صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۴۸۶۴۰

چگونه ۱۲ تریلیون دلار از سهم دلار در تجارت بین‌الملل کاسته شده است؟

از ۳۶ تریلیون دلار تجارت بین‌المللی، ۱۲ تریلیون دلار با «سی.آی.پی.اس» و یوآن عملیاتی شده است و مابقی این ۳۶ تریلیون دلار با سوئیفت و سایر پیام‌رسان‌هاست.

در بسته فرآیند دلارزدایی، مجموعه‌ای از اقدامات در حال رقم خوردن  است که مهم‌ترین آن، اقدامات پیام‌رسان است. پیام‌رسان سوئیفت را همه می‌شناسند؛ ولی غیر از سوئیفت، بانک‌ها از پیام‌رسان‌های دیگری نیز استفاده می‌کنند. با رصد نظرات و پیشنهادات کارشناسان اقتصادی و تجارت بین‌الملل، به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران نیز از ساختار پیام‌رسان کشورهای گوناگون می‌تواند به جای ساختار سوئیفت بهره برد. کارشناسان پیشنهاد می‌دهند با توجه به موفقیت‌های دولت چین، ازظرفیت این کشور می‌توان برای کنار زدن سوئیفت در روند کلی دلارزدایی استفاده کرد.

«عبدالعظیم ملایی» پژوهشگر بانکداری بین‌المللی می‌گوید: «در نتیجه گفت‌وگو  با هشت بانک کشور در حوزه بین‌الملل، بحث تنوع‌بخشی در حوزه پیام‌رسان به آنها ارائه شد. درگاه واحدی در شبکه بانکی وجود دارد که پیامی ایجاد، سپس به کانال‌های مختلف وصل می‌کند و دیتایی وجود دارد که تشخیص می‌دهد کدام پیام برای سوئیفت، کدام پیام برای «سی.آی.پی.اس» و کدام روی «اس.اف.ام» ارسال شود.»

سامانه بین‌المللی بانک مرکزی چین (سی.آی.پی.اس) سال ۲۰۲۱ معادل ۱۲ تریلیون دلار تجارت خارجی این کشور را عملیاتی کرد. چین شریک نخست تجاری بیش از ۱۲۰ کشور است و زمانی که این اعداد را مقایسه می‌کنیم، به این نتیجه منطقی می‌رسیم که از ۳۶ تریلیون دلار تجارت بین‌المللی، ۱۲ تریلیون دلار با «سی.آی.پی.اس» و یوآن عملیاتی شده و مابقی ۳۶ تریلیون دلار با سوئیفت و سایر پیام‌رسان‌هاست.

این ۱۲ تریلیون دلار از سهم دلار در تجارت بین‌الملل می‌کاهد. این نکات ذهنیت‌های جدیدی در حوزه فضای پرداخت‌های بین‌المللی برای ما ایجاد می‌کند که باعث می‌شود ابزاری در این زمینه طراحی کنیم و با آن، در فضای تحریم و فشارهای خارجی مشکلات خود را حل کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات