صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۷۹۷۵

۲۸ خرداد سالگرد بازگشت گفتمان کار و تلاش به عرصه اجرایی کشور

دو سال پیش در چنین روزی یعنی 28 خرداد 1400 انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و مردم سراسر کشور با حضور در پای صندوق های رای به از میان کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخاب به گزینه مدنظر خود رای دادند و در نهایت نیز آیت الله رئیسی توانست با کسب بیشترین رای به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

امروز با گذشت حدود دو سال از فعالیت دولت و به بهانه دومین سالگرد انتخابات، فرصتی مناسب برای بررسی و ارزیابی دستاوردهای حاصله و مسیر طی شده در راستای تحول و پیشرفت، فراهم آمده است.

دولت سیزدهم در حالی تشکیل شد که بدهی به بانک مرکزی از ۱۳ هزار میلیارد تومان تا پایان سال ۹۱ به ۱۱۵,۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده بود که خبر از رشد ۷۰۰ درصدی نقدینگی می داد.

بر اساس آمار اعلام شده دولت گذشته در هشت سال عمر مسئولیت خود به طور خالص بیش از ۵۴۰ هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی استقراض کرده بود و در چهار ماهه اول ۱۴۰۰ که ماه های پایانی دولت بود نه تنها بخش زیادی از ظرفیت انتشار اوراق و استقراض دولت استفاده شده بود بلکه در این شرایط هم بیش از ۵۴ هزار میلیارد تومان پول چاپ شد تا با بی انضباطی مالی کسری بودجه رفع شود و تبعات آن برای دولت جدید هم به جای بماند

دولت سیزدهم در شهریور ماه ۱۴۰۰ در حالی شروع به کار کرد که فشار سنگینی را برای تامین هزینه های جاری و عمرانی دولت تجربه می‌کرد با این ها با این حال در ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ یعنی حدود چهار ماه از تشکیل دولت موفق شد بدهی ۵۴ هزار میلیاردی دولت قبل را به بانک مرکزی تسویه کند.

این دولت در در دو ماه نخست ۱۴۰۱ هم یک ریال از بانک مرکزی استقراض نکرد که در سال‌های بعد از انقلاب بی سابقه بوده است که به گفته مسئولان اقتصادی دولت این نشان  از اهتمام جدی دولت در انضباط مالی و بودجه است.

کنترل و مبارزه با کرونا

مرگ روزانه 700 نفر به دلیل بیماری کرونا، ضعف مفرط مجموعه‌های دولتی در مدیریت بحران کرونا و ممانعت دولت‌های غربی از ورود واکسن کووید به کشور یکی از چالش‌های مهم دولت سیزدهم در شروع فعالیت بود.

با این حال دولت توانست کارنامه بسیار خوبی را در عرصه کنترل و مبارزه با کرونا بردارد و می توان گفت که مهار کرونا یکی از اقدامات بسیار ارزشمند دولت سیزدهم بود.

بر همین اساس هم شاهد رکورد ١٣ روز بدون فوتی کرونا در آذرماه ١۴٠١ بودیم. ثبت این رکورد درحالی بود که ما از ابتدای همه‌گیری کرونا در کشورمان هزاران نفر از هم‌وطنان‌مان را از دست داده‌ بودیم.

 

 

تولید واکسن در کنار واردات آن که با تلاش دولت صورت گرفت موجب شد تا آمار فوتی ها و مبتلایان به کرونا روز به روز پایین تر بیاید تا جایی که بعد از مدتی شرایط این بیماری در کشور عادی شد.

روی کار آمدن دولت سیزدهم و عزم جدی رئیس‌جمهور سبب شد تا وی شخصا پیگیر خرید و ثبت سفارش واکسن شود. تماس‌های شخصی ابراهیم رئیسی با رئیس‌جمهور چین سبب شد تا زمینه خرید واکسن سینوفارم فراهم شود.

تلاش ها موجب شد تا ایران که یک زمان به شدت نیازمند واردات واکسن بود به تولید کننده واکسن تبدیل شد و دیگر نیازی به واردات واکسن نداشت و به لطف تلاش دانشمندان جوان از یک وارد‌کننده واکسن کرونا به صادر‌کننده آن تبدیل شد.

11 راهبرد دولت سیزدهم برای فعالیت

پیشرفت همه جانبه اقتصادی، ساماندهی نظام پولی و بانکی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور، تلاش برای حل مشکا مسکن و بهبود زندگی شهری،  توسعه صنعت و معدن، توسعه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش‌آفرینی و تعامل در موضوعات بین‌المللی، حفظ و مدیریت آب، برق و محیط زیست، بهداشت، سلامت، جمعیت و خانواده و ارتقای نظام آموزش، پرورش و تربیت یازده راهبردی بود که دولت در حوزه های مختلف انتخاب کرد و ذیل هر کدام از این محورها نیز راهبردهایی را تعریف کرد و براساس آن کار را دنبال کرد.

 دولت سیزدهم  که با شعار و گفتمان دولت مردمی و با هدف تحول در عرصه خدمت تشکیل شد، تاکید دارد که بر اساس منویات مقام معظم رهبری و با استفاده از نظر کارشناسان و صاحبنظران و شناسایی مطالبات مردم، در راستای ایجاد تحول ابتدا چالش‌ها، آسیب ها و مسائل کشور را احصا کرده و مبتنی بر آن نقاط ضعف و قوت کشور را مشخص کرده است.

براساس آنچه مسئولان دولتی اعلام کردند راهبرد دولت، ایجاد تحول در کشور از طریق تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت و تقویت نقاط قوت است.

 گفتگوی مستقیم با مردم و نخبگان و ارائه گزارش عملکرد و اقدامات، رویکردی است که مسئولان دولت معتقدند در طول دوره فعالیت به عنوان رویکرد اساسی به آن توجه داشته اند.

مسلما ارزیابی عملکرد و بررسی میزان موفقیت دولت در عمل به وعده‌ها، مستلزم شناخت نسبت به وضعیت و شرایط شروع به فعالیت آن است و با توجه به گذشت نزدیک به دو سال از فعالیت دولت و به منظور ارزیابی عملکرد و اقدامات صورت گرفته، تشریح شرایط کشور در زمان شروع به کار دولت ضرورت دارد.

جدا از مسئله کرونا که به آن پرداخته شد، کاهش شدید درآمدهای دولت به دلیل وضعیت اسفناک فروش نفت (بین 300 تا 400 هزار بشکه در روز) و عدم دسترسی به درآمد حاصل از آن به دلیل تحریم‌های ظالمانه، کسری شدید بودجه و به تبع آن افزایش سرسام آور تورم را اجتناب ناپذیر کرده بود.

شروع تنش‌های منطقه‌ای و جنگ اوکراین، از جمله عوامل مهمی بود که بر شرایط کشور تاثیر داشت. در کنار همه این چالش‌ها و مسائل دیگر، بی برنامگی دولت و بی انگیزگی دولت قبل برای بهبود شرایط مهمترین موضوعی بود که باعث ناامیدی و نارضایتی مردم از شرایط کشور شده بود. تورم بالای 50 درصد، رشد بالای نقدینگی، افزایش خاموشی‌ها در فصل تابستان، کاهش ذخایر آبی کشور و رشد اقتصادی منفی نتیجه فقدان تدبیر و امید در مجموعه دولت بود که کار را برای هر دولت دشوار می‌نمود که با عنایت الهی و رهنمودهای رهبری معظم انقلاب آسان گردید.

دولت سیزدهم نیز در دو سال فعالیت خود با چالش‌هایی جدی مواجه بوده که مهمترینش آشوب ها و ناآرامی های طراحی شده از سوی جریان معاند و دولت‌های مستکبر بوده است. با این حال اما مسئولان دولت معتقدند با این همه مسائل از تمرکز دولت بر حل مسائل و مشکلات مردم فرو کاسته نشد و مسیر تحول و پیشرفت ادامه پیدا کرد.

تلاش برای پیشرفت اقتصادی

براساس آنچه در گزارش دستگاه های اجرایی آمده، دولت در راستای توسعه و کارآمد سازی نظام مالیاتی کشور به منظور کاهش وابستگی اقتصاد کشور به صادرات نفت خام و خام فروشی با رویکرد جلوگیری از فرار مالیاتی و تسهیل فرایندهای مالیات ستانی قانون «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان» مصوب 21 مهرماه 1398 را به صورت مرحله‌ای اجرا کرده است.

بر اساس آنچه در گزارش های دولت گفته شده، در نتیجه انجام اقدامات دولت، بالغ بر 472 همت (هزار میلیارد تومان) در سال 1401 درآمد مالیاتی وصول شده که نسبت به سال 1400، رشدی 54 درصدی داشته است که این افزایش عمدتا از محل مؤدیان جدید مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و وصول معوقات مالیاتی بوده است.

ایجاد و امکان پیاده‌سازی روشهای داده کاوی و تقاطع‌گیری داده‌ها و پیاده‌سازی الگوریتم‌های کشف فرار مالیاتی در پایگاه اطلاعاتی هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی در راستای اجرای قانون «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان»، تفکیک حساب‌های شخصی از حساب‌های تجاری بر اساس تعداد و مبلغ تراکنش با هدف جلوگیری از سوءاستفاده از حساب‌های شخصی افراد و همچنین تکمیل نظام شناسایی و ثبت نام مودیان در اجرای مواد ۱۰ و ۱۱ قانون «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان»، اتصال حدود 18.8 میلیون پذیرنده بانکی (POS) ساماندهی شده و بیش از 9.3 میلیون پذیرنده به پرونده‌های مالیاتی، اجرای پروژه ایجاد زیرساخت‌های تولید اظهارنامه پیش‌فرض الکترونیکی با ۶۰ درصد پیشرفت و ابلاغ الکترونیکی تمامی اوراق مالیاتی به صورت ۱۰۰ درصد محقق شده در راستای تسهیل فرایندهای مالیات ستانی و حذف مراجعه حضوری مودیان در سراسر کشور از اقداماتی است که دولت سیزدهم در کارنامه دارد.

تأمین مالی غیر تورمی دولت

یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش نرخ تورم، پولی سازی کسری بودجه و استقراض دولت از منابع بانک مرکزی و خلق نقدینگی است. در دولت سیزدهم به منظور جلوگیری از رشد تورم، روش‌های تأمین مالی دولت و کسری بودجه اصلاح شد.

انتشار مبلغ 1,095,000 میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی دولتی از محل ظرفیت‌های قانونی، تسویه مبلغ 1,553,964 میلیارد ریال اصل و سود اوراق دولتی منتشر شده گذشته از ابتدای سالجاری تا کنون، شناسایی املاک دولتی به ارزش منطقه‌ای بالغ بر9963 میلیارد تومان، اخذ 107 مجوز فروش برای املاک مازاد و واریز بالغ بر 1088 میلیارد تومان مبلغ حاصل از فروش‌های انجام شده به حساب خزانه از اقداماتی است که در همین راستا انجام شده است.

توسعه صادرات

یکی از راهبردهای دولت در حوزه تحول اقتصاد توسعه صادرات، براساس آنچه در گزارش هیات دولت آمده از طریق فعالسازی ظرفیت‌های تجارت خارجی بوده است که در همین راستا، 122056 هزار تن کالا طی سال 1401 به ارزش 53166 میلیون دلار صادر شده که نسبت به  سال قبل 0.15 درصد از لحاظ وزنی کاهش و 9.7 درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است.

 

 

افزایش 10 درصدی متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به 436 دلار در سال 1391 نسبت به سال قبل، کسب تراز تجاری مثبت در مجموع به میزان 19 میلیارد دلار با 84 کشور، فعال‌سازی کمیسیون‌های مشترک اقتصادی با کشورهای چین و عراق، انعقاد تفاهم نامه با شرکت‌های بیمه در کشورهای همسایه به منظور تسهیل صادرات (انعقاد تفاهم نامه با شرکت RNRC روسیه، انعقاد تفاهم نامه با شرکت VSK INSURANCE HOUSE روسیه) و انعقاد موافقت‌نامه و تفاهم‌نامه در امور گمرکی کشور با دولت‌های روسیه، ترکمنستان، ازبکستان، چین، تایلند، ترکیه، کوبا، زیمبابوه، ونزوئلا، عمان، غناء و پاکستان از دیگر اقداماتی بوده که دولت در این راستا انجام داده است.

اصلاح و ارتقای تأمین مالی تولید

دولت در حوزه اصلاح و ارتقای تأمین مالی تولید نیز به بخش‌های مختلف اقتصادی طی سال 1401 معادل 3/44485 هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطا کرده که نسبت به رقم دوره مشابه سال قبل به میزان 3/45 درصد افزایش نشان می‌دهد.

ایجاد سامانه ستاره برای توثیق دارایی‌های برنامه‌پذیر شامل سهام و اوراق به منظور توسعه دامنه شمول وثائق بانکی، طراحی و پیاده سازی فاز اول سامانه ثبت واگذاری مطالبات قراردادی (فاکتورینگ)، طراحی و اجرای تأمین مالی تولید در قالب هدایت منابع تبصره 18 قانون بودجه 1400 و ، 1401، پرداخت تعداد 1.715.895 فقره و به مبلغ 629.579.138 میلیون ریال تسهیلات خرد بر مبنای اعتبارسنجی و با حداقل وثایق در سال 1401، افزایش 80 درصدی پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی به بخش کشاورزی، تخصیص مبلغ 695,35 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به ایجاد اشتغال پایدار روستایی و فراگیر از ابتدای دولت مردمی تا پایان اسفند 1401، رشد 30 درصدی اعطای تسهیلات حمایتی نسبت به دوره مشابه گذشته در دولت دوازدهم، پرداخت مبلغ 613,63 میلیارد ریال تسهیلات حمایتی به مددجویان کمیته امداد، بنیاد شهید، بهزیستی، ازدواج، فرزندآوری و مشاغل خانگی از ابتدای دولت مردمی تا پایان اسفند 1401، رشد 94 درصدی اعطای تسهیلات به فعالان بخش تعاون نسبت به دوره دوساله مشابه در دولت دوازدهم، پرداخت مبلغ 63 هزار میلیارد تومان تسهیلات هدفمند به فعالان بخش تعاون در بخش های مختلف اقتصادی با اولویت بخش کشاورزی و صنعت و معدن، توسعه روشهای تأمین مالی زنجیره های تأمین از طریق انتشار اوراق گام به گونه ای که تا پایان سال 1401، در مجموع مبلغ 608.7 هزار میلیارد ریال اوراق گام توسط 16 بانک‌ منتشر شده است که از این میزان، 315 فقره به ارزش 520.3 هزار میلیارد ریال در سال 1401، 14 فقره اوراق گام به ارزش 77.1 هزار میلیارد ریال در سال 1400 و انتشار 4 فقره اوراق گام به ارزش 11.3 هزار میلیارد ریال در سال 1399  و واگذاری املاک و اموال مازاد بانک ها به ارزش 510.121 میلیارد ریال (198.984میلیارد ریال املاک و 311.137 میلیارد ریال سهام) از دیگر اقدامات دولت در این حوزه است.

پیگیری و حل مشکلات بنگاه‌ها و رفع موانع تولید

 پیگیری و حل مشکلات بنگاه‌ها و رفع موانع تولید هم از دیگر راهبردهای دولت بوده که اقداماتی که در ادامه آمده میزان فعالیت دولت در این حوزه را نشان می دهد.

در همین راستا دولت از ابتدای کار از 1747 بنگاه اقتصادی حمایت کرده و 1757 واحد راکد در را سال 1401 و تعداد 1193 واحد را هم در سال 1400 فعال کرده که این بخشی از فعالیت های دولت در این حوزه است.

حمایت از کار و کارگر ایرانی

دولت سیزدهم در حوزه حمایت از کار و کارگر ایرانی هم گزارش عملکرد خود را ارائه داده که براساس آن اقدامات زیر صورت گرفته است.

در همین راستا هم کاهش 3/35 درصدی (95558 نفر) مقرری بگیران بیمه بیکاری نسبت به ابتدای سال 1400 را شاهد بودیم که این نشان دهنده کاهش اخراج  کارگران  نسبت به ادوار گذشته است.

همچنین در این دولت مشکل 228 هزار کارگر بنگاه‌های اقتصادی دارای مشکل هم پیگیری و حل شده است.

 

 

تأمین حداقل معاش 174،735 نفر از بیکاران غیر ارادی مشمول قانون کار از طریق پوشش بیمه بیکاری، راه‌اندازی سامانه‌ اعلام و ثبت فرصت‌های شغلی توسط کارفرمایان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ( با ثبت حدود 400.000 فرصت شغلی از سوی کارفرمایان)، رشد 270 درصدی آموزش های مهارتی جوار کارخانه در دولت مردمی با مشارکت صنایع و حِرَف مختلف، افزایش 10 درصد اشتغال پذیری فارغ تحصیلان دانشگاهی از اجرای طرح کارآموزی در دولت مردمی نسبت به عملکرد دولت قبل و رشد 24 درصدی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بخش دولتی نسبت به سال آخر دولت دوازدهم هم از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

حمایت از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور

 حمایت از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور هم از دیگر محورهایی بود که دولت برای اتخاذ کرده بود که بر این اساس شاهد ارتقای 7 پله‌ای جایگاه ایران در نظام نوآوری جهانی و رسیدن به عدد 57 و  افزایش 78.7 درصدی فروش شرکت‌های مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد (از 196.031 میلیارد ریال در سال 1400 به 350.419 میلیارد ریال در سال 1401) بودیم.

تعداد واحدهای فناور مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد هم افزایش 13.6 درصدی داشته است.

افزایش 48.9 درصدی تعداد فناوران شاغل در پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری و افزایش 41 درصدی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد و... هم از دیگر مواردی است که دولت در کارنامه خود دارد.

 

 

مردمی سازی یارانه‌ها

مردمی سازی یارانه‌ها هم از دیگر اقداماتی بود که دولت در حوزه اقتصادی انجام داد.

بر اساس این اقدام 24میلیون نفر دهک 1 تا 3 و 54 میلیون نفر دهک 4 تا 9 برای ساماندهی پرداخت یارانه معیشتی شناسایی شدند. سرانه مستمری خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی 50 درصد افزایش یافت، طرح کالابرگ الکترونیک کلید خورد و یارانه و نحوه توزیع آرد و نان و صرفه جویی روزانه حدود 6000 تن آرد نیز ساماندهی شدند.

خودکفایی در تولید و تأمین کالاهای اساسی

رشد 22 درصدی تولید غلات نسبت به سال 1400، افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال 1400: میزان تولید و خرید تضمینی گندم در سال زراعی (1399-1400)، افزایش 160 درصدی مساحت اراضی دیم تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور نسبت به سال 1400: مساحت اراضی دیم تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور در سال زراعی (1399-1400) از اقدامات دولت در حوزه مردمی سازی یارانه‌ها است.

 توسعه اقتصاد گردشگری

 توسعه اقتصاد گردشگری راهبرد دیگری بود که دولت تعریف کرده بود و در این حوزه براساس آمار اعلام شده بیش از 6 میلیون نفر گردشگر خارجی به کشور وارد شدند و همچنین  تا پایان اردیبهشت 1402، 36 میلیون نفر از موزه‌ها و بناهای تاریخی و فرهنگی بازدید داشتند.

 

 

انجام بیش از 199 میلیون سفر داخلی در دولت مردمی تا پایان فروردین 1402، صادارت 370 میلیون دلار صنایع دستی از ابتدای فعالیت دولت مردمی تا پایان سال 1401، رشد 34 درصدی تعداد اماکن اقامتی کشور نسبت به شروع به کار دولت مردمی، رشد 16 درصدی تعداد هتل‌های کشور نسبت به شروع به کار دولت مردمی، رشد 7 درصدی تعداد هتل آپارتمان‌های کشور نسبت به شروع به کار دولت مردمی، رشد 22 درصدی تعداد مجتمع‌های گردشگری کشور نسبت به شروع به کار دولت مردمی و ایجاد و تثبیت 3462 شغل در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی بخش روستایی کشور در دولت مردمی تا پایان اردیبهشت 1402 از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه عنوان شده است.

دیپلماسی فعال اقتصادی

دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت با پایه ریزی سفرهای خارجی و دعوت از مسئولان کشورهای مختلف و امضای تفاهم نامه های اقتصادی تلاش کرده در حوزه دیپلماسی اقتصادی فعال عمل کند که در همین راستا 23 کمیسیون مشترک اقتصادی با کشورهای هدف در تهران یا پایتخت های کشورهای مزبور برگزار شده و 149 هیات اقتصادی نیز به خارج  اعزام شده اند.همچنین دولت از 41 هیات اقتصادی خارجی در ایران میزبانی کرده است.

مذاکره و امضای بیش از370 سند مختلف به خصوص در حوزه اقتصادی با کشورهای مختلف، معرفی حدود 100 شرکت صادرکننده ایرانی در حوزه های مختلف تجاری به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و کارسازی تجاری برای آنها، افتتاح دفتر اتاق بازرگانی ایران در برخی کشورهای هدف، افزایش رشد تبادلات تجاری با بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای همسایه و بسیاری اقدامات دیگر، فعال و رسمی شدن بازارچه‌های ریمدان و پیشین با کشور پاکستان، امضای تفاهم‌نامه میان استانداری کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق در خصوص بازگشایی بازارچه مرزی تیله‌کوه با کشور عراق، فعال شدن بازارچه یزدان با افغانستان و.... از اقدامات دولت در این حوزه است.

تلاش برای ساماندهی نظام پولی و ارزی کشور

یکی از اولویت‌های دولت در مدیریت اقتصاد کلان کشور، ساماندهی نظام پولی و ارزی کشور اعلام شده است. از آنجایی هم که متغیرهای نقدینگی، پایه پولی، تسهیلات پرداختی و نسبت تسهیلات غیرجاری عوامل موثر بر تورم هستند، مدیریت آن‌ها نقش موثری در ثبات اقتصاد و تحقق رشد اقتصادی خواهد داشت.

در همین راستا دولت چند راهبرد را تعریف کرد که کنترل نقدینگی و رشد ترازنامه شبکه بانکی، مدیریت عرضه ارز در کشور، تنظیم رابطه مالی بانک مرکزی با دولت از جمله این راهبردها است.

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور

براساس آنچه گزارش های ارائه شده نشان می دهد می توان گفت که دولت سیزدهم به موضوع توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور هم توجه ویژه ای داشته است.

 

 

احداث راه‌های اصلی و بزرگراهی مهم کشور (سالانه 700 کیلومتر)، دسترسی روستاهای بالای بیست خانوار جمعیّت به شبکه راه‌های روستایی، توسعه و فعالسازی ظرفیت ترانزیت و حمل و نقل بین المللی کشور و ارتقاء سهم حمل‌ونقل ریلی ایران از حمل‌ونقل منطقه و افزایش ظرفیت مسافری داخلی و خارجی فرودگاه های کشور هم راهبردهای دولت در این حوزه بوده که در ذیل هر کدام هم اقدامات قابل توجهی انجام شده است

ساخت مسکن و بهبود زندگی شهری

بحث حل مشکل مسکن یکی از مطالباتی بوده که مردم از دولت داشته اند که در همین راستا دولت توانست تعداد 1785044 زمین برای واحد مسکونی تامین کند.

همچنین 181701 واحد مسکونی هم هم اکنون در مرحله اتمام فوندانسیون هستند.

نقش‌آفرینی و تعامل در موضوعات بین‌المللی

دولت سیزدهم یکی از اولویت‌های راهبردی خود را فعالسازی ظرفیت‌های دیپلماسی و نقش آفرینی در تحولات منطقه‌ای و جهانی اعلام کرده و در این راستا، تاکید کرد که با اتخاذ گفتمان «انقلابی گری و عقلانیت» برگرفته از گام دوم انقلاب اسلامی و با لحاظ دکترین «همسایگی و همگرایی» با هدف بازگرداندن «تعادل» به سیاست خارجی کشور یعنی تعامل با جهان بر اساس عدالت و منافع ملی، اقدامات خود را بر سه محور اولویت دار اصلی یعنی 1) سیاست همسایه محور 2) سیاست آسیامحور و 3) دیپلماسی فعال اقتصادی متمرکز بوده است.

دولت در همین راستا برای ارتقای سطح روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس تلاش چشم گیزی داشت که از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط رسمی و بازگشایی سفارتخانه های دو کشور، سفر سلطان عمان به تهران و رایزنی با مقامات ارشد کشور، اعزام سفرای کویت و امارات به تهران، پیشقدمی برخی کشورهای عربی منطقه از جمله امارات متحده عربی، کویت و کشورهای شمال آفریقا برای تجدید یا ارتقای سطح روابط با ایران، شکست برنامه های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای پیشبرد توافق ابراهیم و عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و ائتلاف ضد ایرانی و ارتقای جایگاه ایران در کشورهای حوزه محور مقاومت از جمله در یمن، سوریه و لبنان می توان به عنوان عملکرد خوب دولت در این راستا نام برد.

 توسعه روابط با کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز

دولت همچنین در حوزه توسعه روابط با کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز هم گام های خوبی برداشت که در این زمینه کارنامه زیر برای دولت ثبت شده است.

سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه و ازبکستان، سفر سران کشورهایی همچون تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، ارمنستان، ازبکستان به ایران، حل و فصل مشکل بدهی کشورمان به ترکمنستان و تبدیل این معضل چند ساله به مبنای همکاری در حوزه تجاری و انرژی در خلال سفر رئیس جمهوری و هیأت همراه به عشق آباد و امضای چند توافقنامه همکاری در سفر رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان به ایران و امضای چندین موافقنامه در سفر رئیس جمهور تاجیکستان به تهران و توسعه قابل توجه روابط از اقدامات دولت در این حوزه بوده است.

توسعه روابط با چین

توسعه روابط با چین از راهبردهای دیگری بود که دولت در نظر داشت و در همین رابطه هم  شاهد  سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به پکن در بهمن 1401، دو سفر وزیر امور خارجه به چین در دی 1400 و فروردین 1401، سفر معاون نخست وزیر چین به ایران در آذر 1401، امضای اسناد متعدد راهبردی فی مابین و بویژه آغاز اجرایی شدن سند همکاری های راهبردی 25 ساله بین دو کشور در سفر وزیر امور خارجه به چین، میانجی گیری چین برای انجام مذاکرات بین ایران و عربستان، تداوم افزایش خرید نفت از ایران توسط چین و برگزاری رزمایش نظامی مشترک ایران، روسیه و چین بودیم.

توسعه روابط با روسیه

توسعه روابط با روسیه از دیگر راهبردهای دولت سیزدهم بود. در همین راستا هم در دی ماه 1400 سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به مسکو انجام شد و وزیر امور خارجه کشورمان هم 5 سفر به روسیه داشت (مهر و اسفند 1400، شهریور 1401، و فروردین و اردیبهشت 1402)

 

 

سفر رئیس جمهور روسیه به تهران در تیر 1401، تبادل صدها هیات تجاری، فرهنگی، علمی و نظامی، امضای موافقتنامه احداث خط آهن آستارا- رشت با هدف فعال سازی مسیر ترانزیتی شمال-جنوب، تهیه برنامه همکاری های راهبردی دراز مدت دو کشور، پیگیری مسیرهای جدید برای تبادلات مالی بین دو کشور از جمله به صورت تهاتر و استفاده از ارزهای ملی دو کشور یا راه اندازی سامانه جایگزین سویفت از اقداماتی بود که ذیل این راهبرد صورت گرفت.

سفر دولتمردان به آمریکای لاتین

سفر رئیس جمهور کشورمان به کشورهای آمریکای لاتین هم از اقدامات دیگری بود که در حوزه توسعه روابط با کشورهای دنیا صورت گرفت، سفری که اخیرا و به مدت 5 روزه انجام شد و رئیس جمهور در این سفر با همتایان خود در ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه دیدار کرد.

اهمیت این سفر و دیدار رئیسی با مادورو و سایر روسای جمهور در آمریکای لاتین موجب شده بود تا این سفر از طرف آمریکا دنبال شود و به همین دلیل واکنش سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید را هم به دنبال داشت.

سفر آیت‌الله  رئیسی به آمریکای لاتین و بازدید از سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، برای یک هفته به یکی از موضوعات محوری و اهتمام رسانه‌‌های جهانی تبدیل شد؛ سفری که هر رسانه‌ای در جهان متناسب با خط مشی خود به پوشش آن پرداخت، اما در نهایت حتی رسانه‌های ضدایرانی هم نتوانستند دستاوردهای آن را انکار کنند.

امضای ۲۸ سند همکاری و توافق برای تعاملات بیشتر اقتصادی از دستاوردهای سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین بود.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات