صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۴۸۸۳۶

الزامات بهره‌گیری از مزایای عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای

درباره مزایای اقتصادی عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، گفت: در روابط اقتصادی بین‌الملل حضور در نهادهای تأثیرگذار در اقتصاد بین‌الملل یک قوت است به عبارتی هر کشوری در صورتی که  بتواند در نهادهای تأثیرگذار جهانی در حوزه اقتصادی حضور داشته باشد این موضوع برای آن کشور نشان دهنده اقتدار، پیشرفت و توسعه است. 

الزامات بهره‌گیری از مزایای عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای

وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به اینکه اگرچه تشکیل سازمان همکاری‌های شانگهای در راستای همکاری‌های چندجانبه امنیتی بین اعضای آن  بوده است، افزود: هند، چین، روسیه و همه کشورهای عضو این سازمان از جمله ایران کشورهایی هستند در در صحنه مهندسی جهان نقش دارند اما به دلیل اینکه مسائل اقتصادی امروزه نقش اصلی را در مسائل امنیت دارد لذا راهبران این اتحادیه مسائل اقتصادی را جزو اولویت‌های نظام تصمیم‌گیر‌هایشان قرار داده‌اند. 

* تعاملات مالی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای 

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه کشورها عضو سازمان‌ همکاری‌های شانگهای سالانه حدود 500 تا 600 میلیارد دلار با یکدیگر تعاملات مالی دارند، اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیک نقش کلیدی را در بازی‌های اقتصادی می‌تواند داشته باشد. 

وی افزود:تعدادی از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه انرژی از عمده‌ترین تولیدکنندگان هستند همچنین  تعدادی از آنها بزرگترین مصرف‌کنندگان انرژی دنیا هستندن مانند کشورهای  چین،‌ هند،‌روسیه و ایران، لذا در تعاملات تجاری و مالی به اندازه ضریب تاثیر انرژی می‌توانیم بهره ببریم و بهره بگیریم.

آل اسحاق بیان داشت:  40 درصد از بازار مصرف دنیا متعلق به کشورهای عضو سازمان همکارهای شانگهای است و لذا تعاملات 500 تا 600 میلیاردی این کشورهای با یکدیگر رقم قابل ملاحظه‌ای است لذا اگر بتوانیم از بخشی از این ظرفیت اقتصادی در بخش صادرات و واردات استفاده کنیم قطعا بسیار در توسعه روابط تاثیرگذار است.

وی افزود: بطور کلی یک رابطه مستقیمی بین راهبردها، استراتژی‌ها، سیاست‌های اقتصادی و تجاری، امنیت ملی و توسعه کشورها وجود دارد و این مسائل در سطح جهانی، منطقه‌ای و ملی با هم در ارتباط هستند بنابراین اگر روابط تجاری و اقتصادی در کشور رشد یابد، امنیت و توسعه کشور نیز رشد می‌کند و در نقطه مقابل اگر راهبردهای، استراتژی‌ها، سیاست‌های اقتصادی و تجاری نتوانیم استفاده کنیم به همان نسبت در امنیت و توسعه نیز آسیب‌پذیر خواهیم بود. 

آل اسحاق بیان داشت: بعد از 18 سال تلاش عضو دائم شدن در این سازمان برای ما بسیار حائز اهمیت است و  هم می‌تواند در توسعه روابط اقتصادی ایران با تک‌تک اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای مؤثر باشد و هم در قالب تعاملات جمعی با این کشورها شاهد اثرات مثبتی باشیم و لذا یک فرصت بسیار مهمی برای کشور اما بهره‌گیری از این موضوع مشروط به یک سری شرایط است.

وی با تأکید بر فراهم‌سازی زیرساخت‌های برای بهره‌گیری از فرصت‌های عضویت دائم شدن در سازمان همکاری‌های شانگهای بیان داشت: لازم است در تعامل دو جانبه مانند تعامل ایران - هند، ایران - روسیه و ایران با سایر کشورهای عضو مذاکراتی درخصوص تعرفه‌ها و ترجیحات و نیازمندی‌های طرفین به واردات و صادرات به صورت جزء به جزء بحث و بررسی شود و مشکلات مسائل مختلف از جمله حمل و نقل، بانکی، تجاری و اقتصادی را حل کنیم. 

* الزامات بهره‌گیری از مزایای عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: لازمه بهره‌گیری از مزایای پیوستن به این سازمان و تمرکز بر آن وجود یک نهاد مستقل،‌ توانا، کارا و به روز است و لذا حتما باید یک وزارت تجارت خارجی یا وزارت بازرگانی در کشور داشته باشیم. در واقع پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای محقق شده است اما سازمان، نهاد و به عبارتی وزارتخانه‌ای که به صورت مستقل  برای بهره‌گیری از مزایای پیوستن به این سازمان تمرکز داشته باشد وجود ندارد و هر وزارتخانه‌ مرتبطی به صورت پراکنده در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند.

وی افزود: استفاده از این ظرفیت‌ها مانند عضویت رسمی در این نهاد بین‌المللی نیازمند آن است که یک نهاد تخصصی که توانایی مدیریت داشته باشد و در سطح بین‌المللی نیز از اختیارات لازم برای مذاکرات برخوردار باشد. بهره‌گیری از این فرصت‌ها به این شیوه که این مسائل در حاشیه کشور باشد و آنگاه در روابط بین‌الملل تقاضای ما در حد بین‌المللی باشد امکان‌پذیر نیست.

آل اسحاق اظهار داشت: ضرورت بهره‌گری از ارتباطات بین‌المللی و به عبارتی این کارهای خوبی که دولت و نظام در سطح بین‌المللی انجام می‌دهد که رابطه مستقیم بین امنیت و توسعه کشور دارد وجود یک نهاد مستقل و به روز در حد تجارت بین‌الملل است. 

به گزارش فارس، ایران در سال 2005 به عنوان عضو ناظر به سازمان همکاری شانگهای پیوست و سال بعد برای عضویت کامل در این سازمان درخواست داد که در بیست و یکمین اجلاس سران در سال 2021 با عضویت کامل ایران موافقت شد و سرانجام در ۱۳ تیر ماه امسال و در بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای که به ریاست هند برگزار شد؛ عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان به صورت رسمی اعلام و جمهوری اسلامی ایران نهمین عضو سازمان همکاری شانگهای شد.

چین،‌ روسیه، هند،‌ قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان و ازبکستان هشت عضو اصلی این سازمان هستند که با پیوستن ایران در حال حاضر این سازمان ۹ عضو دائم دارد. 

سازمان همکاری های شانگهای سازمانی اوراسیایی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبهٔ امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده‌ و نقش این سازمان از زمان تأسیس آن تاکنون در منطقه افزایش یافته است. 

به گفته ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای یک منفعت دوطرفه برای ایران و برای شانگهای و اعضای آن است.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات