صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۴۷۷۵۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 22 خردادماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): صنعت هسته‌ای یکی از مؤلفه‌های اساسی و مهم قدرت کشور و اعتبار کشور و قوت و قدرت کشور است. اگر شما ایران قوی می‌خواهید، هر کس ایران را دوست دارد، هرکس جمهوری اسلامی را دوست دارد، هرکس ملت را دوست دارد و قوت این کشور را می‌طلبد بایستی به این بخش از تلاش و فعالیت علمی و تحقیقاتی و صنعتی و کاری که اینجا انجام می‌گیرد اهمیت بدهد و برایش اعتبار قائل بشود. علت تمرکز دشمنان روی انرژی هسته‌ای هم همین است.(1402/3/22)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF 

 
▼ حرف روز
نمایشگاهی برای تجلی آرزوها
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز(یک‌شنبه) به‌ مدت یک ساعت و نیم از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در حسینیه امام خمینی(ره) بازدید کردند. این نمایشگاه که آخرین یافته‌ها و پیشرفت‌های متخصصان و محققان دانش هسته‌ای کشورمان را در حوزه‌های مختلف و متنوع «پزشکی»، «دارویی»، «صنعتی»، «کشاورزی و غذایی»، «انرژی، آب و ساخت نیروگاه» و «زمین‌شناسی» را به نمایش گذاشته بود، تجلی و تجسم «ایمان و امید» به راهی است که با انقلاب اسلامی در این کشور شروع شد و ان‌شاءالله به دست همین فرزندان غیور و دانشمند امام خامنه‌ای به تمدن نوین اسلامی منتهی خواهد شد. و این، غایت آن آرمان حرکت‌آفرین و شوق‌انگیزی است که هر «جوان مؤمن انقلابی» باید آن را در دل، عقل و برنامه‌ عملی خود قرار دهد.
دستیابی دانشمندان ایرانی به «فناوری و دانش بومی در چرخه سوخت هسته‌ای»، «ایزوتوپ تلوریوم 130» که در حوزه پزشکی به‌ویژه تولید مواد اولیه رادیوداروها و تشخیص انواع سرطان و بیماری‌های صعب‌العلاج، داروسازی، صنعت، زمین‌شناسی، کشاورزی و علوم هسته‌ای کاربرد فراوانی دارد، نشان داد دانشمندان جوان ما با هدایت اساتید گرانقدرشان مرزهای این دانش های‌تک را درنوریده و آن را وارد زندگی ایرانی‌ها کرده‌اند.
به نظر می‌رسد هر گامی که رهبری در این نمایشگاه پر خیر و برکت برمی‌داشتند، زیر لب زمزمه‌ای عاشقانه و شاکرانه با خداوند علیِ‌اعلی داشتند به خاطر ثمردهی توصیه‌های راهبردی در حوزه اقتدار علمی و هسته‌ای و اینکه میراثی چنین آبرومند و عزت‌بخش برای نسل امروز و فردا به دست آمده است. ای کاش اندیشمندان این حوزه در پرتو جهادی تبیینی بگویند ارزش راهبردی ساخت نیروگاه‌های قدرت در سواحل جنوبی و شمالی کشور و همچنین ساخت مجتمع‌های آب‌شیرین‌کن با امکانات دانش هسته‌ای چه انقلابی می‌تواند در حوزه انرژی و آب در کشور خشک و نیمه خشکی مانند ایران ایجاد و نور امیدی در دل دغدغه‌مندان این حوزه روشن کند.
مخلص کلام اینکه، دستاوردهای این فناوری باارزش بومی در این نمایشگاه چشم‌نواز بود و رهبر معظم انقلاب بخشی از آرزوهای خود را به بار نشسته ‌دیدند. شاید بیست سال پیش با امکانات آن موقع کسی به مخیله‌اش هم عبور نمی‌کرد که روزی ایران وابسته به غرب و شرق، بتواند بر لبه‌های علمی حرکت کند و آرزوهای به ظاهر نشدنی را محقق کند. اما ایمان به هدف و امید موتور حرکت این ملت و دانشمندان جوانش با تمام سختی‌ها شد و ما را با گذر از گردنه‌های صعب و سخت به لطف الهی به این قله رساند. باز هم جلوتر خواهیم رفت «بمنه و فضله».  
فتح‌الله ‌پریشان
 
▼ گزارش روز
بازی هوشمند ایران در منطقه
در حالیکه صدای غرش شلیک موشک هایپرسونیک «فتاح» گوش منطقه را کَر کرده است قفل درب «سفارت» ایران در عربستان در فضایی آرام بازگشایی می‌شود. دو رویداد مهم که هر کدام یک روی سکه توانایی ایران را برای منطقه و دنیا به نمایش گذاشت، در یک روی سفیر و توانایی دیپلماسی و در روی دیگر موشک و قدرت نظامی؛ اولی محصول تلاش‌های میدان و دیگری حاصل تکاپوی ساختار دیپلماسی است که حالا در دولت ابراهیم رئیسی بیش از گذشته همدیگر را در آغوش گرفته‌اند.
به نظر می‌رسد ایران با این همزمانی قصد دارد به رقبای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود بفهماند که گزینه‌های متعددی در بازی با آنها در اختیار دارد، اکنون انتخاب با آنها است که کدام گزینه را برگزینند! اگر از در دشمنی وارد شوند جز به خطر افتادن امنیت سیاسی و اقتصادی برایشان عایدی دیگری نخواهد داشت، در صورتی که در فضای همکاری و تعامل برای همه بهره فراوان خواهد بود.
خروج آمریکا از منطقه و وقوع جنگ اوکراین انگیزه خوبی بود تا ایران در خلاء قدرت به وجود آمده با تکیه بر توانایی‌های منحصر به فردی که در اختیار دارد میخ قدرتش را در منطقه بکوبد. خروج آمریکا از برجام و حوادث پس از آن این انگیزه را دو چندان نمود، به واقع ایران توانست در فضای به وجود آمده بازی جدیدی به رقبای خود در منطقه تحمیل نماید. برخلاف گذشته که «همه چیز برای یک عده» تعریف می‌شد در این بازی یا «همه چیز برای همه» است یا «هیچ چیز برای هیچکس» نخواهد بود و عاقلانه این بود که رقبا اولی را بپذیرند، بده‌بستان‌های ایران با روسیه، آمد و شد سران برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به ایران، افتتاح سفارت ایران در عربستان و حتی زمزمه‌های توافقات جدید برجامی همگی در همین چارچوب قابل تحلیل است.
بازیگران اصلی این بازی جدید دیپلمات‌های انقلابی و نظامیان کارکشته‌ای هستند که ذیل راهبرد عزت، حکمت و مصلحت در حال بازکردن دریچه‌های جدیدی برای شکستن حصار تحریم و توطئه هستند، این مهم پیشتر به واسطه سیاست نگاه به غرب در دولت روحانی میسر نشد چرا که دیپلماسی نتوانست و یا نخواست پا به پای میدان پیش بیاید اما رفتارهای تیم دیپلماسی دولت رئیسی و پشتیبانی بازیگران میدان در چند ماه اخیر نشان از همراهی و همسویی این دو با هم دارد.
حسین حسین‌نژاد
 
▼ خبر ویژه
پلن C روی میز بایدن
نشریه فارن‌افرز که در حوزه روابط بین‌الملل کار می‌کند در مقاله‌ای پیرامون رابطه ایران و آمریکا نوشت: «از زمانی که ترامپ، از توافق خارج شد، ایران به نقاط عطف مهم هسته‌ای دست یافته است. این کشور صدها پوند اورانیوم بسیار غنی شده را ذخیره کرده و هزاران سانتریفیوژ پیشرفته را نصب کرده است. این کشور روابط خود را با چین و روسیه تقویت کرده و در عین حال روابط با برخی از همسایگان خود از جمله رقیب منطقه‌ای خود عربستان سعودی را عادی کرده است. اگر دولت بایدن از طرح الف‌ـ احیای برجام‌ـ صرف‌نظر کرده است، از چرخش به طرح B که توسط بسیاری از تحلیلگران و همچنین مقامات رژیم صهیونیستی پیشنهاد شده است خودداری کرده است: یعنی فشارهای اقتصادی، سیاسی و نظامی بر تهران. در عوض، طرح C را انتخاب کرده است، تلاشی برای جلوگیری از بدترین نتایج مناقشه هسته‌ای با ایران و در عین حال حفظ امکان حل و فصل آن در آینده. واشنگتن به دنبال اجتناب از تشدید تنش‌های خطرناکی است که می‌تواند با افزایش فشار همراه باشد و به راه‌حل دیپلماتیک ضربه بزند به این امید که شرایط برای یک توافق جدید در طول زمان مساعدتر شود.»
 
▼ اخبار 
1ـ نگرانی صهیونیست‌ها از معادن جدید ایرانی
دکتر عنت هوخبرگ مرس در کانال 12 رژیم صهیونیستی درباره کشف ذخایر عظیم لیتیوم در جمهوری اسلامی ایران نوشت: «انتظار می‌رود افشای ذخایر لیتیوم در ایران، توازن قوای منطقه‌ای را تغییر داده و وضعیت بی‌سابقه ژئوپلیتیکی‌ـ اقتصادی به آن ببخشد. رژیم صهیونیستی و جهان با علاقه دنبال خواهند کرد که چگونه دولت تهران تلاش خواهد کرد تا از این کشف به نفع خود استفاده کند. تقویت ارتش ایران و تجدید روابط این کشور با کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر در کنار مانورهای نظامی‌ـ دریایی این کشور ازجمله با هند و پاکستان، نگرانی زیادی را در بیت‌المقدس و غرب برانگیخته است. علاوه بر این، تقویت روابط راهبردی خود با روسیه و به ویژه با چین، در کنار تشدید روابط با اندونزی، بزرگترین کشورهای جهان اسلام، دیگر جای هیچ تردیدی باقی نمی‌گذارد. ایران که تا همین اواخر از جهان اسلام منزوی بود، اکنون بیش از هر زمان دیگری مورد کاوش بسیاری از کشورهای آن قرار گرفته است. هم‌اکنون آشکار است که ایران علیرغم پریشانی اقتصادی‌ـ اجتماعی خود، که از جمله ناشی از تحریم‌های اقتصادی اعمال شده بر ایران به عنوان یک کشور دارای آستانه بمب هسته‌ای است، در آستانه یک پیشرفت در خاورمیانه است.»
 
2ـ قیمت ارز رو به ثبات
یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: «ایران بین ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار منابع در عراق دارد که در مرحله اول 2/7 میلیارد دلار از این رقم آزاد شده است. نکته اینجاست که باقیمانده پول‌های ما در عراق نیز در شرف آزادسازی است و مقامات بانک مرکزی می‌توانند جزئیات دقیق‌تری از توافق خود با مقامات عراقی را منتشر کنند اما هر چه هست قرار شده این پول‌های ما به تدریج در اختیارمان قرار گیرد. بازیگران بازار ارز بر تعیین قیمت مؤثر هستند و تنها یک عامل نیست که بتواند زمینه را برای پیش‌بینی مهیا کند اما همین حالا نیز رصد بازار نشان می‌دهد قیمت‌ها در حال کاهش است و این روند احتمالا ادامه‌دار است. تنها عراق در حال آزاد کردن پول‌های ما نیست. سایر کشورها نیز دست به این اقدام زده‌اند و این نشان از نتیجه دادن دیپلماسی ایران دارد.
 
3ـ ناامیدی آمریکایی‌ها از زلنسکی
برآورد شرایط موجود در جنگ اوکراین و روسیه نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها اعتماد اولیه را به اوکراین و زلنسکی ندارند. خبرگزاری تسنیم نوشت: یک افسر اطلاعاتی سابق ایالات متحده آمریکا معتقد است: «ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین با شکست مواجه شده است. واقعیت این است که اوکراین هرگز به هدف اعلام شده خود یعنی ضربه زدن به دفاع روسیه برای قطع پل زمینی که کریمه را به روسیه متصل می‌کند، دست نمی‌یابد. اوکراین و متحدان آن در ناتو نسبت به توانایی‌های رزمی ارتش روسیه، و به‌ویژه نیروهای مستقر در منطقه زاپوریژیا، برآورد ضعیفی داشتند. هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم این وضعیت به زودی تغییر خواهد کرد، واقعیتی که برای آینده اوکراین و ناتو در آینده خبر بسیار بدی است.»
 
4ـ قیمت خودرو روی سراشیبی
مشاهدات نشان می‌دهد روز گذشته بازار خودرو با کاهش ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومانی قیمت در انواع خودروهای داخلی و مونتاژی روبه‌رو شده است. البته طی یک هفته اخیر نیز قیمت خودرو ۱۵ تا ۲۳ درصد کاهش داشته است که همین امر عاملی شده تا خرید و فروش در بازار قفل شده و هیچ معامله‌ای در بازار صورت نگیرد. فعالان بازار معتقدند خریداران خودرو در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند به همین دلیل معامله در بازار به صفر رسیده است. این تغییرات هم در خودروهای داخل و هم در خودروهای خارجی و مونتاژی صورت پذیرفته است و کارشناسان معتقدند می‌تواند به بهتر شدن شرایط بازار کمک کند.»
 
▼ اخبار کوتاه
رسانه‌های تروریست در کنار تروریست قاتل/ در حالی که اکانت‌های متعلق به گروهک منافقین در فضای مجازی در انعکاس حادثه تروریستی دیروز ایذه، از عنوان «اقدام قهرمانانه» در حمله به مأموران پلیس و زیر گرفتن آنها یاد کرده، سایر رسانه‌های ضدانقلاب بدون اینکه اشاره‌ای به حمله عامل این حادثه به مأموران پلیس داشته باشند، صرفاً در حال ارسال اخباری با عنوان کشته شدن پسرعموی مادر کیان پیرفلک به دست مأموران پلیس هستند تا به طور کامل، روایت را وارونه جلوه دهند.
 
 دل‌های عاشق/ یکی از کاربران مجازی با انتشار تصاویری از دیدار نماینده رهبر معظم انقلاب از بخشی از کشور هندوستان و استقبال مردمی از این سفر نوشت: «اینجا نه خراسان شمالی است نه تبریز کرمان و‌ مازندران است. اینجا شهر kargil هند است نماینده رهبری در هندوستان به آنجا سفر کرده مردم این شهر با شعار «دست خدا بر سر ما خامنه‌ای رهبر ماست» در دو طرف جاده اینگونه از نماینده رهبری استقبال کردند.
 
موفقیت دیگر در کارنامه صنایع دفاعی/ مولتی روتور بمب‌ افکن نیروی زمینی سپاه تحت عنوان پروژه «اربعین» با قابلیت به کارگیری انواع مهمات با موفقیت آزمایش شد. این پرنده سبک قادر است یک بمب ۷ کیلویی را با خود حمل کرده و از ارتفاع ۵۰۰ متری روی هدف رها کند. علاوه بر این،‌ مولتی روتور جدید نزسا قادر است به صورت همزمان ۱۰ نارنجک کوچک را نیز با خود حمل کرده و بر بروی اهداف مختلف اجرای آتش کند.
 
خداحافظی با اخلاق/ جو بایدن در حمایت از همجنس‌گرایان در آمریکا، حمایت صد درصدی دولت رو از آنها اعلام کرد و گفت: «آمریکا، ملت غرور (همجنس‌گرایان) است...» موضعی که با مخالفت و واکنش برخی کاربر آمریکایی مواجه شدند و برخی نوشتند: «در کمتر از 10 سال، از «آنها فقط می‌خواهند ازدواج کنند» به این تبدیل شدیم! آمریکا تمام شد... این یک افول مطلق و قطعی است، خداحافظ آمریکا!»
 
رشد تولید و فروش صنعتی در فروردین 1402/ مرکز پژوه‌ ‎های مجلس در گزارشی با بررسی شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نوشت: «این شاخص در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش 3/8 و 4/7 درصدی مواجه شده است.»
 
مدال قهرمان برای قهرمان/ سپیده بابایی نایب قهرمان رقابت‌های کشتی آلیش آسیا، روز گذشته در منزل شهید حسن طهرانی‌مقدم حضور یافت و این مدال ارزشمند را به خانواده این شهید اهدا کرد.
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
50002452424
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات