بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۵۰۳۱۷

وثیقه 200 میلیون دلاری برای آزادی ترامپ/نابخشوده!

دادستان منطقه‌ای بخش فالتون به ترامپ و ۱۸ نفر دیگر از متهمان این پرونده تا ظهر جمعه برای تسلیم خود در برابر مسؤولان این پرونده وقت داده بود.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

تصویر ترامپ در زندان فالتون کانتی در ایالت جورجیا هر فردی را یاد فیلم‌های «وسترن» آمریکایی می‌اندازد؛ مردی که روزی رئیس‌جمهور آمریکا بود ولی اکنون منتظر است تا پشت میله‌های زندان برود و رویای رسیدن به کاخ سفید را برای همیشه بر باد رفته بداند.
دادستان منطقه‌ای بخش فالتون به ترامپ و ۱۸ نفر دیگر از متهمان این پرونده تا ظهر جمعه برای تسلیم خود در برابر مسؤولان این پرونده وقت داده بود. ترامپ هفته گذشته به ۱۳ فقره جرم در ارتباط با تلاش برای ابطال نتیجه انتخابات در ایالت جورجیا در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ متهم شد. این یکی از ۴ پرونده قضایی مفتوح علیه ترامپ است. رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند از ترامپ عکس بازداشت گرفته شد. از میان ۴ پرونده‌ای که علیه ترامپ باز است، این نخستین‌بار است که از او عکس بازداشت گرفته شد. ترامپ دقایقی بعد از ورود به این بازداشتگاه با توجه به توافق برای پرداخت وثیقه ۲۰۰ هزار دلاری، از زندان آزاد شد. در این توافق مقرر شده ترامپ تا وقتی  برای ارعاب یا تهدید شهود اقدام نکند، می‌تواند تا زمان محاکمه آزاد باشد. 
ترامپ دادستان این پرونده را «چپ رادیکال» توصیف کرده و گفته فرماندار جورجیا با این دادستان برای بدنام کردن او تبانی کرده‌ است. این چهارمین پرونده کیفری علیه ترامپ است که در چند ماه اخیر به جریان افتاده است. وی در یک پرونده دیگر به نگه داشتن اسناد محرمانه دولت آمریکا بعد از ترک کاخ سفید متهم شده است. 
رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پرونده اسناد محرمانه به ۴۰ فقره جرم از جمله نگهداری آگاهانه اطلاعات حساس دفاعی و مانع‌تراشی در اجرای عدالت متهم شده است. پرونده دیگر علیه ترامپ، به تلاشش برای ابطال نتیجه انتخابات قبل از شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ مربوط می‌شود. در این شکایت‌نامه که در آن ۴ اتهام مطرح شده، ترامپ به جرائمی مانند توطئه برای فریب دولت و توطئه برای مانع‌تراشی در تایید ریاست‌جمهوری جو بایدن توسط کنگره متهم شده است.
علاوه بر اینها ترامپ ماه مارس به نخستین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده تبدیل شد که به دلیل پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در سال ۲۰۱۶ و دستکاری اسناد تجاری با اتهامات کیفری مواجه شد. وی در دادگاه ۳۴ اتهام مطرح‌شده علیه خود در این پرونده را رد کرد. در این پرونده هر یک از اتهامات علیه ترامپ با محکوم شدن به حبس تا ۴ سال قابل مجازات است.
رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از آزاد شدن از زندان به قید وثیقه گفت: «چیزی که امروز شاهد آن هستیم دخالت در روند انتخابات است». دونالد ترامپ بعد از آنکه برای تفهیم اتهام در پرونده تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ خود را تسلیم مقام‌های زندان فالتون کانتی در ایالت جورجیا کرد، ابتدا تحت بازداشت موقت قرار گرفت اما تحت یکسری شرایط توافق‌شده از جمله وثیقه ۲۰۰ هزار دلاری، آزاد شد. ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «نیوزمکس» بعد از آزادی به قید وثیقه، تجربه حضور کوتاهش در بازداشتگاه را «وحشتناک» توصیف کرد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا به «گِرگ کلی» مجری شبکه نیوزمکس گفت: «این تجربه وحشتناکی بود. من وارد آنجا شدم و با من خیلی خوب رفتار شد اما بالاخره، یک زندان بود. من عکس کاردکس زندان را گرفتم، در حالی که هرگز اصطلاحش را قبلا نشنیده بودم. در مدرسه مالی وارتون کسی به من این نوع عکس انداختن را نیاموخت».
وی در ادامه این مصاحبه، دادستان‌هایی را که علیه او و ۱۸ متهم دیگر پرونده مفتوح شده در ارتباط با انتخابات ۲۰۲۰ در ایالت جورجیا، شامل «رودی جولیانی» و «سیدنی پاول» 2 تن از وکلای انتخاباتی کلیدی دونالد ترامپ و همین طور «مارک میدوز» رئیس دفتر سابق او طرح اتهام کرده‌اند «حیوان» توصیف کرد. ترامپ بیان کرد: اصلا حتی خبر نداشتم چقدر چنین آدم‌هایی را دیده‌ام اما قطعا با برخی از آنها ملاقات داشتم. اینها حیوان هستند. اینها حیواناتی شرور هستند که زندگی این افراد را نابود کرده‌اند. وی گفت: افراد متهم شده، کسانی با ویژگی‌های عالی هستند. آنها حتی نمی‌دانند چرا پای‌شان به پرونده باز شده و این افراد باید آزاد شوند. آنها باید از این وضعیت وحشتناکی که گرفتارش شده‌اند، رها شوند. این فقط یک وضعیت وحشتناک است. ترامپ با اظهار همدردی با دیگر متهمان این پرونده تاکید کرد طرح اتهامات کیفری باعث شده زندگی آنها نابود شود. ترامپ همچنین به نیوزمکس گفت برخی کسانی که در پرونده ایالت جورجیا به همدستی با او متهم شده‌اند «پول زیادی ندارند و برخی از آنها اصلا آه در بساط ندارند». وی همچنین از پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا خودش و دیگر متهمان این پرونده را یک «تیم» می‌بیند، طفره رفت. ترامپ در ادامه این مصاحبه به نیوزمکس گفت حتی با وجود همه اغتشاشی که او در آن قرار گرفته، هنوز شب‌ها خوب می‌خوابد. وی ادامه داد: من قطعا خواب خوبی دارم. نمی‌گذارم این مسائل آزارم دهد، چون کاملا مشخص هستند. این یک اتفاق وحشتناک است.
ترامپ در تحلیلش درباره نخستین مناظره انتخاباتی مربوط به رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه،  «ویوک راماسوامی» کارآفرین حوزه بیوتکنولوژی را در بین دیگر شرکت‌کنندگان مناظره تحسین کرد. ترامپ درباره او گفت: «از نظر من او بسیار خوب بود. بویژه این حرفش را دوست داشتم که من را بزرگ‌ترین رئیس‌جمهور کل عمرش خواند». ترامپ در این مصاحبه همچنین اظهار کرد از راه‌هایی مطلع است که با آنها آرای رای‌دهندگان دموکرات و مستقلی را که نظر مثبتی به او دارند، جلب خودش خواهد کرد. وی بیان داشت: «می‌خواهم رئیس‌جمهور همه مردم باشم. این اتفاقی است که فکر می‌کنم خواهد افتاد. من در بین جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌ها خیلی جلوتر هستم و از بایدن هم به اندازه ۶ تا 7 درصد در نظرسنجی‌ها جلوترم. این دارد رهبران حزب دموکرات را دیوانه می‌کند».
رئیس‌جمهور سابق آمریکا پرونده‌های قضایی مطرح شده در چند ایالت علیه خودش را بی‌ارزش خواند و گفت آنها راه به جایی نخواهند برد. ترامپ درباره پرونده قضایی که دادستان کل نیویورک علیه او و ۲ فرزندش به اتهام تقلب مطرح کرده، گفت: آنها هیچ پرونده‌ای علیه من ندارند. همه این کارها را برای کسب پیروزی در انتخابات می‌کنند اما وزارت دادگستری دولت بایدن در واشنگتن با آنها هماهنگ است. وی با اشاره به بازداشت موقتش در روز پنجشنبه عنوان کرد:‌ این یک روز بسیار غم‌انگیز بود. این روزی بسیار غم‌انگیز برای کشور ما بود. آنها دارند از وزارت دادگستری آمریکا به عنوان یک اسلحه استفاده می‌کنند. رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره اتهاماتش گفت: «انگار می‌خواهند یکی بعد از دیگری، پرونده مطرح کنند. آنچه می‌خواهند انجام دهند این است که تلاش کنند من را خسته کنند. مطلقا دارند کار وحشتناکی می‌کنند و من هرگز چیزی شبیه به این ندیده‌ام. آمریکا یک کشور جهان سومی شده است». به گزارش یورونیوز، ترامپ گفته است هیچ اشتباهی مرتکب نشده است و «جک اسمیت» بازپرس ویژه را متهم کرد در تلاش برای خنثی کردن شانس او برای بازگشت به کاخ سفید در سال 2024 است.
همچنین وی مقابل قاضی فدرال ادعای بی‌گناهی کرد. تیم حقوقی ترامپ، این پرونده را حمله به حق آزادی بیان وی توصیف کرده است. از سویی بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده، به رغم طرح اتهامات متعدد کیفری علیه ترامپ، وی همچنان نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات 2024 است. ترامپ تمام تحقیقات انجام‌شده را تلاشی از سوی دموکرات‌ها برای تخریب چهره سیاسی خود و تحت تاثیر قرار دادن نامزدی‌اش در انتخابات می‌داند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات