تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۷۳۶۳

رسانه‌های صهیونیستی: همگرایی تهران و قاهره تحولی نامطلوب برای اسرائیل است

در سایه تحولات اخیر منطقه بعد از توافق ایران و عربستان و صحبت‌هایی که درباره همگرایی تهران و قاهره مطرح شده است، رسانه‌های عبری که پیشتر درباره این روابط ابراز نگرانی کرده بودند، روز گذشته گزارش دادند: ائتلافی که اسرائیل تلاش داشت با کشورهای عربی ایجاد و از طریق آن ایران را محاصره کند، به‌تدریج شکست خورد؛ به‌ویژه بعد از همگرایی ایران و عربستان و نیز ایران و مصر.

رسانه‌های صهیونیستی: همگرایی تهران و قاهره تحولی نامطلوب برای اسرائیل است

این رسانه‌ها اعلام کردند که توسعه روابط مصر و ایران تحولی نامطلوب برای اسرائیل است و ایران تلاش می‌کند ائتلاف (ادعایی) را که اسرائیل با کشورهای عربی برای محاصره سیاسی و اقتصادی تهران بنا کرده بود، از بین ببرد.

در این زمینه «یارون اشنایدر» تحلیلگر امور عربی در شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: مصر اکنون در حال عادی‌سازی و توسعه روابط با ایران است و مناسبات دیپلماتیک میان دو کشور از سطح کاردار به سفیر ارتقا یافته است.

وی افزود، همگرایی ایران و مصر همچنین هم‌زمان با سفر سلطان عمان به ایران و دیدار وی با مقامات ایرانی بود، این درحالی است که سلطان عمان پیش از آن به مصر رفته بود.

«نیر دفوری» کارشناس امور نظامی در شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز به‌نوبه خود با ابراز نگرانی درباره تحولات موجود در مناسبات کشورهای منطقه و عربی ـ اسلامی اعلام کرد: ایران تلاش می‌کند ائتلافی را که اسرائیل قصد داشت با همکاری کشورهای عربی و در رأس آنها مصر و نیز از طریق گسترش توافق‌های عادی‌سازی با هدف منزوی کردن ایران در سطوح سیاسی و اقتصادی ایجاد کند، به شکست بکشاند.

وی همچنین دیدار رؤسای جمهور مصر و ایران را اتفاقی قریب‌الوقوع دانست.

«هیثم بن طارق آل‌سعید» سلطان عمان یک هفته پس از سفر خود به قاهره، روز یکشنبه وارد تهران شد که همین امر گمانه‌زنی‌ها را در خصوص تلاش عمان برای ایفای نقش میانجی در همگرایی ایران و مصر افزایش داد.

حضرت امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدّ ظلّه العالی) صبح روز دوشنبه در دیدار سلطان عمان و هیئت همراه، روابط ایران و عمان را روابطی دیرینه و ریشه‌دار دانسته تأکید کردند: ما معتقدیم گسترش روابط دو کشور در همه زمینه‌ها، به‌نفع هر دو طرف است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای ازسرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تأکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

صهیونیست‌ها که نمی‌توانند ترس خود را از تحولات جدید منطقه پنهان کنند چند هفته قبل نیز درباره احیای روابط ایران و مصر ابراز نگرانی کرده بودند. رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند پس از توافق بین ایران و عربستان سعودی که با میانجیگری چین در ماه مارس انجام شد، صحبت‌ها درباره نزدیکی قاهره و تهران در حالی آغاز شده است که تحرکات گسترده‌ای برای بازنگری روابط بین بسیاری از کشورها به‌ویژه با توجه به گرایش جهان به‌سوی چندقطبی شدن به‌جای تک‌قطبی آمریکا وجود دارد.

چند روز قبل «تامیر پاردو» رئیس سابق موساد در کنفرانس امنیتی «هرتزلیا» اعلام کرد: همگرایی ایران با کشورهای عربی از جمله مصر و عربستان، جایگاه «اسرائیل» را در منطقه در معرض تهدید و خطر قرار می‌دهد.

پیشتر نیز «یائیر لاپید» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی درباره هرگونه همگرایی بین ایران و مصر به کابینه بنیامین نتانیاهو هشدار داده اعلام کرد: همگرایی مصر و ایران با منافع اسرائیل در منطقه در تضاد است.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات