صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۵۰۳۳۰

اسلامی: نیروی انسانی سازمان انرژی اتمی تا ۷ سال آینده حداقل ۳ برابر می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن تشریح آخرین دستاوردها در حوزه صنعت هسته‌ای کشور با بیان اینکه نیروی انسانی سازمان تا ۷ سال آینده حداقل ۳ برابر خواهد شد، گفت: کارکنان این سازمان جریانی خلاق و نوآور هستند.

محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی امشب (شنبه) چهارم شهریور ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح آخرین دستاوردها در حوزه صنعت هسته‌ای کشور پرداخت.

اسلامی: نیروی انسانی سازمان انرژی اتمی تا ۷ سال آینده حداقل ۳ برابر می‌شود

وی درباره تولید رادیودارو گالیوم RM۲ (رادیودارو تشخیصی) و لوتیشیوم توسط سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: سال گذشته رادیوداروها به نتیجه رسید و فرآیند بالینی را طی کرد و با تقاضای قابل ملاحظه‌ای روبرو شد. ۴۰۰ هزار دُز در یک سال گذشته از این محصول تولید شد و نقش بسزایی در درمان بیماران داشته است.

اسلامی اضافه کرد: رادیوداروها سفارشی است و این میزان سفارش به صورت سازمان یافته و طبق برنامه روزانه و هفتگی در اختیار بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی قرار می‌گیرد. این دو نوع رادیودارو کاربرد بسیار موثری داشته و تقاضای زیادی برای آن وجود داشت که تولید صورت گرفت و توانست در خدمت جامعه قرار بگیرد و اثربخشی خود را داشته باشد.

محمد اسلامی تصریح کرد: این مسیر همچنان ادامه دارد و همکاران ما پیوسته هم در بخش تحقیقات و هم تولید در خصوص افزایش دقت روی رادیوداروها و اثربخشی روی رادیوداروهای درمانی تلاش می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت که در خصوص رادیوداروی گالیوم RM۲  با تقاضاهای گوناگون مواجهیم. هر جا شبکه پروازی مناسب باشد و بتوانیم نقل و انتقال آن را انجام دهیم، قادر به انجام آن هستیم.این محصول هم اکنون بازار صادراتی خوبی دارد و از کشورهای مختلف برای این رادیودارو درخواست داریم.خوشبختانه  وضعیت انجام پروازهای بین‌المللی بهتر شده و صادرات ما نیز آغاز شده است.

به گزارش فارس، این رادیودارو برای تشخیص دقیق و زودهنگام انواع تومور‌های سرطانی از جمله پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو توسط محققان ایتالیا، آلمان و آمریکا در مرحله مطالعات بالینی قرار گرفته است. ایران تنها کشور در غرب آسیاست که این دارو را در سطح بالینی آماده کرده است. صفر تا ۱۰۰ فناوری تولید این رادیودارو بومی است و در مقایسه با نمونه‌های خارجی قیمت پایین‌تری دارد.

 گالیوم RM۲ با همکاری مشترک متخصصان سازمان انرژی اتمی و دانشگاه علوم پزشکی مراحل اولیه آموزش بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

وی درباره نیروی انسانی مشغول به فعالیت در سازمان انرژی اتمی نیز اظهار داشت: برای نیروی انسانی هم در فرآیند آموزش و توسعه منابع انسانی و هم در فرآیند جذب گام‌های بزرگی برداشته‌ایم. امسال از ۱۰ دانشگاه در ۱۰ رشته در دفترچه کنکور برای سازمان انرژی اتمی بورسیه خواهیم گرفت و این را به صورت مستمر ادامه خواهیم داد که از طریق بورسیه تعدادی را جذب کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: در فراخوانی که از طریق بنیاد ملی نخبگان داشتیم این بنیاد نخبگانی که در داخل و خارج از کشور بودند را معرفی کرده و تعدادی از آنها مورد مصاحبه و ارزیابی قرار گرفته‌اند و اولین گروه از نخبگان در دو ماه گذشته آموزش‌های مقدماتی خود را طی کردند.

*  ظرفیت نیروی انسانی سازمان تا ۷ سال آینده حداقل سه برابر خواهد شد

اسلامی همچنین گفت: ظرفیت نیروی انسانی سازمان تا هفت سال آینده حداقل سه برابر خواهد شد. مرکز آموزش‌های بین‌المللی تخصصی هسته‌ای را در پژوهشگاه سازمان پیش بینی کرده‌ایم که نیروهای دانشی دارای مهارت هسته‌ای را شناسایی و در دوره‌ها شرکت کنند که در مشاغل پیش بینی شده به کار گرفته شوند. سه مسیر را برای جذب و تربیت نیروی انسانی و به کارگیری آنها در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: برنامه ریزی کردیم دانش آموزان دبیرستان‌های انرژی اتمی بعد از پذیرش در دانشگاه‌ها وارد فرآیند جذب در سازمان انرژی اتمی شوند و علاوه بر این، تعداد مدارس انرژی اتمی را افزایش داده‌ایم. در سال ۱۴۰۰ ما هفت مدرسه در سطح کشور داشتیم که ان‌شاءالله امسال از ۲۰ عبور خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور همچنین به تشریح کاربردهای فناوری هسته‌ای در زندگی مردم و در حوزه کشاورزی و از جمله در زمینه پرتودهی محصولات کشاورزی و زدودن سموم و آفت‌ها و افزایش قابلیت ماندگاری همچنین در صنایع کشور اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته توسط یک شبکه دانش بنیان کار طراحی، مهندسی، ساخت، آزمایش و ارزیابی همه سامانه‌های مولد پرتویی انجام شده است.
وی توضیح داد: سامانه‌هایی که به واسطه تحریم‌ها و قیمت گزافی که دارند به راحتی قابل خریداری نبود، اما ما همه آن‌ها را ساختیم و آماده کردیم و هم اکنون به عنوان یک معیار برای تولید در اختیار ما قرار دارد. در این دوره بر اساس تعامل با وزارت جهاد کشاورزی، ۱۲ قطب در کشور برای پرتودهی محصولات کشاورزی شناسایی شده و با یک کار دانش‌بنیانی و همکاری با بخش خصوصی برنامه استقرار این سامانه‌ها را شروع کرده‌ایم.

وی ادامه داد: کار را در تعدادی از این قطب‌های شناسایی شده آغاز کرده‌ایم و به دنبال این هستیم که در یک سال آینده حداقل در پنج و حداکثر ۱۰ مرکز نه تنها سامانه پرتودهی با گاما بلکه سامانه پرتو مایکروویو مستقر شود و با شروع کار خود به ایفای نقش بپردازند.

به گزارش فارس، معاون رئیس جمهور درباره کاربرد انرژی هسته‌ای در صنایع کشور نیز گفت: یکی از کاربردهای فناوری هسته‌ای در صنعت و بهره‌گیری در ابزار دقیق صنعتی و تمامی سامانه‌های کنترلی است که بحث فرآیندی و ایمنی دارند. همه این ابزارها که در صنایع مختلف کاربرد دارند در سازمان انرژی اتمی ساخته و در اختیار صنایع مختلف قرار گرفته است. در این زمینه تعدادی محصول جدید هم طراحی و ساخته شده است.

وی ادامه داد: در این مسیر یکی از اقدامات موثر، ساخت شبیه ‌ساز نیروگاه‌های هسته‌ای است که ما هم اکنون قابلیت طراحی برای هر مجموعه‌ای را در اختیار داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با دانشگاه‌های مختلف در ارتباط هستیم تا شبیه‌ سازهای نسل جدید را جایگزین شبیه‌ سازهایی که قبلا در مقیاس کوچک‌تر به آن‌ها داده شده بود کنیم. این اقدام، گام بزرگی است زیرا شبیه‌سازها به عنوان اتاق کنترل یک نیروگاه محل حساسی هستند و خوشبختانه همکاران ما به تکنولوژی و توان ساخت آن دست پیدا کرده‌اند.

اسلامی در ادامه این برنامه و درباره توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای در کشور و تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور نیز گفت:در سند چشم راهبردی ۲۰  ساله سازمان انرژی اتمی ایران برنامه ریزی شده بود که ۱۵ درصد سهم برق کشور را داشته باشیم که با فرمایشات مقام معظم رهبری این ظرفیت را به ۲۰ هزار مگاوات افزایش دادیم. سایت‌ها و مکان‌ها برای این کار انتخاب شده‌اند. انتخاب مکان‌ها تقریبا رو به نهایی شدن است. ساخت تجهیزات نیروگاه‌های دوم و سوم بوشهر در داخل و خارج از کشور در برنامه قرار گرفته و تعدادی از قراردادها ابلاغ و اجرای تعدادی از آنها نیز آغاز شده است. اواخر سال گذشته ۲۳۰ نفر در پروژه فعالیت می‌کردند و امروز از دو هزار نفر گذشته است. 

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین عنوان کرد: ۱۵۹ دستاورد در سال گذشته به لطف خدا به یک جریان تبدیل شده است و در آغازین روزها شاهدیم روند رو به رشد برقرار است و همکاران ما با نشاط و با انگیزه کار می‌کنند. کارکنان سازمان انرژی اتمی یک جریان خلاق و نوآور هستند.

وی در پایان گفت که سازمان انرژی اتمی در خدمت مردم و برای حل مسائل مردم به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات