صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۸۶۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 17 تیرماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): این جشن غدیر در تهران خیلی چیز عجیبی بود! نمی‌دانم شما دیدید یا خیر؛ من خودم در تلویزیون نگاه کردم دیدم؛ بعضی‌ها هم که رفته بودند، آمدند برای ما تعریف کردند. دیدید چه جوری در این جشن میلیونی، همه جور آدمی شرکت کردند؟ اینها طرف‌دار دینند، اینها دوست دارند دین را.(1401/5/5)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
10 کیلومتر عاشقی
عید غدیر امسال را باید یک عید تاریخی دانست. «مهمونی 10 کیلومتری» این بار با ابعاد و کیفیت بیشتر بهتر نه تنها در تهران بلکه در ده‌ها استان با حضور پرشور مردم متدین برگزار شد.
1ـ این رویداد شاد و مهیج در حالی رخ داد که عده‌ای اصرار دارند مردم ایران به خاطر مشکلات اقتصادی، عصبی و افسرده و با نظام و مسائل دینی قهر هستند! اگر بخواهیم یک نمونه روشن تجمیع ایمان و امید را معرفی کنیم، بی‌شک مهمونی 10 کیلومتری مصداق بارز آن است. مردمی مؤمن به عشق امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) در این اجتماع حاضر می‌شوند و با وجود مشکلات متعدد بر اعتقادات خود پافشاری دارند چرا که به برکت همین حضور این امید را هم دارند که به زودی بر معضلات موجود غلبه خواهیم کرد.
2ـ این جشن نشان داد جمهوری اسلامی هم اعتماد به نفس بالایی دارد و هم از آن سو به مردم خود اعتماد زیادی دارد به این معنا که می‌داند از پس چنین رویداد کلان و بزرگ چند لایه با یک امنیت کامل برخواهد آمد و نیز یقین دارد که در این حجم وسیع حتما مردمش به صورت میلیونی شرکت خواهند کرد و به این فراخوان لبیک خواهد گفت.
3ـ برخلاف ادعاهای سیاسی مطرح شده، رسانه ملی همچنان بین مردم مرجعیت بالایی دارد و نفوذ و برد آن شگفت‌آفرین است. چرا که تبلیغ و دعوت این فراخوان از سوی رسانه ملی و به عبارتی حکومتی صورت گرفته است. در طرف مقابل چندین رسانه با هزینه‌های گزاف و زمان مستمر علیه دین و انقلاب می‌گویند و می‌نویسند اما خروجی آن چیست؟ اعتراف به شکست‌های مکرر و همراهی حداقلی مردم با این رسانه‌ها!
4ـ بزرگی یک رویداد با ضعف‌ها و نواقص احتمالی هم همراه خواهد بود اما نکته مهم این است که پس از یک بار برگزاری این مراسم در سال گذشته؛ امسال شبیه چنین جشنی هم در سایر استان‌ها و هم در بسیاری از محلات در قالب کوچک‌تری برگزار شد تا در کنار بسیاری از مناسبت‌های ملی و مذهبی، عید غدیر نیز به عنوان هویت دینی و شیعی صاحب یک نماد به یاد ماندنی شود و نشان دهد، می‌توانیم هم کلان بیمارستان بسازیم و در همان روز کلان اقدام فرهنگی را هم به ثمر برسانیم.
نکته پایانی، جریانات انقلابی و دینی که با همت و قدرت خود این شکوه بی‌نظیر را رقم زدند بایسته است امتداد این مراسم را با تحلیل‌های درست و مطابق با واقع انجام داده و پیوست‌های علمی و تجربی این واقعه تاریخی را تکمیل کنند.  
مهدی عامری
 
 
▼ گزارش روز
طناب پوسیده حجاریان
همزمان با افزایش کنش‌گری اصلاح‌طلبان برای تعیین سازوکار این جریان برای سیاست‌ورزی و حضور در انتخابات، تحرکات طیف رادیکال و افراطی نیز افزایش یافته است. نمونه این تحرکات را باید در مصاحبه امثال؛ فائزه هاشمی، سعید حجاریان و... دید که یا به نفی مستقیم حضور در انتخابات پرداخته و یا برای حضور در انتخابات به تعیین شروط می‌پردازند. در زمینه علل چنین رفتارهایی از سوی طیف رادیکال اصلاحات مانند حجاریان چند نکته تحلیلی را می‌توان مد نظر داشت:
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ شرط و شروط طیف رادیکال و افراطی‌ای مانند حجاریان را نمی‌توان به معنای شرط و شروط برای حضور در انتخابات دانست؛ چرا که این طیف افراطی سال‌هاست از انتخابات گذر کرده و نافرمانی را جست‌وجو می‌کنند. برای مثال حجاریان در سایت مشق نو در 10 آذر 1397 اینگونه می‌نویسد: «تاکتیک اصلی اصلاحات، سازماندهی نیروها از پایین است. این روش در گسترش احزاب، سازمان آهنین، بسیج توده‌ای و انواع سازمان‌های مردم‌نهاد متجلی می‌شود و حتی بعضی مواقع می‌توان به نافرمانی مدنی فکر کرد. اساساً معتقدم فشار از پایین با انتخابات پدید نمی‌آید. پس باید گفت: پروژه اصلاحات به انتخابات گره نخورده است. زیرا انتخابات به‌ معنای کنونی آن، مصداق گدایی قدرت است.» لذا شروط طیف‌های تندرویی مانند حجاریان بیش از آنکه شروط برای آمدن به صحنه انتخابات باشد تئوریزه کردن آنچه نافرمانی می‌داند است. 2ـ نسخه تجویزی امثال حجاریان را باید طناب پوسیده‌ای دانست که با آن نمی‌توان به چاه رفت. اشکال اول اینکه هر جریان سیاسی برای مانایی خود نیازمند بازیگری سیاسی است و این ذاتی‌اش محسوب می‌شود. جریان سیاسی مانند ماهی است؛ همانگونه که ماهی بدون آب می‌میرد جریان سیاسی هم بدون کنش‌گری سیاسی رو به اضمحلال خواهد رفت. لذا اینکه یک جریان سیاسی را از فعالیت سیاسی منع کرده و آن را به «نافرمانی مدنی» دعوت کنی‌ـ آنگونه که امثال حجاریان می‌نویسند و می‌اندیشند‌ـ جز خسران برای جریان سیاسی مطبوع چیز دیگری حاصل ندارد. 3ـ اشکال دومی که بر این صحبت وارد است و جریان اصلاحات را با خسارت همراه می‌کند منابع انسانی و بدنه اجتماعی جریان است. عدم بازیگری سیاسی به معنای به عاریت گذاشتن بدنه اجتماعی و طیف هوادار است. توصیه جریان افراطی‌ای مانند حجاریان‌ـ در صورت جامه عمل پوشیدن‌ـ زمینه‌ای را فراهم می‌آورد تا بدنه متمایل به جریان اصلاحات از جاهای مختلف گاه به اسم خط سوم داخلی و گاه به اسم جریان‌های ساختارشکن خارج‌نشین به عاریت گرفته شود. اضمحلال بدنه اجتماعی هم چیزی جز اضمحلال جریان سیاسی نتیجه‌ای ندارد.
نکته مهم؛ حوادث و اتفاقات چند سال اخیر نشان داده است که سازوکار مواجهه با نظام در هر طیف سیاسی استفاده از سازوکار قانونی است. به همین دلیل در مدت اخیر شاهد فعال شدن سیاسیون و طیف‌های داخلی اصلاحات هستیم تا برای رسیدن به یک سازوکار رقابت به اجماع برسند. آنچه مطلوب و مورد نیاز است این است که در این سازوکار نباید اجازه داد طیف‌های تندرو و رادیکال زیر میز مفاهمه، گفت‌وگو، مشارکت و... بزنند و میز کذایی و غیر منطقی خود را پیش پای جریان بگذارند.    
یعقوب ربیعی
 
 
▼ خبر ویژه
تعلیق امنیتی برای رابرت مالی
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حدود 10 روز پیش اعلام کرد: رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، به مرخصی رفته و «آبرام پالی» به‌ صورت موقت جای اوست. بعد از آن CNN گزارش داد مجوز امنیتی مالی به ‌دلیل کوتاهی او در نگهداری اسناد محرمانه معلق شده است. هنوز مشخص نیست کشف چه موضوعی باعث معلق‌ شدن مجوز امنیتی او شده است.
 
 
▼ اخبار 
1ـ بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی در جنگ اوکراین
رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند؛ بسته تسلیحاتی جدید آمریکا برای اوکراین احتمالا شامل بمب‌های خوشه‌ای خواهد بود که از سوی بیش از 100 کشور ممنوع شده است. بر اساس گزارش‌های ای‌بی‌سی نیوز، پولیتیکو، نیویورک‌تایمز و آسوشیتدپرس انتظار می‌رود این بسته تسلیحاتی به صورت رسمی روز جمعه اعلام شود. روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا با ارائه بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین موافقت کرده است. این مقام آمریکایی مدعی شده است: ارائه مهمات خوشه‌ای به اوکراین به نفع امنیت ملی ایالات متحده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از منابع آگاه نوشت: انتظار می‌رود پنتاگون تا ساعاتی دیگر اعلام کند هزاران بمب خوشه‌ای را به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی جدید 800 میلیون دلاری، به اوکراین ارسال خواهد کرد. گزارش سال 2021 از سوی ائتلاف بمب‌های خوشه‌ای نشان داد که هزاران بمب خوشه‌ای در سراسر جهان در سال 2020 مدت‌ها پس از توقف جنگ، در مرگ و جراحت غیرنظامیان نقش داشتند.
 
2ـ کالاهای ایرانی در قلب پالایشگاه‌های فراسرزمینی
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: «در سفر اخیر ریاست‌جمهوری به آمریکای لاتین تفاهم‌نامه‌ها و اقدامات سازنده‌ای بین طرف‌های ایرانی و خارجی صورت پذیرفت. شرکت پالایش و پخش به عنوان یک شرکت پایین دستی به عنوان اولین مجموعه وزارت نفت بود که در این زمینه ورود کرد. گروه‌های کارشناسی ما در قالب کارگروه‌های مختلف در بخش نوسازی پالایشگاه‌های کشورهای آمریکای لاتین حضور پیدا کرد. در مقابل نیز تیم‌های کارشناسی کشورهای مذکور از مجموعه‌های صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان ما بازدید کرده و از نزدیک با ظرفیت‌های تخصصی و تولیدی کشور آشنا شدند. در پی این تعاملات، کشورهای آمریکای لاتین به این نتیجه رسیدند که امکانات و تجهیزات ایران در رقابت با استانداردهای جهانی است. برهمین اساس برای حدود دو میلیون قلم کالا را در قالب 227 بسته، فرآیند مناقصه انجام شد که طی آن پس از انتخاب شرکت‌های سازنده، تجهیزات لازم ساخته و به کشورهای مقصد منتقل شد.»
 
3ـ بهترین گزینه پیش‌روی غربی‌ها
گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش به شورای امنیت درخصوص قطعنامه 2231 گفت: «برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام نتیجه مذاکرات فشرده در طول چندین سال برای دستیابی به اهداف مشترک منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و امنیت منطقه‌ای بود من همچنان متقاعد هستم که توافق بهترین گزینه موجود برای تضمین ماهیت منحصراً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است. طرفین برای رسیدن به توافق در موضوعات باقیمانده در اولین فرصت تلاش کنند. از آمریکا درخواست می‌کنم که تحریم‌های خود را همانطور که در برجام ذکر شده لغو یا معاف کند و معافیت‌ها را در رابطه با تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران تمدید کند. پیشرفت‌های اخیر احیای روابط دیپلماتیک در منطقه، گام‌های اساسی برای دستیابی به ثبات است.
 
4ـ اشراف مقاومت و شوکه شدن صهیونیست‌ها
پس از به شهادت رسیدن شهید خلایله اشراف اطلاعاتی فلسطینی‌ها و انتشار عکس قاتل او، صهیونیست‌ها را شوکه کرد. یک گروه فلسطینی با انتشار اطلاعات دقیق این جنایتکار صهیونیستی و خانواده‌اش که شهید خلایله را در تل‌آویو به شهادت رساند، در ویدیویی نوشت: «همه چیز آماده است، این شما و این قاتل برادرتان، انتقام خون او را خواهیم گرفت. تروریست صهیونیستی هم بعد از شنیدن این خبر دچار ترس شدید شده و گفته است: «من شوکه شدم، آنها عکس‌های فرزندانم و آدرس من را از کجا آوردند؟ نمی‌دانم چگونه به آنها رسیده است؟ واقعا می‌ترسم.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
پررویی نجومی ایرلاین‌ها/ در حالیکه در سایت‌های داخلی فروش بلیت هواپیما تقریبا تا یک ماه آینده هیچ بلیتی وجود ندارد که بلیت پروازهای داخلی با قیمت دلاری توسط سایت‌های عربی فروخته می‌شود. برای مثال بلیت پرواز تهران‌ـ مشهد هواپیمایی تابان با قیمت حدود 55 دلار (حدود 2 میلیون و 750 هزار تومان) فروخته می‌شود. نرخ مصوب این پرواز یک میلیون و 314 هزار و 800 تومان است.
 
دیوانه علیه دیوانه/ ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گفت: «آیا کسی جدا باور می‌کند کوکائینی که در کاخ سفید یافت شده برای شخص دیگری به جز جو و هانتر بایدن باشد؟! رسانه‌هایی که اخبار جعلی منتشر می‌کنند به زودی خواهند گفت: این مقدار بسیار کم بوده و یا اینکه اصلا چنین چیزی کوکائین نبوده و دارویی شبیه به آسپرین بوده است و بدین ترتیب این داستان محو خواهد شد!»
 
کنکور‌ی‌ها آب رفتند/ سال 1400 از بین یک میلیون و 369 هزار و 416 داوطلب ثبت‌نامی، یک میلیون و 184 هزار و 130 داوطلب به جلسه آزمون رفتند یعنی 13 درصد آنها در سر جلسه امتحان حاضر نشدند. کنکور سال 1402 نسبت به سال 1401، با کاهش 24 درصدی و به عبارت دیگر با کاهش 369 هزار و 786 نفری داوطلبان همراه بوده است.
 
70 هزار زمین برای جوانی جمعیت/ وزیر راه و شهرسازی گفت: «تا امروز بیش از 15 هزار و 500 قطعه زمین تقدیم هموطنان عزیز در سراسر کشور شده است. تا پایان سال 70 هزار قطعه زمین تقدیم مردم عزیز کشورمان خواهیم کرد. هر قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت 200 میلیون تومان برای دولت هزینه زیربنایی دارد.»
 
مایع آدم‌کش/ گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2018 نشان می‌دهد 5/13 درصد از مرگ‌ومیرهای افراد بین 20 تا 39 سال به دلیل مصرف مشروبات الکلی است، این آمار در ایالات متحده حیرت‌انگیز است. کشورهای اسلامی از جمله ایران در این آمار جزو بهترین کشورها معرفی شده‌اند.
 
متخصص صهیونیست‌شناسی/ روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در مطلبی پیرامون حزب‌الله لبنان نوشت: «سیدحسن نصرالله» در تشخیص نقاط ضعف رژیم صهیونیستی متخصص است و حزب‌الله برای هر جنگی آماده است.»
 
آچمز جدید براندازان/ گاردین نوشت: «انگلیس از اضافه‌ کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی خودداری کرده است و تصمیم گرفته به ‌جای آن، سیاست تحریم‌ها را دنبال کند.»
 
قاچاقچی‌ها در تور ندسا/ نیروی دریایی سپاه یک شناور حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق را در خلیج‌فارس توقیف کرد. این شناور 12 خدمه داشته است.
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
50002452424
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات