صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۴۹۴۶۵

معنا و پیامد‌های کودتای نیجر برای انرژی و اقتصاد چیست؟

کانال تلگرامی «ترووست» تحلیل کرد: چند روز پیش در نیجر، کشوری آفریقایی که پیش‌تر مستعمره فرانسه بود، کودتا شد و حالا کودتاچیانی که ظاهراً طرفدار روسیه هم هستند، اعلام کرده‌اند فرانسه را مورد تحریم اورانیوم و طلا قرار می‌دهند، اما پیامد این کودتا برای اقتصاد جهان چیست؟

تحلیل و بررسی
کشور نیجر که تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود، دو محصول مهم صادراتی دارد. اولین مورد اورانیوم است. نیجر هفتمین کشور از نظر صادرات این فلز رادیواکتیو به شمار می‌آید. این ماده در تولید انرژی هسته‌ای و درمان سرطان نقش دارد و فعلاً به قیمت ۲۵/۵۶ دلار به ازای هر پوند معامله می‌شود، البته هنوز شرکت فرانسوی اورانو که در معادن اورانیوم غرب آفریقا فعال است به کار خود ادامه می‌دهد. از آنجا که قرارداد‌های اورانیوم بلندمدت هستند، فعلاً نقش کودتای نیجر و اقدامات احتمالی کودتاچیان روی قیمت اورانیوم مشخص نشده است. نیجر سال قبل هم دومین تأمین‌کننده اورانیوم طبیعی اتحادیه اروپا بود، بنابراین اگر مقامات جدید نیجر بر سر کار باقی بمانند و بخواهند کشور‌هایی مانند فرانسه را تحت فشار قرار دهند، در میان‌مدت یا هفته‌های آتی ممکن است قیمت اورانیوم و در نتیجه تولید انرژی هسته‌ای را بالا ببرند که می‌تواند به نوبه خود روی بهای انرژی در کشور‌های مصرف‌کننده اثر بگذارد. فرانسه ۶۳ درصد از برق خود را در سال ۲۰۲۲ از طریق انرژی هسته‌ای تأمین کرده است.
علاوه بر این، کودتا در نیجر می‌تواند روی کشور‌های غرب آفریقا و ثبات این منطقه که در سال‌های اخیر در معرض کودتا‌های زیادی بوده است، تأثیر بگذارد. این کودتا ممکن است افزایش تولید نفت را نیز به خطر بیندازد، البته نیجر تنها روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند که یا در داخل این کشور یا به همسایه‌اش نیجریه منتقل می‌شود، اما قرار بود امسال خط لوله‌ای بین این کشور و بنین ایجاد شود که تولید نفت را به روزی ۱۱۰ هزار بشکه برساند. گمان می‌رود ذخایر نفت خام نیجر یک‌میلیارد بشکه باشد. در واقع کودتای نیجر می‌تواند پایانی بر برنامه‌های افزایش تولید نفت کشور در بلندمدت باشد و امنیت تولیدکنندگان نفت در غرب آفریقا را نیز تا حدودی تحت تأثیر قرار دهد.
منبع: روزنامه جوان

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات