صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۵۰۲۳۸

تلاش برای ایجاد اعتماد 

پایگاه بصیرت / صابر محمدی
ایران و آمریکا بر سر مبادله زندانیان ایران در آمریکا و جاسوسان آمریکایی در ایران به توافق رسیدند، نشانه‌ها حکایت از این دارد که آمریکا مجبور به تغییر نگرش در برجام شده و از تصور برجام یک طرفه‌ای به سمت برجام دو طرفه‌ای رفته است و در نتیجه مذاکرات احیای برجام را نتیجه‌محور کند. انتظار می‌رود قانون راهبردی مجلس و سیاست عزتمندانه دولت، ایالات متحده و غرب را به اتخاذ روشی درست در قبال ایران سوق دهد. البته نباید به غرب خوش‌بینانه بود و همواره باید با تردید به روند مذاکرات احیای برجام نگریست. 
واکاوی توافق بین ایران و آمریکا و دستیابی ایران به پول‌های بلوکه شده خود در کره جنوبی نشان می‌دهد، غرب و به ویژه آمریکا در طول یک سال گذشته مقابل جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین شکست را متحمل شده‌اند؛ به گونه‌ای که واکاوی سیاست‌های غرب در طول یک سال اخیر نشان می‌دهد، آنها تلاش می‌کردند از طریق «سیاست‌های خشن» از جمله تجهیز آشوبگران، تحریم و تلاش برای انزوای بین‌المللی ایران به دنبال امتیازگیری از کشورمان برای مهار جمهوری اسلامی ایران باشند که برگشت دوباره به میز مذاکره نشان از شکست آنها دارد. وقتی کاخ سفید به طور علنی مشاهده کرد که آشوبگران محدود داخلی در ضربه زدن به ایران ناموفق هستند، دوباره از میز مذاکره سخن گفت و علناً به شکست پلن b خود اعتراف کرد. بنابراین، بازگشت آمریکا به میز مذاکره را در مرحله اول باید شکست آمریکا تحلیل کرد.
پس از رفتار دوگانه آمریکا، توافق تبادل جاسوسان آمریکا و پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی مطرح و امضا شد که در نوع خود از دیپلماسی هدفمند و هوشمند دولت سیزدهم خبر می‌دهد.
تمرکز در جزئیات این توافق نشان می‌دهد، تضمین‌های گرفته شده، دست آمریکایی‌ها را برای خلف وعده بعد از آزادسازی جاسوسان تا حدود زیادی بسته است. 
در این توافق ابتدا پول ایران که با کره جنوبی با وون بلوکه شده بود، آزاد خواهد شد و در سوئیس این پول به یورو تبدیل و به حساب‌های بانک‌های ایرانی در قطر واریز خواهد شد و پس از اینکه بانک مرکزی به طور کامل به این پول‌ها دسترسی پیدا کرد، روند آزادسازی زندانیان نیز آغاز خواهد شد که البته این روند ممکن است چهار تا شش هفته زمان ببرد.
نکته بعدی درباره توافق صورت گرفته مربوط به تضمین سیاسی کشور قطر به ایران است. این کشور تضمین داده است که در جریان دسترسی ایران به پول‌های بلوکه شده خود برای خرید کالاهای غیر تحریمی، اگر ایالات متحده بخواهد خللی ایجاد کند، کشور قطر باید رفتار آمریکا را جبران کند و خود این رقم را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.
واکاوی تحولات داخلی آمریکا نیز نشان می‌دهد، دولت بایدن در آستانه انتخابات 2024 ریاست‌جمهوری به توافقی بالاتر از این مبنی بر احیای برجام و توافق روند غنی‌سازی ایران نیاز دارد که مجبور است با انجام کامل تعهدات خود در دل این توافق، مقدمات مذاکرات بعدی را فراهم آورد که در غیر این صورت ایران به آمریکا اعتماد نخواهد داشت.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات