صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۵۰۸۱۲

چرایی حساسیت ایران به تحولات قفقاز جنوبی

انتظار می‌رود دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان متوجه ماهیت رفتاری رژیم صهیونیستی باشند و تحولات را از روی ظواهر آن تجزیه و تحلیل نکنند.

این روزها شاهد هستیم که جمهوری اسلامی ایران هشدارهای صریحی را در زمینه تحولات مربوط به قفقاز جنوبی به دولتمردان جمهوری آذربایجان و دیگر بازیگران داده است. بررسی دقیق مسئله نشان می‌دهد، در حالی که رسانه‌های محور عبری‌ـ غربی مشغول توصیف میدان جنگ هستند و از پشت صحنه آن هیچ گونه متن و گزارشی منتشر نمی‌کنند، رژیم صهیونیستی و آمریکا مشغول طراحی معادله پیچیده‌ای در منطقه هستند.

به نظر می‌رسد، مقامات آمریکایی و صهیونیستی با خلق گره‌های کور راهبردی، در حال ایجاد و مدیریت یک پروژه آشوب جدید در نظام بین‌الملل هستند. این مسئله نشان می‌دهد، ایالات متحده و رژیم صهیونیستی با تعمیق و بسط بحرانی جدید در منطقه قفقاز در حال پی‌ریزی زمینه‌های مداخله‌گرایی طولانی‌مدت در مناطق بااهمیت (به لحاظ ژئوپلیتیک) از طریق ناتو را دنبال می‌کنند.

بررسی تاریخی رفتار غرب، به ویژه آمریکا در قفقاز و آسیای میانه نشان می‌دهد، ایجاد تنش‌های مداوم و در نتیجه ساختارسازی بحران‌های مزمن امنیتی در آسیای مرکزی و قفقاز، یکی از اهداف مشترک ایالات‌متحده و رژیم صهیونیستی در طول تاریخ روابط بین‌الملل بوده است.

ایجاد کلیت بحران، تبدیل بحران مدیریت‌شده به بحران غیرقابل مدیریت، درگیرسازی دیگران با بحران، ارائه راهکار برای حل بحران متناسب با اهداف بلندمدت آمریکا(و ناتو) و در نهایت، تسلط بر یک منطقه خاص با هدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی، ژئوپلیتیکی و استراتژیک آن از رویکردهای فعلی بازیگران مداخله‌گر در تحولات قفقاز جنوبی است.

با این وضعیت، می‌توان به عمق هشدارهای صریح جمهوری اسلامی ایران در زمینه تلاش عده‌ای برای تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه پی برد و علت حساسیت تهران را در این خصوص متوجه شد. انتظار می‌رود دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان متوجه ماهیت رفتاری رژیم صهیونیستی باشند و تحولات را از روی ظواهر آن تجزیه و تحلیل نکنند.
از سوی دیگر، جنگ اوکراین و شکست غرب در این موضوع و وضعیت آشفته در سرزمین‌های اشغالی سبب مداخله‌ بیشتر رژیم صهیونیستی و غرب در منطقه شده است؛ به گونه‌ای که همگان نسبت به نقش مخرب موساد در خلق بحران‌های اخیر در لاچین و زنگزور آگاه هستند و در این مورد نیز هشدارهایی به مقامات رژیم باکو داده شده است. جمهوری اسلامی ایران با درک ماهیت رفتاری بازیگران مختلف در منطقه اجازه تحقق دالان صهیونیستی زنگزور را نخواهد داد و در این زمینه از همه توان دیپلماسی، امنیتی و نظامی خود بهره خواهد گرفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات