صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۴۶۸۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 27 اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مسئله‌ کتاب‌خوانی و نهضت کتاب‌خوانی خیلی در بین مجموعه‌های دانشجویی رواج مطلوب را نداشته... شما[دانشجویان] احتیاج دارید بخوانید، احتیاج دارید بدانید... شما نهضت کتاب‌خوانی باید راه‌ بیندازید، واقعا کتاب بخوانید، مطالعه کنید. من البته... مکرر صحبت کتاب‌های شهید مطهری را کرده‌ام اما نمی‌خواهم بگویم صرفا آن؛ نه، شماها خودتان، هیئت‌های اندیشه‌ورزتان، بچه‌های پیشکسوت‌ترتان بنشینند فهرست مطالعاتی و برنامه‌ مطالعاتی برای جاهای مختلف، قشرهای مختلف برنامه‌ریزی کنند، طراحی کنند و تعریف کنند، و مانند این کارها. این خیلی چیز لازمی است.(1398/3/1)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
بهانه‌ای تازه برای عقده‌گشایی!
انتخابات ترکیه و حضور چشمگیر مردم در انتخابات سبب شده تا برخی از افراد و گروه‌های سیاسی نسبت به این رویداد عکس‌العمل نشان دهند و به تحلیل چرایی این میزان از مشارکت بپردازند. در این میان اما روایت برخی نیروهای اصلاح‌طلب جای تأمل و بررسی دارد. شاید اولین سؤال مهم از برخی اصلاح‌طلبان آن باشد که شما با مشارکت 85 درصدی مردم در انتخابات سال 1388 چگونه مواجه شدید؟ شما که اینگونه از مشارکت بالا در انتخابات ترکیه ذوق‌زده شده و آن را مستمسکی برای تعرض به جمهوری اسلامی ایران قرار داده‌اید، پس چرا در سال 1388 بخش رادیکال جریان سیاسی شما نافرمانی کردند و تجمعات خیابانی به راه انداختند و آشوبگران را مردم خداجوی نامیدید؟ آیا انتظار دارید باور کنیم که درد شما مشارکت بالا در انتخابات است؟!
شما حتی انتخابات سال 1384‌ـ که آن هم از جهت مشارکت در سطح بالایی از نظر استانداردهای جهانی قرار داشت و دولت منسوب به خودتان نیز مجری آن بود‌ـ به رسمیت نشناختید و چهره شاخص جریان شما در نامه‌ای سرگشاده نوشت: «بنا ندارم که در مورد انتخابات، شکایت به داورانی که نشان داده‌اند نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کاری کنند، ببرم و شکایت خود را فقط همانند مورد قبل در دادگاه عدل الهی مطرح می‌کنم». حتی حسين کروبي فرزند مهدي کروبي مدعي تقلب اصلاح‌طلبان در سال 1384 شد و گفت: «در انتخابات سال 1384 پدرم بيش از ۵ ميليون رأي آوردند و آقاي احمدي‌نژاد با اختلاف نزديک به ۶۰۰ هزار رأي موفق به رفتن به مرحله دوم شد؛ البته بر همگان در آن زمان واضح بود که وزارت کشور دولت اصلاحات مي‌خواست رقيب ضعيفي را مقابل آقاي هاشمي به دور دوم برساند، و چشمش را به اين تقلب بزرگ بست که بتواند در نهايت آقاي هاشمي را رئيس‌جمهور کند»!
اینها تنها اندکی از بسیارهاست که تناقض‌های برخی اصلاح‌طلبان را درباره انتخابات نشان می‌دهد. هر چند این روزها درباره دلایل مشارکت بالا در انتخابات ترکیه بحث‌های زیادی مطرح می‌شود که باید سر فرصت به آنان پرداخت؛ اما انداختن فضای بی‌اعتمادی در انتخابات ایران توسط دارودسته‌ای صورت می‌گیرد که امروز انتخابات ترکیه آنها را بر سر شوق آورده است و علنا به تیکه‌پرانی به نظام جمهوری مشغول هستند که این است انتخابات! برای این جماعت شاید انتخابات ترکیه هم ارزش ذاتی نداشته باشد، آنها تصمیم گرفته‌اند هیچ فرصتی را برای عقده‌گشایی علیه جمهوری اسلامی از دست ندهند. اینها همان‌هایی هستند که گفتند و نوشتند حادثه شاهچراغ کار خود نظام است!  
عزیز غضنفری
 
▼ گزارش روز
آنفالو می‌کنم چون یک براندازم
«شتر، گاو، پلنگ» این عبارتی است که در ادبیات فارسی پیرامون زرافه و برای نشان دادن تناقض‌هایش به کار می‌برند. اما این عبارت مدت‌‌ها است که در رسانه‌های فارسی‌زبان پیرامون براندازان و تجزیه‌طلبان به کار می‌رود. شاید این تناقض‌ها در اوایل کار آشکار نشد و حتی در برخی مواقع به گروه‌هایی مانند شورای همبستگی نیز منجر شد اما امروز دیگر این اختلاف‌ها در فضای سیاسی آشکار شده است. اما ابراز اختلاف‌ها و نشان دادن تناقض‌ها این روزها رنگی طنزآلود به خود گرفته است که جدیدترین آن آنفالو کردن برخی نیروهای برانداز و تجزیه‌طلب مانند: رویا برومند، حامد اسماعیلیون، مصی علی‌نژاد توسط رضا پهلوی بود. موضوعی که نشان می‌دهد بیش از آنکه با یک جماعت سیاسی هماهنگ مواجه باشیم با یک مهد کودک و یا یک سیرک پر از دلقک‌های رنگ و وارنگ مواجهیم.
گزاره‌های تحلیلی: اختلاف موجود در براندازان و تجزیه‌طلبان اختلاف اساسی است که می‌توان در موارد ذیل تقسیم‌بندی کرد:
اختلاف مبنایی: براندازان و تجزیه‌طلبان از حیث مبنایی با یکدیگر اختلافی جدی دارند که نمونه آن را می‌توان در حضور گروه‌هایی با مبانی مختلف از جریانی مارکسیستی مانند سازمان منافقین گرفته تا جریان سلطنت‌طلب مانند فرشگردها و گروهک تجزیه‌طلبی مانند کومله و دموکرات دید.
اختلاف منافع: مدت‌ها قبل اکبر گنجی نوشت: براندازی برای برخی خارج‌نشین‌ها تبدیل به یک دکان دونبش شده است که به واسطه آن سازمان‌ها و کشورهای مخالفی مانند آمریکا را می‌دوشند. اختلاف منافع امروز باعث شده است که چند ماهی از شورای همبستگی نگذشته است این اختلاف‌ها سر باز کند و با هم درگیر شوند.
نداشتن محوریت: منظور از محوریت در اینجا گفتمان واحد، رهبریت واحد و... است. در براندازی هر کسی خودش را کدخدای ده می‌داند. براندازان و تجزیه‌طلبان تا به امروز نشان داده‌اند که نمی‌توانند ذیل یک مجموعه واحد با همدیگر همکاری کنند و دیر یا زود اختلاف‌شان رنگ و بوی جدی و علنی می‌گیرد.
نکته پایانی؛ امروز اختلافات براندازان و تجزیه‌طلبان از پستوها به فضای عمومی کشیده شده است که همگان شاهد آن هستند. و این می‌تواند فرصت خوبی برای معرفی ماهیت این جماعت به اصطلاح شترگاوپلنگ باشد. ملت متوجه شده است که این جماعت با این سطح از اختلاف اگر در مسند قدرت هم قرار بگیرد جز تکه پاره کردن این آب و خاک ثمری نخواهد داشت و این به نظر می‌رسد نکته ظریفی باشد که شاید علت سرمایه‌گذاری غربی‌ها بر این جماعت ناهماهنگ و متناقض، امید به عدم شکل‌گیری ایران قوی و تکه پاره شدن ایران باشد.    
یعقوب ربیعی
 
▼ خبر ویژه
معضلی به نام اجاره‌نشینی
این روزها صحبت از اجاره‌نشینی و افزایش قیمت رهن و اجاره‌ها بخشی از فضای خبری و تحلیلی رسانه‌هاست. آمارها نشان از سهم ۳۶ درصدی مسکن از هزینه خانوار شهری می‌دهد و تقریبا نیمی از هزینه تهرانی‌ها صرف مسکن می‌شود! بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، متوسط سهم مسکن از هزینه خالص خانوارهای شهری برابر ۳۶ درصد است. تهرانی‌ها با 47/9 درصد با فاصله زیاد در رتبه اول قرار دارند و تقریبا نیمی از هزینه خانوارهای تهرانی صرف مسکن می‌شود! استان البرز با 39/4 درصد در رتبه دوم قرار دارد و همدان با 37/9 درصد سوم است. کهگیلویه و بویراحمد با 18/6، خراسان جنوبی با 20/7 و چهارمحال و بختیاری با 21/7 درصد کمترین سهم مسکن از هزینه‌های خالص خانوار شهری را دارند. موضوعی که می‌تواند به یک چالش و شاید یک بحران تبدیل گردد و دولت علاوه بر بسته‌های کوتاه‌مدت باید به دنبال سیاست‌های بلندمدت و اساسی برای رفع این معضل باشد.
 
▼ اخبار 
1ـ ترس صهیونیست‌ها از گرامیداشت روز نکبت
مراسم یادبود هفتادوپنجمین سالروز پاکسازی قومی مردم مظلوم فلسطین به رغم فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی برای نخستین‌بار در سازمان ملل برگزار شد تا این روز را که «روز نکبت» (روز مصیبت تأسیس رژیم صهیونیستی) نام‌گذاری شده است، به رسمیت بشناسد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار بزرگداشت هفتادوپنجمین سالگرد روز نکبت شده بود. اردیبهشت ۱۳۲۷ برابر با ۱۴ مه ۱۹۴۸ میلادی صهیونیست‌ها با اشغال سرزمین فلسطین، پایه‌های ناامنی، بی‌ثباتی، جنایت و اشغالگری را در منطقه بنا کردند. فلسطینی‌ها و ملل منطقه این روز را «روز نکبت» (روز مصیبت تأسیس رژیم صهیونیستی) نام‌گذاری کرده‌اند. اما صهیونیست‌ها در برگزاری مراسم سالروز اشغال فلسطین در کنگره آمریکا مانع‌تراشی‌کردند. مجری شبکه MSNBC این خبر را منتشر کرده و نوشت: «تنها مأموریت این روزهای جمهوری‌خواهان بازنویسی و پاک‌کردن تاریخ آمریکا نیست. اکنون به‌نظر می‌رسد آنها می‌خواهند همین کار را با تاریخ مردم خارج از ایالات متحده مانند فلسطینیان انجام دهند. در جنگ اخیر در غزه بیش از ۳۰ نفر از جمله کودکان و زنان در حملات هوایی این رژیم غاصب کشته شدند. همه اینها یک یادآوری وحشیانه است که هنوز نسل دیگری از فلسطینیان همانند اجداد خود در معرض تهدیدات مرگبار قرار دارند.»
 
2ـ اخبار ضد و نقیض از برجام
روز گذشته وبگاه «پالتیکو» خبر داده مقام‌های ارشد دولت بایدن از جمله «وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه قرار است در جلسه محرمانه در کنگره حاضر شده و سناتورها را در جریان آخرین خبرها درباره ایران قرار و به سؤالات آنها پاسخ دهند. پالتیکو نوشت: «یک دستیار مجلس سنا وابسته به حزب دموکرات که نخواست نامش منتشر شود، گفته است در مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت حاصل شده است.» وبگاه آمریکایی همچنین نوشته: در این نشست درباره مسائلی از قبیل «تهدیدات کلی ایران علیه ایالات متحده و شرکای منطقه‌‌ای آن به طور خاص رژیم صهیونیستی و همچنین حمایت تهران از تروریسم صحبت خواهد شد.» اما زمان کمی از این خبر نگذشته بود که مدیرکل آژانس اتمی اعلام کرد که احتمال احیای برجام در آینده نزدیک، بسیار ضعیف است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌سی کانادا گفت: «توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس در ماه مارس، گامی در مسیر صحیح بود و به نفع تمامی طرفین توافق هسته‌ای است که روند همکاری سازنده با ایران در پیش گرفته شود، اما احتمال احیای برجام در آینده نزدیک، بسیار ضعیف است.»
 
3ـ ترس آمریکایی‌ها از روابط ایران و روسیه
کاخ سفید اعلام کرد که نشانه‌هایی را می‌بیند که روسیه و ایران در حال تشدید همکاری‌های نظامی خود هستند، روندی که به گفته دولت آمریکا، همسایگان ایران در خاورمیانه را به خطر می‌اندازد و به ایران اجازه می‌دهد تجهیزات نظامی ذخیره کند. جان کربی تأکید کرد: «مشارکت روسیه و ایران به ایران اجازه می‌دهد تا اقداماتی را انجام دهد که خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند.» به گفته کربی، مسکو از ماه اوت بیش از ۴۰۰ هواپیمای بدون سرنشین از تهران دریافت کرده است که از بیشتر آنها استفاده کرده و می‌خواهد پهپادهای بیشتری بخرد. وی افزود: «روس‌ها علاقه‌مند به خرید هواپیماهای پیشرفته‌تر و مرگبارتر هستند. کربی با اشاره به اینکه تأمین پهپاد بخش اصلی کمک‌های نظامی تهران به مسکو را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: «در راستای تشدید همکاری‌ها، ایران قصد دارد میلیاردها دلار تجهیزات نظامی از مسکو دریافت کند. ایران خواهان خرید هلیکوپترهای تهاجمی، رادارها و هواپیمای آموزشی YAK-130 از این کشور است، ماه گذشته ایران اعلام کرد که با خرید هواپیماهای جنگنده سوخو‌ـ۳۵ از روسیه موافقت کرده است.»
 
▼ اخبار کوتاه
یک بام و دو هوا درباره انتخابات/ عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توئیتی نوشت: «امروز ترکیه و مردم آن، برنده واقعی این انتخابات بود. راه‌حل نجات‌بخش ایران برگزاری چنین انتخاباتی است نه کاریکاتوری به نام انتخابات ۱۴۰۰. قدرت واقعی حکومت اینجاست. افتخار حکومت و دولت ترکیه است.» حمید رسایی، نماینده سابق مجلس در پاسخی به توئیت عبدی نوشت: «از نظر شما مشارکت بالای ۸۰ درصدی سال 1388 و زیر ۸۰ درصدی سال ۱۴۰۰ و هر مشارکت دیگری که در آن رأی نیاورید، کاریکاتوری است. فقط وقتی رأی بیاورید، نظر مردم اعتبار دارد... ضمنا طبق ماده ۲۵ قانون احکام اساسی انتخابات ترکیه، رأی ندادن ۳۰۰ لیر جریمه دارد به اضافه محرومیت احتمالی از خدمات عمومی.»
 
اقتدار ایران در پهنه خلیج‌فارس/ اندیشکده آمریکایی هوور که یک نهاد تحقیقاتی واقع در دانشگاه «استنفورد» در ایالت کالیفرنیا است در تحلیلی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان «دشمن رام‌نشدنی» آمریکا یاد کرده و نوشته سیاست مهار ایران رو به فروپاشی است. این اندیشکده همچنین با ادعای سلطه ۷ دهه‌ای آمریکا بر خلیج‌فارس نوشته است: «ایران کنترل خلیج‌فارس را به دست گرفته است.»
 
عاملان اصلی تورم/ بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، رقم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از ۱۸۶ هزار میلیارد تومان در بهمن ۱۴۰۰ با رشد بیش ‌از ۸۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به بیش‌ از ۳۴۴ هزار میلیارد تومان در بهمن ۱۴۰۱ رسید. بدهی بانک‌های غیردولتی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است و یکی از عوامل تورم‌زا در جامعه محسوب می‌گردد.
 
قیمت بنزین افزایش نمی‌یابد/ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد، برخی رسانه‌ها برای جا نماندن از بازار داغ شایعات بنزینی، هر روز بر طبل این شایعات به بهانه تأیید و تکذیب می‌کوبند و این در حالی است که دولت همواره تأکید کرده که قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ افزایش نخواهد داشت.
 
اروپا زیر تیغ جاسوس آمریکا/ کلر دالی نماینده ایرلندی پارلمان اروپا گفت: «گفت‌وگوهای روزمره مردم در اروپا توسط آژانس‌های جاسوسی آمریکا به شکل ظالمانه‌ای دائما بدون احترام برای مسائل خصوصی آنها شنود می‌شود. هیچ احترام متقابلی در روابط اروپا و آمریکا وجود ندارد.»
 
ثبات در تحولات منطقه/ رسانه عربی «اساس میدیا» اعلام کرد: «رهبران عربستان سعودی در پاسخ به درخواست هیئت‌های مختلف اعزامی ایالات متحده آمریکا به این کشور برای بازنگری در تجدید روابط با ایران، این تصمیم را برگشت‌ناپذیر اعلام کردند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات