صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۴۹۹۵۶

درخواست سلاح

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان
هر چند حدود دو ماه است که اوکراین کمپین تبلیغاتی خود را برای ضد حملاتش علیه روسیه تشدید کرده است، اما در نهایت عملیات‌های شکست‌خورده کی یف علیه مسکو، مقامات غربی را دچار این نگرانی کرده است که پس از شکست این ضد حملات چه سرنوشتی در انتظار اوکراین خواهد بود!
کی‌یف یکی از بزرگ‌ترین ضد حملات خود را روز شنبه گذشته با 20 پهپاد علیه روسیه انجام داد؛ اما نیروهای روسی موفق شدند تمام 20 پهپاد را هدف قرار داده و این حملات را خنثی کنند. وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه ۱۴ فروند پهپاد اوکراینی با استفاده از سامانه‌های پدافند هوایی منهدم شد و شش فروند پهپاد دیگر با استفاده از جنگ الکترونیک بر فراز کریمه رهگیری شدند، خاطرنشان کرد: «این حمله تروریستی نافرجام جراحت یا خسارتی در پی نداشت.»
رئیس‌جمهور لهستان گفت: «ضدحمله اوکراین با موفقیت همراه نبوده، زیرا این کشور تسلیحات کافی برای «تغییر توازن قدرت در جنگ» را ندارد.»
در همین راستا، رئیس‌جمهور لهستان که یکی از سرسخت‌ترین حامیان کی‌یف است، پیش‌بینی کرد، ضدحمله اوکراین علیه مواضع روسیه شکست خواهد خورد و تنها راه چاره این است که غرب سلاح‌های بیشتری به کی‌یف بفرستد.
آندژی دودا در مصاحبه‌ای گفت: «آیا اوکراین از تسلیحات کافی برای تغییر جریان جنگ و یافتن موضع برتری برخوردار است؟ احتمالاً نه.» او ادامه داد: «این را از آنجا می‌گویم که آنها در حال حاضر ضدحمله قاطعی علیه ارتش روسیه انجام نمی‌دهند. خلاصه، اوکراین به حمایت بیشتری نیاز دارد.»
اوکراین در اوایل ژوئن ضدحمله‌ای را علیه مواضع روسیه در خاک خود آغاز کرد که از ماه‌ها پیش در تدارک آن بود؛ اما ارتش روسیه در این چند ماه با مین‌گذاری‌های گسترده و کندن گودال‌های عمیق، مواضع دفاعی مستحکمی ایجاد کرد که عرصه را بر عملیات تهاجمی اوکراین تنگ کرد.
کرملین می‌گوید صلح، زمانی ممکن خواهد بود که اوکراین به کشوری بی‌طرف بدل شده، قید عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا را زده و حاکمیت روسیه بر مناطق تصرف‌ شده را به رسمیت بشناسد؛ اما «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین خواستار پس گرفتن تمامی مناطقی است که روسیه در این جنگ یا در مناقشه سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرده است. گزارش‌های رسانه‌ای اخیر نشان می‌دهند، حامیان غربی اوکراین از فقدان توانایی کافی در این کشور برای اجرای ضدحمله آگاهی داشتند، اما کی‌یف را ترغیب کردند که عملیاتش را اجرا کند. آندژی دودا از حامیان این ضدحمله است و در اوایل ژوئن مدعی شده بود این ضدحمله «به خارج کردن ارتش روسیه از تمامی مناطق تصرف‌شده اوکراین» منجر خواهد شد.
شخص ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هم مانند همتای لهستانی خود غرب را مقصر شکست‌های ارتش اوکراین دانسته و مدعی است، غرب به اندازه کافی سلاح، مهمات و دوره‌های آموزشی برای اوکراین فراهم نکرده است.
مسکو مکرراً غرب را از ارسال سلاح و مهمات به اوکراین بر حذر داشته و تنها نتیجه آن را طولانی شدن جنگ عنوان کرده است.
شبکه خبری آمریکایی «سی‌ان‌ان» نیز در همین راستا گزارش داد، مقامات غرب ارزیابی‌های «تکان‌دهنده‌ای» از میزان توانایی اوکراین در ضدحملات دریافت کرده‌اند که آنها را نسبت به میزان موفقیت ضدحمله اوکراین مردد کرده است. یک دیپلمات ارشد غربی گفت: «در هفته‌های آتی خواهیم دیدم که آیا فرصتی برای پیشروی حاصل می‌شود یا نه. احتمالش خیلی پایین است که این پیشرفت در حدی باشد که توازن این مناقشه را بر هم بزند.»
مقامات می‌گویند که انتظارات از ضدحمله اوکراین در ابتدا «غیرواقعی» بود و حالا باعث شده است تا برخی کشورهای غربی به کی‌یف فشار بیاورند تا روند مذاکرات صلح را آغاز کند، از جمله آمادگی برای اعطای امتیاز ارضی.
منابع «سی‌ان‌ان» گفتند، نزدیک شدن فصل پاییز و بدتر شدن آب‌وهوا هم عرصه پیشروی را بر اوکراین تنگ کرده است.
در این گزارش با اشاره به اظهارات زلنسکی در ماه ژوئیه مبنی بر اینکه تأخیر غرب در ارسال سلاح سبب پیشروی نکردن ضد حمله اوکراین طبق برنامه شد، این نگرانی مطرح شده است که در صورت شکست قطعی ضد حمله اوکراین، کی‌یف مسئولیت آن را به گردن غرب بیندازد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات