صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۲۱۶۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 18 فروردین

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مسئولان جوری عمل کنند که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید.(1399/1/1)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

مسئول لو رفتن اطلاعات مردم ایران

مقدمه: در روزهای گذشته خبری منتشر شد که بر اساس آن اطلاعات ثبت احوال ۷۰ میلیون نفر از ایرانیان از بانک اطلاعاتی سازمان ثبت احوال به سرقت رفته است و وب‌سایتی خارجی این اطلاعات را با قیمت ۱۰ بیت کوین، معادل حدود ۶۰ هزار دلار به فروش می‌رساند. این خبر اگر لابه‌لای اخبار کرونا گم نمی‌شد، می‌توانست تا استیضاح چندتن از وزرا پیش برود.

نکات تحلیلی

1ـ طی روزهای گذشته اطلاعات ثبتی میلیون‌ها ایرانی شامل نام، شماره تماس و کد ملی از سوی وزارت بهداشت لو رفته و در حال خرید و فروش در بازارهای غیرقانونی است. وزارت ارتباطات ایران وجود اشکالات فنی و امنیتی در این سامانه و خرید و فروش اطلاعات آن را نیز تأیید کرده است.
2ـ داستان فروش اطلاعات از آنجا شروع شد که وزارت بهداشت اطلاعات 70 میلیون ایرانی را برای غربالگری از ثبت احوال دریافت می‌کند و این دیتا را برای پرونده سلامت الکترونیک روی اینترنت قرار می‌دهد؛ ولی ثبت احوال با این موضوع مخالفت و اعلام می‌کند استعلام‌ها از پایگاه اطلاعاتی ثبت احوال دریافت شود.
3ـ چند روز پیش هم در خبری اعلام شد اطلاعات 42 میلیون کاربر ایرانی تلگرام در معرض فروش گذاشته شده است. این اطلاعات نه تنها شامل آی‌دی تلگرام است، بلکه اطلاعات دیگری مانند شماره تماس، عکس پروفایل و اطلاعات دیگری را همراه خود دارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که نه تنها اطلاعات افرادی که از این پوسته‌ها استفاده کردند در حال فروش است، بلکه دیتای تمام مخاطبان آنها نیز در این ۴۲ میلیون دیتا وجود دارد. در این حال وزارت ارتباطات اعلام کرده است ما از قبل هشدار داده بودیم که در پوسته‌های تلگرام عضو نشوید، زیرا ایمن نیستند.

نکته راهبردی

حراج اطلاعات مردم ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که دشمنان این سرزمین همواره به دنبال کسب اطلاعات و جاسوسی از مردم ایران هستند و این نشت اطلاعاتی در آینده می‌تواند عواقب امنیتی سنگینی برای کشور داشته باشد. وزارت ارتباطات اولین مظنون این شلختگی و نابه‌سامانی در حفظ داده‌های مردم است؛ زیرا اگر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی می‌شد، کشور ما با چنین مشکلاتی در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و حتی امنیتی در شبکه‌های اجتماعی مواجه نبود.

 

▼ گزارش روز

غرب وحشی

تحلیل: ناقوس مرگ در سایه کرونا چهره دیگر غرب را برای جهانیان عیان کرده و تمدن غرب را یک گام به فروپاشی نزدیک‌تر کرده است. طی سالیان گذشته مجامع آکادمیک غربی تصویری برساخته از غیرواقعیت‌ها را به عنوان واقعیت‌های غرب به جهان نشان داده‌اند و اکنون بیماری بیماری کویید19 تمام آن رشته‌ها را پنبه کرده و تصویر عریان غرب وحشی را به جهان نشان داده است.
گزاره‌های خبری: 1ـ «دیلی‌میل» می‌نویسد: در منطقه «یورک‌شایر جنوبی» سارقان، محصولات بهداشتی را از فروشگاه‌‌ها و بیمارستان‌ها به سرقت بردند. همچنین «بی‌بی‌سی» گفته است: «این یک جنون است. بسیاری از مشتریان با حمله به قفسه‌های برنج، ماکارونی و شیر چیزی باقی نگذاشتند.» 2ـ پایگاه خبری «EN24» سوئیس در گزارشی نوشت: در حال حاضر ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده از کالاهای کم‌یاب در سوئیس هستند؛ روزانه سرقت‌های بسیاری از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های این کشور ثبت می‌شود. «فیلیپ جنت» مشاور ارشد بیماری‌های عفونی در بیمارستان «اینسِلسپیتال» شهر برن نیز گفت: «هر بسته ماسکی که در بیمارستان قرار می‌دهیم ظرف مدت پنج دقیقه به سرقت می‌رود!» 3ـ نهاد «ائتلاف ملی برای بی‌خانمان‌ها» (NCH) در آمریکا هشدار داده است به ‌هنگام شیوع ویروس کرونا افراد بی‌خانمان در این کشور، در معرض خطر بسیار گسترده‌ و شیوع هرچه بیشتر کرونا در ایالت‌های مختلف آمریکا هستند.
نکته راهبردی: این تصویر واقعی از غرب موجب شده است «جان وایت» نویسنده و روزنامه‌نگار اسکاتلندی بنویسد: «باید صادق باشیم، سرمایه‌داری فقط یک سیستم اقتصادی نیست. هرج‌ومرجی که در یک سوپرمارکت می‌بینید نشئت‌گرفته از آشفتگی یک سیستم اقتصادی و ارزشی است که موجب کم‌رنگ شدن احساسات و عواطف انسانی ما شده است.» اما عجیب آنکه در این میان در یک استاد دانشگاه تهران نیز می‌کوشد چهره غرب را بزک کند. زیباکلام می‌نویسد: «وضعیت کرونا در آمریکا و اروپا را منتشر نکنید؛ غیراخلاقی است.» در چنین شرایطی، اگرچه ما از اوضاع انسانی غرب نگران هستیم، اما ماهیت ضدبشری غرب را مورد سوال قرار می‌دهیم که چرا به‌جای حمله به سایر کشورها، به تقویت زیرساخت‌های خود مبادرت نمی‌کند؟

 

▼ اخبار ویژه

آیا این تصویر ایران قدرتمند است؟!

«عبدالحسین خسروپناه» محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم درباره تحلیل گفتمانی فیلم پایتخت 6 گفت: این سریال با نشان دادن ایرانیان به‌صورت افراد قاچاقچی (ارسطو)، روانی (بهبود)، مسئول ناتوان و بی‌عرضه و منفعل (نماینده مجلس)، دارای کمبود شخصیت (بهتاش)، نوجوانان غرق در اینستاگرام و فضای مجازی (دختران دوقلو)، مدعیان پرادعای هیچ‌کاره و فرصت‌طلب (نقی)، مروجان آرایشگری و رفتارهای نامناسب (رحمت و فهیمه) یا عقل کلی که در مواردی احساسی داوری می‌کند (هما) این سؤال را به وجود آورده است که چرا عده‌ای تلاش می‌کنند تا به‌جای معرفی ایرانیان با موفقیت‌ها، مقاومت‌ها، فرهنگ و تمدن بزرگ، آنها را بی‌عرضه، ناکارآمد، احساسی و فاقد فرهنگ و تمدن معرفی کنند؟

ضرب شست سپاه به اشرار مسلح

در درگیری رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه سراوان با اشرار مسلحی که قصد ورود به خاک کشور را داشتند، یک نفر از کارکنان بسیجی طرح امنیت بومی این منطقه به نام «اسماعیل قلندرزهی» به شهادت رسید. گفتنی است دراین رویارویی اشرار مسلح که با آتش سنگین رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه مواجه شده بودند و توان ایستادگی و رویارویی با آنها را نداشتند، با استفاده از تاریکی شب به داخل خاک کشور همسایه متواری شدند.

 

▼ اخبار

1ـ هفت سال انتظار برای یک چراغ سبز

سال آینده تقریباً در همین روزهای پایانی فروردین ماه، تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم کشورمان به صورت غیررسمی آغاز خواهد شد. اما مردم فراموش نخواهند کرد دولت یازدهم و دوازدهم هفت سال در انتظار سبز شدن یک چراغ به سر برد و به جای تقویت زیرساخت‌های اقتصادی داخلی، تمام توجه خود را به روند‌های بی‌پایان مذاکره معطوف کرد. روزنامه «ایران» در آخرین سال دولت روحانی با خوشحالی زائد‌الوصفی نوشته است: «چراغ سازوکار مالی «اینستکس» با نخستین تراکنش مالی میان ایران و اروپا روشن شد. دوازدهم فروردین‌ماه جاری بود که «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که ایران برای اولین بار با استفاده از «اینستکس» اقدام به خرید و انتقال تجهیزات پزشکی کرده تا به این ترتیب در بحبوحه بحران فراگیر شیوع ویروس کرونا که دامن شماری از کشورهای اروپایی طرف برجام را نیز گرفته است، اولین گام همکاری میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا برداشته شود.» جریان دولت ظاهراً متوجه نیست کار ویژه اینستکس شناسایی مسیرهای خرید نفت ایران و شفاف‌سازی آن برای آمریکاست و آمریکا با این حربه بقیه مسیرها را شناسایی و مسدود می‌کند.

2ـ چه فکر می‌کردیم و چه شد

«علی صوفی» وزیر دولت اصلاحات گفت: «باید بپذیریم که گرایش مردم به اصلاح‌طلبی آسیب دیده؛ چراکه ما همه اعتبار خود را پای حمایت از روحانی گذاشته‌ایم و او هم همه اعتبار خود و اصلاح‌طلبان را هدر داد و مردم را نسبت به اصلاح‌طلبان و اوضاع کلی ناراضی کرد.» وی تأکید کرد: رأی مردم در سال‌های ۹۴ و ۹۶ به درخواست اصلاح‌طلبان بود. ما از مردم خواستیم به روحانی رأی دهند و به این ۳۰ نفری که در لیست امید بودند. حالا نزد مردم زیر سؤال رفتیم و این زیر سؤال رفتن همچنان ادامه دارد. اوضاع از آنچه به مردم برای پسادولت احمدی‌نژاد وعده داده بودیم، بهتر نشد؛ بلکه با گرانی بنزین و ارز که هر دوی این دو شوک اقتصادی و تکان اقتصادی مردم که در سال ۹۶ صورت گرفت، بار سنگینی بر دوش مردم گذاشت و وضعیت معیشتی مردم را با چالش جدی مواجه کرد و اینها باعث شد که مردم ناراضی باشند و امروز می‌گویند «چه فکر می‌کردیم و چه شد». به اعتقاد رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان این جریان باید برای ترمیم اعتماد مردم باید درباره حمایت از حسن روحانی که هیچ‌گاه اصلاح‌طلب نبوده است، آن لیست امید که معرفی کردند و به مردم توضیح بدهند.

3ـ اما و اگر یک وام

با شیوع بیماری کرونا در ایران، رئیس کل بانک مرکزی کشورمان اعلام کرد: ایران مبلغ پنج میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول برای تأمین هزینه‌های مقابله با کرونا وام درخواست کرده و این مبلغ از بودجه 50 میلیارد دلاری که صندوق بین‌المللی پول برای مقابله کرونا تخصیص داده، درخواست شده است. براساس قوانین آمریکا، نماینده این کشور در صندوق بین‌المللی پول نمی‌تواند به درخواست وام ایران رأی مثبت دهد، از طرف دیگر این صندوق معمولاً شرط‌هایی برای اعطای وام به کشورها تعیین می‌کند که اجرای آنها کشورها را با بحران‌های شدیدی رو‌به‌رو می‌کند. درباره اختصاص وام در زمینه کرونا نیز صندوق بین‌المللی پول همین نکته را یادآور شده است که تخصیص وام برای مهار کرونا فقط با رعایت سیاست‌های خاص اقتصادی و تعهد کشور وام‌گیرنده به اجرای آنها قابل انجام است.

4ـ اهداف آمریکا از جابه‌جایی پاتریوت

«قصی الانباری» از مسئولان سازمان بدر در استان «الانبار» گفت: «سامانه موشک‌های پاتریوت آمریکا از کشور کویت و با اطلاع دولت بغداد وارد خاک عراق شده است و سری دوم این موشک‌ها هم طی روزهای آتی به منطقه کردستان عراق خواهد رسید.» استقرار موشک‌های پاتریوت در پایگاه‌های آمریکا بر همه بخش‌های نظامی عراق مستقر در نوار مرزی با سوریه تأثیر خواهد گذاشت و چه بسا نیروهای آمریکایی موشک‌های پاتریوت را برای حمله به هواپیماهای ارتش به بهانه انتقال فرماندهان الحشد الشعبی به کار گیرند.

 

▼ اخبار کوتاه

این یک آزمایش بزرگ برای بشریت است/ «آلکساندر گلیویچ دوگین» فیلسوف برجسته روس در مورد کرونا گفته است: برداشت من این است که شیوع این ویروس یک آزمایش بزرگ برای همه جوامع است و ما نباید در این میان خداوند را فراموش کنیم. بشر ممکن است برنامه‌ای بچیند، مردم ممکن است سعی کنند یک‌دیگر را بکُشند، اما سرنوشت نهایی بشر به دست خداوند است. به عقیده من، این یک آزمایش بزرگ برای بشریت است. بنابراین ما باید با قدرت مقابل این چالش بایستیم تا بتوانیم ایمان خود را به خداوند حفظ کنیم، از جوامع خود مقابل همه [تهدیدها] دفاع نماییم، و خوداتکایی را در جوامع خود بازسازی کنیم. باید با یاری خداوند خودمان را نجات دهیم.
تقدیر وزارت بهداشت از بسیجیان/ «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور طی نامه‌ای به «سردار غلامرضا سلیمانی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین از همراهی‌های بی‌دریغ، تلاش‌ها و زحمات جهادی بسیجیان در اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با ویروس کرونا تقدیر کرد. وی در این نامه با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ضرورت عدم کاهش شدت فعالیت‌ها در مبارزه با ویروس کرونا نوشته است: «گرچه تا مهار کامل بیماری ناشی از کووید 19 همگان باید راه نسبتاً دشواری بپیماییم، ولی آنچه تا امروز حاصل شده جز با همدلی، وفاق و همراهی عزیزانی همچون حضرت‌ عالی و همکاران گران‌قدرتان به‌ دست نمی‌آمد.»
حراجی‌های جدید مراقب باشند/ موج تازه حضور چهره‌های هنری و ورزشی در تبلیغات تلویزیونی محصولات و خدمات که شباهت‌هایی با حراجی‌های قدیم یافته است، اگرچه موجب تبلیغ کالاهای ایرانی و درآمدزایی برای هنرمندان شده، اما این نکته مغفول مانده است که هنرمندان و بازیگران در قبال محصولی که تبلیغ می‌کنند، مسئول هستند؛ چراکه دست‌ کم بخشی از طرفداران‌شان با اعتماد به آنها این محصول را می‌خرند؛ بنابراین چهره‌ها باید قبل از تبلیغ هر محصولی از اصالت، کیفیت و اثرگذاری‌اش اطمینان حاصل کنند و بلندگوی کالایی نشوند که فاقد کیفیت یا اثرگذاری است یا شعارهای تبلیغاتی دروغ می‌دهد.

 

شماره 939 صبح صادق منتشر شد

در این شماره می‌خوانید:

مجاهد فداکار/ جهش برای تغییر/ بررسی اولویت‌های اقتصادی مجلس آینده در گفت‌وگو با دکتر دانش‌جعفری؛ اصلاح سیاست‌های نفتی/ فرصت‌طلبان سیاسی کرونا/ رسانه دوران قرنطینه و...

تا شکست کرونا هر روز همراه شما هستیم

نسخه الکترونیک صبح صادق را روزانه در

سایت (ir.ssweekly) و در شبکه‌های اجتماعی با شناسه (@ssweekly) بخوانید و بشنوید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات