صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۴۷۷۹۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 23 خردادماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): الان حدود هزار مگاوات ما از برق هسته‌ای داریم استفاده می‌کنیم و طراحی برای بیشترش هم هست اما هدف بیست هزار مگاوات است؛ از حدود هشتاد نود هزار مگاواتی که کشور در مثلا آینده‌ متوسط در میان‌مدت احتیاج دارد حتما بیست هزار مگاواتش باید هسته‌ای باشد. هم صرفه‌ مالی دارد، هم صرفه‌ زیستی دارد، هم صرفه‌ محیطی دارد؛ این را به طور جدی و به صورت برنامه‌ریزی شده دنبال بکنید.(1402/3/21)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF 

 
▼ حرف روز
دشمنان ایمان و امید
جامعه دارای سلسله مراتبی است و در این سلسله مراتب نخبگان و گروه‌های مرجع، نقش موتور محرک جامعه را بر عهده دارند. آنان باید تلاش کنند تا بدنه اجتماعی را در مسیر پیشرفت و توسعه و حرکت به سمت اهداف و آرمان‌های یک جامعه به پیش برند و اجازه ندهند تا انگیزه‌های اجتماعی برای تحول و تکاپو کم رنگ شود. این ضرورت بالاخص در آنجایی بیشتر معنا می‌یابد که حرکت پیشرفت جامعه در دست‌اندازهایی گیر کرده و نیاز به ایمان و امید، بیش از دیگر زمان‌ها احساس می‌شود.
در این میان حفظ انسجام ملی؛ دعوت به همدلی و همگرایی برای حل مشکلات جامعه و کاهش منازعات از طریق تولید زبانی مشترک برای گفت‌وگو و تعاملات اجتماعی، از جمله مهم‌ترین کارکردهای مورد انتظار از گروه‌های مرجع است که حاصل آن حفظ «حال خوب» مردم و افکار عمومی علی‌رغم وجود مشکلات، کمبودها، کاستی‌ها، محدودیت‌ها، اختلاف‌نظرها، و تعارض منفعت‌ها است!
متأسفانه در ماه‌های اخیر بخشی از نخبگان جامعه و فعالان سیاسی وظایف اجتماعی خود را فراموش کرده و به تزریق ناامیدی و یأس در جامعه مشغولند! آنها که خود دچار آشفتگی ذهنی و بن‌بست عملی در ارائه درمانی برای دردهای کشورند و تردیدهای نشسته بر جان‌شان آنها را فرسنگ‌ها از آرمان‌های انقلاب این ملت دور ساخته است! حال بد خود را با در دست داشتن رسانه‌های مختلف به جامعه القاء و اذهان عمومی را مشوش می‌کنند!
عقده‌های جناحی‌شان موجب شده که هیچ اقدام مثبتی از دولتمردان را نبینند، نقاط ضعف را بزرگ‌نمایی کرده و نقاط قوت را نیز تخریب کنند و اجازه ندهند نقطه امیدی برای حل مشکلات کشور در دل‌ها جوانه زند! کافی است چند روزی دل به سایت‌‌ها، کانال‌ها و رسانه‌های مکتوب آنان بدهی، خواهی دید که همه چیز را سیاه خواهی دید و آنچنان دچار انفعال و اضطراب می‌شوید که جز بن‌بست و نابودی هیچ چیز پیش روی این ملت نخواهی یافت!
در برابر این حرکت القاء یأس و ناامیدی و ناتوانی، رسالت برای دو قشر از جامعه همچنان باقی است. قشر اول نخبگان دغدغه‌مند و گروه‌های مرجع منصف و وطن‌پرستی هستند که باید در برابر این جریان انحرافی محکم بایستند و با افشاگری‌ها و بصیرت‌افزایی‌ها و با جهاد تبیین اجازه ندهند گرد ناامیدی بر فضای جامعه بنشیند! و دسته دوم مردمی هستند که باید بتوانند جریان‌های مافیایی را تشخیص داده و اجازه ندهند احوالات بد خواص ناامید و منحرف، حال آنها را نیز بد کند! جامعه با امید زنده است و هرکس امید را از مردم می‌گیرد! دشمن این ملت و سرزمین است!  
مهدی سعیدی

 

▼ گزارش روز

دیپلماسی اقتصادی در حیاط خلوت آمریکا

رئیس‌جمهور کشورمان در صدر هیئتی سیاسی و اقتصادی و با هدف تقویت روابط با کشورهای دوست و هم‌سو، عازم کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در آمریکای لاتین شد.
گزاره خبری: 1ـ آیت‌الله رئیسی پیش از عزیمت به ونزوئلا، به منظور دیدار از 3 کشور منطقه آمریکای لاتین، با بیان اینکه این سفر به دعوت رسمی رؤسای‌جمهور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا انجام می‌شود، گفت: «امروز عمده کشورهای منطقه آمریکای لاتین کشورهایی هستند که می‌خواهند مستقل زندگی کنند و روحیه آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی و مقاومت در مقابل نظام سلطه وجه مشترک کشورهایی است که در این منطقه با جمهوری اسلامی ایران ارتباط خوبی دارند.» همچنین رئیس‌جمهور ارتباط بین ایران و کشورهای مستقل در آمریکای لاتین را ارتباطی راهبردی توصیف کردند.
2ـ مادورو (رئیس‌جمهور ونزوئلا) در دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان اظهار داشت: «برای دور جدیدی از تلاش‌ها در راستای گسترش روابط با ایران عزم جدی داریم. دو کشور در حوزه گردشگری، کشاورزی و دامپروری ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری دارند.»
گزاره تحلیلی: 1ـ همکاری بیشتر با متحد قدیمی: رئیسی در گام اول وارد کاراکاس پایتخت ونزوئلا شد؛ کشوری که از آن به عنوان متحد استراتژیک تهران در حیاط خلوت آمریکا نام برده می‌شود. مراسم امضای اسناد همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا در حضور رؤسای‌جمهور دو کشور برگزار شد و مقامات عالی‌رتبه حاضر 19 سند و تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند. همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی همچون ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی،‌ بیمه، حمل و نقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی. از جمله اسناد مهم امضا شده میان وزرای امور خارجه، نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت و درمان و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتایان ونزوئلایی بود.
2ـ اهمیت توافق راهبردی ۲۰ ساله: این روزها که ایران و ونزوئلا بر تحریم و مشکلات اقتصادی فائق آمده‌اند، انتظار می‌رود که سطح همکاری‌های آنها بیش از پیش افزایش یابد. پیشتر میزان صادرات غیرنفتی ایران به ونزوئلا رقمی حدود ۴۰ میلیون دلار و صادرات ونزوئلا به ایران حدود ۲۰ میلیون دلار بود اما این رقم در دولت سیزدهم بنای افزایش مشهود و ملموس را در پیش گرفته‌ است. همچنین با توجه به اختصاص مسیر تجاری ویژه میان تهران و کاراکاس و امضای اسناد راهبردی بلندمدت ۲۰ ساله بین دو کشور، انتظار می‌رود که این رقم‌ تا 20 میلیارد دلار ارتقا یابد.
3ـ موفقیت دو کشور در برابر تحریم‌های آمریکا: ریشه اصلی اتحاد ایران و ونزوئلا را باید در ضدیت با زیاده‌خواهی و سیل تحریم دامنه‌دار آمریکا دانست. اما امروزه نشانه‌های شکست راهبرد آمریکا در ایران و ونزوئلا بیش از هر زمانی آشکار شده‌ است. در سال اخیر صادرات و واردات کشور ونزوئلا به ترتیب 32/57 درصد و 11/43 رشد داشته ‌است. رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌گوید برای اولین بار در بیش از صد سال، این رشد مربوط به اقتصاد غیرنفتی است.
4ـ پیامی برای ضد انقلاب خارج‌نشین: رئیس‌جمهور، نه برای «فرار» بلکه برای «قرار» و تحکیم مناسبات سیاسی و اقتصادی به کشور ونزوئلا سفر کرد. ایران اسلامی بر اساس برنامه گام دوم انقلاب در حال مدیریت و برنامه‌ریزی به منظور رسیدن به قله‌های پیشرفت و تعالی است، این مسئله را فلان رئیس دولت اروپایی که دیروز با ضد انقلاب فراری عکس یادگاری می‌گرفت، درک کرد و اکنون با رئیس‌جمهور ایران درباره آینده مناسبات جهانی و منطقه مشورت یک‌ونیم ساعته می‌کند؛ موضوعی که ضد انقلاب آن را درک نکرد. در مورد آنها به درستی باید گفت: «صُمٌّ بُكمٌ عُميٌ فَهُم لا يَرجِعونَ».
فرهاد کوچک‌زاده
 
▼ اخبار 
1ـ سرمایه‌گذاری خارجی ۱۴۰۱ دو برابر سال برجام
آمارها نشان می‌دهد طی دهه 90 مجموع سرمایه‌گذاری خارجی مصوب کشور به ۶۹ میلیارد دلار ‌رسید اما از این میزان، رقم ۲۲ میلیارد دلار وارد کشور شد. اما علی‌رغم وجود تحریم‌ها و مشکلات مربوط به آن، آمارها نشان می‌دهد میزان سرمایه‌گذاری نهایی و وارد شده به کشور در سال ۱۴۰۱ به ۴ میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار رسید که شاهد شکستن رکورد دهه ۹۰ است. با نگاهی دیگر به روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی ‌می‌توان گفت طی تقریبا دو سال گذشته از آغاز به کار دولت سیزدهم و تا پایان فروردین سال جاری، تعداد 401 طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب 10/8 میلیارد دلار شامل 360 طرح جدید به ارزش 10/3 میلیارد دلار و 41 طرح افزایش سرمایه ذیل طرح‌های موجود به ارزش 511 میلیون دلار به تصویب هیئت سرمایه‌گذاری رسید.
 
2ـ زیباکلام هم صادق شد
صادق زیباکلام با نقد براندازی و براندازان جمهوری اسلامی در مصاحبه با جماران گفت: «یک فرد دموکراتیک در اپوزیسیون وجود ندارد. این افراد هنوز به ‌قدرت نرسیده‌اند اینجور صحبت می‌کنند وای به حال روزی که به قدرت برسند! جز تغییرات و تحولات آرام هیچ گزینه دیگری وجود ندارد. باور دارم که با براندازی ما از چاله در آمده و به چاه خواهیم افتاد و مهم‌ترین دلیل این است که اپوزیسیون به جز فحش و توهین و شعارهای توخالی کاری بلد نیست. این رفتار را در منشور همبستگی مشاهده کردید که موضوع کردها موجب شد که در همان جلسه اول دعوا راه بیفتد. در واقع این اپوزیسیون علی‌رغم برخورداری از این همه امکانات حتی در مورد بدیهی‌ترین موضوعات هم فکری نکرده است. شما با یک اپوزیسیون روبه‌رو هستید که نه یک طرح دارد نه برنامه.
 
3ـ فرهنگ‌سازی را جدی بگیریم
شبکه‌های اصلی سیما در ۶ ماه اخیر به ترتیب فیلم سینمایی‌های این کشورها را پخش کرده‌اند؛ ۳۶ درصد فیلم‌های آمریکایی، ۲۰ درصد فیلم‌های ایرانی، ۷ درصد فیلم‌های هند و انگلیس، ۶ درصد فیلم‌های فرانسوی، ۲ درصد فیلم‌های چین، کره، ژاپن، آلمان و حدود ۱ درصد فیلم‌های اسپانیا، استرالیا، نروژ، بلژیک، هنگ‌کنگ و روسیه. یکی از کاربران با نشر این خبر پرسیده است؟ «آیا با این سبد مصرف رسانه‌ای، گرایش نوجوان و جوان ایرانی به سبک زندگی غربی امری عجیب و غیرقابل باور است؟! اینها خوراکی است که خود ما با کمال میل به خورد خانواده ایرانی می‌دهیم؛ خوراکی که خودش از بیرون تأمین می‌کند بماند به جای خود!»
 
4ـ شهادت لاپید علیه نتانیاهو
نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی با حضور در دادگاه شهر قدس علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر کنونی این رژیم شهادت داد. شهادت لاپید در مورد پرونده فرار مالیاتی «آرنون میلخان» دوست سرمایه‌دار نتانیاهو می‌باشد که به پرونده «۱۰۰۰» معروف شده است. نتانیاهو متهم است که برای اصلاح قوانین به نفع این سرمایه‌دار تلاش کرده است. براساس مستندات پرونده «۱۰۰۰»، در کابینه پیشین رژیم صهیونیستی، نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر وقت از لاپید به عنوان وزیر دارایی آن زمان خواسته که به ملیخان در پرونده‌های مالیاتی کمک کند.
 
5ـ اروپایی‌ها مشتری نفت ایران
جدیدترین آمار یورو استات نشان داد آلمان برای نخستین بار طی ۵ سال گذشته در مارس سال جاری میلادی یک محموله بزرگ ۶۹ هزار و ۷۳۷ تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است. واردات این حجم از نفت ایران توسط یک کشور اروپایی در حالی است که دولت آمریکا هنوز تغییری در تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران اعمال نکرده است. بلغارستان نیز به عنوان عضو دیگر اتحادیه اروپا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۱۴۷ تن نفت خام یا فرآورده از ایران وارد کرده است که البته رقم قابل توجهی نیست.
 
▼ اخبار کوتاه
تروریست تجزیه‌طلب پشت تریبون بی‌بی‌سی/ نکته عجیب اینکه بی‌بی‌سی از عبدالله مهتدی رئیس گروهک تجزیه‌طلب و تروریست کومله به عنوان مجری کارشناس BBC دعوت کرد و او به تئوریزه کردن تجزیه‌طلبی پرداخته و گفت: «شاید بگوییم ایران باید تجزیه شود و به افغانستان ملحق شود! زبان فارسی نباید به عنوان زبان رسمی ایران شناخته شود. نباید تمامیت ارضی برای ایرانیان مقدس باشد. هیچ اشکالی ندارد ایران حتی تجزیه هم بشود!»
 
دروغ بزرگ برای تطهیر تروریست/ پس از رفتار تروریستی روز یک‌شنبه و شهادت سروان قنبری در ایذه، خواهر پویا مولایی استوری گذاشت و نوشت: «داداشمو وقتی بیرون ماشین بود و تسلیم بود کشتنش، به ماشین تیری نخورده» پس از آن بود که تصاویر ماشین گلوله خورده منتشر شد و مشخص گردید که این ادعا کاملا دروغین است، به همین خاطر او مجبور شد پست خود را حذف کند.
 
موشک‌های ۲ هزار کیلومتری روی شناورهای سپاه/ دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: «برای اولین بار است که موشک‌های عمودپرواز و موشک‌هایی با برد ۲ هزار کلیومتر روی کشتی‌های ما نصب شده است. دشمن می‌داند ما چه می‌کنیم برای همین است تلاش دارد ما به اهداف‌مان نرسیم؛ برای همین برای ما مشکلاتی ایجاد کرده است.»
 
ترامپ رفت، بایدن برگشت/ چندین سال بعد از خروج آمریکا از یونسکو، دولت بایدن با ارسال نامه‌ای رسما خواستار عضویت دوباره این کشور در سازمان با پرداخت ۶۰۰ میلیون دلار حق عضویت معوقه خود شد. مقامات آمریکایی می‌گویند که تصمیم بازگشت به این سازمان به‌دلیل نگرانی از افزایش نفوذ چین در این سازمان بوده است.
 
قدرت خریدی در حد پراید/ امیرحسین حسینی، تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: «قدرت خرید ۸۵ درصد ایرانی‌ها برای خرید خودرو ۱۵۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان است. هم اکنون ۶ میلیون تقاضای انباشته برای خرید خودرو داریم. ۴۵ درصد کل جست‌وجوی «دیوار» مربوط به ۴ خودروی پراید، پژو پارس، سمند و تیبا است.
 
رسوب کالا نداریم/ معاون فنی گمرک ایران گفت: «حدود ۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور داریم که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن در کشتی‌هایی است که در لنگرگاه هستند. مشکلی برای ترخیص کالاهای اساسی وجود ندارد و شاهد رسوب کالا در کشور نیستیم.»
 
انیمیشن ایرانی در جشنواره جهانی/ پسر دلفینی به جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای راه پیدا کرد. پسر دلفینی در بخش مسابقه پویانمایی‌های بلند نامزد دریافت بهترین پویانمایی شد. جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای جزو ۱۵ جشنواره الف جهان است.
 

 ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.

50002452424

 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات