فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۴۸۱۴۵

واکنش دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به جوّسازی‌ها: مصوبه‌ای را که هنوز بیرون نیامده و نخوانده‌اند، نقد می‌کنند!

شامگاه سی‌ام خردادماه خبری در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شد که مورد توجه اهالی رسانه قرار گرفت، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جلسه‌ای به‌ریاست سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان تشکیل داد؛ در این جلسه به سیاست‌ها و ضوابط حوزه صوت و تصویر فراگیر (ساترا) پرداخته شد. براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، به‌عهده سازمان صداوسیماست.

واکنش دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به جوّسازی‌ها: مصوبه‌ای که هنوز بیرون نیامده و نخوانده‌اند را نقد می‌کنند!

البته این جمله را چندی پیش عبدالحسین خسروپناه به‌عنوان دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم اعلام کرده بود که همه دستگاه‌های حاکمیتی باید با صداوسیما دراین‌باره هماهنگ باشند چون تعدد حاکمیتی آسیب می‌زند و بایستی وحدت رویه حفظ شود.

به‌خلاف همه حواشی‌ای که در فضای مجازی مطرح می‌شد و موضوع اختلافات میان وزارت ارشاد و صداوسیما را دراین‌باره مطرح می‌کردند، اما اصل 175 قانون اساسی، سازمان صداوسیما را به‌عنوان مسئول انحصاری صوت و تصویر فراگیر در کشور مشخص کرده است. تفسیر شورای نگهبان قانون اساسی که به‌منزله قانون اساسی است و به همان اندازه اعتبار دارد در سال 1379 دستورالعمل‌ها را به‌صورت مطلق تفسیر کرده است و در واقع حکمرانی در آنجا هم به‌عهده صداوسیماست.

آیین‌نامه تخلفات نمایش خانگی در راه

اما این نقص در موضوع تخلفات و آیین‌نامه تخلفات وجود دارد، تکلیف این نقیصه را هم پیمان جبلی رئیس صداوسیما در اولین اظهارنظر خود بعد از تثبیت مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، روشن کرد. او گفت: ساترا به‌نمایندگی از صداوسیما مسئول تنظیم‌گری در حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است؛  مشخصاً در حوزه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر کاربرمحور و ناشرمحور به‌ویژه نمایش خانگی مسئولیت تنظیم‌گری و صدور مجوز تولید و انتشار به‌عهده صداوسیماست، این مبنا به‌علاوه مبانی قانونی دیگری که دارد، باید دنبال شود. ما در حال پیگیری آیین‌نامه تخلفات در مجلس و دولت هستیم که ان‌شاءالله دستگاه قضایی هم برای برخورد با تخلفات مسیر روان‌تر و سهل‌تری را طی کند.

انتقاد وزیر ارشاد

اما در همان روز اظهارنظر دیگری بازتاب‌های زیادی را به‌دنبال داشت. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عدم اطلاع‌رسانی صحیح درباره جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی واکنش نشان داد و گفت: آنچه در افکار عمومی و برخی از رسانه‌ها دراین‌باره منتشر شده، درست نیست چرا که بخش عمده این موضوع به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده است و بنا داریم تنظیم‌گری حوزه حکمرانی فرهنگی به‌صورت واحد انجام شود.

گفته می‌شود وزارت فرهنگ بر مجوزهای مربوط به حوزه‌های سینما، تئاتر، بازی و سرگرمی و فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغات و… مدیریت می‌کند.

اما این فضای تناقض از همان روزِ اعلام مصوبه در دستور کار کانال‌های مجازی و برخی رسانه‌ها قرار گرفت، حتی پس از گفت‌وگوی رئیس رسانه ملّی با خبرنگار تسنیم، برخی از بازیگران و هنرمندان در صفحه مجازی‌شان بعضاً مدعی شدند "در اثر این مصوبه مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای روی می‌آورند".

به همین خاطر با حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت‌وگو کردیم که او درباره این مصوبه توضیحاتی داد:

واکنش به شبهه‌ها و جوّسازی‌های بعد از اعلام مصوبه

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه معنای مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این نیست که صداوسیما می‌خواهد دست‌وپای پلتفرم‌های نمایش خانگی را ببندد، به خبرنگار تسنیم گفت: مصوبه‌ای که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی داشته دقیقاً مصوبه‌ای در راستای قانون اساسی است، یعنی در وهله اول، قانون اساسی مسئولیت صوت و تصویر فراگیر را به‌عهده صداوسیما گذاشته است؛ بنابراین اگر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی غیر از این مصوب می‌کرد خلاف قانون اساسی بود. نکته دوم این مصوبه، اصلاً معنایش این نیست صداوسیما می‌خواهد دست‌وپای پلتفرم‌های نمایش خانگی را ببندد و یا اجازه فعالیت ندهد؛ به هیچ وجه این طور نیست.

وی در واکنش به شبهه‌ها و جوّسازی‌های بعد از اعلام مصوبه، خاطرنشان کرد: برخی شبهه مطرح می‌کنند "اگر فضای شبکه نمایش خانگی رونق پیدا نکند به‌دنبال آن رجوع مردم به ماهواره‌ها اتفاق خواهد افتاد."، قطعاً این مصوبه در راستای تقویت نمایش خانگی است، یعنی در واقع باید این پلتفرم‌ها رشد و توسعه پیدا کنند و در راستای نیازهای فرهنگی مردم فیلم و سریال بسازند، به‌هرحال مهمترین ابزار فرهنگ‌سازی فیلم و سریال است و این حوزه نباید تضعیف بشود.

ما به مردم‌سالاری دینی در حوزه فرهنگ قائلیم/ هنوز برخی مصوبه را ندیده‌اند

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با ابراز اینکه "ما در حوزه فرهنگ به مردم‌سالاری دینی که نظریه مقام معظم رهبری و نظریه جمهوری اسلامی و حضرت امام(ره) است قائلیم"، تأکید کرد: مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در راستای تقویت پلتفرم‌ها و شبکه نمایش خانگی است. این جوّسازی‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که این مصوبه هنوز بیرون نیامده است، دوستان بخوانند ببینند به‌نفع‌شان است یا به‌نفع‌شان نیست، این جوّسازی‌ و فضاسازی یک نوع عوام‌زدگی است، هنوز برخی مصوبه را ندیده‌اند؛ این مصوبه 6 بند دارد و در بند ششم سیاست‌ها و اصول نمایش خانگی مدون شده است و ما میدان وسیعی را براساس این سیاست‌ها به پلتفرم‌ها خواهیم داد، چرا که ما به مردم‌سالاری دینی که نظریه مقام معظم رهبری و در راستای نظریه جمهوری اسلامی و حضرت امام(ره) است، در حوزه فرهنگ قائلیم.

هیچ محدودیتی در کار نیست/ باید نمایش خانگی یک ساختار نظارتی سازماندهی‌شده‌ای داشته باشد

او به دوره نزاعی اشاره کرد که میان وزارت ارشاد و صداوسیما بود و باعث می‌شد ضوابط و کارکردها آسیب ببینند؛ او در ادامه افزود: حتماً باید فعالیت‌های فرهنگی در بخش خصوصی تقویت شود؛ چرا که دولت در توانش نیست همه حوزه‌های فرهنگی را دنبال کند، اما طبیعتاً باید نمایش خانگی یک ساختار نظارتی سازماندهی‌شده‌ای داشته باشد، چرا که قبلاً نزاعی میان وزارت ارشاد و صداوسیما بود و این نزاع باعث می‌شد ضوابط و کارکردها آسیب ببینند، بنابراین قطعاً این مصوبه به‌نفع پلتفرم‌ها و نمایش خانگی است و در راستای توسعه و گستره بیشتر خواهد بود نه اینکه برخی می‌گویند قرار است در این فضا محدودیت ایجاد شود.

آیین‌نامه تخلفات و تقسیم کار بین ارشاد و صداوسیما

حجت‌الاسلام خسروپناه در پاسخ به این مطلب که آقای جبلی اشاره کردند آیین‌نامه تخلفات نمایش خانگی در دولت و مجلس پیگیری می‌شود و تقسیم کار میان وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما، خاطرنشان کرد: تقسیم کار وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما کاملاً در این مصوبه آمده است و بعد از ابلاغ مصوبه توسط ریاست محترم جمهور، حتماً به سمع و نظر همگان خواهد رسید و همه در جریان این تقسیم کار قرار خواهند گرفت، اما این نکته حائز اهمیتی است که این مصوبه در راستای تسهیل‌گری است، البته از طرفی دیگر به‌طور مثال یک درصد و دو درصد پلتفرم‌ها در برخی از سریال‌ها تخلفی کرده باشند طبیعتاً آیین‌نامه تخلفات هم توسط مجلس شورای اسلامی مصوب خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تأکید می‌کنم این مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در راستای قانون اساسی است؛ دوم تأکید سیاستگذاری کلانی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه فرهنگ مصوب شده است و اگر غیر از این بود یک نوع خلاف قانون تلقی می‌شد. نکته دیگر عمده این مصوبه در راه تسهیل‌گری برای تولید و ذی‌نفعان نمایش خانگی است.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات