صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۴۷۸۱۸
یادداشت لیلی نقولا، تحلیلگر لبنانی؛

محکومیت ترامپ مانع نامزدی‌اش در انتخابات آمریکا می‌شود؟

قانون اساسی آمریکا تصریح می‌کند، نامزد ریاست جمهوری باید شهروند متولد ایالات‌متحده آمریکا باشد که 35 سال یا بیشتر داشته و 14 سال در این کشور زندگی کرده باشد. بر این اساس، اتهامات جنایی علیه رئیس‌جمهور سابق این کشور مانع از نامزدی و ادامه مبارزات انتخاباتی وی و حتی بیشتر، مانع از تصدی پست ریاست جمهوری در صورت محکومیت وی نمی‌شود.

وزارت دادگستری آمریکا پس از کشف اسناد محرمانه در اقامتگاه ساحلی مارآلاگو در فلوریدا که شامل اطلاعات نظامی، هسته ای و اطلاعاتی از کشورهای خارجی و ... است، علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور اتهامات جنایی وارد کرد. وی اکنون به جرائمی متهم شده است که در صورت اثبات آن، چندین سال (از 10 تا 20 سال) حبس دارد.
این اتهامات عبارتند از: جاسوسی، اجتماع و تبانی برای پیچیده کردن فرایند دادرسی به وسیله اظهارات دروغ، دستور به کارمندانش برای مخفی کردن اسناد از دید بازرسان و اظهارات دروغ درباره وجود آنها.
مواجهه رئیس جمهور سابق با اتهامات دادگاه فدرال به خودی خود چالش بزرگی است، پس چگونه می شود ترامپ همچنان نزد جمهوری خواهان مقبولیت داشته باشد؟
تردیدی وجود ندارد، اتهام رئیس جمهور سابق آمریکا در تاریخ این کشور بی سابقه است. در اینجا می توان چندین ملاحظه را در زمینه میزان تأثیرگذاری رأی دادگاه ها بر جامعه آمریکا تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2024 در نظر گرفت که عبارتند از:
جنبش راست مسیحی و «جنگ مقدس»
ترامپ موردی استثنایی و منحصربه‌فرد در تاریخ احزاب آمریکاست که علاوه بر لفاظی‌های پوپولیستی، توانایی‌ جذب حامی در حمله به مخالفانش دارد و اکنون توانسته به رهبر یک قوم و قبیله تبدیل شود. ترامپ اکنون در کشورهای جهان سوم نفوذ و توان تأثیرگذاری بر هر کسی که بخواهد، دارد. آنها به ویژه محافظه کاران پیرو کلیساهای انجیلی از وی حمایت و ترامپ را «رهبر الهام بخش» توصیف می کنند.
بلافاصله پس از طرح اتهامات، بسیاری از رهبران راست مسیحی تصور کردند جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دلیل ارزش‌های بنیادین مسیحیت، ارزش‌های خانوادگی و ... علیه دونالد ترامپ «جنگ معنوی» به راه انداخته است و برخی دیگر معتقد بودند بایدن از وزارت دادگستری برای متهم کردن بزرگترین مخالف سیاسی خود سوءاستفاده کرده است.
بنابراین به نظر می آید ترامپ از این اتهامات برای تقویت نفوذ خود میان راست مسیحی آمریکایی سود خواهد جست، زیرا او مخالف مواردی ضد ارزش های مسیحی همچون سقط جنین، همجنس گرایی و ... است.
جمهوری خواهان و توطئه علیه مخالفان 
مواجهه رئیس جمهور سابق با اتهامات دادگاه فدرال به خودی خود چالش بزرگی است، پس چگونه می شود ترامپ همچنان نزد جمهوری خواهان مقبولیت داشته و حتی پیشروترین نامزد در نظرسنجی های این حزب باشد و انتظار رود در رقابت های انتخاباتی برابر بایدن شرکت کند؟
بسیاری جمهوری خواهان کیفرخواست ترامپ به وسیله وزارت دادگستری آمریکا را توطئه ای طراحی شده به وسیله رئیس جمهور آمریکا می دانند که انتظار می رود در انتخابات 2024 میلادی وی را شکست دهد. برخی از منابع وابسته به جمهوری خواهان از انتصاب بازرس ویژه برای صدور کیفرخواست ترامپ می گویند که پوششی سیاسی برای توطئه سیاسی بایدن است.
ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام کرد، این اتهامات بیانگر سوءاستفاده بی سابقه از قدرت به وسیله وزارت دادگستری و تلاش برای مداخله در انتخابات است و دولت بایدن در حال محاکمه رهبر مخالفانش است. این حملات با افزایش تمرکز ترامپ بر روند انتخاباتی شدیدتر شده است.
برخی منابع اتهامات وارد شده به ترامپ را رد می کنند و معتقدند قانون فعلی به رئیس جمهور اجازه دسترسی به اسناد را می دهد و حتی وی اجازه دارد با کسانی که حسن نیت دارند، درباره آن مذاکره کند؛ مانند همان چیزی که درباره بایدن و پرونده‌های محرمانه ای که در گاراژ در کنار خودروی شخصی اش کشف شد.
بنابراین، جمهوری‌خواهان حزب دموکرات و جو بایدن را متهم می‌کنند که می‌خواهند انتخابات 2024 را به همه‌پرسی درباره ترامپ تبدیل و توجه را از شکست بایدن در اقتصاد، تورم و رکود در آمریکا و عملکرد ضعیف دولت این کشور منحرف کنند که پول مالیات دهندگان را به اوکراین منتقل می کند.
توانایی ترامپ برای نامزدی در انتخابات
ترامپ در پلت فرم Truth Social مدعی شد بی گناه است و حتی اگر محکوم شود و به زندان برود، اجازه خواهد داشت در تبلیغات انتخاباتی شرکت کند. 
ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام کرد، این اتهامات بیانگر سوءاستفاده بی سابقه از قدرت به وسیله وزارت دادگستری و تلاش برای مداخله در انتخابات است و دولت بایدن در حال محاکمه رهبر مخالفانش است
قانون اساسی آمریکا تصریح می کند، نامزد ریاست جمهوری باید شهروند متولد ایالات متحده آمریکا باشد که 35 سال یا بیشتر داشته و 14 سال در این کشور زندگی کرده باشد.
بر این اساس، اتهامات جنایی علیه ترامپ مانع از نامزدی و ادامه مبارزات انتخاباتی وی و حتی بیشتر، مانع از تصدی پست ریاست جمهوری در صورت محکومیت وی نمی شود. کارشناسان حقوقی می گویند، هیچ مبنایی برای جلوگیری از برگزاری مراسم ادای سوگند ترامپ به عنوان رئیس جمهور حتی در صورت زندانی شدن وجود ندارد.

منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات