صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۵۰۰۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 28 مردادماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یک مجموعه‌ای مثل سپاه با این خصوصیاتی که گفته شد، برای نسل جوان می‌تواند جذاب باشد و واقعاً جذاب است... نه فقط سازمان جذاب است، [بلکه] آدم‌هایش و افرادش هم جذابند، افرادش هم برای هر دل سالمی جذاب است. سردار بلند‌مرتبه‌اش مثل شهید سلیمانی یک جور، جوان فداکارش مثل شهید حججی یک جور، پاسدار بی‌پیرایه و دلاوری مثل ابراهیم هادی یک جور؛ اینها همه جذابند؛ هر کدام از اینها یک الگویند، یک الگوی تمام‌نشدنی.(1402/5/26)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
الزامات رسیدن به قله
روز پنج‌شنبه بود که مجمع فرماندهان سپاه به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند. یکی از محورهای بیانات ایشان وضعیت‌شناسی از شرایط جاری کشور بود. ایشان نظام را در حال رسیدن به قله دانستند و فرمودند: «ما فصل مشبعی را حرکت کردیم. ... این شیب تند را عبور کردیم، به قله‌ها نزدیک شدیم. نباید خسته بشویم. امروز روز خسته شدن نیست، روز ناامید شدن نیست. ... روز امید است، روز حرکت است.» اما برای رسیدن به پیشرفت نهایی یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب قله الزاماتی وجود دارد.
چشم‌انداز را تغییر دهیم: ما کجا ایستاده‌ایم؟ پاسخ به این پرسش را می‌شود از دو جنبه دید و پاسخ داد. گاه ممکن است که با دیدن کاستی‌ها و رجحان آن، به این نتیجه برسیم که مسیر به سمت قله نیست؛ بلکه در یک سراشیبی و سقوط است. این منفی‌بافی‌ها را این روزها در برخی نگاه‌های ژورنالیستی، حجاریان، عبدی، رنانی و... به کرات دیده‌ایم. اما منظر دومی که می‌شود به پرسش «کجا ایستاده‌ایم؟» پاسخ داد، دیدن پیشرفت‌ها و مسیر طی شده است. اینکه امروز مشکلات وجود دارد، امری کتمان‌ناپذیر است؛ اما آیا باید اسیر ذهنیت‌ها شد؟ پاسخ «خیر» است. وجود اشکالات نباید مانع دیدن پیشرفت‌ها شود و اذعان به پیشرفت‌ها نباید ما را دچار توهم یا سانسور واقعیت‌ها کند.
تاریخ بخوانیم: عصر امتیازات قاجاری، قرارداد 1905 و 1915، تحت‌الحمایگی انگلیس در 1919، قحطی بزرگ، به قدرت رساندن شاه با اراده افسران انگلیسی و عزل او پس از 16 سال، کودتای 28 مرداد و... بخشی از تاریخ ماست. تاریخی که نشان می‌دهد، پادشاه این کشور با برنامه‌ریزی شاپور ریپورترها بر سر کار می‌آمد و با اراده چرچیل و روزولت‌ها می‌رفت. مطالعه این تاریخ می‌تواند به ما نشان دهد که ما از آن ته دره و شیب‌ها گذر کرده‌ایم. قدیمی‌ها می‌گفتند: «ملتی که تاریخ نخواند خودش عبرت تاریخ خواهد شد.»
اختلاف ممنوع: اختلاف‌ها موجب هدر رفتن توان‌ها و گاه تقابل آنها می‌شود. سال‌هاست که دنیا معتقد است لازمه پیشرفت ایجاد ساختارها و نهادهای هم‌افزا (integrative institution) است. در رسیدن به قله نمی‌شود معیشت مردم و حل مشکلات را رها کرده و به بهانه تغییر یک معاون یقه‌گیری کرد و زد و خورد راه انداخت.
کار جهادی: الزام چهارم کار است و کار است و کار. در رفع عقب‌ماندگی‌ها آنچه به ما کمک می‌کند، روحیه جهادی و خسته نشدن است.  
یعقوب ربیعی
 
 
▼ گزارش روز
کودتایی که عبرت شد
سرگذشت ملت‌ها چراغ راه آینده آنهاست. سرگذشتی که اگر بتوان از دل آن عبرت‌ها را استخراج کرد و از آن استفاده کرد، می‌توان از بسیاری خسارت‌های پیش‌رو جلوگیری کرد. امروز سالگرد کودتای 28 مرداد سال 1332 است که نکات ارزشمندی برای شناخت دوست و دشمن دارد. پدیده‌ای که محصول مشترک سرویس‌های امنیتی انگلیس و آمریکا برای شکست نهضت ملی شدن نفت بود و سبب شد تا بیش از دو دهه بعد ملت ایران غارت شده و عقب مانده بماند.
گزاره تحلیلی: بزرگ‌ترین درس کودتای 28 مرداد این است که آنچه باعث دشمنی آمریکا، انگلیس و غرب با ملت ایران شده، حس استقلال‌خواهی این مردم است. در یک شمای کلی، غرب و تفکر لیبرال سرمایه داری با هر فرد و ملتی که ندای استقلال‌طلبی و ایستادگی در مقابل ظلم بلند کند، سر جنگ دارد. 28 مرداد ندای استقلال ملت ایران و ايستادگی برای خروج از سلطه غرب و آمريکا بود که اگرچه به انحراف کشیده شد، اما در بطن خود، ذات استعماری آمریکا و دولت‌های غربی را به نمایش می‌گذارد.
کنکاش در سیر تاریخی ملت ایران از مشروطیت تا کنون، به ویژه در برهه زمانی کودتای 28 مرداد نشان می‌دهد، راه نجات و پیشرفت ملت ایران از مسیر دل باختن به غرب‌گرایی، مدرنیته و ایدئولوژی‌های آن نمی‌گذرد؛ چرا که این تفکر از حیث اشتباه در تحلیل و شناخت، قوام‌بخش سلطه استعمار و استكبار است. دکتر مصدق و نحله فکری آن و حزب متبوعش، جبهه ملی، تماما ناسیونالیسم‌ـ لیبرال بودند. اساساً از حیث تاریخی نیز یکی از عوامل شکست نهضت، جدایی مصدق از روحانیت بود. بنابراین، ملت ایران برای نیل به تحقق اهداف و شعارهایش، راهی جز عبور از شبه‌مدرنیته و درپیش گرفتن مسیر و راه انقلابی اسلامی‌ـ ایرانی ندارد. البته این موضوع به حوزه سیاسی محدود نیست؛ بلکه در همه جنبه‌ها و کارکردهای اجتماعی، به ویژه چالش امروز، یعنی حوزه اقتصاد، راه عبور از مشکلات و چالش‌ها، نسخه نولیبرالی كه به توافق با آمریکا برای رفع تحریم دل خوش كرده و به وعده‌های رژیم‌های سرمایه‌داری برای رفع تحریم ها امیدوار بوده، عجز و ناتوانی و زمین‌گیری خود را عیان كرده است.
توجه به این گزاره مهم است که غرب با اسلام شیعی و روحانیت تشیع از این جهت مخالف است که شیعه حسینی با فریاد هیهات من الذله زیر بار ظلم و وابستگی نمی‌رود و روحانی شیعه نیز در این دو قرن گذشته زیر هیچ قرارداد ننگین استعماری را امضا نکرده است. تأکید بر این نکته از این نظر اهمیت دارد که بدانیم علت دشمنی‌های غرب با مردم ایران، انقلاب سال 1357 است که در ذات خود شعار استقلال‌خواهی را سر داد.
درس و عبرت بعدی از کودتای 28 مرداد اعتماد نکردن به آمریکاست. مصدق که خود از رهبران نهضت ملی شدن صنعت نفت بود، برای رهایی از چنگال روباه پیر به آمریکای گرگ‌صفت پناه برد و به آنها دست دوستی داد تا به خیال خود از انگلیس نجات یابد؛ اما این اعتماد بیجا نه تنها نهضت را منحرف کرد؛ بلکه موجب شد تا خود مصدق تا پایان عمر به قلعه احمدآباد فرستاده شود و به گفته خودش هر روز آنجا آرزوی مرگ کند. البته ملت ایران تجربه سیلی خوردن از اعتماد به آمریکا را در دهه‌های بعد نیز تجربه کرد. قرارداد الجزایر، برجام و... نمونه‌های دیگر هستند. البته ریسمان پوسیده آمریکا تنها برای مصدق و ملت ایران نیست. صدام، حسنی مبارک و زلنسکی در اوکراین نیز نمونه‌های امروز هستند. 
علی محمدی
 
 
▼ اخبار 
1ـ چراغ سبز برای اشغال نیجر
روز گذشته و پس از اعلام فرمانده نیروی هوایی آمریکا مبنی بر اینکه دو پایگاه مهم این کشور پس از سه دهه در نیجر تخلیه خواهند شد، دولت‌های وابسته به فرانسه در اتحادیه موسوم به اکوواس اعلام کردند، به زمان‌بندی لازم برای حمله به نیجر رسیده‌اند! کمیسیونر اکوواس (جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) اعلام کرد، نیروهایش برای دخالت نظامی در امور داخلی نیجر آماده هستند. این موضع در حالی بیان می‌شود که شب گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه این جامعه فعلاً در حال رایزنی برای این ماجراست. او در ادامه با این ادعا که درباره زمان دخالت نظامی در نیجر «تصمیم‌گیری» شده است؛ اما زمان آن را افشا نخواهند کرد، گفت: «ما در را روی دیپلماسی برای حل‌وفصل بحران نیجر نخواهیم بست!» به نظر می‌رسد با به نتیجه رسیدن واشنگتن درباره اینکه نمی‌شود با دولت انقلابی نیجر به توافق رسید، به کشورهای همسایه برای مداخله نظامی در این کشور چراغ سبز نشان داده شده است. باید دید کشورهای متحد نیجر در این زمینه چه خواهند کرد. این کشورها به شدت از سرایت انقلاب نیجر به کشورشان واهمه دارند.
 
2ـ اصلاحات از زبان یک اصلاح‌طلب
«جلال میرزایی» عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس دهم که در انتخابات نام‌نویسی کرده، درباره نوع حضور امثال روحانی، لاریجانی، جهانگیری و عارف در انتخابات به روزنامه «شرق» گفت: «واقعیت امر آن است که حسن روحانی یا علی لاریجانی و چهره‌هایی از این دست سالیان متمادی در پست‌ها و مناصب مختلف حضور داشته‌اند و اکنون برای جوانان و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، میانه‌رو و معتدل دیگر حضور این افراد جذابیت چندانی ندارد تا جایی که از حضور آنها در عرصه انتخابات استقبال نمی‌کنند. ... اطلاع دارم که کسانی مانند آقای لاریجانی، جهانگیری، دکتر عارف و سایر احزاب به افراد نزدیک خود پیشنهاد کرده‌اند که در مرحله پیش‌ثبت‌نام حضور پیدا کنند تا در صورت تأیید بتوانند برنامه انتخاباتی خود را داشته باشند.» این نماینده سابق مجلس گفت: «اصلاح‌طلبان به چنان انفعال، اختلاف درونی و بن‌بستی رسیده‌اند که کسانی مانند محمد مهاجری، حائری، مهدی نصیری و... برای آنها تعیین‌ تکلیف می‌کنند. این نشان می‌دهد که سیاست‌ورزی در اصلاح‌طلبان بد معنا شده است.»
 
3ـ کفه ترازو به نفع غیردولتی‌ها
براساس آمار منتشر شده، در میان 40 نفر برتر کنکور امسال تنها سه نفر بودند که در زمره دولتی‌ها قرار گرفته‌اند که نشان می‌دهد سهم دولتی‌ها فقط هشت درصد بوده است؛ سال گذشته این میزان تنها 2/5 درصد بود. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد، نیمی از برترین‌های تهرانی در مدارس غیرانتفاعی تحصیل کرده‌اند و 60 درصد رتبه‌برتر‌ها سمپادی‌اند. شاید انتشار آمار مربوط به مدارس سمپاد و غیرانتفاعی‌ها در طول سال‌های اخیر تکراری شده باشد، اما اهمیت این مدارس در کنکور امسال به این دلیل است که بنا بود تغییر شیوه کنکور و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور، منجر به بالا رفتن سهم مدارس دولتی شود؛ اتفاقی که در عمل رخ نداد و پراکندگی جغرافیایی هم نشان می‌دهد باز هم تهرانی‌ها در صف اول رسیدن به صندلی کلاس‌های برتر از حیث دانشگاه و رشته قرار دارند.
 
4ـ پاسخ قالیباف به حاشیه‌ها
قالیباف، در دانشگاه علامه درباره برکناری معاون وزیر کشور گفت: «اگر وزیری تحت فشار عزل و نصبی را بپذیرد، باید برای خود آن وزیر تعیین‌تکلیف کرد، اما وحیدی قبل از موضوع بخش‌نامه تصمیم به تغییر معاونش داشت. اگر بخش‌نامه قانونی بود، چرا آقای وحیدی خودش لغوش کرد؟ بخش‌نامۀ غیرقانونی دخالت روشن معاون وزیر در انتخابات بود که باید بی‌طرفی را حفظ می‌کرد. در مجلس محکومم به اینکه قالیباف می‌خواهد وحیدی استیضاح نشود. به‌جای هم‌افزایی، 45 روز است کشور افتاده است در یک موضوع سیاسی که از اساس هم کذب است.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
کار خودشونه/ تلاش مذبوحانه رسانه‌های ضد ایرانی برای جا انداختن تئوری «کار خودشونه» در واقعه تروریستی شاهچراغ، صدای فعال اپوزیسیون را هم درآورد! ایرج مصداقی، فعال سیاسی در اعتراض به این تاکتیک گفت: «اینکه سر هر ماجرایی بگوییم کار خود رژیمه، قضیه لوث می‌شود! نظریه «کار خود رژیمه» نسبت به نقش جمهوری اسلامی در حمله تروریستی شاهچراغ، سست و بی‌ربط است و به درد همان فضای اینستاگرام و فیس‌بوک می‌خورد.»
 
رقیب مهارنشدنی/ یک مقام امنیتی صهیونیست‌ها بار دیگر با ابراز نگرانی از شخصیت و نفوذ تأثیرگذار نصرالله در میان افکار عمومی داخل اراضی اشغالی در مصاحبه تلویزیونی اذعان کرد: «نصرالله رقیبی مهارنشدنی است. اقبال تحلیلگران ارشد رسانه‌ای اسرائیل به شخصیت منحصر به فرد و مواضع مقتدر سیدحسن نصرالله علیه تل آویو پس از سخنرانی وی در هفدهمین سالروز جنگ 33 روزه سال 2006 بیش از پیش بیشتر شده است.»
 
گوشت قربانی غربی‌ها/ «جان مرشایمر» استاد روابط بین‌الملل و نظریه‌پرداز رئالیسم تهاجمی معتقد است: «در مسئله اوکراین، غرب بسیار احمق است. من فکر می‌کنم که غرب و عمدتاً در اینجا ایالات متحده معتقد بود که اگر جنگی بین اوکراین و روسیه رخ دهد، غرب به‌اضافه اوکراین پیروز خواهد شد. اوکراین تا زمانی که در جنگ پیروز نشده باشد، عضویتش در ناتو پذیرفته نخواهد شد.»
 
هشدار حزب‌الله به آمریکایی‌ها/ گردان‌های حزب‌الله ویدئویی از عملیات‌های خود علیه نظامیان آمریکایی در مناطق مختلف عراق پخش کرده و با اشاره به ناله و فریاد نظامیان اشغالگر هنگامی که هدف حملات قرار می‌گیرند، تأکید کرده است اشغالگران در صورت خارج نشدن از عراق، این بار، ناله‌‌های‌شان پر سر و صداتر خواهد بود.
 
عرضه پلکانی بلیت‌های اربعینی/ هواپیمایی جمهوری اسلامی اعلام کرد، به منظور فراهم کردن امکان خرید بلیت پروازهای اربعین از طریق سایت ایران‌ایر، عرضه بلیت پروازها در سایت به صورت پلکانی خواهد بود. بنابراین نمایش پیام «تکمیل ظرفیت» در سایت مبنی بر اتمام عرضه پروازها نیست.
 
اف 35 در برد رادارهای ایرانی/ معاون عملیات پدافند هوایی ارتش گفت: «در روزهای گذشته چند جنگنده Fـ35 آمریکا در حال پرواز در خلیج‌فارس بودند و رادارهای جنوب کشور به‌صورت لحظه‌ای این جنگنده‌ها را رصد می‌کردند.»
 
ماهواره طلوع 3 در مدار/ دریادار رستگاری گفت: «ماهواره طلوع 3 از محصولات گروه فضایی شرکت صنایع الکترونیک ایران در سال جاری به هوا پرتاب می‌شود.»
 
تقدیم پیراهن تیم ملی به رهبری/ فوتبالیست‌های تیم ملی نوجوانان با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) پیراهن تیم ملی فوتبال را به رهبر معظم انقلاب تقدیم کردند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات