان «در مکتب مصطفی» تولید شده است که یک کار  تحلیلی در رابطه با مدل فعالیت فرهنگی ایشان است. کار میدانی و رسانه‌ای هم بله لازم است. کارهای تولیدی ده‌ها و صدها بار باید تبلیغ شود تا شخصیت این شهید شناسانده شود و دیده شود. حتی در تبلیغات شهری و حضور در المان‌ها هم برای این کار فرهنگی نیاز به حضور داریم و شاید برای شهید صدرزاده جایزه سال نیاز باشد. جریان و پویشی که به تازگی از سوی رهبری با عنوان «مثل مصطفی» اتفاق افتاد، می‌تواند آوردگاه سوژه‌هایی بی‌بدیل در مسیر شناساندن شهید صدرزاده باشد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات