صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۵۷۷۸۶
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

جلالی‌فر: برنامه‌ریزی اقتصادی ما را در مسیر رشد تولید قرار می‌دهد

امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان قانونی مردم روی رفع موانع تولید و تسهیل‌گری و برخورد با هرگونه مانع کذایی و خصوصا موانعی که ریشه در نفوذ جریانی از سوی دشمن دارد پافشاری کنند تا شاهد رشد تولید و رشد اقتصادی کشور باشیم.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با سید جلیل جلالی فر

به گزارش بصیرت، با اینکه سال هاست رهبر فرزانه انقلاب روی موضوع رشد و جهش تولید تاکید می‌کنند و دولت نیز در این زمینه فعالیت‌هایی داشته، اما این سوال مطرح می‌شود چرا آنگونه که امیدواریم و انتظار می‌رود تولید جهش نمی‌یابد؟ کارشناس و تحلیلگر تجاری در این موضوع به بصیرت پاسخ داده است.

سید جلیل جلالی فر کارشناس امور تجاری و فعال اقتصادی در گفتگو با بصیرت در خصوص راه‌های تحقق شعار‌های مرتبط با امر تولید و جهش تولیدی که به رشد و رفاه اقتصادی بیانجامد گفت: یکی از ارکان مهم توسعه هر اقتصادی داشتن برنامه‌ای جامع و عملیاتی برای رسیدن به رشد اقتصادی است. در صورتی که دولت‌ها برنامه محور عمل نکنند و براساس یک محور مشخص به سمت رشد اقتصادی و رشد تولید و به تبع آن رفاه اقتصادی حرکت نکنند اقتصاد آن کشور به مراحل بالایی که درتوسعه انتظار می‌رود نمی‌رسد.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات مهم در بحث توسعه اقتصادی توجه به جلب سرمایه گذاری اعم از خارجی و داخلی است. این موضوع بدین جهت حائز اهمیت است چرا که سرمایه گذاری‌ها در بخش‌های مختلف تولیدی زمینه‌ها را برای رشد اقتصاد فراهم می‌کند، پس تحقق جهش تولید با مشارکت مردم وابسته به بستر سازی برای جذب سرمایه هاست.

جلیل جلالی فر فعال اقتصادی معتقد است: همه جای دنیا وقتی می‌خواهند برنامه ریزی درستی برای اقتصاد خود داشته باشند تا آن‌ها را به سمت مطلوب یعنی جهش تولید ببرد به نحوی برنامه ریزی می‌کنند که در مسیر جذب بیشتر سرمایه گذاری، صادرات، واردات و تولید قرار بگیرند به همین خاطر روی موضوع تولید بسیار فکر می‌شود تا نیاز کشور را به واردات و ارز بری از کشور کاهش دهد.

وی در این زمینه با ذکر مثالی گفت: به عنوان مثال چندی پیش رئیس جمهور روسیه بر این موضوع تاکید کرد و با مردم و فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران روسی در این موضوع سخن گفت که لازم است ۱۷ درصد از سهم واردات کشور را کاهش دهیم.

جلیل جلالی فر کارشناس تجارت خارجی و فعال در حوزه اوراسیا گفت: با توجه به اینکه روسیه نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارد کاهش ۱۷ درصدی سهم واردات به منزله پایین آوردن حدود ۵۱ میلیارد دلار در سال است، به این معنا که روس‌ها در تلاشند تا سیاست جایگزین واردات را در دستور کار خود قرار دهند سیاستی که یکی از اصول مهم اقتصادی در راستای رشد تولید به شمار می‌رود.

این فعال اقتصادی معتقد است: ما نیز باید در این مسیر قرار بگیریم و این سیاست مهم را به تدریج اجرا کنیم تا به جای واردات برخی کالا‌هایی که در کشور می‌توانیم آن‌ها را تولید کنیم را خود بسازیم و وارد کننده کالای خارجی نباشیم.

جلیل جلالی فر کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و فعال تجاری تصریح نمود: مقام معظم رهبری با توجه به اهمیت این موضوع بر جهش تولید آن هم با مشارکت مردم تاکید دارند چرا که کاهش واردات و سرمایه گذاری در بخش‌های مولد، اشتغال آفرین است و مانع خروج ارز بابت واردات کالا می‌شود.

وی در این باره یادآور شد: تولید بیشتر و واردات کمتر به منزله تنظیم هر چه بهتر سیاست‌های پولی و مالی است موضوعی که اگر در سال جدید به درستی برنامه ریزی شود قطع به یقین با جهشی که در امر تولید رقم زده می‌شود می‌توان به تغییر معیشت مردم یا بهبود معیشت دهک‌های آسیب پذیر امیدوار بود.

وی در این باره یادآور شد: با تغییر معیشت مردم و درآمدزایی بیشتر جامعه قطعا سازمان تامین اجتماعی فرسوده و ناترازی نخواهیم داشت چرا که ورودی به صندوق‌های بازنشتگی بیشتر می‌شود. مردم بیمه می‌شوند و رفاه حقوق بگیران و بازنشستگان و کارگران افزایش می‌یابد.

جلیل جلالی فر کارشناس و فعال اقتصادی معتقد است: به این دلایل مهم مقام معظم رهبری هر سال به درستی بر موضوع جهش تولید تاکید می‌کنند، لذا امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان قانونی مردم روی رفع موانع تولید و تسهیل گری و برخورد با هر گونه مانع کذایی و خصوصا موانعی که ریشه در نفوذ جریانی از سوی دشمن دارد پافشاری کنند تا شاهد رشد تولید و رشد اقتصادی کشور باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات