بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۵۰۰۷۳

تلاش برای ایجاد اعتماد ایرانیان

به نظر می رسد قانون راهبردی مجلس و سیاست عزتمندانه دولت ایالات متحده  و غرب را به اتخاد روشی درست در قبال جمهوری اسلامی ایران سوق دهد

ایران و آمریکا بر سر مبادله زندانیان ایران در آمریکا و جاسوسان آمریکایی در ایرا  به توافق رسیدند. به نظر می رسد این روند بن بست ایجاد شده در  احیای برجام را تغییر دهد و ایالات متحده آمریکا را مجبور به تغییر نگرش در برجام کند و از تصور برجام یک طرفه ای به سمت برجام دو طرفه ای سوق دهد و در نتیجه مذاکرات احیای برجام را نتیجه محور کند.

به نظر می رسد قانون راهبردی مجلس و سیاست عزتمندانه دولت ایالات متحده  و غرب را به اتخاد روشی درست در قبال جمهوری اسلامی ایران سوق دهد. البته نباید به غرب نگاه خوشبینانه داشت و همواره با تردید به روند مذاکرات احیای برجام نگریست.

واکاوی توافق بین ایران و آمریکا و دستیابی ایران به پولهای بلوکه شده خود در کره جنوبی نشان می دهد غرب و بخصوص آمریکا در طول یک سال گذشته مقابل جمهوری اسلامی ایران بزرگترین شکست را مرتکب شده اند. به نحوی که واکاوی سیاست های غرب در طول یک سال اخیر نشان می دهد که آنها تلاش می کردند از طریق "سیاست های خشن" از جمله تجهیز آشوب گران، تحریم و تلاش برای انزوای بین المللی ایران بدنبال امتیاز گیری از ایران برای مهار جمهوری اسلامی ایران بودند که برگشت دوباره به میز مذاکره نشان از شکست.

وقتی کاخ سفید به طور علنی مشاهد کرد که آشوب گران محدود داخلی در ضربه زدن به ایران ناموفق هستند، دوباره صحبت از میز مذاکره کردند و علنا به شکست پلن b خود اعتراف کردند. بنابراین بازگشت آمریکا به میز مذاکره در مرحله اول باید شکست آمریکا تحلیل کرد.

بعد از رفتار دوگانه آمریکا، توافق تبادل جاسوسان آمریکا و پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی مطرح و امضا شد که نوع خود از دیپلماسی هدفمند و هوشمند دولت سیزدهم خبر می دهد.

تمرکز در جزئیات این توافق نشان می دهد که تضمین های گرفته شده، دست آمریکایی ها را برای خلف وعده بعد از آزادسازی جاسوسان را تا حدود زیادی بسته است.
در این توافق ابتدا پول ایران که با کره جنوبی با وون بلوکه شده بود، آزاد خواهد شد و در سوئیس این پول تبدیل به یورو به حساب های بانک های ایرانی در قطر واریز خواهد شد و بعد از بانک مرکزی به طور کامل به این پولها دسترسی پیدا کرد، روند آزادسازی زندانیان نیز آغاز خواهد شد که البته این روند ممکن است چهار تا شش هفته زمان ببرد.

نکته بعدی در مورد توافق صورت گرفته مربوط تضمین سیاسی کشور قطر به جمهوری اسلامی ایرانمی باشد.  این کشور تضمین داده است که در جریان دسترسی ایران به پولهای بلوکه شده خود برای خرید کالاهای غیر تحریمی، اگر ایالات متحده بخواهد خللی ایجا کند، کشور قطر باید رفتار آمریکا را جبران کند و خود این رقم را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

واکاوی تحولات داخلی آمریکا نیز نشان می دهد که دولت بایدن در آستانه انتخابات 2024  ریاست جمهوری به توافقی بالاتر از این مبنی بر احیای برجام و توافق روند غنی سازی ایران نیاز دارد که مجبور است با انجام کامل تعهدات خود در دل این توافق بتواند مقدمات مذاکرات بعدی را فرهم آورد که در غیر این صورت ایران به آمریکا اعتماد نخواهد داشت.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات