صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۴۸۰۴۶

بی اعتبار شدن گروهک تروریستی منافقین برای غرب

در جریان آشوب های پاییز 1401 گروهگ تروریستی منافقین بیشترین کنش سیاسی و امنیتی علیه ایران را از خود نشان دادند.

در جریان آشوب های پاییز 1401 گروهگ تروریستی منافقین بیشترین کنش سیاسی و امنیتی علیه ایران را از خود نشان دادند. در همین راستا این گروهک تروریستی تلاش کردند. به همراه سلطنت طلبان و سایر گروهگ های منافقین، سیاست فشار و انزوای بین المللی جمهوری اسلامی ایران را به بهانه حقوق بشر اجرایی کنند.

البته گروهگ تروریستی منافقین در طول دهه گذشته بیشترین همکاری را با کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به ایران داشتند که اوج فعالیت های آنها را می توان در زمان ترورهای مسئولین نظام، دانشمندان هسته ای، آشوب ها، فتنه 88 و جاسوسی ها و تخلیه اطلاعاتی که گاها صورت گرفت، نام برد.حاصل این فعالیت ها که در راستای براندازی نظام اسلامی و عقب نگه داشتن ایران قابل تفسیر و ارزیابی است، تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته است. 

به نظر می رسد در سایه عدم نتیجه بخش بودن فعالیت های گروهگ تروریستی منافقین، عمر سیاسی آنها نیز برای غرب تمام شده است. این نکته در حالی مطرح می شود که در طول چهار دهه گذشته ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا بدنبال استفاده ابزاری از این گروهگ تروریستی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران بودند. گروهک منافقین از سال 2008 و زمانی که از لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا خارج شد، هرساله میتینگ اول جولای را در پاریس برگزار می‌کرددند و برای این همایش از نمایندگان سابق اتحادیه اروپا و مسئولان دولت‌های غربی و عربی همچون جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ و ترکی فیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی سعودی برای سخنرانی دعوت می‌کردند. نکته قابل توجه آن است که در سال 2018 وقتی که جان بولتون در نشت منافقین در پاریس سخنرانی می کرد، بلا دلخوشی به منافقین عنوان کرد که جشن کریسمس 2019 را در تهران جشن خواهیم گرفت. 
علاوه بر حضور سران سابق دولت‌های اروپایی و آمریکا در ازای دریافت مبالغی هنگفت، افرادی با تابعیت‌های مختلف را در ازای دریافت غذای گرم و یا دانشجویانی از کشورهای اروپای شرقی را به بهانه تور رایگان بازدید از پاریس برای پررونق نشان دادن تجمع، اجاره کرده و به محل میتینگ می‌آوردند. 

 برای امسال(2023) گروهگ تروریستی در تدارک برگزاری نشت سالانه خود که از سال 2008 برگزار می شد، بودند که با مانع برزگ عدم مجوز پلیس پاریس مواجه شدند. خبرگزاری رویترز امروز اعلام کرد رئیس پلیس پاریس پایتخت فرانسه با گردهمایی سالانه گروهک تروریستی منافقین در این شهر مخالفت کرده است. طبق بیانیه پلیس، علت ممنوعیت برگزاری گردهمایی منافقین «به دلیل شرایط ژئوپلیتیکی که باعث ایجاد اختلال در نظم عمومی می‌شود»، اعلام شده است.

سازمان منافقین در واکنش به این اقدام پلیس فرانسه، ضمن اعلام شکایت مدعی معامله میان دولت ایران و فرانسه شد.
برخورد دولت فرانسه با سازمان مجاهدین خلق از زمان پناهندگی سران این سازمان به این کشور در سال 60 تا به امروز، تابعی از میزان قابل مصرف بودن آنها برای اهداف سیاسی است؛ هربار که سران کاخ الیزه درصدد دشمنی با مردم ایران بودند، با امتیاز دادن به این گروه، آنها را برای اهداف سیاسی خود اجیر می‌کردند و هرگاه درصدد نزدیکی به تهران بودند و یا درخواستی از ایران داشتند، به سرکوب منافقین می‌پرداخته و آنها را کنار گذاشتند. 

اولین حضور علنی  مجاهدین خلق در پاریس به 1981 برمی‌گردد که مسعود رجوی و ابوالحسن بنی‌صدر با فرار از فرودگاه مهرآباد به فرانسه رفته و در آنجا مورد استقبال علی امینی نخست‌وزیر رژیم پهلوی که  او نیز آن زمان در پاریس بود، قرار گرفتند. رجوی و بنی‌صدر در پاریس شورای ملی مقاومت را تشکیل دادند و در پوشش این گروه به ضدیت با جمهوری اسلامی پرداختند اما سال 1365، دولت فرانسه اعضای این گروه را از فرانسه اخراج کرد و آنها با پناه بردن به صدام حسین، در کنار رژیم بعث به جنگ با مردم ایران پرداختند. 

علت اخراج آنها از فرانسه در آن زمان، درخواست دولت این کشور برای آزادی گروگان‌های فرانسوی در لبنان بود؛ ایران به دلیل قرابت معنوی که با گروه‌های مبارز لبنانی داشت، مورد درخواست کشور فرانسه قرار گرفت. یکی از شروط ایران برای کمک به آزادی گروگان‌ها، اخراج سازمان مجاهدین خلق از فرانسه بود که مورد پذیرش این کشور واقع شد؛ البته فرانسه هیچ‌گاه بطور رسمی اعلام نکرد که به دلیل مذاکره با ایران حاضر شد منافقین را از آن کشور اخراج کند.
رجوی که از ابتدای شکل‌گیری مذاکرات پیش‌بینی کرده بود ماجرا به کجا ختم خواهد شد، پیشاپیش و در سال 64 بخش بزرگی از سازمان را به عراق فرستاده بود و به همین دلیل بنی‌صدر از شورای مقاومت ملی خارج و آن شورا از هم پاشیده شد. 
با این وجود ارتباط منافقین با پاریس هیچ‌گاه قطع نشد و کماکان یکی از ستادهای این سازمان در این شهر قرار داشت. سال 2002 اتحادیه اروپا، منافقین را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد و بهمین‌خاطر تاحدودی فعالیت آنها در اروپا محدود شد؛ سال 1382 (2003) پلیس ضد تروریست فرانسه با حمله به 13 پایگاه سازمان و دستگیری مریم رجوی و  165 تن از کادرهای بالای این گروهک، برنامه این گروه برای حمله به سفارتخانه‌های ایران و همچنین ترور 25 نفر از جداشدگان سازمان را خنثی کرد؛ با این وجود مریم رجوی همان سال با رای دادگاه آزاد شد. 

دستگیری مریم رجوی در سال 82 در پاریس
اکنون بعد از گذشت بیش از یک دهه از میزبانی دولت فرانسه از منافقین برای برپایی میتینگ سالانه، پلیس فرانسه با راهپیمایی‌آنها مخالفت کرده است و گفته نمی‌تواند امنیت آنها را تأمین کند. از سوی دیگر پلیس آلبانی امروز(30 خرداد) با ورود به مقر منافقین برای بازرسی از این قرارگاه برای ساعتی کنترل آن را بر عهده گرفت و ضمن بازرسی دفاتر این سازمان، تمامی سیستم های الکترونیکی، از جمله کامپیوترها، تلفن های همراه و… مورد بازرسی قرار گرفت.

در بیانیه پلیس آلبانی آمده است: "عملیات امروز ما مطابق قوانین و بر اساس حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم صورت پذیرفته است. مطابق توافق میان ما و سازمان در سال 2014، اعضای این سازمان صرفا به دلایل انسان دوستانه در کشور ما پناهنده شده بودند، اما با انجام اقدامات تروریستی و سایبری این توافق را نقض کرده اند."

گروهک منافقین از سال 1395 و بعد از یک دهه بلاتکلیفی از زمان فروپاشی رژیم بعث در عراق، به کشور آلبانی منتقل شده‌‌اند.

سازمان مجاهدین خلق از 30 خرداد سال 1360، وارد فاز مسلحانه علیه مردم ایران شد و با شورش میلیشیا و هواداران، به جنگ خیابانی پرداخته و عملاً چرخه خشونت در این سازمان فعال شد. 

منافقین از آغاز اغتشاشات سال گذشته در تلاش بود تا نقش خود را بیش از پیش پررنگ نشان دهد اما با توجه به ماهیت تروریستی این گروه و انزجار عمومی جامعه از آنها، اپوزیسیون خارج کشور نیز تلاش می‌کردند تا با آنها مرزبندی کنند لذا این سازمان در همه این سالها تلاش می‌کرد مستقلاً از طریق جذب حمایت خارجی و یا فعال کردن ایادی خود در داخل کشور به مبارزه علیه مردم ایران بپردازد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات